Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Jatkoa näihin upeisiin kysymyksiin:

1. Kun Suomessa paikalla vain CTR pyytäessäni selvitystä, mikä on oikea kutsutunnus? (Center, Tower, Ground...)

2. Kun lennän esim. LGSA-EFHK pitääkö vaihtaa korkeutta, kun suunta muuttu Itä-Länsi-akselilla?

 

CTR on aina (Suomessa) joko "Tampere radar" / "Tampereen tutka", joten sillä kutsutaan. Jälkimmäiseen vastaan, että riippuu miten kyseistä väylää ajetaan. Se taas pitää tarkistaa kyseisen alueen reittikartasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CTR on aina (Suomessa) joko "Tampere radar" / "Tampereen tutka", joten sillä kutsutaan. Jälkimmäiseen vastaan, että riippuu miten kyseistä väylää ajetaan. Se taas pitää tarkistaa kyseisen alueen reittikartasta.

 

Eli korkeus siis muuttuu kun väylä vaihtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli korkeus siis muuttuu kun väylä vaihtuu?

 

Eikun juuri se pitää tarkistaa reittikartasta, että muuttuko korkeus. Väylälle annetaan aina ohjeet millä tavalla sitä ajetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun juuri se pitää tarkistaa reittikartasta, että muuttuko korkeus. Väylälle annetaan aina ohjeet millä tavalla sitä ajetaan.

Kyllä nyt lähtee reitti vaihtoon, menee jo "vähän" liian vaikeaksi.

Kiitoksia avusta tiedänpähän nyt ainakin tämän verran enemmän.  :)

 

EDIT: Pitääkö esim rullauslupa pyytää Tampere radarilta, jos on ainut paikalla oleva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nyt lähtee reitti vaihtoon, menee jo "vähän" liian vaikeaksi.

Kiitoksia avusta tiedänpähän nyt ainakin tämän verran enemmän.  :)

 

EDIT: Pitääkö esim rullauslupa pyytää Tampere radarilta, jos on ainut paikalla oleva?

 

Kyllä pitää ja kaikki muukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten vielä lisää, vara reitti olisi nyt LPMA-EFHK.

Jos lähtiessä lentokorkeus olisi FL 370, Ranskan ilmatilaan tullessa pitäisi joko nousta tai laskeutua alemmas esim. FL 360?

Olenko aivan väärässä?

 

Miten muutos merkitään reittiin, jonka syötän Ivappiin?

Entä kun palaan normaaleihin (RVSM?) korkeuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten vielä lisää, vara reitti olisi nyt LPMA-EFHK.

Jos lähtiessä lentokorkeus olisi FL 370, Ranskan ilmatilaan tullessa pitäisi joko nousta tai laskeutua alemmas esim. FL 360?

Olenko aivan väärässä?

 

Miten muutos merkitään reittiin, jonka syötän Ivappiin?

Entä kun palaan normaaleihin (RVSM?) korkeuksiin?

 

Ranskan FIR(?)pisteelle merkkaat /N444F360 ja lopuista en tiedä. Viisaat kertokoon paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nyt lähtee reitti vaihtoon, menee jo "vähän" liian vaikeaksi.

Kiitoksia avusta tiedänpähän nyt ainakin tämän verran enemmän.  :)

 

EDIT: Pitääkö esim rullauslupa pyytää Tampere radarilta, jos on ainut paikalla oleva?

Tosiaan jos oikein "IRL-tyyliin" haluaa lentää, niin pitäisi kollata kaikkien maiden AIPit läpi ja tarkistaa plaaninsa väylien lentopintasäännöt, lennetäänkö sitä parillisia (even) vai parittomia (odd) lentopintoja suuntaansa. Kuitenkin suurin osa lentäjistä ja jopa osa johtajista ovat tästä tietämättömiä ja seuraavat vain "semicircular rulea" (suomennos?), eli suurimmassa osassa Eurooppaa parittomia itään (360-179deg) ja parillisia länteen (180-359deg). Osassa maita, mm. Italiassa, taas käytetään tämän säännön muunnosta jolloin parittomia pintoja lennetään pohjoiseen ja parillisia etelään (joku pastettaa tähän tarkat asteluvut, en itse jaksa etsiä EDIT Asteet siis 270-89deg pohjoiseen, 90-269deg etelään, kiitos Kirmolle.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan jos oikein "IRL-tyyliin" haluaa lentää, niin pitäisi kollata kaikkien maiden AIPit läpi ja tarkistaa plaaninsa väylien lentopintasäännöt, lennetäänkö sitä parillisia (even) vai parittomia (odd) lentopintoja suuntaansa. Kuitenkin suurin osa lentäjistä ja jopa osa johtajista ovat tästä tietämättömiä ja seuraavat vain "semicircular rulea" (suomennos?), eli suurimmassa osassa Eurooppaa parittomia itään (360-179deg) ja parillisia länteen (180-359deg). Osassa maita, mm. Italiassa, taas käytetään tämän säännön muunnosta jolloin parittomia pintoja lennetään pohjoiseen ja parillisia etelään (joku pastettaa tähän tarkat asteluvut, en itse jaksa etsiä).

 

Ranskan FIR(?)pisteelle merkkaat /N444F360 ja lopuista en tiedä. Viisaat kertokoon paremmin.

 

Kiitoksia tämäkin asi on nyt lähes selvä!  :)

 

Onko FIR pisteen löytämiseen jonkinlaista helppoa tapaa? Vai karttoja pläräämällä?  :P

 

EDIT: "Tarkat luvut" ovat 270°-89° pohjoiseen ja 90°-269° etelään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kartasta löytää, mutta myös esimerkiksi noista väylätaulukoista joista myös katsottaisiin nuo odd/even -jaot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?

EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi tarkentaa kiitotieolosuhteet.

 

E: kiitotie 04, sohjoa 26-50% kiitotien pinta-alasta, esiintymän syvyys 5 mm ja kitkakerroin on 0.47

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?

EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547

Se on SNOWTAM Runway state report. Android-puhelimeeni oli joskus muinoin kätevä appi, joka osasi purkaa tuon koodin näppärästi. "Snowtam decoder" tjsp. Pläy-kaupassa.

 

EDIT Hirvittävän tärkeä asiakorjaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko FIR pisteen löytämiseen jonkinlaista helppoa tapaa? Vai karttoja pläräämällä?  :P

Nyt kun on puhuttu noista väylätaulukoista yms., niin ajattelin laittaa lusikkani soppaan ja (toivottavasti) selkeyttää hiukan asiaa.

 

Eli esimerkiksi Suomessa Finavia tarjoaa Suomen AIP:n sähköisenä verkossa. Sieltä voi löytää kohdasta ENR 3.3 RNAV-reitit tällaisen "väylätaulukon". Esimerkiksi väylä P855.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aloitetaan loogisesti vasemmalta ylhäältä eli pisteestä DOBAN. DOBAN sijaitsee Suomen ja Viron FIR:ien rajalla, josta punaisella ympyröity ilmaus FIR BDRY. Oranssilla ympyröity kirjain C tarkoittaa pakollista ilmoittamista ATC:lle. Keltaisella ympyröity R tarkoittaa puolestaan pisteen ilmoittamista pyynnöstä.

 

Sitten tähän Odd/Even -lentopinta asiaan: Kuten taulukossa on havainnollistettu tulee lähtökohtaisesti väylää lentää DOBAN:lta TOGMI:a kohti parillisilla pinnoilla ja päinvastoin parittomilla lentopinnoilla.

 

Taulukosta löytyy muutakin hyvää informaatioita kuten minimilentokorkeus väylällä ja pisteiden väliset etäisyydet. Kuten RMK-kentässä todetaan, tulee reitin jatko-osuuksien vastaavat tiedot etsiä asianomaisten valtioiden AIP:istä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselläänpäs vielä hieman lisää:

 

Mikä on oikea servu ivaossa, jos esim. ehdottaa EU4 jossa on 0% lentäjiä, voinko ottaa Vaikka EU1, jossa 65% lentäjä kapasiteetistä.

Vai menevätkö servut automaattisesti alueen mukaan?

 

Entä lähetäänkö lentosuunnitelma vasta kun on yhdistetty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Servuilla ei pääasiassa ole väliä. Kunhan et mene training serverille. Ota joku EUX serveri ja jos et pääse sillä servulla läpi ota toinen niin kauan kunnes pääset.

 

Silläkään ei ole periaatteesa väliä. Voit lähettää ennen taikka jälkeen yhdistämisen :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Servuilla ei pääasiassa ole väliä. Kunhan et mene training serverille. Ota joku EUX serveri ja jos et pääse sillä servulla läpi ota toinen niin kauan kunnes pääset.

 

Silläkään ei ole periaatteesa väliä. Voit lähettää ennen taikka jälkeen yhdistämisen :).

 

Kiitos, ehkä tässä pääsisi jo kohta lentelemäänkin...  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselläänpäs vielä hieman lisää:

 

Mikä on oikea servu ivaossa, jos esim. ehdottaa EU4 jossa on 0% lentäjiä, voinko ottaa Vaikka EU1, jossa 65% lentäjä kapasiteetistä.

Vai menevätkö servut automaattisesti alueen mukaan?

 

Entä lähetäänkö lentosuunnitelma vasta kun on yhdistetty?

Tuohon uuteen ivappiin tuli joku hianompi tapa millä se ehdottaa sitä serveriä aluksi. Lähtökohtaisesti kannattaa yhdistää sinne servulle mitä ivap ehdottaa, vaihda servua vain jos tulee jotain herjoja etkä pääse yhdistämään. Plaanin lähetys olisi ehkä lennnjohtajan kannalta parasta tehdä ennen yhdistämistä niin johtajalla on aikaa selvittää selvitys yms. jutut. Kaikista huonoin vaihtoehto on yhdistää, ihmetellä 10min ja sitten lähettää plaani ja 2sek päästä kysyä selvitystä  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon uuteen ivappiin tuli joku hianompi tapa millä se ehdottaa sitä serveriä aluksi. Lähtökohtaisesti kannattaa yhdistää sinne servulle mitä ivap ehdottaa, vaihda servua vain jos tulee jotain herjoja etkä pääse yhdistämään. Plaanin lähetys olisi ehkä lennnjohtajan kannalta parasta tehdä ennen yhdistämistä niin johtajalla on aikaa selvittää selvitys yms. jutut. Kaikista huonoin vaihtoehto on yhdistää, ihmetellä 10min ja sitten lähettää plaani ja 2sek päästä kysyä selvitystä  :D

Vähän on vain tyhjä tuo EU4 jota minulle ehdottaa (0%). Siellä ei siis ole ilmeisesti yhtään muita koneita, lennonjohto on kai sama kaikilla?

 

Vielä pieni jatkokysymys.  :P

 

Osaako IVAC laitta oikean kellonajan ja muutta sään kun yhdistän. Vai pitääkö ruuvailla itse simun ajat kohdilleen, vaihtaa sää 15min välein päivittyväksi real weatheriksi?

 

Ja yhdistetäänkö kun konessa onjo virrat päällä ja reitti asetettu, vai heti Cold and Dark?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehei, kaikki koneet näkyvät toisilleen kaikilla servereillä. Tuo serverijuttu on vain jakaa yhteyksiö ympäri maailmaa niin ettei a) koko maailma ole samalla serverillä b) ettei tarvitse yhdistää toiselle puolen maailmaa olevaan serveriin.

 

Ivapin asetuksista saa ajan synkkauksen ja real weatherit päälle. Itse suosittelisin vaikka myöhemmin hankittavaksi jotain maksullista sääsoftaa, niissä yleisesti ottaen kaikki tehty paremmin. Tosin ivaon säästä ei ole kokemusta, simun real weather sen sijaan on uskoakseni huono.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehei, kaikki koneet näkyvät toisilleen kaikilla servereillä. Tuo serverijuttu on vain jakaa yhteyksiö ympäri maailmaa niin ettei a) koko maailma ole samalla serverillä b) ettei tarvitse yhdistää toiselle puolen maailmaa olevaan serveriin.

 

Kiitos, mites vielä toi plaanin lähettämis ajankohta, minkä laitoin muokkauksena edelliseen?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, mites vielä toi plaanin lähettämis ajankohta, minkä laitoin muokkauksena edelliseen?  :-[

Hmm, taisin plaanikyssäriin jo vastata. Sen sijaan cold n dark -kyssäriin en. Ei ole väliä onko virrat päällä vai ei kun yhdistät. Kunhan et ole kiitotiellä yhdistäessäsi niin hommat pelannee hyvin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään