Olli Talso

Liuskojen käytöstä

8 viestiä aiheessa

Iltaa, olen tässä miettinyt liuskojen käyttöä esim. tornissa. Ilmeisesti näitä liuskoja saa "työnnettyä" etään päin "liuskaradalla (;D)? Mitä hyötyä tästä on? Olen myös nähnyt "liuskaratoja" mihin on työnnetty kiitoteiden numerot, mitä hyötyä tästä on? Nyt mös tarvitsisin vinkkejä, mistä tällaisia paperiliuskoja voi ladata/ostaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan se kätevää kun näkee nopeasti lähetevien ja saapuvien koneiden tiedot, ettei tarvitse niitä ruveta koneelta (varsinkin jos on vain yksi näyttö) penkomaan. Siitä en sitten tiedä mistä tuollaisia saa. Valmiin liuskapohjanhan voi tehdä itekkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin että ei ole hyötyä koska lennonjohtosoftissa oleviin "liuskoihin" merkitään samat asiat (ja pitää nimenomaan merkitä, seuraavaa atc:tä varten jolle koneen luovutat)... Tietysti jos itse haluat väsätä niin mikäs siinä mutta hyöty on vähän kyseenalainen kaikkeen vaivaan nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperiliuskoilla johdettaessa, tornipositiossa, kiitotieliuskat toimivat seuraavasti:

 

 

Kiitotieliuskan alapuolinen alue esittää kiitotietä, siirretään koneen liuska sen alle, se kone varaa sen kiitotien jolloin pöydästä kattoen helposti selviää, että sinne ei sillon saa selvittää ketään muuta. Kaivan tästä kuvan ja demonstroin sen tarkemmin myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin että ei ole hyötyä koska lennonjohtosoftissa oleviin "liuskoihin" merkitään samat asiat (ja pitää nimenomaan merkitä, seuraavaa atc:tä varten jolle koneen luovutat)... Tietysti jos itse haluat väsätä niin mikäs siinä mutta hyöty on vähän kyseenalainen kaikkeen vaivaan nähden.

 

Lennonjohtosoftiin ei merkitä yleensä kuin selvitysrajat, ja nekin "nurinpäin". Eli WinATM:ään EFES sanoo lentopinnan johon APP saa selvittää, APP sanoo lähtöreitin/suunnan sekä korkeuden johon lähtevä kone selvitetään. Tämän jälkeen deliverylle/groundille tulostuu lentoliuska jossa on nuo tiedot.

 

Groundi (tai joihinkin aikoihin Delivery) merkkaa liuskaan sitten omat juttunsa, esim. yhteydenottoajat ja että selvitys on annettu, samoin käynnistysaika, rullausreitit merkitään lentoliuskalle. Sitten kun kone siirtyy aikanaan rullaukselta tornilennonjohtajalle, liuska holdereineen liu'utetaan sitä rataa pitkin seuraavalle tornilennonjohtajalle joka merkkaa jatkorullausselvitykset lentoonlähtöajat yms. Kun kone lähtee lentoon, liuska siirtyy ilmailulaitoksen arkistoon, olikohan 4kk ajaksi.

 

Samaan aikaan kun delivery/groundille tulostuu liuska, myös lähestymislennonjohtaja saa vastaavan liuskan. Hän merkitsee samoin kaikki selvitykset liuskaan (korkeudet, nopeudet, suunnat....).

 

Lähtevää konetta ei yleensä siirrellä lähestymislennonjohtajalta toiselle, mutta saapuvia sitten siirrellään enemmän ja sama liuska siirtyy lähestymislennonjohtajalta toiselle. Ja lähilennonjohtajille (torni, rullaus) on jälleen kerran oma liuska jonka torni siirtää rullaukselle kun koneen "käskyttäminen" siirtyy.

 

Edellämainittu kuvas Helsinki-Vantaata, mutta kuten Santtu mainitsi sitten menetelmäkentällä taas se liuska on aina sillä samalla tornilennonjohtajalla, joka merkitsee tiedot liuskaan. Toi liuskapöydän käyttö hieman poikkeaa kentittäin, mutta Santtu jatkanee tuota juttua varmaan myöhemmin.

 

Sitä odotellessa voit käydä kattelemassa SLJY:n nettisivuilta (http://www.sljy.org/) löytyy kuvia liuskapöydistä ja liuskoista: http://www.sljy.org/galleria.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä on yksi pdf millä voi printata aaneloselle liuskoja

 

Toi on tommonen säätöviritelmä missä on "lunttitekstit" ym eikä noi ny välttämäti niin oikein ole, mut lisää fiilistähän noilla kivasti saa jos huvittaa moisten kanssa pelaaminen.

 

ja tässä ilman luntteja

 

Sami: totta, varsinkin porukalla johtaessa noista on eniten iloa - kun oikeasti liuska kiertää parhaimmillaan TWR -> APP -> EFES samassa huoneessa. Fiilis++..

 

2positions.jpg

 

3positions2.jpg

 

Ja perhana, näitä tapahtumia pitää taas tehdä lisää!

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään