Esa Kaihlanen

OH-LEA, OH-LEB kuvia kaivataan

28 viestiä aiheessa

Hei,

 

Kaikenlaiset kuvat kyseisistä koneista otetaan kiitollisina vastaan. Olen yrittänyt etsiä omista arkistoista ja netistä, mutta ei ole tuottanut tulosta. Kuvia voi laittaa (minun puolesta) tänne foorumille, tai vaikkapa sähköpostilla (osoite löytyy tuolta profiilista).

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi Caravelle-kuva vuodelta 1960, vanhasta tietosanakirjasta. Tunnusta en erota, mutta 2/3 varmuudellahan se voi olla OH-LEA tai OH-LEB. :)

 

Lisäksi linkki http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/kuvat/3/2890.jpg, sieltä löytyy OH-LEB Oulussa. Lisäksi ainakin Finnair 75-historiikissä "Aika lentää" on hyvä kuva OH-LEB "Sininuolesta" sivulla 54.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi linkki http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/kuvat/3/2890.jpg, sieltä löytyy OH-LEB Oulussa.

 

Googlen kuvahaku löysi tuon ja lisäksi toisen http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/kuvat/5/4367.jpg

 

Kuva löytyy sivulta http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/tekstit/4361.htm

varustettuna selityksellä "4367. Oulunsalo. Lentokenttä 13.4.1960. Caravellen (Sud Aviation SE.210 Caravelle IA OH-LEB "Sinisiipi") ensimmäinen vierailu Oulussa. "

 

Ja sivulta http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/tekstit/2881.htm löytyy vaikka kuinka monta kuvaa Oulunsalon kentältä v. 1953 alkaen.

 

Suosittelen DC-3- ja Convair-faneille  8)

 

Edit: OH-LEB:stä uuden isännän väreissä ja rekisterissä löytyy

http://www.airliners.net/open.file/045501/M/

 

Edit2: Ja täällä Sinilinnun OH-LEA vaiheita

http://www.applicsoft.net/se210/cn021.htm'>http://www.applicsoft.net/se210/cn021.htm

 

Edit3: Varhaisimpien Caravellien vaiheet löytyvät täältä

http://www.applicsoft.net/se210/cn1-50.htm'>http://www.applicsoft.net/se210/cn1-50.htm

Ja koko Caravelle Web-museon etusivu täältä http://www.applicsoft.net/se210/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, kun "Finnair 75- Aika lentää" kirjassa on virhe. :-\ Nimittäin mainitsemani kuva sivulla 54 kertoo, että kyseessä on Caravelle "Sininuoli", mutta kuvassa on kuitenkin OH-LEB eli "Sinisiipi." No, aina näitä painovirheitä löytyy. Seuraavalla sivulla on myös kuva Sininuolen nokasta ja OH-LEC.  Koneet toimitettiin 1960 Suomeen ja saivat myöhemmin lisänimen "Höyry-Caravelle", johtuen kovaäänisistä ja epätaloudellisista Rolls-Royce Avon suorista suihkumoottoreista. Koneen tyyppi on Sud-Aviation SE.210 Caravelle 1 A.

 

Eli koneiden lempinimet olivat:

OH-LEA "Sinilintu", OH-LEB "Sinisiipi" ja OH-LEC "Sininuoli".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, kun "Finnair 75- Aika lentää" kirjassa on virhe. :-\ Nimittäin mainitsemani kuva sivulla 54 kertoo, että kyseessä on Caravelle "Sininuoli", mutta kuvassa on kuitenkin OH-LEB eli "Sinisiipi." No, aina näitä painovirheitä löytyy. Seuraavalla sivulla on myös kuva Sininuolen nokasta ja OH-LEC.  Koneet toimitettiin 1960 Suomeen ja saivat myöhemmin lisänimen "Höyry-Caravelle", johtuen kovaäänisistä ja epätaloudellisista Rolls-Royce Avon suorista suihkumoottoreista. Koneen tyyppi on Sud-Aviation SE.210 Caravelle 1 A.

 

Eli koneiden lempinimet olivat:

OH-LEA "Sinilintu", OH-LEB "Sinisiipi" ja OH-LEC "Sininuoli".

 

Jukka

 

Vuonna 1962 tuli neljäs Caravelle OH-LED "Sinipiika". Tämän koneen tyyppi oli Sud-Aviation SE.210 Caravelle III.

Tuosta tulee jotenkin aina mieleen edesmennyt näyttelijä Tommi Rinne.

 

1964 oli jonkun aikaa myös vuokralla viides kone OH-LER.

 

OH-LEA on ensimmäinen Caravelle joka on käynyt Rovaniemellä kapteeni Kepsun ohjastamana 24.3.1962.

 

Koneet tunnettiin myös lisänimellä "Savu-Caravelle"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista ja lisätiedoista!  :)  Harmi ettei ole noita mainittuja kirjoja käsillä... Ja jos lisää kuvia löytyy joltain, niin toki niitä voi laitella vastakin.

 

Se syy, miksi noita kuvia kaipailen, onpi täällä.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Höyry Caravellessa" eli Caravelle 1 A:ssa oli muuten erikoisuutena "ranskalainen" lisälaite .Koneen perässä olleessa suojakotelossa oli "jarruvarjostin", joksi sitä sanottiin -60-luvulla. Eli sotilaskoneista tuttu jarruvarjo. Finnair modifioi Caravelle 1:et Caravelle III:ksi vuonna-61 tai -62. Esa katso privaattiposti...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravelleista kun jutustellaan niin mieleen tuli moottorien käynnistyksessä kuuluva ulvahdus. Rovaniemellä tuo ääni kuului hyvin lentokentän asuntoaluelle asti Caravelle startatessa. Mistä tuo ääni mahtoi johtua? Joku resonanssiääni kenties? Samanlaisia soundeja kuulee esim. Pirkkalassa Hawkien ja Hornetien käynnistyksissä. Mahtaisikohan webistä löytyä mitään nauhoitetta Caravellen starttiäänistä?

 

-Mika-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravelleista kun jutustellaan niin mieleen tuli moottorien käynnistyksessä kuuluva ulvahdus. Rovaniemellä tuo ääni kuului hyvin lentokentän asuntoaluelle asti Caravelle startatessa. Mistä tuo ääni mahtoi johtua? Joku resonanssiääni kenties? Samanlaisia soundeja kuulee esim. Pirkkalassa Hawkien ja Hornetien käynnistyksissä. Mahtaisikohan webistä löytyä mitään nauhoitetta Caravellen starttiäänistä?

 

-Mika-

 

Hornetin ulvahdus johtuu ahtimen sakkaamisesta tietyillä kierroksilla käynnistettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornetin ulvahdus johtuu ahtimen sakkaamisesta tietyillä kierroksilla käynnistettäessä.

 

Ahtimesta ne Caravellenkin käynnistys ulvahdukset tulivat. Hornetin käynnistyksessä kuulostaa, kuin joku revittäisi tehokasta moottoripyörää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Höyry Caravellessa" eli Caravelle 1 A:ssa oli muuten erikoisuutena "ranskalainen" lisälaite .Koneen perässä olleessa suojakotelossa oli "jarruvarjostin", joksi sitä sanottiin -60-luvulla. Eli sotilaskoneista tuttu jarruvarjo. Finnair modifioi Caravelle 1:et Caravelle III:ksi vuonna-61 tai -62. Esa katso privaattiposti...

 

Jukka

 

Mitä eroja nuissa 1 A:ssa ja III:ssa oli ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä eroja nuissa 1 A:ssa ja III:ssa oli ?

 

Eri mallien erot on kerrottu (jollain tarkkuudella) http://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Caravelle

----------

Caravelle I 

Similar to the original prototypes, 19 sold to Air France and SAS.

Caravelle IA 

13 built. They were 50 cm longer than the prototype, had higher weights and bigger engines.

Caravelle III 

Same length as the IA, but again higher weights and bigger engines. The Series III was the best-selling Caravelle with 78 built. Out of the 32 Series I, 31 were upgraded to Series III specs.

----------

Vaikuttava kuva Caravellesta c/n 28 (vai onko se 32)

http://www.applicsoft.net/se210/cn028.htm

Mutta ehjänä on kone tuotu kentälle!   :)

 

Edit: raportti tuosta törmäyksestä http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19600519-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri mallien erot on kerrottu (jollain tarkkuudella) http://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Caravelle

----------

Caravelle I 

Similar to the original prototypes, 19 sold to Air France and SAS.

Caravelle IA 

13 built. They were 50 cm longer than the prototype, had higher weights and bigger engines.

Caravelle III 

Same length as the IA, but again higher weights and bigger engines. The Series III was the best-selling Caravelle with 78 built. Out of the 32 Series I, 31 were upgraded to Series III specs.

----------

 

 

No nyt tuli siitäki(n) tietoa.

 

Myöskin Supereille tehtiin joitakin muutostöitä. Olen joskus lukenut jostain, että ainakin osaan koneista tehtiin kuutos salkoa koskeva isotöinen muutostyö Toulousessa. Mistähän siinä oli kyse ?

Finnairin Caravelleihin (Supereihin) tehtiin myös muutoksena APU:n "pakoputken" päähän laisensa ilmaohjain vaimentamaan APU:n ääntä. Se erottuu selvästi esim. katsomalla eri Caravelleistä kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Höyry Caravellessa" eli Caravelle 1 A:ssa oli muuten erikoisuutena "ranskalainen" lisälaite .Koneen perässä olleessa suojakotelossa oli "jarruvarjostin", joksi sitä sanottiin -60-luvulla. Eli sotilaskoneista tuttu jarruvarjo.

 

Tuo jarruvarjo aiheutti ilmeisesti lisää sydämentykytystä, tai ainakin ylimääräisen nykäyksen v. 1960 Orlyssä sattuneessa onnettomuudessa. Raportti kertoo "... The Caravelle's tail parachute, opened by the impact, was automatically released...."

 

Eli millainen mahtoi olla automatiikka, joka irroitti kesken lennon auenneen jarruvarjon? Perustuiko se liian suureen vetovoimaan, kuten esim. purjekoneiden hinausköysien automaattikatkaisu?

 

Tiedättekö muita tapauksia, joissa kiitoradoille tarkoitettu jarruvarjo on auennut kesken lennon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan ensimmäisissä kuvissa (katso yllä) Caravellen sivuperäsin on maalattu siniseksi ja siinä on pieni Suomen lippu sekä Aero-teksti. Tämä maalaus vaihdettiin heti -60-luvun alussa suureen siniristiin, josta tuli tunnettu sitten kaikkiin konetyyppeihin Finnairilla. Aero Oy:n logo jäi vielä korkeusvakaajan alle näihin "höyry-Caravelleihin".Tuo alkuperäinen maalaus oli ilmeisesti jo tehtaalla maalattu ja se ei ollut käytössä kauan. Tietääkö joku tarkemmin? ???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan ensimmäisissä kuvissa (katso yllä) Caravellen sivuperäsin on maalattu siniseksi ja siinä on pieni Suomen lippu sekä Aero-teksti. Tämä maalaus vaihdettiin heti -60-luvun alussa suureen siniristiin, josta tuli tunnettu sitten kaikkiin konetyyppeihin Finnairilla. Aero Oy:n logo jäi vielä korkeusvakaajan alle näihin "höyry-Caravelleihin".Tuo alkuperäinen maalaus oli ilmeisesti jo tehtaalla maalattu ja se ei ollut käytössä kauan. Tietääkö joku tarkemmin? ???

 

Fiinairin (ts. Aeron) Höyryissä (I ja III) on ollut käytössä kolme erilaista maalausta.

1. Tehtaalla maalattu alkuperäinen jossa suuntaperäsin on sininen Suomen lipulla ja Aero-tekstillä. Tässä maalauksessa kapea sininen raita kiertaa sieltä ohjaamon ikkunoiden yläpuolelta. On muuten yksi maailman hienoimmista lentokonemaaluksista ikinä (enkä vedä nyt yhtään kotiin päin...)

Tämä maalaus on ollut käytösä vain muutamia kuukausia. Välttämättä kaikkia höyryjä ei edes ole maalatta tähän kaavioon

2. Muuten sama kuin edellä, mutta pyrstöön tulee iso siniristi. Runkoraidan muoto muuttuu hiukan koneen takaosassa.

3. Caravelle III muutoksen aikoihin koneet maalattiin tuossa Jounin lähettämässä kuvassa näkyvään maalaukseen. Raita kulke nyt "suoraan" ohjaamonikkunoiden kohdalta.

Caravelle III:n tunnistaa helposti moottorin suihkuputken sivuilla olevista muotosuojista.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista ja tiedoista vielä kerran! Laitan tähänkin yhden kuvan tuosta Caravelle III -projektin tämänhetkisestä tilasta.

 

-Esa

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään