Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Kyllä näitä 4x, 8x jne. nopeutusta käyttäviä silloin tällöin aina näkee, verkossa lennellessä ainakin aivan turha ominaisuus, sotkee vaan  :-\

Samaa mieltä. Ko. tapauksessa jos kerta niin kiire on ettei ehdi lentää tätä lentoa norminopeudella niin lentäisi vaikka semmosen lennon minkä lentää samassa ajassa ilman nopeutusta. Toinen vaihtoehto on että säätää niillä nopeutuksillansa offlinessa.

Itse joskus VATSIM alkuaikoina on tullut käytettyä nopeutusta, mutta nykyään kun ajattelee niin täysin turha kapistus. On paljon hauskempaa lentää pitempiäkin lentoja ihan norminopeudella porruuttamalla, kun käyttää nopeutusta ja kaikki menee vauhdilla, niin lennoista menee idea ja hauskuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Espanjassa jotenkin erilainen radiofraseologiasysteemi? Monta kertaa tullut johdolta:"Landing runway xx is approved". Onko tähän sopiva vastata: "Cleared to land runway xx"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Espanjassa jotenkin erilainen radiofraseologiasysteemi? Monta kertaa tullut johdolta:"Landing runway xx is approved". Onko tähän sopiva vastata: "Cleared to land runway xx"?

Ei pitäisi

On

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monissa maissa saa lennonjohtaa ilman erillistä koulutusta FRA:n mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että tietyn ratingin omaava voi johtaa vain tietyissä positioissa, ja vaativammassa positiossa työskentely vaatii korkeamman ratingin. Siksi lennonjohtajien osaaminen voi vaihdella suuresti ja fraseologia voi myös olla mitä sattuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tuolla Espanjassa on aika kirjavaa tuo lennonjohtajien toiminta ja osaaminen. Parhaimmat vetää espanjaksi vaikka itse puhuisit englantia jne... Jotkut käyttää myös "Authorized landing xx..." jne... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin juuri tuo authorized on usein kuultua myös ;D Pitää tuonne supervisiorille lähettää viestiä, että eikös sinne saada edes englantia puhuvat johtajat. Ei se minua ainaakan paljoa haittaa jos siellä sanotaan authorized to land, mutta kun siellä tornissa oleva espanjalainen 10v poika joka puhuu ainoastaan espanjaa pakottaa ottamaan yhteyttä vaikka olin siinä FL380 ::) Alkoi sieltä satelemaan valitteluja kun sitten tulin kanaville. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin juuri tuo authorized on usein kuultua myös ;D Pitää tuonne supervisiorille lähettää viestiä, että eikös sinne saada edes englantia puhuvat johtajat. Ei se minua ainaakan paljoa haittaa jos siellä sanotaan authorized to land, mutta kun siellä tornissa oleva espanjalainen 10v poika joka puhuu ainoastaan espanjaa pakottaa ottamaan yhteyttä vaikka olin siinä FL380 ::) Alkoi sieltä satelemaan valitteluja kun sitten tulin kanaville. :P

Toi FL380 juttu on ymmärrettävää. Lennonjohtaja näkee kaikki koneet samassa tasossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi FL380 juttu on ymmärrettävää. Lennonjohtaja näkee kaikki koneet samassa tasossa.

Öö siis häh? Kai korkeustiedon saa näkyviin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis saa saa. Mutta joskus jollain jää transponderi stby:lle. Ja muutenkin jollekkin newbielle voi sattua virhe. Tärkeintähän on anteeksipyytäminen ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tavallaan ei näe, koska datatagissa on korkeus erikseen. Siis jos pilotilla sattuu olemaan mode C päällä. Itse sanon yleensä stadin tornissa terveiset pilotille ja informoin aktiivisen kiitotien ja kehotan ilmottamaan suuntasäteen. Joskus ääneen tullaan, kun ollaan läpi PEXEN ja vastaavat, tällöin kerron radiolla samat asiat ja kehotan jatkaman unicomilla, kunnes suuntasäde on saavutettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis joo, mutta nyt tarkotankin sitä että newbielle voi sattua virhe. Ei kai Mikolla maailma siihen kaatunu? ;)

En minäkään valita valvojalle siitä, että AS1 johtaa APP:ssa. Ei tiedä mikä ilmatilaluokka on hänellä johdettavana ja antaa selvityksen suoraan lentopinnoille. Tai että torni antaakin yhtäkkiä vektoreita reittipisteelle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa tosin oli mode C käytössä. Silloin kun oli vielä muutama tunti tiimaa ivaossa niin se jäi aika usein, sitten tein siitä muistilapun ku se häiritsi minua kun unohdin :laugh: Nyt se on jo syvässä muistissa. Mutta eikö voisi lähettää (yksityis)viestiä lentäjälle, jos ei ole lähelläkään aluetta, saati edes Approachin alueella ja haluaa jonkun asian sanottua? :)

Ja ihan vaan tiedoksi tämä ko. espanjalainen lennonjohtaja oli AS3. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta eikö voisi lähettää (yksityis)viestiä lentäjälle, jos ei ole lähelläkään aluetta, saati edes Approachin alueella ja haluaa jonkun asian sanottua?

Tämä olisi oikea tapa toimia lennonjohtajien ohjelmassa on erikseen force act, jolla atc voi "käskeä" pilottia ottamaan yhteyttä. Lähtökohtaisesti kanavalla tulisi olla vain selvityksiä ja takaisinlukuja. Kaikenlainen jutustelu tulisi käydä chatilla. Ja jos joku asia ihmetyttää, niin meille staffin jäsenille voi asiasta ilmoitaa tai sittensuoraan SUP. Supitkaan ei suoraan ammu banaanilla, joten sitä ei tule pelätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa tosin oli mode C käytössä. Silloin kun oli vielä muutama tunti tiimaa ivaossa niin se jäi aika usein, sitten tein siitä muistilapun ku se häiritsi minua kun unohdin :laugh: Nyt se on jo syvässä muistissa. Mutta eikö voisi lähettää (yksityis)viestiä lentäjälle, jos ei ole lähelläkään aluetta, saati edes Approachin alueella ja haluaa jonkun asian sanottua? :)

Ja ihan vaan tiedoksi tämä ko. espanjalainen lennonjohtaja oli AS3. :D

Siis jos sillä on ollut asiaa ja siksi lähetti force actia niin toimi kyllä hölmösti. Luulin että atc luuli sinun olevan maassa :D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Onko olemassa sääntöä siihen ilmoittaako kentän ensin vai viimeisenä Unicomissa? Siis "EFHK l/u and t/o RWY 22R" vai "l/u and t/o RWY 22R EFHK"? Itse olen laittanut kentän ensin, koska silloin näkee heti mitä kenttää ilmoitus koskee. Tuntuu kuitenkin siltä, että enemmistö ilmoittaa kentän viimeisenä.

2) Onko minulla ollut vain huonoa tuuria viime aikoina vai lenteleekö tuolla IVAO:ssa paljonkin haamuja, jotka eivät ilmoittele mitään Unicomiin? Huippuna oli yksi Singapore Airlinesin tyyppi, joka lähti minun perään Helsingistä mitään ilmoittamatta. Sitten kaveri päästeli täysillä ajaen minut kiinni samalla lentopinnalla kunnes TCAS alkoi laulamaan. Olisi tullut täysin puskasta jos ei olisi ollut läppärillä IVAO Web auki. Mieleen tuli oliko sen tarkoitus lentää tahallaan päin. No laskin TCASin ohjeita seuraten korkeutta ja se lensi yli. Tukholmaa tyyppi sitten lähestyi ihan omaa reittiään, tosin sen verran heräsi henkiin, että kertoi mille kiitotielle aikoi laskeutua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Ei ole.

2) Kaikki ei valitettavasti käytä UNICOM:ia aktiivisesti. En sit tiiä mikä kone sulla oli kun sut kiinni sai. Ei varmasti ollut tarkoituksena tulla päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2) Onko minulla ollut vain huonoa tuuria viime aikoina vai lenteleekö tuolla IVAO:ssa paljonkin haamuja, jotka eivät ilmoittele mitään Unicomiin? Huippuna oli yksi Singapore Airlinesin tyyppi, joka lähti minun perään Helsingistä mitään ilmoittamatta. Sitten kaveri päästeli täysillä ajaen minut kiinni samalla lentopinnalla kunnes TCAS alkoi laulamaan. Olisi tullut täysin puskasta jos ei olisi ollut läppärillä IVAO Web auki. Mieleen tuli oliko sen tarkoitus lentää tahallaan päin. No laskin TCASin ohjeita seuraten korkeutta ja se lensi yli. Tukholmaa tyyppi sitten lähestyi ihan omaa reittiään, tosin sen verran heräsi henkiin, että kertoi mille kiitotielle aikoi laskeutua.

Tähän melkein samaan liittyen, kun porukka ajaa vastaa niin kukaan ei väistä ja tilanne tulee aina puun takaa kun kone tulee näkyviin siinä 10nm päässä. Siinä sitten kiirrellä vaihtamaan ohjaussuuntaa. Näitäkin on, ja paljon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä näkyvyyttä pystyy säätämään asetuksista. Ainakin FSX:ssä pystyy ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tjoo. Ongelmahan on se että kun ei ole johtoa niin näi voi käydä. Ei siinä mitään pahaa ole Anton lentää B744 EFHK-ESSA ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä Ivaon servuissa taas mättää?? Hätäseen kaikki EU8 olevat näkyy websilmässä tai qutescoopissa.. Eipä muita.. Vatsimissa kohta lennetään nämä jos ala pitti kulkea :thmbdn:

jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Vähän sama juttu täällä Vatsim:ssa olen lenellyt pääasiassa viime aikoina mutta nyt parasta-aikaa matkalla LIRF:iin IVAO:ssa. Tosin osasyynä on myös se että olen lennellyt alueilla joissa on enemmän johtoa Vatsim:ssa.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään