Guest justus

muutamia kysymyksiä aloittelevalle lentäjälle

87 viestiä aiheessa

Terve,

olen nyt pari kertaa käynyt verkossa suomen taivaalla. Miten pystyn kommunikoimaan toiselle lentokoneelle?miten pystyn testaamaan että ääni toimii?TeamSpeakissa mulla on channels kohta ei aktiivinen kun ohjeen mukaan sinne pitäisi jotain asetella? Kiitos jo etukäteen toivottavasti mun sekavasta runoilusta jotain aukeaa...

niin sitten vielä miten täytän lentosuunnitelmaan esimerkiksi reitin malmi EFHF -hyvinkää EFHV  ?

t.justus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lennät Ivaossa niin koko teamspeak-ohjelmaan ei tarvitse koskea tai sitä ei erikseen edes tarvitse käynnistää, kaikki tapahtuu taustalla automaattisesti kun vain valitset oikean lennonjohtajan radiojakson suoraan simusta. Olettaen siis että paikalla on lennonjohtoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites jos lennon johtoa ei paikalla voin ilmeisesti laskeutua miten itse parhaaksi näen???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

olen nyt pari kertaa käynyt verkossa suomen taivaalla. Miten pystyn kommunikoimaan toiselle lentokoneelle?miten pystyn testaamaan että ääni toimii?TeamSpeakissa mulla on channels kohta ei aktiivinen kun ohjeen mukaan sinne pitäisi jotain asetella? Kiitos jo etukäteen toivottavasti mun sekavasta runoilusta jotain aukeaa...

niin sitten vielä miten täytän lentosuunnitelmaan esimerkiksi reitin malmi EFHF -hyvinkää EFHV  ?

t.justus

Terve,

muille lentokoneille ilmoitetaan aikeet valvomattomassa ilmatilassa taajuudella 122,8, eli Unicomilla. Radioon aktiiviseksi 122,8, ja IvAp:n kautta kirjoittamalla kerrot mitä teet. Jos haluat yksityisviestin lähettää, niin se käy kirjoittamalla IvAp:iin .msg [ilma-aluksen kutsumerkki].

Lennonjohdon kanssa  kommunikointi taas hoidetaan TS:llä, ellei jompikumpi halua käyttää tekstiä. Radioon oikea taajuus, niin TS vaihtaa oikealle kanavalle. Kuuluvuuden voi testata kysymällä lennonjohtajalta.

Ja reitiksi riittää jokin Malmin lähialueen portti, esim. NOKKA. Hyvinkäällä kun ei ole lähialuetta niin tuo NOKKA riittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos teille.Jos yrittäsi perjantaina osallistua helsinki-pirkkala harjoitus lennolle.materiaalia on luettu tiukkaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos teille.Jos yrittäsi perjantaina osallistua helsinki-pirkkala harjoitus lennolle.materiaalia on luettu tiukkaan :)

Se on maanantaina...4.2

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no niimpä näkyy olevankin sekoitin sen tohon 1.2 olevaan kysely iltaan :-[ kiitoksia korjauksesta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oliko asia niin että toiseen pilottiin ei voi olla puhe yhteydessä?

On, mutta voit chättäillä tekstillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan oman kysymyksen tähän, kun en viitsi uutta aihetta tehdä: Eli, toimiiko IVAO:ssa FSX, kun VATSIMissä voi lentää FSX:llä? Muuten ottaisin IVAO:n mutta en löytänyt sivuilta oikeen mitään tietoa mikä simu tarvitaan. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan oman kysymyksen tähän, kun en viitsi uutta aihetta tehdä: Eli, toimiiko IVAO:ssa FSX, kun VATSIMissä voi lentää FSX:llä? Muuten ottaisin IVAO:n mutta en löytänyt sivuilta oikeen mitään tietoa mikä simu tarvitaan. :D

Kyllä toimii IVAO FSX:ssä mainiosti...

Tuolta IVAPia vaan lataamaan...huomaa, että FSX:lle ja FS9:lle omansa ;) http://www.ivao.aero/softdev/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ookei. Hyvä asia, sitte kallistun IVAOon. Enemmänkin vaan siksi että IVAO:ssa on vissiin se oma puhe järjestelmä, musta tuo Teamspeakilla leikkiminen olis hiukan outoa, kun kaikki puhuisi samaan aikaan, tai sitte pitäs vaihtaa aina teamspeakissa puolta, ja se on tällä koneella hiukan hidasta kun fsx päällä... Sitte lukemaan oppimateriaalia...

Edit: Onko IVAO:lla kenties suomenkielistä opetusmateriaalia? Englanti menee hyvin mutta ettei tulisi mitään väärinymmärryksiä... Ja, mitä ohjelmaa käytetään SquawkBox 3:sen tilalla, kun tuota ei ole vissiin vielä FSX:lle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ookei. Hyvä asia, sitte kallistun IVAOon. Enemmänkin vaan siksi että IVAO:ssa on vissiin se oma puhe järjestelmä, musta tuo Teamspeakilla leikkiminen olis hiukan outoa, kun kaikki puhuisi samaan aikaan, tai sitte pitäs vaihtaa aina teamspeakissa puolta, ja se on tällä koneella hiukan hidasta kun fsx päällä... Sitte lukemaan oppimateriaalia...

Edit: Onko IVAO:lla kenties suomenkielistä opetusmateriaalia? Englanti menee hyvin mutta ettei tulisi mitään väärinymmärryksiä... Ja, mitä ohjelmaa käytetään SquawkBox 3:sen tilalla, kun tuota ei ole vissiin vielä FSX:lle?

IVAO:ssa siis käytetään TeamSpeakiä, mutta kun sen olet asentanut niin siihen ei enään tarvitse koskea, vaan se vaihtaa itse sille jaksolle minkä olet taajuudeksi laittanut. Toimii yhtä hyvin.

Eli täältä lataat FSX:n IvAp:n (lentäjän ohjelma jolla yhdistät verkkoon): http://www.ivao.aero/softdev/mirrors.asp?software=IvApv2TS

Täällä suomenkielistä ohjetta: http://www.ivao.fi/flying/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta entäpä tuo SquawkBox 3? Ainakin olen lukenut, että IVAO:ssa käytetään sitä, eikä toimisi FSX:ssä, vaan tuleva SquawkBox4. Onko tuon tilalle keksitty jotain "korvaavaa"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta entäpä tuo SquawkBox 3? Ainakin olen lukenut, että IVAO:ssa käytetään sitä, eikä toimisi FSX:ssä, vaan tuleva SquawkBox4. Onko tuon tilalle keksitty jotain "korvaavaa"?

Ei toimi SB3, tuo FSX IvAp on ainoa joka käy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän mä tuon FSInn:in tiedän, mutta ei paljoa auta, kun IVAO:on sillä ei pääse.  :-\ Joten, Ivapissa on joku ihan hyvä ohjelma jota voi käyttää tuon SquawkBox3:n tilalla?  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mistähän saan muutettua asetuksia niin että en aina automaattisesti ole kiitotiellä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joten, Ivapissa on joku ihan hyvä ohjelma jota voi käyttää tuon SquawkBox3:n tilalla?  :thmbup:

IVAOssa käytetään IvAp:pia. :P

Siis, SB3 on tavallaan sama asia kuin IvAp, mutta SB3 on Vatsimiin, ja IvAp on Ivaota varten.

Ja sitten vielä muistutukseksi:

IVAO=International Virtual Aviation Organisation

IVAN=      ''                ''        ''        Network

IVAP=      ''                ''        ''        Pilot (?) [ohjelma]

IVAE=      ''                ''        ''        Eye [ohjelma]

Noita on vielä lisää, mutta lentäjänä et tarvitse muita, ja vain IvAp on pakollinen + teamspeak.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mistähän saan muutettua asetuksia niin että en aina automaattisesti ole kiitotiellä?

FS:ssä on valikko, josta voi valita sopivan portin tai standin. Löytyy sieltä alalaidasta, samasta paikasta missä valitaan lentokenttäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli onko tuosta IVAE:sta paljon hyötyä lennossa?? :)

On siitä ainakin "alku-uralla" kun pystyy peilaamaan hitusen etumaastoon tulevia lennonjohtajia ja heidän taajuuksia, ettein tartte kiireessä/paniikissa käydä karttoja tiirailemaan. Lisäksi näet saapumisaikasi kohteeseen mikäli laskeminen ei muuten onnistu. Noissa meidän ryhmälennoissa on lisäksi mukava katsella miten porukka on hajaantunut, ettei perä jää :D

Eli on ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään