Guest apheino

Mach 3+ koneet

33 viestiä aiheessa

Tuolla Lentosimulaattorit puolella Sakari Väkevä kyseli X-43 ja SR-71 malleja simuun. Piti sitten oikein keräillä yli Mach 3 koneet. Jätin tietoisesti sukkulan pois listasta.

 

                                Mach:                  Pilot:                                      Päivä:

X-43 Hyper-X              9,6                      Unmanned                              16.1120.04

X-15A-2                    6,72                      William Knight                        03.10.1967

SR-71A Blackbird        3,3                        Eldon Joerz/George Morgan      27./28.07.1976

MiG-25                      3,2                      ?                                              ?.?.1973

X-2                            3,196                    Milburn Apt                            27.09.1956

SpaceShipOne            3,09                      Brian Binnie                            4.10.2004

XB-70 Valkyrie            3,08                      Al White, Joe Cotton                12.4.-1966

 

Tuo Valkyrien tasan 3 tuntuu oudolta, mutten tarkempaa löytänyt.

 

X-2 tuhoutui inertial couplingin takia tuolla lennolla vieden valitettavasti Aptin mukana.

 

Blackbirdin nopeusennätys ilmoitetaan lähteissä useimmiten keskinopeutena 2193,167 mph. Joerz:n kuvauksessa ennätyslennosta hän kuitenkin mainitsee että 27. päivän yrityksessä tapahtui moottorin 'unstart' Ma 3.3 nopeudella.

 

Jäikö jotain listasta pois? Mig-25 Foxbat:lle ja Mig-31 Foxhound.lle molemmille annetaan max Ma 2.83. Tosin ainakin Mig-31:n tehot riitänevät Ma 3+ nopeuksille, mutta siivet, ilmanotto ja moottorit menisivät vaihtoon. Onkohan noita koskaan ajettu kovaa?

 

Pete

 

edit: Lisätty MiG-25.

      Muutettu XB-70 3,08

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jäikö jotain listasta pois? Mig-25 Foxbat:lle ja Mig-31 Foxhound.lle molemmille annetaan max Ma 2.83. Tosin ainakin Mig-31:n tehot riitänevät Ma 3+ nopeuksille, mutta siivet, ilmanotto ja moottorit menisivät vaihtoon. Onkohan noita koskaan ajettu kovaa?

 

 

Ei tainnut edes ennätystehtailuun viritetyt MiG 25 protot ihan päästä maagisen kolmen markan yli:

" The Ye-155R-1, Ye-155R-3, and Ye-155P-1 prototypes were used for a number of highly successful attempts to break world aircraft performance records in 1965, 1967, and 1973. They were given the cover designation of "Ye-266". The accomplishments of these machines included a 1967 1,000 kilometer close-circuit speed record of 2,920.67 KPH (1,814.87 MPH); and 1973 records for a climb to 30,000 meters (98,400 feet) of 4 minutes 3.86 seconds, plus an absolute altitude record of 36,240 meters (118,900 feet). Fedotov set the altitude record, executing a zoom climb until the engines flamed out, and then coasted up and over to the top of the arc. One suspects that the aircraft was flying with all the aerodynamic grace of a brick at that point. Once the machine fell back to lower altitude, he regained control and relit the engines."

 

http://records.fai.org/general_aviation/history.asp?id1=21&id2=45&id3=4

----------------------

Speed over a closed circuit of 1 000 km without payload : 3 367.22 km/h

 

Date of flight: 27/07/1976

Pilot: Adolphus BLEDSOE (USA)

Course/place: Beale Air Force Base, CA (USA)

Aircraft: Lockheed SR-71 "Blackbird" (2 Pratt & Whitney, 30 000 lb each)

Registered '17958'

 

--

past record Speed over a closed circuit of 1 000 km without payload : 2 920.67 km/h

 

Date of flight: 27/10/1967

Pilot: Piotr OSTAPENKO (USSR)

Course/place: Podmoskovnoe airport (USSR)

Aircraft: Mikoyan/Gurevitch E-266 (2 RD, 11 000 kg each)

 

--

past record Speed over a closed circuit of 1 000 km without payload : 2 718.006 km/h

 

Date of flight: 01/05/1965

Pilot: Walter F. DANIEL (USA)

Course/place: Edwards AFB, CA (USA)

 

Aircraft:

Lockheed YF-12A (2 J-58, 3 000 lbs each)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Speed over a closed circuit of 1 000 km without payload : 3 367.22 km/h

 

Date of flight: 27/07/1976

Pilot: Adolphus BLEDSOE (USA)

Course/place: Beale Air Force Base, CA (USA)

Aircraft: Lockheed SR-71 "Blackbird" (2 Pratt & Whitney, 30 000 lb each)

Registered '17958'

 

 

Tämä on muuten eri ennätys kuin yllä mainitsemani joka on 'Speed on a straight course', ja siten hieman suurempi. Ottivat oikein asiakseen saada ennätykset nimiinsä tuolloin -76.  :)

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin - ne on varmaan nämä:

 

http://records.fai.org/general_aviation/history.asp?id1=21&id2=28&id3=4

-------------------

Speed over a straight 15/25 km course : 3 529.56 km/h

 

Date of flight: 28/07/1976

Pilot: Eldon W. JOERSZ (USA)

Course/place: Beale Air Force Base, CA (USA)

Aircraft: Lockheed SR-71 "Blackbird" (2 P & W, 30 000 lbs each)

 

 

--

past record Speed over a straight 15/25 km course : 3 331.507 km/h

 

Date of flight: 01/05/1965

Pilot: R.L. STEPHENS (USA)

Course/place: Edwards AFB, CA (USA)

Aircraft: Lockheed YF-12A (2 P & W J-58, 30 000 lbs each)

 

--

 

past record Speed over a straight 15/25 km course : 2 681 km/h

 

Date of flight: 07/07/1962

Pilot: Gueorgui MOSSOLOV (USSR)

Course/place: Podmoskovnoe airport (USSR)

Aircraft: Mikoyan/Gurevitch E-166 (1 P-166, 10 000 kg)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäikö jotain listasta pois? Mig-25 Foxbat:lle ja Mig-31 Foxhound.lle molemmille annetaan max Ma 2.83. Tosin ainakin Mig-31:n tehot riitänevät Ma 3+ nopeuksille, mutta siivet, ilmanotto ja moottorit menisivät vaihtoon. Onkohan noita koskaan ajettu kovaa?

 

Illmeisesti MiG-25:n tiedusteluversiolla on ylitetty Israel vuoden 1973 sodassa Mach 3.2 nopeudella, mutta moottorit menivät vaihtoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/MiG-25

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Illmeisesti MiG-25:n tiedusteluversiolla on ylitetty Israel vuoden 1973 sodassa Mach 3.2 nopeudella, mutta moottorit menivät vaihtoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/MiG-25

 

  Make

 

Eli Blackbirdin jälkeen tulisi

 

MiG-25    3.2    ?        ?.?.1973

 

Täytyy yrittää jostain kaivaa tuolle vielä vahvistus.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Lentosimulaattorit puolella Sakari Väkevä kyseli X-43 ja SR-71 malleja simuun. Piti sitten oikein keräillä yli Mach 3 koneet. Jätin tietoisesti sukkulan pois listasta.

 

                                 Mach:                   Pilot:                                      Päivä:

X-43 Hyper-X              9,6                       Unmanned                              16.1120.04

X-15A-2                     6,72                      William Knight                         03.10.1967

SR-71A Blackbird        3,3                        Eldon Joerz/George Morgan      27./28.07.1976

MiG-25                       3,2                       ?                                              ?.?.1973

X-2                            3,196                    Milburn Apt                             27.09.1956

SpaceShipOne            3,09                      Brian Binnie                             4.10.2004

XB-70 Valkyrie            3                          Al White, Joe Cotton, ?              useita 14.10.1965 - 8.6.-1966

 

Tuo Valkyrien tasan 3 tuntuu oudolta, mutten tarkempaa löytänyt.

 

 

 

Käsissäni olevan teoksen mukaan Valkyrie saavutti 12.4.1966 nopeuden Mach 3.08.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsissäni olevan teoksen mukaan Valkyrie saavutti 12.4.1966 nopeuden Mach 3.08.

 

Sanotaanko siinä oliko White kuskina? Mikä kirja on kyseessä, jos vaikka jossain tulee vastaan?

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikös blackbirdin huippunopeus ole sotilas-salaisuus? ???

 

Eipä taida olla enää kun kaikki jäljellä olevat koneet ovat museoissa. Flight Manual löytyy täältä. Vielä salaisena pysyvät Advanced Synthetic Aperture Radar System (ASARS-1) koskevat tiedot.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko siinä oliko White kuskina? Mikä kirja on kyseessä, jos vaikka jossain tulee vastaan?

 

Pete

 

 

Ohjaamossa oli Al White ja Joe Cotton.

 

Kirja on: North American XP 70 Valkyrie. A photo chronicle

 

Kirjoittaja: John M Campbell, Kustantaja Chiffer, isbn: 05-88740-906-7

 

Ps. Valkyrie lensi 19.5.1966 yhtämittaisesti Mach 3 nopeutta 32 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Blackbirdin nopeusennätys ilmoitetaan lähteissä useimmiten keskinopeutena 2193,167 mph. Joerz:n kuvauksessa ennätyslennosta hän kuitenkin mainitsee että 27. päivän yrityksessä tapahtui moottorin 'unstart' Ma 3.3 nopeudella.

 

 

 

Kirjassaan The Untouchables SR-71 -ohjaaja Brian Shul kertoo tiedustelukeikasta Libyan yllä heti USA:n pommitusten jälkeen, noin vuonna 1986.  Vauhtia oli kirjan mukaan parhaimmillaan 3.5 M 80 000 jalan korkeudessa.

 

Haastattelin Shulia joskus takavuosina, ja hän oli haluton kertomaan koneen  huippunopeuksista tarkemmin.  Sanoi muistaakseni jotakin siihen tyyliin kuin "olen varma että SR-71 pystyi kulkemaan yli 4M, mutta meidän ei koskaan tarvinnut tehdä sitä."

 

Ike 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjassaan The Untouchables SR-71 -ohjaaja Brian Shul kertoo tiedustelukeikasta Libyan yllä heti USA:n pommitusten jälkeen, noin vuonna 1986.  Vauhtia oli kirjan mukaan parhaimmillaan 3.5 M 80 000 jalan korkeudessa.

 

Se olisi sitten varmaan 16. huhtikuuta 1986.  15.4.1986 USA iski Libyaan. Maj. Brian Shul ja maj. Walt Watson lensivät tuolloin backup konetta (-960). Primary oli lt-col Jerry Glasser ja maj. Ron Tabor (-980). Koska kohteen päällä oli pilviä ja pääsensori oli optinen, lennettiin seuraavana päivänä toinen tehtävä jossa Shul ja Watson olivat primary ja Glasser ja Tabor backup. Shul ja Watson lensivät tehtävän, mutta pääsensori vikaantui ja koska backuppiakaan ei syystä tai toisesta kutsuttu, lennettiin 17. päivä vielä kolmas tehtävä, jossa Shul ja Watson lensivät taas backuppia.

 

Tämä on peräisin Crickmoren Blackbird kirjasta. Siinä Glasser käy 15. päivän tehtävän läpi ja kertoo nopeuden olleen Mach 3,15 korkeudella 75000ft. Muut tehtävät sanotaan lennettäneen 'reittiä hieman muuttaen.' Pitääkö tuo ylläoleva sepustukseni muuten yhtä Shul:n kirjan kanssa?

 

 

 

Haastattelin Shulia joskus takavuosina, ja hän oli haluton kertomaan koneen  huippunopeuksista tarkemmin.  Sanoi muistaakseni jotakin siihen tyyliin kuin "olen varma että SR-71 pystyi kulkemaan yli 4M, mutta meidän ei koskaan tarvinnut tehdä sitä."

 

Samaisessa mainitsemassani kirjassa Al Joerz kertoo vuoden -76 nopeusennätyslentoa kuvatessaan, että he lensivät turbiinin sisäänmenolämpötilan rajalla  eikä moottoria rikkomatta olisi juuri enempää irronnut.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisäksi sanoisin, että ellei Tupolev Tu-360 -projektia olisi keskeytetty hinnan vuoksi, siitä olisi tullut maailman nopein pommittaja.

 

 

Joo, ja X-24C olis lentänyt 7 markkaa jos olisi toteutettu... :P

 

Toi lista oli uusi! Ei osunut kohdalle vaikka aika paljon googlasinkin asian tiimoilta.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiljattain tuli myös dokumentti josta selvisi että neuvostokoneissa jopa oli käytössä ydinvoimamoottorit.

 

Tupolev 119 - testikoneessa oli kaksi Kuznetsov NK-14 -moottoria tavallisten NK-12 potkuriturbiinien lisäksi.

lensi 34 lentoa joista suurimmassa osassa reaktori oli pois päältä.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-119

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kirjassaan The Untouchables SR-71 -ohjaaja Brian Shul kertoo tiedustelukeikasta Libyan yllä heti USA:n pommitusten jälkeen, noin vuonna 1986.  Vauhtia oli kirjan mukaan parhaimmillaan 3.5 M 80 000 jalan korkeudessa.

 

Ike 

 

Pelkkä nopeuslukema ei oikein kerro kaikkea. Esim 20 km korkeudella ilmanpaine on 55 mbar ja tiheys 0,09 kg/m3. Tiheys alhaalla on 1,2 kg/m3. Korkealla lämpötila on n. -60 C. Esim Concorden nopeutta alakorkeuksissa rajoitti myöskin väliaineen vastuksen kitkalämpö.

Machlukema ei suoraan kerro nopeutta km/h. Äänen nopeus riippuu em ilman omoinaisuuksista. Esim äänen nopeus  -40 C:ssa on 307 m/s kun se 20 C:ssa on 343 m/s.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään