Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Tiedotus G ja ilmanpaineasetus, eli QNH 1017.

Moikka jaakko ;)

Ja ATIS-ilmoitukset tulevat aakkosittain, eli Information A (ALFA), B (BRAVO) Jne... Ilmoituksen kirjain vaihtuu aina, kun säätilassa tapahtuu muutos ja uutta tiedoitusta tarvitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmoituksen kirjain vaihtuu aina, kun säätilassa tapahtuu muutos ja uutta tiedoitusta tarvitaan.

Ei, vaan se vaihtuu puolen tunnin sykleissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan se vaihtuu puolen tunnin sykleissä.

Tai sitä mukaan kun uusi ATIS-tiedote tulee, ei ole välttämättä puoli tuntia ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep. Ja se on ATC:n vastuulla varmistaa että se ATIS on "up to date" ;). Eli ei pidä ottaa paineita että olisi uusin ATIS tiedote :). Ja siis jos ei ole uusin ja on tapahtunut merkittäviäkin muutoksia niin itse tornissa kerron atiksen olevan vanha. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep. Ja se on ATC:n vastuulla varmistaa että se ATIS on "up to date" ;). Eli ei pidä ottaa paineita että olisi uusin ATIS tiedote :). Ja siis jos ei ole uusin ja on tapahtunut merkittäviäkin muutoksia niin itse tornissa kerron atiksen olevan vanha. :)

Kannattaa kyllä tosiaan tarkistaa se ATIS tiedotteen julkaisu aika. Joskus voi käydä niinkin että kiitotie vaihtuu kokonaan ja sitte tuleekin kiire etsiä uudet kartat ja ruuvailla taajuudet sun muut informaatiot koneeseen. Eli varautua kannattaa kaikkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten voi tulla kiire jos LJ antaa selvityksessä infot kiitoradasta jne? Jos UNICOMIlla mennään niin valitsen tuulien mukaisesti sopivimman kiitotien. Ei pitäis kiire tulla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

eilen mut selvitettiin visuaaliin EFHK:lla ja kysyin perään että "request to leave 2000ft". Parin minan päästä(ei lennonjohtajalta) tuli huomautus että ei tarvitse kysyä kun on selvitetty visuaaliin. Näinhän se on menetelmäkentillä ainakin mutta mielestni EFHK on poikkeus tässä.

Lainaus EFHK AD 2:sesta:

2.4.10 Näkölähestymismenetelmät

IFR-liikenteen alapuolella lentävän VFR-liikenteen takia tulee

näkölähestymistä suorittavan ilma-aluksen säilyttää vähintään

600 M (2000 FT) MSL, kunnes DME 7 HEL ja

loppulähestymislinja on saavutettu

No kun kys. henkilö joka huomautti rupesi sitten kaivelemaan jtn. trafin sääntöjä ja vielä ihmeellisempiä asioita(mm. että kun olen kuullut tätä käytettävän IRL Helsingin tornin kanavilla, niin mulle sanottiin puoli suoraan että he käyttävät mahdollisesti epävirallista/väärää fraseologiaa...) niin jäi mulle epäselväksi että pitääkö se pyytää, jotta saa tiputtaa alle 2000ft ennen finaalia.

Joten kertokaa te mielipiteenne ja isot kihot sitten sen vastauksen :).

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

eilen mut selvitettiin visuaaliin EFHK:lla ja kysyin perään että "request to leave 2000ft". Parin minan päästä(ei lennonjohtajalta) tuli huomautus että ei tarvitse kysyä kun on selvitetty visuaaliin. Näinhän se on menetelmäkentillä ainakin mutta mielestni EFHK on poikkeus tässä.

Lainaus EFHK AD 2:sesta:

No kun kys. henkilö joka huomautti rupesi sitten kaivelemaan jtn. trafin sääntöjä ja vielä ihmeellisempiä asioita(mm. että Hesan kun olen kuullut tätä käytettävän IRL Helsingin tornin kanavilla, niin mulle sanottiin puoli suoraan että he käyttävät mahdollisesti epävirallista fraseologiaa...) niin jäi mulle epäselväksi että pitääkö se pyytää, jotta saa tiputtaa alle 2000ft ennen finaalia.

Lauri

Eikös tuossa AD:ssa lue juuri niinkuin sanoit. Ei tässä kannata mitään Trafin määräyksiä penkomaan, jos sieltä edes löytyy mitään tähän liittyvää. Tuskinpa. Eli toimit juuri oikein ATC:n näkökulmasta. Parempi kysyä, kuin olla kysymättä, tilanne voi johtaa vaaratilanteeseen tai onnettomuuten.  :thmbup

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä takia pitäisi mitään lupia pyydellä jos seuraat em. menetelmää(niinkuin pitäisi)? Tornin pitäisi olla tietoinen menetelmästä ja osata sen mukaan pyörittää VFR-liikennettä lähialueellaan pois altasi. Eri homma sitten tosin jos haluat olla alle 2000ft yli 7 mailin päässä HEListä. Silloin selvität tilanteen tornin kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä takia pitäisi mitään lupia pyydellä jos seuraat em. menetelmää(niinkuin pitäisi)? Tornin pitäisi olla tietoinen menetelmästä ja osata sen mukaan pyörittää VFR-liikennettä lähialueellaan pois altasi. Eri homma sitten tosin jos haluat olla alle 2000ft yli 7 mailin päässä HEListä. Silloin selvität tilanteen tornin kanssa.

En tiedä mutta kai siihen on hyvä syy kun se näin on ilmeisesti määrätty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mutta kai siihen on hyvä syy kun se näin on ilmeisesti määrätty.

Siis olet oikeassa elämässä kuullut käytettävän vai tämä tornijohtaja IVAOssa sanoi, että näin on toimittava?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis olet oikeassa elämässä kuullut käytettävän vai tämä tornijohtaja IVAOssa sanoi, että näin on toimittava?

Siis oikeassa elmässä näin toimitaan + kukaan ei johtaja ei sanonut mitään. Se joka sanoi väitti toimintaani "vääräksi". Ja hän ei ollut johtaja.

Ja tuo "Lainaus EFHK AD 2:sesta:

loppulähestymislinja on saavutettu" on otettua FINAVIAN AIP:sta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivuojalle faktoja pöytään erään oikean EFHK:lla toimivan lennonjohtajan suusta:

-Lähestymisselvitys antaa oikeuden jättää viimeisen annetun korkeuden ellei ATC-elin muuta mainitse. (Ja ATC-elimen käskyt menee aina menetelmien edelle.)

-HK:lla until 7NM 2000FT.

-EFHK ei ole lähestymisselvitysten suhten erityistapaus.

+kannattaa lukea ne lentosäännöt...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivuojalle faktoja pöytään erään oikean EFHK:lla toimivan lennonjohtajan suusta:

-Lähestymisselvitys antaa oikeuden jättää viimeisen annetun korkeuden ellei ATC-elin muuta mainitse. (Ja ATC-elimen käskyt menee aina menetelmien edelle.)

Eikös tuohon tulisi vielä laittaa se että loppulähestymis linja saavutettu jota en ollut tehnyt ja näin kysyin sitä tiputusta:

"kunnes DME 7 HEL ja loppulähestymislinja on saavutettu".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuohon tulisi vielä laittaa se että loppulähestymis linja saavutettu jota en ollut tehnyt ja näin kysyin sitä tiputusta:

"kunnes DME 7 HEL ja loppulähestymislinja on saavutettu".

Sisälukutaitoa kannattaa treenata:

Lisäksi myös perustelutaitoja kannattaa treenata...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sisälukutaitoa kannattaa treenata:

No mitäs se sitten on että visuaaliin selvitetty kone irl annetaan you may leave 2000ft before final. Ja myös koneet pyytelevät sitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Tietenkin antaa. Esim ILS selvitys antaa oikeuden jättää sen 2000ft ja seurata GS, mutta:

2. Täytyy näkölähestymisessä olla 7nm ja loppulähestymislinja on saavutettu. Toi vika tais unohtua sulta laittaa.

3. Kannattaa puhua näkölähestymisistä niin saa paremmin tietää onko erikoistapaus. Nähkölähestymis gategoria olisi suppeampi ;).

4. Saanko kysyä, mitkä säännöt? Kyllä tiedän että esim EFTU:lla ei ole tuota 7nm jne. mutta kun olin lukenut tuon kartoista että ei saa jättää, niin mitäs mä oikein väärin menin tekemään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tää riitä jo?

Minusta tässä kyllä puhutaan ihan aiheesta? Onhan se hyvä saada tähän joku selvyys :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tässä kyllä puhutaan ihan aiheesta? Onhan se hyvä saada tähän joku selvyys :).

No mun mielestä se selvyys on tullut jo ajat sitte kahdesta ensinmäisestä vastauksesta, vai?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mun mielestä se selvyys on tullut jo ajat sitte kahdesta ensinmäisestä vastauksesta, vai?

Kyllä on sanottava että ei ole minulle selvä asia. Kun toinen sanoo että oikein tehty ja toinen taas sanoo että ei pidä ja pitäisi lukea lentosääntöjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Tietenkin antaa. Esim ILS selvitys antaa oikeuden jättää sen 2000ft ja seurata GS, mutta:

2. Täytyy näkölähestymisessä olla 7nm ja loppulähestymislinja on saavutettu. Toi vika tais unohtua sulta laittaa.

3. Kannattaa puhua näkölähestymisistä niin saa paremmin tietää onko erikoistapaus. Nähkölähestymis gategoria olisi suppeampi ;).

4. Saanko kysyä, mitkä säännöt? Kyllä tiedän että esim EFTU:lla ei ole tuota 7nm jne. mutta kun olin lukenut tuon kartoista että ei saa jättää, niin mitäs mä oikein väärin menin tekemään.

2. Ei täydy....  Lennonjohtaja voi antaa selvityksen vaikka et olisikaan loppulähestymislinjalla.

3. Kaikki EFHK:n lähestymiset on Ilmailuviranomaisen hyväksymiä joten ne eivät ole erikoistapauksia.

4. Suosittelen lukemaan koko OPS-nivaskan joka löytyy täältä: http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/ops_lentotoiminta

Lisäksi suosittelen kuuntelemaan äidinkielen tunneilla paremmin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2. Ei täydy....  Lennonjohtaja voi antaa selvityksen vaikka et olisikaan loppulähestymislinjalla.

3. Kaikki EFHK:n lähestymiset on Ilmailuviranomaisen hyväksymiä joten ne eivät ole erikoistapauksia.

4. Suosittelen lukemaan koko OPS-nivaskan joka löytyy täältä: http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/ops_lentotoiminta

Eli ymmärränkö oikein, että sanot kartoissa lukevan tiedon olevan virheellistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli ymmärränkö oikein, että sanot kartoissa lukevan tiedon olevan virheellistä?

loppulähestymislinja on saavutett

Jos sinut on selvitty 3000 jalkaan, kun saat näkölähestymis-selvityksen niin sillon saat lasketua siihen 2000:niin until 7 nm tajusitko? Ellei ATC-elin muuta sano...

Ja edelleen ei se AD ole mikään raamattu mitä noudatetaan orjallisesti....

Pitääkö vääntää ratakiskosta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään