Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Kertokaapas, kun meinas tulla perheriita. Minkä takia numero 9 äännetään 'niner' ?

Saatiin kaksi vaihtoehtoa: 'nine' olisi liian lähellä numeron 5 äännettä 'five', vai koska 'nine' muistuttaa saksan sanaa 'nein'?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas, kun meinas tulla perheriita. Minkä takia numero 9 äännetään 'niner' ?

Saatiin kaksi vaihtoehtoa: 'nine' olisi liian lähellä numeron 5 äännettä 'five', vai koska 'nine' muistuttaa saksan sanaa 'nein'?

Eikä pelkästään muistuta, nine lausutaan nain ja nein ihan samalla tavalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle ei nyt oo oikee auennu, voiko verkkoon tulla lentämään jollaan fsx:n defu 737:lla ja ilman mitään sid:ejä ja star:eja. Ite oon tottunu simus lentämään gps reitil ja vektoroinneilla. Enkä jaksais tulostella karttoja, koska konees ei oo tulostint kiinni.

p.s. Voi ehkä tulla vähän tyhjästä, mut tää on nyt lähinnä ollut kynnyskysymys mun verkkolennon aloittamiselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle ei nyt oo oikee auennu, voiko verkkoon tulla lentämään jollaan fsx:n defu 737:lla ja ilman mitään sid:ejä ja star:eja. Ite oon tottunu simus lentämään gps reitil ja vektoroinneilla. Enkä jaksais tulostella karttoja, koska konees ei oo tulostint kiinni.

p.s. Voi ehkä tulla vähän tyhjästä, mut tää on nyt lähinnä ollut kynnyskysymys mun verkkolennon aloittamiselle.

Minä lentelen todella usein defu 737:lla. Tosin käytän sen kanssa vasFMC:tä, mutta lennonjohtaja antaa kyllä vektoritkin jos niin haluat. Kartat olis kuitenkin hyvä olla, notta osaa esim. rullata oikealle portille. Niihinhän ei välttämättä tulostinta tarvita, jos lentää windowed-moodissa ja katsoo esim netistä. :)

Tervetuloa foorumille, ja toivottavasti näemme sinut verkossakin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä lentelen todella usein defu 737:lla. Tosin käytän sen kanssa vasFMC:tä, mutta lennonjohtaja antaa kyllä vektoritkin jos niin haluat. Kartat olis kuitenkin hyvä olla, notta osaa esim. rullata oikealle portille. Niihinhän ei välttämättä tulostinta tarvita, jos lentää windowed-moodissa ja katsoo esim netistä. :)

Itelläni on ollut ongelmia ton vasFMC:n lataamisessa. Voitko laittaa suoran linkin lataukseen? Löytyykö esim. avsimistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläinen kysymys tuli mieleeni:

Voiko verkossa lentää Finnair-kutsutunnuksella vaikka ei olisi virtual finnairin jäsen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja olimpa taas fiksu ja muutaman päivän mietittyäni älysin, et voin ehkä itsekin hakee avsimistä  ;D Ja nyt vasFMC on lataukses. Osaaks se esim kaikki efhk:n sid:t ja star:it?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja olimpa taas fiksu ja muutaman päivän mietittyäni älysin, et voin ehkä itsekin hakee avsimistä  ;D Ja nyt vasFMC on lataukses. Osaaks se esim kaikki efhk:n sid:t ja star:it?

Ei, ellei osta Navigraphin airacia. Ilman sitä lataamalla ilmaisia Navigraphin sivuilta ei sillä voi lentää kuin SID:t.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, ellei osta Navigraphin airacia. Ilman sitä lataamalla ilmaisia Navigraphin sivuilta ei sillä voi lentää kuin SID:t.

Muuten, kuinka toi integroituu simuun? tai sii sillee et saa simust painettuu koneen seuraamaan FMC:n reittiä-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten, kuinka toi integroituu simuun? tai sii sillee et saa simust painettuu koneen seuraamaan FMC:n reittiä-

VasFMC:stä painat AP Couple-nappia ja simussa autopilotti ja siitä HDG-moodi päälle niin seuraa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VasFMC:stä painat AP Couple-nappia ja simussa autopilotti ja siitä HDG-moodi päälle niin seuraa. :)

Anteeks et vaivaan, mut satun olee tyhmä. Mikä on AP Couple-nappi?  :-[

Löytyiskö tohon jotenkin ohjeita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeks et vaivaan, mut satun olee tyhmä. Mikä on AP Couple-nappi?  :-[

Löytyiskö tohon jotenkin ohjeita?

Minun simpleFMC:ssä ainakin sillä tekstillä varustettu nappi löytyy tekstikentän alta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun simpleFMC:ssä ainakin sillä tekstillä varustettu nappi löytyy tekstikentän alta.

No nythän mul sit onkin ongelma kun mä latasin sen 2.jotaa-version. Pitää kehitellä jotaan ideaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vantaalla itseasiassa FMS/GPS lentää SID:n täysin väärin. Lähelläkään reittejä, kuinka se kartassa on julkaistu. Saaa aina tunkata käsin kuntoon. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vantaalla itseasiassa FMS/GPS lentää SID:n täysin väärin. Lähelläkään reittejä, kuinka se kartassa on julkaistu. Saaa aina tunkata käsin kuntoon. :P

Tuskin sekään mitään mailin miljoonasosan tarkkaa hommaa on. Kyllä se LNAV (4life) pienentää työkuormaa samalla kun katsot ettei kone leviä turbulensseihin ja koitat lukea tarkistuslistaa ja huudella johtajalle  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itelläni ainakin pitää nousus niin kiirettä ettei enää radioiden ruuvailua siihen saa ängettyä. Ehkä se siit jos oppis joskus ihan lentämään  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siihen auttaa yleensä huolellinen suunnittelu ja etukäteisvalmistelut, taajuudet, radiaalit ja menetelmän läpikäynti maassa on oleellisen tärkeää.

Nii ei siin mut siin jos alan nousus ruuvaa jotaa taajuuksii nii nousukulmat on yhtäkkii mitä on ja näin. Ja lennonjohtajallekin pitäis jotaa huudella ja vaihtaa departure-taajuudelle. Vai tietääks sen ennen kun johtaja sen sanoo jostaa kartast?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siihen auttaa yleensä huolellinen suunnittelu ja etukäteisvalmistelut, taajuudet, radiaalit ja menetelmän läpikäynti maassa on oleellisen tärkeää.

Moro!

Tuo mitä Henri sanoi pitää todella paikkansa hyvä lennon valmistelu on tärkeää ihan niinkuin oikeassa elämässä. Kun homma on hanskassa ennen lentoa niin sekin sujuu helpommin vaikka joskus kiirettä pitää varsinkin kun jotain odottamatonta tapahtuu. Itse olen lentänyt +2500 tuntia vatsim/ivao perus GPS:llä+ACSoft:in GPS (Alain Capt) ilman FMC:tä eikä vielä ole tullut kenttää vastaan joiden STAR:ja/SID:jä en ole pystynyt lentämään tosin vaatii vähän asioihin perehtymistä. Ainahan on myös mahdollisuus pyytää vektoreita näin myös käy oikessa elämässä eihän ne masiinat FMC:t aina toimi niin kuin toivoisi ja päivityksissä on joskus puutteita.

Edit: Lisäksi on hyvä hallita peruslentäminen ja siihen liityvät toimenpiteet VOR, NBD,CIRLING ja VISUAL lähestymiset. Asia joka nyt on eräs tämän hetken kuumia topikkeja irl:ässä sillä lukemani mukaan esim. longhauleja lentävä pilotti joka lentää 800 tuntia vuodessa ohjaa konetta keskimäärin vain noin 3-4 tuntia käsin tänä aikana.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitavat "harjoitella" käsilentämistä simusesongeissaan (siis ne "oikeat" simut) sen mitä tarvitsee, ei sitä sitten oikeassa koneessa aina jaksa  ;D Ja bussit ym. tulevat muutenkin tietokoneella alas jokatapauksessa niin eipä siinä paljoa lennettävää ole  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitavat "harjoitella" käsilentämistä simusesongeissaan (siis ne "oikeat" simut) sen mitä tarvitsee, ei sitä sitten oikeassa koneessa aina jaksa  ;D Ja bussit ym. tulevat muutenkin tietokoneella alas jokatapauksessa niin eipä siinä paljoa lennettävää ole  ;)

Moro!

Juuri tämä on se ongelma peruslento taitojen puutteeseen sillä nykyään moni uudemmista piloteista tuskin äkkiseltään jos tarvitaan tuomaan Boeingin tai Airbussin 2nm-3nm finaaliin visuaalissa. Tietysti herää kysymys onko se edes tarpeellista mutta käykää PPRuNe:n sivustolla lukemassa jos kiinnostaa.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Juuri tämä on se ongelma peruslento taitojen puutteeseen sillä nykyään moni uudemmista piloteista tuskin äkkiseltään jos tarvitaan tuomaan Boeingin tai Airbussin 2nm-3nm finaaliin visuaalissa. Tietysti herää kysymys onko se edes tarpeellista mutta käykää PPRuNe:n sivustolla lukemassa jos kiinnostaa.

jukka

Millähän ne on sinne Airbus:n tai Boeing nokalle päässyt? Lentämällä satoja ja tuhansia tunteja käsin pienempiä koneita, joten ei todellakaan ole paruslentotaidot hukassa... Ja minkä lentäjät osaavat parhaiten - hätätilanteessa toimimisen. Ei sinne ohjaamoon ketä tahansa säätäjää päästetä - tai ainakaan pitäisi päästää. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt on tullut kokeiltua vasFMC:tä pari kertaa ja hyvin toimii. Kerran kokeilin lentää EFTP:n VELUN 3A-star:in käsin, ja muuten meni ihan hyvin paitsi dme arc ei ollut kovin tasainen  :). Kuinka iso poikkeama saa olla? Ja EFHK:lla meinas tulla kiire sid:ssä kun piti alkaa crs:ssää ruuvaamaan radioon. Oisko siihen mitään keinoo jolla sen sais asettuu valmiiksi silleen, et kun vaihtaa nav-taajuutta niin crs vaihtuu samalla. Ja on muuten kätevä toi vasFMC laskeutumisessa. Mä aloin jo kaivelee karttoja ils-taajuutta varten, nii sehän vaihto automaattisesti sen radioon kun oli lentänyt star:in loppuun. Täytyy viel vähän harjoitella tota käsin sorvaamista (etenkin toi koneen trimmaaminen ei viel suju ihan automaattisesti), mut sit vois jo harkita verkkoon siirtymistä. Jos viel pääsis sinne IVAO:n lentokoulutukseen ni ois kiva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni puoli mailia on maksimipoikkeama DME-kaaren tavoite-etäisyydestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään