Guest MikaelT

IVAO: Koulutusiltamat -sekä fly-in

24 viestiä aiheessa

Kuten jo olettekin jo ehkä huomanneet, on Ivao Finland avannut selainpohjaisen irc-klientin, jolla voi keskustella #ivao.fi -kanavalla. Uutta oivallusta hyväksikäyttäen järjestämme perjantaina 1.2. kello 19 alkaen iltamat, joiden aikana erityisesti aloittelijat ovat tervetulleita esittämään kysymyksiä liittyen verkkkolentämiseen. Paikalla vastaamassa kiperiin kysymyksiin on Ivao Finlandin henkilökuntaa, sekä joukko aktiivisia lentäjiä ja lennonjohtajia. Webchat löytyy osoitteesta http://irc.ivao.fi/

 

Maanantaina 4.2. järjestetään koulutusfly-in uusille piloteille kello 19 alkaen. Totuttuun tapaan koulutustapahtuman kenttinä toimii Helsinki-Vantaa sekä Tampere-Pirkkala. Linkin takaa löydät kattavat materiaalipaketit sekä valmiit linkit tarvittaviin karttoiin. Tutustu huolella materiaalin, sekä varaa kartat valmiiksi lentoja varten.

 

Lisätietoja on saatavilla osoitteesta http://www.ivao.fi/tapahtumat/koulutus/

 

Mikäli koulutus fly-inn jätti jotakin epäselväksi, niin voit tulla kyselemään vielä mieltä askaruttavia asiota seuraavana päivänä kello 19:sta eteenpäin irc-kanavalle. Paikalla on taas asiantuntijoita vastaamassa kysymyksiin.

 

Tervetuloa mukaan kaikki uudet ja vanhat pilotit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomio kaikki, siis tänä iltana kello 19 #ivao.fi -irc-kanavalla koulutusiltamat uusille piloteille! Paikalla asiantuntijoita vastaamassa kysymyksiinne!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toki kokeneemmatkin ovat tervetulleita :)

 

Jos olet tulossa www-pohjaisella ohjelmalla (http://irc.ivao.fi) ettekä ole kokeillee vielä sitä, kannattaa sitä ajoissa ennen iltaa. Mikäli ongelmaa nimittäin on, se saadaan korjattua jos tieto saadaan ennen iltamia eikä vasta sen alettua.

 

Terv. Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanantaina 4.2. järjestetään koulutusfly-in uusille piloteille kello 19 alkaen. Totuttuun tapaan koulutustapahtuman kenttinä toimii Helsinki-Vantaa sekä Tampere-Pirkkala. Linkin takaa löydät kattavat materiaalipaketit sekä valmiit linkit tarvittaviin karttoiin. Tutustu huolella materiaalin, sekä varaa kartat valmiiksi lentoja varten.

 

Lisätietoja on saatavilla osoitteesta http://www.ivao.fi/tapahtumat/koulutus/

 

Mikäli koulutus fly-inn jätti jotakin epäselväksi, niin voit tulla kyselemään vielä mieltä askaruttavia asiota seuraavana päivänä kello 19:sta eteenpäin irc-kanavalle. Paikalla on taas asiantuntijoita vastaamassa kysymyksiin.

 

Tervetuloa mukaan kaikki uudet ja vanhat pilotit!

 

Koulutuslento-osuus siis tänä iltana kello 19 alkaen! Johtoa on luvassa runsaasti, joten nyt kannattaa hyötyä siitä. Lisäksi vanhat konkarit voisivat tulla "esimerkkilentäjiksi" uusille kavereille.

 

Tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulutuslento-osuus siis tänä iltana kello 19 alkaen! Johtoa on luvassa runsaasti, joten nyt kannattaa hyötyä siitä. Lisäksi vanhat konkarit voisivat tulla "esimerkkilentäjiksi" uusille kavereille.

 

Tervetuloa!

 

En itseäni pidä esimerkkinä muille mutta joka tapauksessa, tulossa ollaan :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En itseäni pidä esimerkkinä muille mutta joka tapauksessa, tulossa ollaan :thmbup:

 

Olethan toki ainakin huono esimerkki muille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä jos jopa ehtisikin tulla tänään. Ikävä kun nää newbie tapahumat sattuu olemaan maanantaina (olikohan viime tapahtumassakin maanantai????), kun mulla on aika paljon muuta aina viikon alkupuolella..

 

Niin, pari kysymystä olisi: Ilmoittaako lennonjohto jos pitää vaihtaa taajuutta UNICOM:lta? Jos mun koneella pitää jotain muuta ohjelmaa (esim.IvAe) päällä simuilessa, niin FPS:t menevät 5-15 paikkeille... Vai, voiko katsoa IvAp:sta mikä lennonjohtopositio juuri silloin on online? Kiitos avusta etukäteen..

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, pari kysymystä olisi: Ilmoittaako lennonjohto jos pitää vaihtaa taajuutta UNICOM:lta? Jos mun koneella pitää jotain muuta ohjelmaa (esim.IvAe) päällä simuilessa, niin FPS:t menevät 5-15 paikkeille... Vai, voiko katsoa IvAp:sta mikä lennonjohtopositio juuri silloin on online? Kiitos avusta etukäteen..

 

Tule Pontus ihmeessä :thmbup: Se on puol tuntia per suunta niin ei hirveän kauaa vie aikaa.

 

Mikäli lennät Unicomilla ja tulet jonkin lennonjohtajan alaisuuteen, LJ lähettää sinulle viestin, että ottaisitko yhteyttä. Tänään ei kuitenkaan ole Unicomille tarvetta, joten hyppäät aina sille taajuudelle minkä edellinen lennonjohtaja kertoo. Katso taajuudet läpi Tampereen ja Helsingin kartoista niin tiedät mihin tulee yhteydenottomääräys. Toinen vaihtoehto on klikata IVAP:sta vasemman yläkulman painikkeita (niitä kahta joissa näkyy radiotaajuudet) hiiren oikealla napilla, sieltä löytyy kaikki lähietäisyydellä olevat taajuudet; silloin vain klikkaat sieltä esimerkiksi EFHK_TWR jos ja kun EFHK_APP sinut sinne komentaa ja TWR:n taajuus aktivoituu automaattisesti.

 

Ripa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli jo kokeiltua tätä lentoa IVAOssa, mutta lähestymiskuvion jälkeen juuri kun oli saannut ILS:n kiinni, niin kone jumahti.  :thmbdn:

 

Tänäänkin voisi tulla lentelemään. Toivotaan ettei kone jumahda uudestaan, ja jos jumahtaa, niin ei ainakaan finaaliin muiden tukkeeksi. Se taitaa kuitenkin jäädä leijumaan siihen paikkaan vähäksi aikaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tule Pontus ihmeessä :thmbup: Se on puol tuntia per suunta niin ei hirveän kauaa vie aikaa.

 

Mikäli lennät Unicomilla ja tulet jonkin lennonjohtajan alaisuuteen, LJ lähettää sinulle viestin, että ottaisitko yhteyttä. Tänään ei kuitenkaan ole Unicomille tarvetta, joten hyppäät aina sille taajuudelle minkä edellinen lennonjohtaja kertoo. Katso taajuudet läpi Tampereen ja Helsingin kartoista niin tiedät mihin tulee yhteydenottomääräys. Toinen vaihtoehto on klikata IVAP:sta vasemman yläkulman painikkeita (niitä kahta joissa näkyy radiotaajuudet) hiiren oikealla napilla, sieltä löytyy kaikki lähietäisyydellä olevat taajuudet; silloin vain klikkaat sieltä esimerkiksi EFHK_TWR jos ja kun EFHK_APP sinut sinne komentaa ja TWR:n taajuus aktivoituu automaattisesti.

 

Ripa

Kiitos tästä. Kai minä yhden legin voin vetää tänään.. ::)¨

Onko lentokoneehdotuksia? Mikä olisi hyvä kone tähän tarpeeseen, kun en nyt ihan B737:llä ala tätä lentämään?

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se taitaa kuitenkin jäädä leijumaan siihen paikkaan vähäksi aikaa?

 

Ei jää, poistut kun Nato-ohjus koneiden hautausmaalle ;D Tuttua on toi kaatuminen, paranee vaan tottua että se kuuluu valitettavasti tähän hommaan :-\

 

Ei muuta Jussi kuin mukaan vaan :thmbup: Itekin pikkaisen puolikuntoinen mutta lähtövalmistelut kovassa vauhdissa ja putkelle seiskaksi..

 

Onko lentokoneehdotuksia? Mikä olisi hyvä kone tähän tarpeeseen, kun en nyt ihan B737:llä ala tätä lentämään?

Ota kone jonka tunnet! Vaikka 747 jos hallitset sen parhaiten ;) Itse lennän A320:lla koska hallitsen sen paremmin kuin esim. Beechcraftin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko lentokoneehdotuksia? Mikä olisi hyvä kone tähän tarpeeseen, kun en nyt ihan B737:llä ala tätä lentämään?

Mikset, viime kerralla, siellä oli varmaan 10 Airbus A320-konetta... ;D

 

Mikäs olisi hyvä lentopinta?100?120?Vai olikos tämä parillisilla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olikos tämä parillisilla...

 

Parillisilla vasemmalle, parittomilla oikealle! Eli Tambereelle pinnalla 100 tai 120 ja takaisin HK:lle 110 tai 130... Menkäähän herrat tuonne WebIrcciin kyselemään! Siellä on asiallisia neuvojia huru mycket paikalla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äääääh...kone alko lagittamaan...oli ikkunamoodissa, mutta paneeli alkoi vilkkumaan, joten ajattelin vaihtaa takasin full screen-moodiin...mutta siihen se sitten kaatu? ???

 

Mutta hyvät fiilikset oli, ja alkaa se kontrollerille puhuminen olla semmosta paljon helpommin sujuvaa. :thmbup:

 

///FIN258, joka jumittui 22R-nuosuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äääääh...kone alko lagittamaan...oli ikkunamoodissa, mutta paneeli alkoi vilkkumaan, joten ajattelin vaihtaa takasin full screen-moodiin...mutta siihen se sitten kaatu? ???

 

Mutta hyvät fiilikset oli, ja alkaa se kontrollerille puhuminen olla semmosta paljon helpommin sujuvaa. :thmbup:

 

///FIN258, joka jumittui 22R-nuosuun.

 

Täällä toinen kaatuja. Kaatui samaan paikkaan kuin eilen, eli 24:n finaaliin. FS veti tällä kertaa ittensä mustaksi, mutta sain ilmoitettua TS kautta, että on ongelmia. Palomuurin loota tuli myös näkyviin ja ilmoitti, että DirectX tahtoo lähetellä diagnostiikkaraporttia. Olin siis OH-CLT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ripan kanssa selvittii, wiht no problem at all  ;D! Lukuun ottamatta pientä turbulenssiä hetki ennen finaalia HK:lle! Kiitokset hyvästä johdosta controllereille!  :thmbup:

 

T: SAS67-68

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vaan kaikille lentäjille! Ei ole vähään aikaan näin kovatasoisia "aloittelijoita" taivaalla pyörinyt! :thmbup:

 

Kiitos ja kumarrus kaikille osanottajille, niin lentäjille kuin johtajillekin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ripan kanssa selvittii, wiht no problem at all  ;D! Lukuun ottamatta pientä turbulenssiä hetki ennen finaalia HK:lle! Kiitokset hyvästä johdosta controllereille!  :thmbup:

 

Joo, hirvee tuuli oli ja Treella satoi jotain ainetta! Suuri kiitos kaikille lennonjohtajille ja lentäjille, hienosti klaarasitte! Ei muuta kuin verkkoon uusiksi mahdollisimman nopeasti :thmbup:

 

FIN205

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt sitten parit fotot..

 

Boardaus käynnissä HK:lla, jokin toinen kone taustalla

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaillaan 22R:lle ja Parviainen painaa pedaalin pohjaan

[ attachment removed / expired ]

 

Ajellaan PIVAK-lähtöreittiä HK:n jäädessä taakse..

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestyttäessä Tamberetta alkoi sataa todella kovaa..

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Parkissa.. Jerome takana ja venäläinen herra edessä

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaillaan venttaamaan vuoroa Jeromen tehdessä Backtrackkia

[ attachment removed / expired ]

 

Juuri lähdössä, Jerome näkyy punaisella koneen TCAS:ssa

[ attachment removed / expired ]

 

Pirkkala jää taakse...

[ attachment removed / expired ]

 

Sen pituinen se, kivaa oli :thmbup:

EDIT: Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kiitos vain kaikille lentäjille ja lennonjohtajille. Mulla oli kans "lieviä" simu ongelmia. Mennessä tambereelle simu seisahtui mutta alas päästiin, laskukiidossa se sitten kaatui lopullisesti ja heitti takaisin tuonne hesaan, eipä sitten muuta kuin suoraan tampereelle ja ilmaan. Kun päästiin EFESIN alaisuuteen niin simu kaatui kokonaan ja ei siinä sitten muutakun moro kaikille ja hyvät yöt. :-\

 

 

/Markus, fin28

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään