Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Onko IVAOssa mahdollista purjekoneen hinaus toisella koneella. Tarkoitan siis että A on purjelentäjä ja B yhdistää IVAOon ja hinaa lentäjän A ilmaan. Onko tämä mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko IVAOssa mahdollista purjekoneen hinaus toisella koneella. Tarkoitan siis että A on purjelentäjä ja B yhdistää IVAOon ja hinaa lentäjän A ilmaan. Onko tämä mahdollista?

 

Ei onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko IVAOssa mahdollista purjekoneen hinaus toisella koneella. Tarkoitan siis että A on purjelentäjä ja B yhdistää IVAOon ja hinaa lentäjän A ilmaan. Onko tämä mahdollista?

Ei onnistu.

 

FS9:llä ainakin mahdollista. Muistaakseni jossain vaiheessa yritettiin X:llä samaa kikkaa huonolla menestyksellä. Purjelentäjällä siis pitää olla simuna FS9, hinaajan simulla ei väliä.

 

FS9:n näppäinasetuksista menet multiplayer commands ja määrität "Follow other player" ja "Cycle through other players" kohdille näppäimet.

Sitten kun olet valmiina hinaukseen, painelet "Cycle through other players" näppäintä kunnes näet simun yläkulmassa haluamasi hinaajan callsignin. Sitten pidät "Follow other player" nappia pohjassa niin purjekoneesi seuraa hinaajakonetta. Sitten kun on vuorossa irrotus niin päästät vain näppäimen pohjasta niin seuraaminen loppuu.

 

Kovin erikoisen näköistähän tämä ei purjelentäjälle ole (seuraa tarkasti hinaajakonetta koko ajan samassa kohdassa hinaajaan nähden), mutta toimii.

 

EDIT: Niin, ja kannattaa sitten olla tarkkana ketä lähdet seuraamaan, sillä jos jollain siinä lähistöllä on vaikkapa jetti lentämässä ja valitset seuraamisen siihen, todella pomppaat ilmaan koneen perään, ja veikkaan että jetin lentäjä ei siinä tilanteessa hirveästi kiittele...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tuollainen nyt kiellettyä olisi? Millaista haittaa esim tuosta voisi koitua muille verkon käyttäjille? Jotenkin en jaksa uskoa että tuo kiellettäisiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni jossain vaiheessa yritettiin X:llä samaa kikkaa huonolla menestyksellä.

 

Miten se ei sitten X:llä toiminut? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se ei sitten X:llä toiminut? ???

 

No veikkaan että koska FS9:ssä kun laitat IvApin päälle niin se yhdistää multiplayer sessioniin johon IvAp "joinaa". Eli FS9:n kanssa kun lennetään IVAOssa niin simussa todella on käynnissä simun oma multiplayer session. Silloin multiplayer napitkin toimii.

FSX:ssä puolestaan tietääkseni homma menee niin että että IvAp tavallaan huijaa simua, se kytkee simun AI:n pois päältä ja laittaa omat "AI":nsa (muut lentäjät) tilalle. Eli FSX:ssä ei varsinaisesti IVAOssa lennettäessä ole simun omaa multiplayer sessionia. Näin sitten simun multiplayerin omat komennot eivät toimi.

 

Tää koko selitys on vaan "musta tuntuu" fiilistä, eli en oo varma meneekö todella näin mutta itse löydän tästä selityksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi en pysty yhdistämään VATSIMiin? Laitoin salasanan oikein mutta se heittää jotain vitun sim connect erroria vaikka simuni FSX on päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi en pysty yhdistämään VATSIMiin? Laitoin salasanan oikein mutta se heittää jotain ***tun sim connect erroria vaikka simuni FSX on päällä.

Yllätä kaikki ja ratkaise itse tämä. Asensin fsinn viikko sitten vatsimin ja youtuben avulla.

Välillä tekee tuota. Vinkkinä sanottakoon.

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllätä kaikki ja ratkaise itse tämä. Asensin fsinn viikko sitten vatsimin ja youtuben avulla.

Välillä tekee tuota. Vinkkinä sanottakoon.

Jari

 

Joo sain ratkaistua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tartteeko ivao:ssa olla kaikille kentille ajanmukaiset sceneryt. Entä kartat ylipäätään? Mitä tuota Web eye katselin, niin oli sellaisia remarkseja, että defu skenery tai varustettu kartoilla. Oli jopa defu gps:llä varustettu bojo joten ei sid:ejä eikä star:eja Entä niiden AIRACien suhteen? Täytyykö aina investoida tuoreisimpiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tartteeko ivao:ssa olla kaikille kentille ajanmukaiset sceneryt. Entä kartat ylipäätään? Mitä tuota Web eye katselin, niin oli sellaisia remarkseja, että defu skenery tai varustettu kartoilla. Oli jopa defu gps:llä varustettu bojo joten ei sid:ejä eikä star:eja Entä niiden AIRACien suhteen? Täytyykö aina investoida tuoreisimpiin.

 

Eihän noita scenerejä ole pakko laitailla joka paikkaan. Karttoja ei oo pakko olla mutta suosittelen lämpimästi jos lennät kohteeseen joka ei ole tuttu ennestään  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tartteeko ivao:ssa olla kaikille kentille ajanmukaiset sceneryt. Entä kartat ylipäätään? Mitä tuota Web eye katselin, niin oli sellaisia remarkseja, että defu skenery tai varustettu kartoilla. Oli jopa defu gps:llä varustettu bojo joten ei sid:ejä eikä star:eja Entä niiden AIRACien suhteen? Täytyykö aina investoida tuoreisimpiin.

 

Moikka Jonne!

 

Ivao:ssa ei vaadita, että lentäjällä olisi uusimmat referenssit lentämiseen. Maisemalisäosia ei myöskään vaadita, eihän niitä ole edes kaikkialle saatavissa. Monella kentällä, muun muassa Helsingissä on tietyssä default versiossa "bugeja", joten osa lentäjistä haluaa ilmoittaa ettei käytä tällaista maisemalisäosaa. Myöskään mitään vaatimuksia lentokoneiden toiminnoista ei ole, voit myös pyytää selvityksiä ilman SID/STAR -kuvioita, mutta toki suositeltavaa käyttää mallinnettua lentokonetta default-koneiden sijaan. Uusimpaa AIRACia ei tarvitse käyttää, kuten mainitsin, mutta senkin pitäminen ajan tasalla on suositeltavaa, näin saat lennonjohtajan selvitykset vastaamaan oman lentokoneesi datatietoja. Karttoja on hyvä olla, jotta pystyt toimimaan lennonjohtajien ohjeiden mukaisesti, sekä oikeiden menetelmien mukaan. Karttoja on saatavilla ilmaiseksi Internetistä.

 

Lentämiseen Ivao-verkossa ei vaadita siis uusimpia härveleitä, mutta motto: "As real as it gets", pätee tässä.

 

Ville

FI-FOC

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista.

Pitääpä varmaan rekisteröityä IVAO:hon ja ruveta harjoittelemaan verkkolentoa.

Viellä ainakin yksi (tyhmä) kysymys. Eräästä verkkolento-oppaasta luin, että lähin miehitetty lennonjohto on kentän johdon sijasta vaikka tutka, selvitys pyydetään tältä. Onko näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista.

Pitääpä varmaan rekisteröityä IVAO:hon ja ruveta harjoittelemaan verkkolentoa.

Viellä ainakin yksi (tyhmä) kysymys. Eräästä verkkolento-oppaasta luin, että lähin miehitetty lennonjohto on kentän johdon sijasta vaikka tutka, selvitys pyydetään tältä. Onko näin?

 

Tervetuloa mukaan vaan!

 

Pääsääntönä on, että korkeampi positio vastaa alemmista positioista. Esimerkiksi Helsingin tutka vastaa (ellei alempia positioita ole miehitetty) myös alempien positioiden tehtävistä, ja Tampereen aluelennonjohto vastaa Helsingin tutkasta jne. Eli selvitystä pyydät alimmalta paikalla olevalta lennonjohtoyksiköltä. Verkossa on myös tehty sopimus, että Helsinki-Malmia on mahdollista johtaa Helsingistä käsin; siis Malmilla lennettäessä sen ilmatilasta vastaakin Helsingin tutka/torni, jos em. positio on miehitetty, joten selvitystä ja rullausta pyydetään Helsingistä, ellei Malmilla ole johtajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viellä tuli kysyttävää. :-[

Mitenkäs UNICOM. Sillä ilmotellaan siis vasta sitten kun ei löydy ylempiö positioneita. Esim. Lähden Helsingistä jossa ei ole johtoa. Pyydän selvityksen Helsingin tutkalta. Pyydänkö sieltä myös rullausohjeet ja luvan lentoonlähtöön. Jos alueella ei olisi mitään johtoa, ilmoittelisin unicomilla.Käsitinkö oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

UNICOM:illa ilmoittelet tekemisiäsi jos ei lennonjohtoa ole paikakalla käytössäsi. Kannattaa käyttää vain silloin kun muita koneita on alueella/kentällä ja voit vaikuttaa niiden tekemisiin. Mielestäni on turhaa ilmoitella unicomilla kun et vaikuta muihin esim. lähdet EFHK:lta ja EFOU:ssa on toinen kone.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli rekisteröidyttyä ja pääsin asenteleen ohjelmia. Hyvin sujui kunnes tuli MTL libaryn asennus. Painoin Install all:ia ja aukesi ikkuna jossa oli next ja cancel. Painoin nextiä, mutta mitään ei tapahtunut. Sen jälkeen cancelia ja meni koko MTL:llän asentaminen sivu suun. Kaikki muu kylläkin mielestäni asentui. No, asennuksessa luki että MTL:n voi ladata IVAO:n foorumilta.

Siinä iski toinen ongelma. En saa kirjauduttua koko foorumille.  :-[ Kokeilin ID:llä kirjautumista ja salasana oli WEB:in. Siinä herjaa, että koko käyttäjätunnusta ei ole.

Apuja?

 

PS: Tässähän päästään kohto Axun tasolle näissä yhden päivän aikana esitetyissä kysymyksissä  :P Ei pahalla Axu...

 

EDIT. Siinähän MTL-asennuksessa piti valita se serveri. Ei ihmekkään kun ei lähtenyt asentumaan. Ei auta hättäillä, ku hättäilemällä tulloo kusipäitä mukuloita.

Mutta foorumin kanssa on edelleen ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta foorumin kanssa on edelleen ongelmia.

 

Tähän ratkaisuna on se, että sinun tulee ensin rekisteröityä foorumille. Sinne ei suoraan käy saamasi Ivao-tunnukset.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hupsista. :-[ Nyt vaan sitä tarkkuutta. Varotuksen sanana, että viikonloppuna saattaa tulla lisää tyhmiä kysymyksiä. Toisaalta aiheena on laskukierros Malmilla tai VFR-lento sieltä joten ei tule olemaan ylivoimainen haaste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän päästään kohto Axun tasolle näissä yhden päivän aikana esitetyissä kysymyksissä  :P Ei pahalla Axu....

 

Räyh! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hupsista. :-[ Nyt vaan sitä tarkkuutta. Varotuksen sanana, että viikonloppuna saattaa tulla lisää tyhmiä kysymyksiä. Toisaalta aiheena on laskukierros Malmilla tai VFR-lento sieltä joten ei tule olemaan ylivoimainen haaste.

 

Suomen divisioonan sivuja kannattaa tutkailla kun siellä pitäisi olla joitain hyviä vinkkiä lentojen alottamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen divisioonan sivuja kannattaa tutkailla kun siellä pitäisi olla joitain hyviä vinkkiä lentojen alottamiseen.

Niitä on tullut katseltua ja nyt illalla ehtii katsella lisää. Hyvä kun ohjeet ovat fraselogian osalta sana sanalta. Huomenna sitten näkee kuinka homman haltsaa. Ainakin tulee lisää haastetta ja realistisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä on tullut katseltua ja nyt illalla ehtii katsella lisää. Hyvä kun ohjeet ovat fraselogian osalta sana sanalta. Huomenna sitten näkee kuinka homman haltsaa. Ainakin tulee lisää haastetta ja realistisuutta.

 

Voin tulla torniin johtamaan jos sopii ja mihin aikaan? Välillä 10-22 paikallista aikaa sopii hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään