Mikko Maliniemi

Vesilentäminen Saksassa?

8 viestiä aiheessa

Nils kirjoittaa Ilmailun Aero2005-artikkelissaan olevan suomalaisen Ikaruksen kuvatekstissä, että "vesilentäminen on Saksassa ollut tähän saakka pääsääntöisesti kiellettyä". Mistä moinen kielto ja onko se koskenut ultria vai onko se kenties ollut laajempikin kielto?

 

EDIT: Kun katsoo A.netin tarjontaa saksassa kuvatuista vesikoneista, ei määrä kyllä hirveästi päätä huimaa. Suurin osa kuvista on jostain isoista lentoveneistä eri näytöksissä/tapahtumissa. Mukaan mahtuu vain muutamia "siviilikoneita". Pari Lakea ja Cessnaa, mutta siinäpä ne sitten on. Eli ilmeisesti kyseessä on ollut laajempikin rajoitus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils kirjoittaa Ilmailun Aero2005-artikkelissaan olevan suomalaisen Ikaruksen kuvatekstissä, että "vesilentäminen on Saksassa ollut tähän saakka pääsääntöisesti kiellettyä". Mistä moinen kielto ja onko se koskenut ultria vai onko se kenties ollut laajempikin kielto?

 

EDIT: Kun katsoo A.netin tarjontaa saksassa kuvatuista vesikoneista, ei määrä kyllä hirveästi päätä huimaa. Suurin osa kuvista on jostain isoista lentoveneistä eri näytöksissä/tapahtumissa. Mukaan mahtuu vain muutamia "siviilikoneita". Pari Lakea ja Cessnaa, mutta siinäpä ne sitten on. Eli ilmeisesti kyseessä on ollut laajempikin rajoitus?

 

Eiköhän tuo kaikki juonnu toisen maailmansodan päättymisen aikoihin, kun rauhansopimuksessa Saksalta kiellettiin lentotoiminta ja lentokoneiden rakentaminen aina vuoteen 1955 asti, jolloin se jälleen vapautettiin, mutta ilmeisin rajoituksin edelleen. Samalla kiellettiin myös vesilentotoiminta, ainakin näin ymmärtäisin tästä linkistä: (saksa ei ole vahvimpia kieliäni, joten joku voisi suomentaa). Tuossa linkissä on tietoa Saksan vesilentotoiminnasta nykyään.

 

http://www.wefa-flugcenter.de/wasserflug/geschichte.html (alla osa tekstiä:)

 

Die Ära der Wasserfliegerei ging mit dem Ende des 2. Weltkrieges in Deutschland zu Ende. Somit war auch die Wasserfliegerei aus den Gesetzbüchern in Deutschland verschwunden.

Die WeFA Luftwerbung & Flugcenter GmbH führte gegen die Bundesrepublik Deutschland vor dem OVG mehrere Verfahren, die die WeFA Luftwerbung & Flugcenter alle erfolgreich abgeschlossen hat.

Das hohe Gericht urteilte im letzten Verfahren im Februar 2001:

„Wasserstraßen sind für Wasserflugzeuge und Flugboote in der Bundesrepublik Deutschland frei zu befahren“. Mit diesem richtungsweisenden Urteil ist die entscheidende Wende in der Wasserfliegerei in Deutschland eingetreten.

Es bildet die Grundlage für die Einführung der Wasserfliegerei in Deutschland.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin 90-luvulla, kuten ehkä aikaisemmin olen maininnut, Suomessa kävi muutama saksalainen käymässä vesilentokurssin, josta saatu kelpuutus voitiin Saksassa liittää heidän lupakirjoihinsa, mutta Saksassa vesilentäminen oli totaalikiellossa silloin.

 

Syytä kieltoon en tullut kysyneeksi, mutta eräskin pilotti mainitsi, että Saksan suhteellisen harvat vesilentoon soveltuvat järvet olivat niin täynnä veneilijöitä, vesihiihtäjiä, uimareita ja muita mahdollisia vesillä liikkujia, että sinne sekaan ei olisi turvallisuussyistä mahtunut.

 

Siksi miehet kertoivatkin matkustavansa kelppareillaan lentämään esim. Kanadaan tai myös Suomeen.

 

Tuossa Jukan linkissä annetaan ymmärtää, että OVG (Oberverwaltungsgericht ? = KHO) on päättänyt sallia vesilennon Saksassa uudelleen.

Sitä en ole vielä katsonut, mitä Saksan ilmailuviranomainen on asiasta mieltä, ja tarvitaanko laskuun esim. vesialueen omistajan lupa tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils kirjoittaa Ilmailun Aero2005-artikkelissaan olevan suomalaisen Ikaruksen kuvatekstissä, että "vesilentäminen on Saksassa ollut tähän saakka pääsääntöisesti kiellettyä". Mistä moinen kielto ja onko se koskenut ultria vai onko se kenties ollut laajempikin kielto?

 

 

Pientä tarkennusta asiaan lyhyen nettitutkiskelun jälkeen. Aika kuvaava lause on tämä lainaus : 'In Klartext: "generally allowed" = praktisch unmöglich '.

 

Historiallinen tausta on kaiketi kuten Jukka ja Ilkka mainitsee. Eli säädökset, varsinkaan meri- ja sisävesisäädökset, eivät tunteneet tällaisia aluksia joten sellaista ei voinut rekisteröidä. Perusvaatimus ja -ongelma on käsittääkseeni, että likimain jokainen moottoroitu vesikulkuneuvo(alus)  tulee Saksassa rekisteröidä sellaiseksi, ja kuljettajalla kuuluu myös olla veneajokortti.

 

Vuoden 2001 päätös ilmeisesti sinänsä sallii lentokoneen käytön vesillä, mutta se on silti edelleen rekisteröitävä (ja katsastettava? ) vesikulkuneuvoksi ja ohjaajalla oltava em. ajokortti .

Rekisteröinti ei olekaan mikään läpihuutojuttu. Mm. joillakin alueilla (joet, kanavat) on alukselle maksimileveysmitta.

 

Aerokurier-lehdessä oli taannoin juttu vesilentoon rekisteröidystä Ikarus-ultrasta. Varusteisiin oli jouduttu lisäämään meri-VHF-radiopuhelin (ynnä tietenkin sen viranomaiskatsastus ja käyttäjän pätevyystodistus). Ultra ilmeisesti on muuten helpompi saada pykälistä läpi, kun melu ja päästöt ovat pienemmät.

 

Kuten Ilkka sanoo, vesilentoon soveltuvia järviä on aika harvassa ja nekin ovat täynnä muuta toimintaa. Myöskään vesilentoyhteyksille ei ole samanlaista tarvetta kuin harvan tieverkoston alueilla kuten Pohjois-Amerikassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkudetalji: Muistaakseni juuri Aerokurier-lehteen pantiin pikkuilmoitus otsikolla "Wasserfliegen in Finnland". Ja halukkaita alkoi ilmestyä heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lentäminen ja koneiden valmistus oli vaikeaa Saksassa 1950-luvun alussa. Tämän vuoksi sääntöjä pyrittiin "kiertämään", mm. ajatus moottoripurjekoneista on "perimätiedon mukaan" (=kuullut vanhemmilta ilmailijoilta) tullut juuri Saksasta. Kun moottorikoneiden valmistus oli kielletty, niin purjekoneet olivat kuitenkin sallittuja ja niitähän tehtiin paljon. Tällöin 1950-luvulla olisi suunniteltu ja aloitettu valmistaa moottoripurjekoneita, jotka menivät säännöistä läpi, koska luokiteltiin purjekoneeksi. Käytännössähän se oli kevyt moottorikone ja täten syntyivät sitten ASK:t ja Scheiben Falket ym. moput. Varmaan asiassa onkin perää, koska sen verran pitkän linjan ilmailijoilta asiasta kuulin. Ja (Länsi)-Saksaan syntyi siten vahva moottoripurjekonekanta, myöh. lisenssillä Fournierin Tuuliat (Sportavian tehtaat) sekä Grobit.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Suomessa koulutetut Saksalaiset olivat liiketuttuja toisilleen. Heillä oli mm. hammasklinikka Saksassa.

He käyttivät vesikonetta, mm. Buccaneer, kauppaostoksilla Bahamasaarilla olevilla mökeillään.

Siis mammat kävivät kauppareissut vesikoneillaan. ::):o;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään