Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Kyllä on sanottava että ei ole minulle selvä asia. Kun toinen sanoo että oikein tehty ja toinen taas sanoo että ei pidä ja pitäisi lukea lentosääntöjä.

 

Siis Juhantila ja Nieminen puhui samasta asiasta. Kokkonen lisäsi muutamia seikkoja. Kaikki on puhunut samasta asiasta eri sisällöllä. Kyllä itse ainakin olen saanut selvää koko ajan tapahtumista.

Jos nyt lähtötilanteen kuulin oikein niin tämä nimetön henkilö sanoi samaa. Eli lisäsi tietoa enemminkin kuin väitti toimintaa vääräksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Juhantila ja Nieminen puhui samasta asiasta. Kokkonen lisäsi muutamia seikkoja. Kaikki on puhunut samasta asiasta eri sisällöllä. Kyllä itse ainakin olen saanut selvää koko ajan tapahtumista.

Samaa mieltä, on se nyt kumma, että toisille ei mene kaaliin...

 

Edit:

Oikeasti ei kannata päteä asioista, jos ei ole asioiden oikeudesta tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Juhantila ja Nieminen puhui samasta asiasta. Kokkonen lisäsi muutamia seikkoja. Kaikki on puhunut samasta asiasta eri sisällöllä. Kyllä itse ainakin olen saanut selvää koko ajan tapahtumista.

 

Teemu näyttää vain rajaa vain niin, että ei tarvitse olla loppulähestymislinjalla. No mutta turha jatkaa kerta tästä ei saa kunnon keskustelua. Siirrän keskustelun toisaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oikeasti ei kannata päteä asioista, jos ei ole asioiden oikeudesta tietoa.

 

Teemu eikö se ollut tietoa jos se virallisissa papereissa sanotaan?

Minkä vuoksi se muuten siellä lukisi?

Tai edes koko papreita olisi olemassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis luoja paratkoon, mitä väännettävää tässä nyt enää on? Jos seuraat menetelmää niinkun siellä lukee et pyytele lupia, jos poikkeat joko sen vaatimuksista olla alle 7DME HEL tai loppulähestymislinjalla pitää pyytää erikseen luvat alle 2000ft. Jonkun viestissä nämä asiat ovat jopa taitaneet jo vilahtaa, mutta näköjään silti virtuaalimunien kalistelu jatkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain vastauksen nyt eri taholta. En ainakaan itse näe saaneeni selkeää vastasta. Anyway. Case closed.

 

Seuraava kysymys. Onko mitenkään mahdollista linkkaa tota squawkin moodin valitsemis namiskuukkelia(siis missä on stby, TARA jne) tohon ivap:n nappiin? Eli että kun laitan pedestaalista squawkin päälle niin se menee myös ivap:ssa päälle?

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on muutama verkkolento takana tekstaillen. Ensimmäinen yritys on totaalikatastrofi, mutta on edistystäkin tapahtunut. Muutama kyssäri on taas syntynyt:

 

1) Varmistan nyt vielä, että mennee niin, että ensin hoidetaan takaisinluku ja vasta sitten toimitaan?

 

2) Missä vaiheessa transponderi kytketään päälle ja pois?

 

3) Mitä pitää sanoa johdolle tai Unicomissa, kun on laskeutunut ja poistunut kiitotieltä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on muutama verkkolento takana tekstaillen. Ensimmäinen yritys on totaalikatastrofi, mutta on edistystäkin tapahtunut. Muutama kyssäri on taas syntynyt:

 

1) Varmistan nyt vielä, että mennee niin, että ensin hoidetaan takaisinluku ja vasta sitten toimitaan?

 

2) Missä vaiheessa transponderi kytketään päälle ja pois?

 

3) Mitä pitää sanoa johdolle tai Unicomissa, kun on laskeutunut ja poistunut kiitotieltä?

 

 

1) Aikalailla näin. Tosin tekstillä jos menet niin voit esim. ensin asettaa selvitetyn lentopinnan ja ohjaussuunnan ennen kuin kirjoitat takaisin. Tekstillä se ei ole niin väliä, mutta kun menet äänellä niin sitten melkein aina noin.

 

2)Kun menet kiitotielle(nouseva kone) ja kun vapautat kiitotien(laskeva kone).

 

3)Johdolle sano. "FIN123, vacated rwy XX". Unicomissa voit vaa sanoa "RWY XX vacated. Taxi via X to stand XX". Ja jos ei ole muuta liikennettä ihan riittää "RWY XX vacated. Taxi to stand 25".

 

Toivottavasti auttoi :).

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Aikalailla näin. Tosin tekstillä jos menet niin voit esim. ensin asettaa selvitetyn lentopinnan ja ohjaussuunnan ennen kuin kirjoitat takaisin. Tekstillä se ei ole niin väliä, mutta kun menet äänellä niin sitten melkein aina noin.

...

Mm, ei? Ensin toimitaan, sitten luetaan takaisin. Esim. tutkavektoreilla tekstipiloteilla kestää kauan vastata viesteihin, jolloin vektorit menevät plörinäksi jos koneet kääntyilee 30sek päästä käskyn annosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ykköskohta nyt riippuu myös ihan tilanteesta ja paikasta. Otto antoi hyvän esimerkin ilmassa, mutta sitten taas maassa kun saat rullausluvan niin voit rullata samaa aikaa kun luet takasin tai lukea ensin takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mähän just sanoin että voi asetta lentopinnan ja/tai ohjaussunnan ennen kuin kirjoittaa takas ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mähän just sanoin että voi asetta lentopinnan ja/tai ohjaussunnan ennen kuin kirjoittaa takas ;).

 

Tässä tarkoitettiin että puhuttaessa sama. Eli ensin toimitaan ja sitten luetaan takaisin, myös puhuttaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tarkoitettiin että puhuttaessa sama. Eli ensin toimitaan ja sitten luetaan takaisin, myös puhuttaessa.

 

Joo. Tää on aina tapahtuma kohtanen. Periaatteessa descentin voi lukea ensin ja sitten asettaa. Mutta joo, mä ite teen että vastaan samalla kun asetan säädöksiä ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toivottavasti auttoi :).

 

Lauri

 

Juu kiitos, näistä vastauksista on iso apu, kun matka zerosta heroksi on aivan pirun pitkä tässä hommassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon ensimmäiseen kohtaan tulikin jo pari kommenttia, mutta idean voisi kiteyttää tähän vanhaan (ja hyvään) värssyyn: Aviate, navigate, communicate. Eli pääsääntöisesti asianmukainen toiminta ennen takaisinlukua. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, yksi kysymys unohtui... Miten ihmeessä saan ATISksen Unicomista tai johdolta IVAO:ssa? Jostain syystä ei vaan onnistu kuten täällä neuvotaan: http://www.ivao.aero/training/first_steps/pilot.asp. Metarin onnistun kyllä saamaan.

 

No en nyt tiedä mitä haet tolla Unicomilta saadusta ATISesta. Mutta lennonjohdolta saat kun painat IvApin ACARS kohtaa ja REQ ATIS ja sitten oikea lennonjohto sieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en nyt tiedä mitä haet tolla Unicomilta saadusta ATISesta. Mutta lennonjohdolta saat kun painat IvApin ACARS kohtaa ja REQ ATIS ja sitten oikea lennonjohto sieltä.

 

Niin joo, ei taida Unicomilta saada eikä olla edes tarpeen saada. Mutta olen tehnyt juuri noin eikä mitään tunnu tulevan. Eikö sen pitäisi tulla automaattisesti ilman chattailemalla requestia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, ei taida Unicomilta saada eikä olla edes tarpeen saada. Mutta olen tehnyt juuri noin eikä mitään tunnu tulevan. Eikö sen pitäisi tulla automaattisesti ilman chattailemalla requestia?

Tulee kun menee johtajan taajuudelle.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On taas aika muutamalle "tyhmälle" kysymykselle:

 

1) Onko jokin logiikka, jolla valita RWYXXL tai RWYXXR nousussa ja laskussa, kun ei ole johtoa paikalla?

 

2) Meneekö rullausteillä väistämisvelvollisuudet tyyliin oikealta saa tulla eteen?

 

3) Mikä on yleinen tapa ilmoittaa unicomissa, jos rullaa esim. Madeiralla kiitotien päähän kiitotietä pitkin? Käykö tuo L/U RWYXX vai esim. RWYXX occupied for taxi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On taas aika muutamalle "tyhmälle" kysymykselle:

 

1) Onko jokin logiikka, jolla valita RWYXXL tai RWYXXR nousussa ja laskussa, kun ei ole johtoa paikalla?

 

3) Mikä on yleinen tapa ilmoittaa unicomissa, jos rullaa esim. Madeiralla kiitotien päähän kiitotietä pitkin? Käykö tuo L/U RWYXX vai esim. RWYXX occupied for taxi?

 

1) Suositeltavat kiitotiet löytyvät yleensä kentän AD:n General-osiosta.

 

3) Fraseologian mukainen ilmaisu on Backtrak. Eli "BACKTRACK RUNWAY xx"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2) Meneekö rullausteillä väistämisvelvollisuudet tyyliin oikealta saa tulla eteen?

 

Teemu tuossa kerkesikin ensin, mutta Ivao.fi:n kautta löytyy noita väistösääntöjä ja jotaki UNICOM jaksosta.

Ja sieltä lainaus rullauksen väistämisestä:

Rullatessa pätevät samat säännöt kuin ilmassa; Vastakkaisiin suuntiin kulkevat ilma-alukset väistävät oikealle (kun mahdollista), oikealta tulevaa väistetään ja saavuttava väistää saavutettavaa. Samat säännöt koskevat myös liikkuessa vedessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä taas jotain mitä en tajua (alkaa tulemaan jo nuija olo), kun tuottaa suuria ongelmia hallita IvAp:ta ja hallintalaitteita samanaikaisesti. Jos kirjoitan IvApiin, niin hallintalaitteet eivät ota vastaan käskyjä, kunnes klikkaan esim. ohjaamon paneelia ja kursori häviää IvApista. Äsken kävi grande katastrofi, kun meni aivan liian kauan tajuta, että MCP:n Combon autothrotle ei tottele ennen kuin klikkailen paneelia. Se saakelin kursori tietty vilkkui siellä IvApin puolella laskeutumisilmon seurauksena. Toimiiko Vatsimin härpäke samalla tavalla? Tai voiko asialle tehdä jotain IvApissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis sä et pysty kirjoittamaan ivap:iin ja muuttamaan ohjaamossa jtn. samaan aikaan. Ethän sä pysty klikkailemaan google chromesta jotain ja samalla kirjoittamaan notepadiin ;). Sun täytyy painaa sitä ivap paneelia ensin jotta voit kirjottaa siihen. Sen jälkeen paina jotain kohtaa fsx:ssä niin pystyt taas rullailemaan vaikka nopeutta suuremmaksi.

 

Toivottavasti selvensi :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä taas jotain mitä en tajua (alkaa tulemaan jo nuija olo), kun tuottaa suuria ongelmia hallita IvAp:ta ja hallintalaitteita samanaikaisesti. Jos kirjoitan IvApiin, niin hallintalaitteet eivät ota vastaan käskyjä, kunnes klikkaan esim. ohjaamon paneelia ja kursori häviää IvApista. Äsken kävi grande katastrofi, kun meni aivan liian kauan tajuta, että MCP:n Combon autothrotle ei tottele ennen kuin klikkailen paneelia. Se saakelin kursori tietty vilkkui siellä IvApin puolella laskeutumisilmon seurauksena. Toimiiko Vatsimin härpäke samalla tavalla? Tai voiko asialle tehdä jotain IvApissa?

 

Mistä se kursori-polonen tietäisi takasi simuun hypatä jos ei käyttäjä sitä sinne klikkaa. Ei ole mikään ohjelmavika tai puute. Vaatii omistajan ohjausta kuten Talvivaarakin..

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään