Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Miten toimin, jos torni antaa lentoselvityksen ACARS:lla ennen avauskutsua?

 

[ attachment removed / expired ]

 

A. Vastaan normaalisti, mutta tekstillä.

 

B. Vastaan radiolla.

 

C. Kirjoitan TNX, kuten tänään tein ;D

 

D. En mitään yllämainituista, vaan....?

 

E. Avaan googlen, ja etsin vastauksen ihan itte...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hoppie.nl/acars/prg/atc/

Eikö se CPDLC selvitys anneta ihan omalla ohjelmalla? Mutta tämä ATC antaa sen teksti privaviestinä, silleensä roolileikkinä :)

 

Tuossa tilanteessa antaisin readback samalla lailla. Tekstillä, privana ja joku ACARS siihen eteen. Sitten vain normaalisti voicella pyydän pushbackia (en tuosta osaa sanoa onko "next frequency 119.250" departure frequency vai GND, tarkistaisin kelle se kuuluu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Olen suunnitellut alottevalani verkkolentoja ja heräsi yksi kysymys. Eilen monitoroin VATSIM:ssä saksan tutkan kanavaa, XXX-CTR (en muista tarkkaan tunnistetta). Ohjeistuksessa pyydetään ottamaan lähtöselvitykset aina lähimmältä lennonjohdolta, CTR oli tässä tapauksessa lähin joten sieltä ilmeisesti olisi lähtöselvityken voinut pyytää...

 

Mutta.. :) Kun katsoin VATSpy ohjelmalla kyseisin lennonjohtajan kommentit XXX-CTR:n alta, niin siellä luki karkeasti suomennettuna, että CTR tarjoaa lennonjohto palvelua FL245 ja ylöspäin.

 

Olisiko tässä tapauksessa pitänyt tehdä alkuvalmistelut ja lentoon lähdöt ominpäin, ja kun lähestyy tuota FL245 niin sitten vasta ottaa yhteyttä CTR lennonjohtoon?

 

Terveisin

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Olen suunnitellut alottevalani verkkolentoja ja heräsi yksi kysymys. Eilen monitoroin VATSIM:ssä saksan tutkan kanavaa, XXX-CTR (en muista tarkkaan tunnistetta). Ohjeistuksessa pyydetään ottamaan lähtöselvitykset aina lähimmältä lennonjohdolta, CTR oli tässä tapauksessa lähin joten sieltä ilmeisesti olisi lähtöselvityken voinut pyytää...

 

Mutta.. :) Kun katsoin VATSpy ohjelmalla kyseisin lennonjohtajan kommentit XXX-CTR:n alta, niin siellä luki karkeasti suomennettuna, että CTR tarjoaa lennonjohto palvelua FL245 ja ylöspäin.

 

Olisiko tässä tapauksessa pitänyt tehdä alkuvalmistelut ja lentoon lähdöt ominpäin, ja kun lähestyy tuota FL245 niin sitten vasta ottaa yhteyttä CTR lennonjohtoon?

 

Terveisin

 

Harri

 

Vatsimista en tiedä mutta ainakin IVAO:ssa on käytäntönä, ainakin omalla kohdalla aina, että aina ns. alimpaan ATC positioniin yhteys. Jos ei ole tornia niin sitten CTR yhteys ja sieltä kaikki selvitykset ilmaan saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vatsimista en tiedä mutta ainakin IVAO:ssa on käytäntönä, ainakin omalla kohdalla aina, että aina ns. alimpaan ATC positioniin yhteys. Jos ei ole tornia niin sitten CTR yhteys ja sieltä kaikki selvitykset ilmaan saakka.

 

Joo niin näinkin ite ajattelin. Mutta kun oli se ylimääräinen kommentti niin jäi mietityttämään. Näin jälkeen ajateltuna hoksasin, että ois voinu priva viestillä kysyä kyseiseltä lennonjohtajalta miten menetellään...:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Olen suunnitellut alottevalani verkkolentoja ja heräsi yksi kysymys. Eilen monitoroin VATSIM:ssä saksan tutkan kanavaa, XXX-CTR (en muista tarkkaan tunnistetta). Ohjeistuksessa pyydetään ottamaan lähtöselvitykset aina lähimmältä lennonjohdolta, CTR oli tässä tapauksessa lähin joten sieltä ilmeisesti olisi lähtöselvityken voinut pyytää...

 

Mutta.. :) Kun katsoin VATSpy ohjelmalla kyseisin lennonjohtajan kommentit XXX-CTR:n alta, niin siellä luki karkeasti suomennettuna, että CTR tarjoaa lennonjohto palvelua FL245 ja ylöspäin.

 

Olisiko tässä tapauksessa pitänyt tehdä alkuvalmistelut ja lentoon lähdöt ominpäin, ja kun lähestyy tuota FL245 niin sitten vasta ottaa yhteyttä CTR lennonjohtoon?

 

Terveisin

 

Harri

 

Vatsimissa on tosiaan olemassa eurocontrol/EuroCenter vacc http://euc-vacc.org/ ja heillä on alueenaan "normaalia" fir:iä laajempi alue, mutta FL245 ylöspäin...

 

Muistan eilen nähneeni Maastrichin (EURM) onlinessa, joten se oli tod näköisesti se jota monitoroit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos CTR atiksessa lukee sen tarjoavan lennonjohtopalvelua vain FL245 yläpuolella, se tarkoittaa juuri sitä.  Tällöin et voi pyytää CTR:ltä lähtöselvitystä, koska et ole hänen ilmatilassaan. (ja sillä kaverilla on muutenkin tarpeeksi hommaa reittiliikenteen kanssa)

 

Jos atiksessa ei mainita ilmatilan korkeusrajoituksia ja lähdet valvotulta lentopaikalta, silloin pyydä selvitystä kuten kuuluu.

 

Jos olet lähdössä valvomattomalta lentopaikalta ns. korpikenttä, tällöin ei tarvi pyytää selvitystä ylipäätänsä. Voi pyytää säätä tai aktivoida lentosuunnitelman.. Tai noh, voit pyytää selvityksen (jo) maassa, jos olet lentoonlähdön jälkeen nousemassa valvottuun ilmatilaan +FL95. Mut tämä viimeinen jo vaatii hieman syvempää tietoa ja ymmärrystä ilmatilanrakenteesta, niin ota yhteyttä jos olet epävarma. Kyllä se lennonjohtaja opastaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys! Alkaa pysymään tuo FSlabsin A320 sen verran hanskassa, että voisi siirtyä seuraavalle levelille eli verkkoon.

 

Mikä on suositeltava VATSIM client P3D v4:lle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys! Alkaa pysymään tuo FSlabsin A320 sen verran hanskassa, että voisi siirtyä seuraavalle levelille eli verkkoon.

 

Mikä on suositeltava VATSIM client P3D v4:lle?

 

Tervetuloa mukaan,

 

Tällä hetkellä ainoa P3D v4:ssa toimiva clientti on vPilot. Tämä on myös muille FSX pohjaisille simualustoille suosittelema clientti. Latauslinkki: http://vpilot.metacraft.com/Download.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys! Alkaa pysymään tuo FSlabsin A320 sen verran hanskassa, että voisi siirtyä seuraavalle levelille eli verkkoon.

 

Mikä on suositeltava VATSIM client P3D v4:lle?

 

Terve,

 

vPilot taitaa olla toimivin ja parhaiten tuettu tällä hetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista!

 

vPilotin asennus oli helppoa ja sain systeemit heittämällä toimintaan. Kuuntelin aikani radioliikennettä, mutta äänenlaatu on aivan sysipaska! En kyllä ymmärrä miten tuolla joku pystyy toimimaan. Valtaosa muminoista meni täysin ohi.

 

Onko IVAO yhtään parempi tämän osalta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista!

 

vPilotin asennus oli helppoa ja sain systeemit heittämällä toimintaan. Kuuntelin aikani radioliikennettä, mutta äänenlaatu on aivan sysipaska! En kyllä ymmärrä miten tuolla joku pystyy toimimaan. Valtaosa muminoista meni täysin ohi.

 

Onko IVAO yhtään parempi tämän osalta?

 

 

 

IVAO:ssa reilusti parempi, VATSIMiin verrattuna aivan loistava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
vPilotin asennus oli helppoa ja sain systeemit heittämällä toimintaan. Kuuntelin aikani radioliikennettä, mutta äänenlaatu on aivan sysipaska! En kyllä ymmärrä miten tuolla joku pystyy toimimaan. Valtaosa muminoista meni täysin ohi.

 

Valitettavan huonohan se on ja osalla vielä aivan uskomattoman paskat mikrofonit. Lensin itse aluksi vain tekstillä ja yritin opetella samaan selvää siitä muminasta. Lisäksi lensin alueilla, jossa ihmisillä ei mitään voimakasta ja omituista aksenttia eli Pohjoismaaat, USA ja UK.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vatsimissa on kehityksen alla codecin päivitys nykyaikaan, jolloin myös äänenlaatu kirkastuu huomattavasti. Tällä hetkellä käytössä oleva systeemi on 2000-luvun alkupuolelta, jolloin internet nopeuksia mitattiin vielä kilobitteinä sekunnissa ja laatukin sen mukaista.

 

Ajan mittaanhan tuo helpottuu, kun alkaa hahmottamaan jo ennen selvitystä hirman mitä sieltä voi odottaa. Esimerkiksi reittiselvitysvaiheessa yleensä tietää jo kiitotien, mahdollisen sidin ja QNH:n jolloin ainoastaan squawk koodin neljä numeroa jää kuulon varaan. Sama myös rullauksessa, jossa usein pystyy h8eman hahmottamaan sitä ennen rullauksen aloittamista.

 

Lisäksi, kuten edellä sanottiin, niin tekstiä voi aina käyttää avuksi. Kuitenkin suosittelen aina yrittämään ensin äänellä ja mikäli et saa selvää niin yleensä tilannetajuinen johtaja laittaa saman myös tekstillä, josta voi tarkistaa. Kuitenkaan mitenkään eriarvoista tekstin köyttäminen ei ole, vaan kaikki lentäjät ovat samalla viivalla kommunikointitavasta riippumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo, olikin headsetin lähtötasot täysillä, joka aiheutti muhevat säröt ääneen. Nyt tasot kunnossa ja äänenlaatu huomattavasti parempi. Nyt saan jo suurimmasta osasta sanoja selvää. Huraa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Itellä ollut aikanaan IVAO:n lennonjohtaja oikeudet. Harrastus viettänyt hiljaiseloa nyt useamman vuoden, mutta innostus säilynyt..  ;D Miten tuo koulutus nykyään tapahtuu?

 

 

/M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Itellä ollut aikanaan IVAO:n lennonjohtaja oikeudet. Harrastus viettänyt hiljaiseloa nyt useamman vuoden, mutta innostus säilynyt..  ;D Miten tuo koulutus nykyään tapahtuu?

 

/M

 

Eiköhän tuo IVAO:ssa onnistu laittamalla viestiä Nordic regionin training directorille ja kysymällä miten edetään. Lauri Sivuoja varmaan pystyy paremmin avaamaan, kun on IVAO XN Finland chief. Riippuen hieman tauon pituudesta ja aikasemmasta kokemuksesta, niin jonkinlainen kertauskoulutus varmaan paikallaan. Näin ainakin luulisin, mutta itse VATSIM puolella pyörin niin en 100% varmuudella voi sanoa.

 

Jos VATSIM kiinnostaa, niin sinnekkin onnistuu saamaan koulutusta fast track tyylillä convertoimalla IVAO rating vastaavaksi VATSIM ratingiksi. Hieman vaatii myös koulutusta, jotta softa (Euroscope) saadaan tutuksi ja menetelmät katsottua, että kaikki on kunnossa ja puutteet hiottua kuntoon, mikäli niitä löytyy.

 

IVAO Nordic region: https://xn.ivao.aero/

Vatsim Scandinavia: http://vatsim-scandinavia.org/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tuossa mieleen vPilotin kanssa lentäessä (VATSIM siis), että pitääkö tuo oma näytettävä modeli valita jostain kuten IVAOn puolella, vai tuleeko se automaagisesti oikein sen perusteella millä koneella lennän? Näkyy noita blankkoja CRJ:tä tulevan sillointällöin vastaan useampikin, ja eikös tuo lue vPilotissa modelien kohdalla että "default aircraft Bombardier..." tjsp?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIMin puolellahan ei ymmärtääkseni ole IVAO:n kaltaista MTL:ää ollenkaan, vPilot itse (?) kaiketi tunnistaa näytettävän modelin. World of AI:ta voi käyttää täydentämään puutteita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään