Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Siis sä et pysty kirjoittamaan ivap:iin ja muuttamaan ohjaamossa jtn. samaan aikaan. Ethän sä pysty klikkailemaan google chromesta jotain ja samalla kirjoittamaan notepadiin ;). Sun täytyy painaa sitä ivap paneelia ensin jotta voit kirjottaa siihen. Sen jälkeen paina jotain kohtaa fsx:ssä niin pystyt taas rullailemaan vaikka nopeutta suuremmaksi.

 

Toivottavasti selvensi :).

 

Juu juu, mutta tämä on nimenomaan ongelma, kun käyttää lisähärpäkkeitä. Jos hanskaa laitteet klikkailemalla paneelia, niin ei ole ongelma, koska silloin voi vain klikata sen toisen klikin perään ja vivut siirtyvät. Mutta esim. laskeutumisen tohinassa ei tahdo aina muistaa klikata paneelia heti IvApiin kirjoittelun jälkeen, ja luottaa vain siihen, että Combossa autothrottle on off-asennossa, kun sen on siihen kerran laittanut. Sanoisin tätä melkoiseksi lentoturvallisuus ongelmaksi!

 

Miten HooCee cockpitin rakentajat hanskaavat tämän asian? Heillä ei ole edes paneelia näytöllä, josta voisi tarkistaa vipujen asennon. Parempi olisi vaikka niin, että kursori muuttuu ei-aktiiviseksi esim. 30 sekunnin jälkeen IvApissa, jos siihen ei kirjoita mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä se kursori-polonen tietäisi takasi simuun hypatä jos ei käyttäjä sitä sinne klikkaa. Ei ole mikään ohjelmavika tai puute. Vaatii omistajan ohjausta kuten Talvivaarakin..

 

jari

 

Joo, mutta kun ei ole mennyt selkäytimeen tuo, että heti kirjoittamisen jälkeen pitäisi muistaa klikata paneelia vain paneelin klikkaamisen vuoksi. Ei oikein voi laittaa checklistiinkään joka kohtaan. No, ei tämä niin suuri asia ole, että tarvitsisi minunkin lainata Väyrysen kuuluisaa lausahdusta "Voiko v...tukseen kuolla".

 

Ai niin, toimiiko VATSIMin härpäke samoin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta kun ei ole mennyt selkäytimeen tuo, että heti kirjoittamisen jälkeen pitäisi muistaa klikata paneelia vain paneelin klikkaamisen vuoksi. Ei oikein voi laittaa checklistiinkään joka kohtaan. No, ei tämä niin suuri asia ole, että tarvitsisi minunkin lainata Väyrysen kuuluisaa lausahdusta "Voiko v...tukseen kuolla".

 

Ai niin, toimiiko VATSIMin härpäke samoin?

 

Kyllä toimii samoin VATSIM:n puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valoa tunnelin päässä... Pällistelin Lindaa, ja tajusin, että tuo ongelma on vain silloin, kun olen määrittänyt MCP Combon kytkimen toiminnan "record key pressillä". Ongelma poistuu, kun määrittää kytkimen toiminnan esim. "default FSX:sänä". Puuuuuuuuh, nyt helpottaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt lähtee kohtuullisen tyhmä kysymys...

 

Eli kun määritän IVAO:n TeamSpeak-ohjelmaa ja testaan mikkiä, onko se tosiaan saman kuuloinen myös verkossa.

Mulla nimittäin win7 omalla nauhurilla ääni mikistä on hyvä, mutta teamspeakissa rahiseva ja epäselvä.  :(

Pitääkö hankkia headset vai onko teamspeak vain vähän... surkea äänen testaukseen?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt lähtee kohtuullisen tyhmä kysymys...

 

Eli kun määritän IVAO:n TeamSpeak-ohjelmaa ja testaan mikkiä, onko se tosiaan saman kuuloinen myös verkossa.

Mulla nimittäin win7 omalla nauhurilla ääni mikistä on hyvä, mutta teamspeakissa rahiseva ja epäselvä.  :(

Pitääkö hankkia headset vai onko teamspeak vain vähän... surkea äänen testaukseen?  :-\

 

Kyllä se ääni ihan hyvänä tulee jaksolle jos on suht koht hyvä mikki. Ite käytän web-kameran mikkiä ja kuuluu ihan hyvin(?) kun on tarpeeksi lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt lähtee kohtuullisen tyhmä kysymys...

 

Eli kun määritän IVAO:n TeamSpeak-ohjelmaa ja testaan mikkiä, onko se tosiaan saman kuuloinen myös verkossa.

Mulla nimittäin win7 omalla nauhurilla ääni mikistä on hyvä, mutta teamspeakissa rahiseva ja epäselvä.  :(

Pitääkö hankkia headset vai onko teamspeak vain vähän... surkea äänen testaukseen?  :-\

 

Radio check on hyvä tapa varmistaa miten ääni kulkee.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan kun ääni kuuluu surkeasti vain teamspeakin "testerin" kautta. :P

Muuten kuulu hyvin, ei vaan tee mieli mennä jos epäilyttää ettei mikki toimi kunnolla.

Mutta tää on siis normaalia?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tää on siis normaalia?  :-\

 

En tiiä kun en oo sitä testeriä käyttänyt vaan kun menen lennonjohdon kanavalle niin sanon FINXXX radio check ja näin saan 1-5/5 kuuluvuuden ja laadun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan kun ääni kuuluu surkeasti vain teamspeakin "testerin" kautta. :P

Muuten kuulu hyvin, ei vaan tee mieli mennä jos epäilyttää ettei mikki toimi kunnolla.

Mutta tää on siis normaalia?  :-\

Se testeri ei välttämättä kerro todellista tilannetta. Ensi kertaa kun menet jaksolle niin kysy radio checkiä niin johtaja osaa kyllä 1-5 -asteikolla sanoa miten kuuluu :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, oli tarkotus tulla jo tänään lentää, olin jo tekemäs reittiä kun eksyin IVAO:n TeamSpeakin käyttö-ohje sivuille ja siihen se sitten tyssäs.  :-[

No, seuraavana viikonloppuna sitten ensimmäinnen IVAO-lento... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Jos lennän esim Suomessa ja paikalla on CTR, joka ymmärtääkseni huolehtii myös EFHK:sta jos ei ole johtoa paikalla. Niin mikä kanava on käytössä esim Groundilla?

Centerin vai Groundin kanava?

 

2. Entä jos lennän esim Euroopasta Suomeen. Nousen ilman lennonjohtoa, mikä on oikea squawk-koodi? Esim. koodit 3600-XXXX?

 

3. Kun tulen lennonjohtoalueelle, kertooko ATC uuden koodin?

 

4. Kun alue loppuu säilyykö koodi?

 

5. Saanko uuden taas seuraavalta LJ:ltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. CTR:n taajuus.

 

2. Laita 2000.

 

3. Antaa, ellei ole jo annettu.

 

4. Säilyy.

 

5. Harvemmin, mutta joskus saattaa antaa uuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetään tähän transponderikoodeista muutama nice to know-juttu, jotka kaikki pitkään simuilleet tosin jo varmasti tietävätkin.

 

-Määrätty koodi yhdistää useimmissa järjestelmissä lentosuunnitelman automaattisesti lentokoneen RPS:ään (Radar Position Symbol), jolloin lennonjohtaja näkee näytöllään koneen kutsutunnuksen, eikä squawk-koodia (senkin saa tietenkin näkyviin)

-Koodin vaihtaminen kesken lennon perustuu ORCAM-alueelta (Originating Region Code Assignment Method) toiselle siirtymiseen, esimerkiksi Suomesta Keski-Eurooppaan suuntautuvat lennot saavat uuden koodin saapuessaan Kööpenhaminan ilmatilasta Maastrichtin ilmatilaan

-Nykyisin koodi 1000 on kovassa käytössä, tällöin tunnistus tapahtuu Mode S-kutsutunnuksen perusteella - eli siis samalla alueella voi olla lukuisa määrä koodilla 1000 lentäviä lentoja

-VFR-koodi vaihtelee, Suomessa se on 2000, Keski-Euroopassa 7000 ja Yhdysvalloissa 1200 

 

Erityistilanteita varten on erityiset koodit ja totta kai muistisäännöt:

 

-7500 kaappaus "Seven five, man with a knife"

-7600 radio-ongelma "Seven six, radio fix"

-7700 hätäkoodi "Seven seven, we're going to heaven"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi lähettää huominen reitti IVAO:n netti-sivuille, mutta on liian pitkä:

>RUSOS J56 RESTI UJ56 MIL UA10 KEA UG33 KOROS UN133 EVIVI N133 LOMOS UN133 EVRIK UZ317 RUMUK UM977 DIBED M977 SUW M857 KEMET DCT

Oli alunperin pidempi, mutta lyhensin, ei mahdu vieläkään. :(

Miten pitäisi vielä muokata? Reitti siis LGSA-EFHK.

Onko edes oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi lähettää huominen reitti IVAO:n netti-sivuille, mutta on liian pitkä:

>RUSOS J56 RESTI UJ56 MIL UA10 KEA UG33 KOROS UN133 EVIVI N133 LOMOS UN133 EVRIK UZ317 RUMUK UM977 DIBED M977 SUW M857 KEMET DCT

Oli alunperin pidempi, mutta lyhensin, ei mahdu vieläkään. :(

Miten pitäisi vielä muokata? Reitti siis LGSA-EFHK.

Onko edes oikein?

Ei sitä IVAOn nettisivulle tarvitse lähettää, se on vapaaehtoinen bookkausjärjestelmä eikä se edes toimi kovin hyvin...

Tossa validi reitti: RUSOS J56 RESTI UJ56 MIL UA10 KEA UG33 KOROS UN133 EVRIK UZ317 RUMUK UM977 DIBED M977 SUW M857 INTOR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kelpaako tuo lyhennys sitten Ivapin planneriin?

Se mahtuu IVAPpiin ihan kevyesti...

Nimimerkillä Honkkarin plaani mahtuu just ja just korkeus/nopeusmuutoksien kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos,  :) taitaa reitin lopusta vielä puuttua M857 INTOR.

Minulla antaa vroute vähän erilaisen kuin tuo "validi" reitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos,  :) taitaa reitin lopusta vielä puuttua M857 INTOR.

Minulla antaa vroute vähän erilaisen kuin tuo "validi" reitti.

 

Sulla taitaa olla väärä sykli käytössä. EuroFPL:n sivuston kautta löydät aina validit reitit, vaati rekisteröitymisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla taitaa olla väärä sykli käytössä. EuroFPL:n sivuston kautta löydät aina validit reitit, vaati rekisteröitymisen.

Joo, varmaan väärä sykli.

Kiitos.

 

(Ei muuten löydy lompakosta Pilot License ID:tä Euro FPL:lää varten.  :P)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa näihin upeisiin kysymyksiin:

1. Kun Suomessa paikalla vain CTR pyytäessäni selvitystä, mikä on oikea kutsutunnus? (Center, Tower, Ground...)

2. Kun lennän esim. LGSA-EFHK pitääkö vaihtaa korkeutta, kun suunta muuttu Itä-Länsi-akselilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään