Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

En ole asentanut ja käynnistän sen winduoskohasta

Mennee hakuammuntaosastolle mutta koitapa suorittaa Ivappi järjestelmänvalvojana (oikea klikki -> Suorita järjestelmänvalvojana).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole asentanut ja käynnistän sen winduoskohasta

Kokeilepa käynnistää IvAp simulaattorin kautta. Eli: kone asematasolle, valitse ylävalikosta IVAO -> Start IvAp. Full screen -tilassa valikon saa auki ALT-painikkeella.

FSUIPC on IvAp:n toiminnan kannalta välttämätön ohjelma. IvAp:n asennusohjelman pitäisi kysyä asennuksen yhteydessä, että asennetaanko myös FSUIPC koneelle. Eli sen pitäisi olla asennettuna, ellei IvAp:n asennusvaiheessa ole muuta valinnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olevan tarvetta saada oma "Kuinka aloitan verkkolentämisen"- wikipedia jos olisi kasattuna yleisimmät murheet k.o saralta... Helpommin sanottu kuin tehty.

jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Mitä tarkoittaa, kun lennonjohto ilmoittaa "free speed" tai "no speed restrictions", kun ollaan lentopinnan 100 alapuolella? Onko "täydelliset vapausasteet" valita nopeus vai onko maksimi 250?

2) Entä kun lennonjohto ilmoittaa, että voin aloittaa laskeutumisen pinnalle LF100 heti kun se sopii, niin pitääkö minun ilmoittaa lennonjohdolle, kun aloitan laskeutumisen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Saat laittaa nopeudeksi vaikka 300.

2) FCM:n ohjaamossa sanottiin, että nykyään ei tarvitse enää. Saa kylläkin :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jättö pitää ilmoittaa aina.

-Henkka

Näin mäkin oon ymmärtäny. Itse olen tottunut ilmoittamaan jätöt riippumatta siitä onko selvitetty jättämään pinta/korkeus "heti" vai tuon "when ready" -menettelyn kautta.

Jatkokysymys: Tuleeko selvitetyn lentokorkeuden saavuttaminen ilmoittaa? Itselleni on opetettu, että pitää. Tuosta tuli keskustelua vähän aikaa sitten enkä löytänyt mistään kirjallisuutta kummankaan väitteen tukemiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys: Tuleeko selvitetyn lentokorkeuden saavuttaminen ilmoittaa? Itselleni on opetettu, että pitää. Tuosta tuli keskustelua vähän aikaa sitten enkä löytänyt mistään kirjallisuutta kummankaan väitteen tukemiseksi.

Trafin RTF-ohjeessa mainitaan, että korkeuden saavuttaminen ilmoitetaa pyynnöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina aiheesta puhuttaessa käytetään esimerkkinä vaan varsinaiselta lentokorkeudelta lähtöä ja lentopintaa 100. Jos saavutetut selvityskorkeudet pitäisi aina ilmoittaa niin miettikää jotain ruuhkaista lähestymistutkaa jossa kaikki ilmoittaa erikseen "at 5000... at 3000... at 2000". Siis ilmoitukset vain erikseen niin pyydettäessä tai tietty harkinnan kanssa jos näkee siitä olevan jotain käytännön hyötyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tjoo. Itse ilmotan aina sen leaving. Mutta olin tossa heinäkuun alussa FinnCommin ATR 72-500:sen ohjaamossa ja kapu sanoi, että nykyään ei enää tarvitse. Anteeksi, jos informoin väärin :-[.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tjoo. Itse ilmotan aina sen leaving. Mutta olin tossa heinäkuun alussa FinnCommin ATR 72-500:sen ohjaamossa ja kapu sanoi, että nykyään ei enää tarvitse. Anteeksi, jos informoin väärin :-[.

No hätä, on vaan hauska huomata, etteivät nämä "tyhmät kysymykset" ole aina itsestään selviä. Pitääkö lennonjohdon kuitata takaisin ilmoitus jätöstä? Tämä koko kysymys tuli mieleen, kun en saanut eilen kuittausta takaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hätä, on vaan hauska huomata, etteivät nämä "tyhmät kysymykset" ole aina itsestään selviä. Pitääkö lennonjohdon kuitata takaisin ilmoitus jätöstä? Tämä koko kysymys tuli mieleen, kun en saanut eilen kuittausta takaisin.

Otetaan esimerkki eli:

ATC:"ABCline 123 when ready desend flight level 100."

A/C:"When ready desend flight level 100, ABCline 123"

ATC: "Tampere"

A/C: "Leave flight level 300, ABCline 123 "

ATC:"ABCline 123"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jättöjä ja säilyttämisiä ei ilmoiteta, ruuhkauttaa jaksoa aivan tarpeettomasti. DLH ja FIN tuntuvat näin kuitenkin lähes poikkeuksetta tekevän. Jos haluan tuon jostakin syystä ilmoitettavan (ainoa syy mikä tässä tulee mieleen, on Mode C:n toimimattomuus), niin sitten: "When ready, descend FLxxx, report when leaving/maintaining." Suomessa tunnuttiin menevän ainakin vuosi pari sitten vielä eri meiningillä, Laurin mukaan onneksi menty kansainvälisempään suuntaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon muuten huomannu joidenkin ihmisten käyttävän verkossa simun nopeutusta. Onko tämä IVAO:n sääntöjen mukaista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon muuten huomannu joidenkin ihmisten käyttävän verkossa simun nopeutusta. Onko tämä IVAO:n sääntöjen mukaista?

Tietääkseni ei, itse huomasin henkilön, joka käyttää nopeutusta, liekö sama henkilö kyseessä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En löytänyt säännöistä kohtaa, jossa tuo suoraan kiellettäisiin. Voisin kuitenkin lukea sen mukaan tähän sääntöön, jonka löysin.

-Within your capabilities, try to execute the simulation "as real as possible".

Jostain varmaan löytyy myös suora kielto tuohon nopeuttamiseen, jos vaan jaksaisi plärätä noita sääntöjä vielä tarkemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysäsin supilta. Hän sanoi olevan kiellettyä.

Topias, oliko kaveri menossa/tulossa EGLL?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topias, oliko kaveri menossa/tulossa EGLL?

Kyseinen henkilö lensi EFHK-EGLL, callsingin numeroa en muista mutta Finnair kumminkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama henkilö. Vetäs vielä (ainakin todella, todella läheltä) crashin RYR:n kanssa kun veti niin hirveetä vauhtia ja sai ryanairin puten kiinni ilmassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä näitä 4x, 8x jne. nopeutusta käyttäviä silloin tällöin aina näkee, verkossa lennellessä ainakin aivan turha ominaisuus, sotkee vaan  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään