Janne Oikarinen

Ilmailu vuosimallia 1964

9 viestiä aiheessa

Selailinpa tuossa omia Ilmailu lehtiä ja joukossa oli myös tällainen yksilö...

 

[ attachment removed ]

 

Kuinkas vanhoja Ilmailu lehtiä muilta löytyy ? Ja kuinka vanha koko lehti ylipäätänsä on, eli mistä lähtien sitä on julkaistu ??? Onko tietoa ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joiltakin löytyy ja vanhoja. Tällaisen sivuston löysin:

 

http://www.nrl.fi:3000/digiphpt/zrnilmailu.php?page=1

 

Itselläni on muutama vuodelta 1966. Tässä alla on myös kansikuva lehden 60-vuotislehdestä 4/1998. Ensimmäinen Ilmailu ilmestyi 1937.

 

[ attachment removed ]

 

Tämä 90-luvun lehti on luonnossa isompikokoinen kuin tuo 60-luvun lehti, nämä kuvat huijaavat... ;)

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sivu vanhimmasta Ilmailu-lehdestä, joka minulla on (lainassa)

 

[ attachment removed ]

 

Arvatkaa vuosi ja numero  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi 1949, olisiko joku syys- lokakuun numero.

 

Oikein! Numero 6-7. Ilmestymiskuukautta en tiedä, mutta taitaa olla vuoden viimeinen numero

Sivulla 7 on pikku uutinen:

ILMAILUN UUSI TOIMITUSKUNTA

Suomen Ilmailuliiton johtokunta on 17.11.49 pitämässään kokouksessa kutsunut ILMAILU:n toimituskuntaan eri ilmailualojen edustajina seuraavat henkilöt:

liikennelentäjän kapt. O Siirilän,

ekonomi L. Poppiuksen,

kapt. M. Kumpulan,

dipl. ins. K. Temmeksen,

kaupp.yliopp. H. Tandefeltin,

prof. A. Ylisen puheenjohtajana,

toiminnanjohtaja R. Winterin varapuheenjohtajana ja

päätoim. P. Virkin.

 

Sivulla 6 on mielenkiintoinen juttu

FLAGSHIP FINLAND - maailman suurin lentokone.

Se päättyy kappaleisiin:

-------------------

Koneen suurin paino on 60,000 kg. Näin suurta painoa lentokenttämme eivät toistaiseksi kestä, minkä johdosta esittelylento päättyikin Ruotsiin.

 

American Overseas Airlines on ostanut kaikkiaan kahdeksan Stratocruiseria ja järjestyksessä kolmannen nimeksi tulee "Flagship Finland". Se asetetaan New Yorkin-Pohjoismaiden reitille ja silloin suomalaisilla lentomatkustajilla on tilaisuus omakohtaisesti todeta AOA:n hyvä tarkoitus: lennättää heidät "Finlandilla" mukavasti, nopeasti ja halvalla Atlantin yli. Nykyään AOA:lla Helsinki-Tukholman reitillä on käytössä "Flagship Helsinki" niminen Douglas DC-3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minulla ainakin 50-luvulta on jo paljon lehtiä ja taitaa olla jostain 60-luvun alkupuolelta asti kaikki kerättynä. Vuodesta 81 asti olen ollut tilaaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutustuin aikanaan rovaniemen kirjastossa wanhoihin Ilmailu lehtiin, etsiessäni tietoja koivulahden ja maarianhaminan DC-3 onnettomuuksista.

Yllätyksekseni, lehdissä ei kommentoitu onnettomuuksia mitenkään. Ainoa aasinsilta maarianhaminan onnettomuuteen oli kapteeni Ilmari Joensuuta koskeva muistokirjoitus, eikä siinäkään tätä onnettomuutta  mainittu.

 

Jostain syystä onnettomuuksista ei -60 luvulla Ilmailussa uutisoitu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on vanhin tätä tavaraa kuvan osoittama numero. Sekin on jo vuosikertaa 10.

Tilaajana olen ollut vuodesta 1963. 30 vuosikertaa annoin pois museolle tilanpuutteen vuoksi.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään