Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Onko mitään mahdollisuutta saada selville, kuka veteli Nitzassa ylitte ja sai minulle aikaan crashin?

Oli suoraan sanoen V****umaista, kun pitkien valmistelujen jälkeen joku prkleen ranskis kiskoo pikkukoneellaan ylitse ja saan crashin.  :thmbdn:

Se siittä ekasta IFR-lennosta sitten.  :'(

 

Ja ranskassa/italiassa ja epsanjan alueella pilotit ei osaa käyttäytyä. mä kerran nizzasta lähdin ja siellä paskaperseet veti chattia unicomilla. Ei muuta kuin .wallop. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain kuin sainkin nimen selville. Oli joku 16 min ivao-tiimaa omaava joka ei näköjään osaa käyttää nimessään isoja kirjaimia.

Eli kuinka saa tehtyä kys. henkilöstä valituksen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka en IVAOssa lennäkkään niin en silti alkaisi tekemään valitusta henkilöstä, jolla on 16 minsaa tiimaa alla. Hän on kuitenkin uusi verkossa ja se vie joillakin oman aikansa, että sopeutuu verkkolentämisen politiikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se on parasta. Ei sitä ilman virheitä opi. Eikä siinä tilanteessa virheestä auta rankaista.

Josko huomenna paremmalla onnella...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ranskassa/italiassa ja epsanjan alueella pilotit ei osaa käyttäytyä. mä kerran nizzasta lähdin ja siellä paskaperseet veti chattia unicomilla. Ei muuta kuin .wallop. ::)

 

Tästäkin kielenkäytöstä antaisin heti bannia pari kuukautta.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

occ.ivao.aero <- löytyy kaikkea kivaa. Ivaossa ainakin voi NATeille(random routingit ovat asia erikseen) voi tehdä datalinkin avulla selvityksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime lennollani ilmestyi näytön vasempaan ylälaitaan pyöreä kuvio. Kuvio koostui pinkeistä pisteistä ;D Ja tietysti ympyrä pyöri... Framerate tippui puolella, ja olin ihmeissäni ??? Tajusin kuitenkin painaneeni jotakin väärin näppikseltä, ja aloitin kokeilun. Syylliseksi ko. asiaan osoittautui vasemman shiftin oikealla puolella oleva > < -näppäin. En löytänyt tietoa, ja ajattelin kysäistä täältä. Onko se mahdollisesti Ivapin debugging -pikanäppäin, vai jotain muuta :-[

 

Jotain muuta. Eli poikani asentama videointisofta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli taas kysyttävää.  :-[

Mitenkä menee lentopintojen (parillinen vai pariton) valinta oikeaoppisesti? Käsittääkseni ne menevät lentosuunnan mukaan vai olenko väärässä. Eli menevätkö ne tämän: http://www.carsten-rau.com/diverses/ivao/Checklist_MD11_PMDG.pdf lopussa olevan taulukon mukaan? Jos menevät niin minkä suunnan mukaan valikoituvat mutkaisella reitillä?

Kiitos jos joku vaivautuisi opettamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeaoppisesti lentopinnat menevät sen mukaan, minne suuntaan lentoväylää lennetään. Esim. Suomen AIPista löytyy taulukko, jossa kerrotaan minne suuntaan väylää ajetaan parillisia ja minne paritonta. IVAOssa sitten taas esimerkiksi käsitykset ovat hyvinkin vaihtelevia, jotkut (lennonjohtajat) ovat täysin tietämättömiä väyläsäännöistä ja porua tulee jos satut lentämään heidän mielestään väärää pintaa. Silloin ehkä paras hammasta purren totella  ;D IVAOssa siis on vallalla se käsitys, että itään lennetään parittomia ja länteen parillisia. Sitten joissakin Välimeren maissa taasen halutaan lentää etelään parittomia ja pohjoiseen parillisia (vai toisinpäin, ei jaksa muistaa?). Mutkittelevalla tai muuten itsensä lentäjäsankarin kannalta lentopintapoliittisesti huonosti menevillä väylillä pitäisi steppailla ylös alas parittomien ja parillisten välillä, mutta useimmiten oikeassa elämässä ongelmat ratkeaa directillä tai lennonjohdon kanssa keskustelemalla.

 

Itse en taida olla aivan ajan hermolla viimeisimmistä trendeistä joten joku tietävämpi voi napauttaa jos jotain selvitän täysin väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeaoppisesti lentopinnat menevät sen mukaan, minne suuntaan lentoväylää lennetään. Esim. Suomen AIPista löytyy taulukko, jossa kerrotaan minne suuntaan väylää ajetaan parillisia ja minne paritonta. IVAOssa sitten taas esimerkiksi käsitykset ovat hyvinkin vaihtelevia, jotkut (lennonjohtajat) ovat täysin tietämättömiä väyläsäännöistä ja porua tulee jos satut lentämään heidän mielestään väärää pintaa. Silloin ehkä paras hammasta purren totella  ;D IVAOssa siis on vallalla se käsitys, että itään lennetään parittomia ja länteen parillisia. Sitten joissakin Välimeren maissa taasen halutaan lentää etelään parittomia ja pohjoiseen parillisia (vai toisinpäin, ei jaksa muistaa?). Mutkittelevalla tai muuten itsensä lentäjäsankarin kannalta lentopintapoliittisesti huonosti menevillä väylillä pitäisi steppailla ylös alas parittomien ja parillisten välillä, mutta useimmiten oikeassa elämässä ongelmat ratkeaa directillä tai lennonjohdon kanssa keskustelemalla.

 

Itse en taida olla aivan ajan hermolla viimeisimmistä trendeistä joten joku tietävämpi voi napauttaa jos jotain selvitän täysin väärin.

 

Rekisteröityminen tänne antaa mahdollisuuden tutkia reittejä ja lennettäviä pintoja. Kyllä tossa PMDG filussa ollaan asian ytimessä, siellähän on lueteltu maat jossa on poikkeuksia, kannattaa tietty tarkistaa vielä. Esim Venäjä taitaa olla metreissä vasta TA:n alapuolella, muutoin jalat käytössä..

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä nyrkkisääntö itsellä on ollut, että kaksisuuntaisia väyliä Keski-Euroopassa parillisia länteen ja parittomia itään. Sitten joissain maissa tosiaan pohjois-etelä -sääntö käytössä. En itsekään jaksa enää muistaa, missä kaikkialla tuota pitää noudattaa, Espanja, Portugali, Benelux -maat ja Ranska nyt ainakin. Sitten jos on yksisuuntainen väylä, saapi lentää kaikilla pinnoilla, joilla väylä kulkee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jos tuolta Eurocontrollin validaattorista tai reittihausta hakee reittejä, niin on monessa stepit jotka menevät länsi-itä sekä pohjois-etelä suunnassa oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihteeksi kysyttävää.  :P

Lähdin liikkeelle kirjautumissivun (siis itse ohjelman) valinta text only päällä, koska ei ollut varma fiilis. Mutta nyt on. Pystyykö mitenkään vaihtamaan äänelle vai onko lento lennettävä loppuun tekstillä?

 

Edit. Kaivataan siis pikaista vastausta. Jos kikan (jos on) sais suoritettua ennen lennonjohdon alaiseksi tulemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesperin nyrkkisääntö toimii hyvin myös IRL. Korkeudet kannattaa ja pitäisi failata oikein, mutta kysymällä saa tilanteen salliessa haluamansa. Maastrichtin sisällä (varsinkin Brussels FIR ja Hannover UIR) mennään käytännössä ristiin rastiin kaikilla pinnoilla. Köpiksen kanssa on hyvin joustavaa, Karlsruhen aluekin hyväksyy nykyisin non-standard -pinnat aika hienosti (tosin pääsääntöisesti heille menevä liikenne parittomilla pinnoilla ja heiltä tuleva parillisilla). Britit ja ranskalaiset ovat ymmärtääkseni hieman nuivempia hyväksymään "väärät" pinnat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO planeista bongattuja:

 

RMK/SEQ10001

RMK/RTE A1 tai RMK/RTE 1

RMK/TURKEY CAT-1533

 

Mitä tarkoittavat ja miten määräytyvät/määritellään? Viimeisin kait liittynee Turkin operointi lupiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO planeista bongattuja:

 

RMK/SEQ10001

RMK/RTE A1 tai RMK/RTE 1

RMK/TURKEY CAT-1533

 

Mitä tarkoittavat ja miten määräytyvät/määritellään? Viimeisin kait liittynee Turkin operointi lupiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SEQxxxxx meinaa sitä, kuinka moneen kertaan plaani on tarkastettu ja lähetetty Eurocontrollille.

 

RTE xx on sitten muistaakseni joku firman sisäisen (?) tietokannan koodi kyseiselle reitille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SEQxxxxx meinaa sitä, kuinka moneen kertaan plaani on tarkastettu ja lähetetty Eurocontrollille.

 

RTE xx on sitten muistaakseni joku firman sisäisen (?) tietokannan koodi kyseiselle reitille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen Istanbulissa (tuuli 040/14kts) tuli keskustelua erään kolleegan kanssa kiitoteiden käytöstä. Yleensä itse katson aina flightradar24.com:sta mitkä kiitotiet ovat käytössä ja toimin sen mukaan. Flightradar näytti, että Istanbulissa järjettömät "jonot" laskuun 05:lle. Täten lähtevät olivat 35R.

 

Kolleegan mukaan IVAO:ssa tulee aina valita kiitotiet METAR:in mukaan. Omana vasta-argumenttina oli tietenkin IVAO:n motto "As Real As It Gets"

 

Kumpi oli oikeassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen Istanbulissa (tuuli 040/14kts) tuli keskustelua erään kolleegan kanssa kiitoteiden käytöstä. Yleensä itse katson aina flightradar24.com:sta mitkä kiitotiet ovat käytössä ja toimin sen mukaan. Flightradar näytti, että Istanbulissa järjettömät "jonot" laskuun 05:lle. Täten lähtevät olivat 35R.

 

Kolleegan mukaan IVAO:ssa tulee aina valita kiitotiet METAR:in mukaan. Omana vasta-argumenttina oli tietenkin IVAO:n motto "As Real As It Gets"

 

Kumpi oli oikeassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään