Jari Toivonen

Pensacolan Brewster

85 viestiä aiheessa

Hei!

 

Onko kenelläkään tietoa, mitä kuuluu hankkeelle palauttaa Pekurin Brewster Pensacolasta Floridasta takaisin Suomeen. Sehän on tiettävästi ainoa kappale maailmassa tuota konetyyppiä ja jonkin tiedon mukaan lentsikka kuuluu teknisesti edelleen Suomen ilmavoimille. Jenkit eivät tietty siitä kovin helposti luovu, koska ovat sen Venäjän maalta käyneet omin käsin hakemassa.

 

Ja minua kiinnostaa myös se, ketkä Suomessa ovat yrittäneet konetta tänne takaisin hankkia.

Kaikista tiedon rippeistäkin jo etukäteen kiittäen!

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuka kaivaisi sen linkin, joka kertoo tuosta nosto-operaatiosta?

Yritin itse etsiä kooklaamalla, mutta huonoin tuloksin, kun nettikin pätkii >:(

 

Muistaakseni omistusoikeuden "Karjalan Neuvostotasavallan"ja jenkkien  kanssa erimielisyyttä, kenelle hylky kuuluu. ( miten kuullostaa niin oudolta?)

Mutta jenkit ilmeisesti maksoivat tukun dollareita, että saivat kyseisen koneen omittua?

Rahahan se on, mikä tuolla ratkaisee.

 

Voihan video, se oli muuten yllättävän hyväkuntoisen näköinen.

Olisipa aika legendaarista, jos kyseinen kone palaisi Suomeen!

 

Edit: Nyt löytyi linkki: http://heninen.net/brewster/suomeksi.htm

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo'o!

On aivan naurettavaa pelleilyä, mutta silti totta.

Ei tulla koskaan näkemään kyseistä konetta alkuperäisenä yksilönä, ainakaan Suomessa.

Kyllä tuolla .......... tiedetään kyseisen koneen arvo ja ei anneta periksi, eli annetaan koneen jäädä syntysijoilleen.

 

Ottaahan tuo pattiin, mutta ei kukaan tuota takaisin tuo :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo'o!

On aivan naurettavaa pelleilyä, mutta silti totta.

Ei tulla koskaan näkemään kyseistä konetta alkuperäisenä yksilönä, ainakaan Suomessa.

Kyllä tuolla .......... tiedetään kyseisen koneen arvo ja ei anneta periksi, eli annetaan koneen jäädä syntysijoilleen.

 

Ottaahan tuo pattiin, mutta ei kukaan tuota takaisin tuo :'(

 

Tässä vielä tuoreinta Brewster BW-372-infoa:

 

http://www.ezilon.com/information/article_7081.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos positiivisesti ajattelee, niin Pensacolassa kone on laajemman joukon nähtävissä kuin Suomessa. Ja saa enemmän kansainvälistä huomiota.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhan toistoa, mutta kuitenkin: http://warbirdforum.com/bw372.htm

 

Ja siellä on edelleenkin väärää tietoa lentuetunnuksen (pierevän hirven) sijainnista, oikaisuviesteistä huolimatta.

 

Sivujen oikeasta laidasta pääsee myös keskustelufoorumiin, jonne Marja Lampi on kirjoitellut äkäisiä viestejä nimimerkillä Berry Pond.

 

Ja sillä foorumilla on myös ehdotettu koneen suomalaisen maalauksen poistamista ja palauttamista "alkuperäiseen" U.S. Navy-asuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos konetta ei Suomeen saada, niin pitää ainakin toivoa, että BW säilyttää oikean maalauksen.

 

Senhän Pensacolan museon johtaja on jo ilmoittanutkin. Konetta ei restauroida, vain hiukka siistitään ja se laitetaan näytille semmoisena kuin se järvestä nostettiin, luodinreikineen kaikkineen.

US Navyn polittiika on muuten semmoinen, että heidän menettämiään koneita ei saa kukaan nostaa meren, järven eikä suon pohjasta, eikä roudata muualtakaan ihmisten ilmoille, saati sitten laitella kuntoon. Net kun on heitin koneita, ja heitin omaisuutta ikuisesti, niin niihin ei saa toiset koskea. Näin on jäänyt melkoinen määrä vanhoja koneita pelastamatta yksityisten keräilijöiden ja museoiden toimesta.

Samalla logiikallahan BW-372 olisi Suomen valtion/Ilmavoimien omaisuutte edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pensacolan museuon johtaja on muistaakseni ilmoittanut, että lainaisi mielellään Brewsterin suomeen jos yksityiskohdista yms. sovitaan.

 

US Navyn polittiika on muuten semmoinen, että heidän menettämiään koneita ei saa kukaan nostaa meren, järven eikä suon pohjasta

 

Tuo on todellakin harvillinen juttu, sillä Midwayn rannikolla pitäisi olla pakkolaskun jäljiltä suht. ehjä F2A amerikkalaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon näistä tiedoista ja vinkeistä!

 

Mutta vielä jäi kysymyksiä ilmaan. Esimerkiksi se, ketkä Suomessa todella puuhaavat konetta tänne takaisin. Ovatko he Jarmo Lindberg ja Marja Lampi? Vai ketkä?

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon näistä tiedoista ja vinkeistä!

 

Mutta vielä jäi kysymyksiä ilmaan. Esimerkiksi se, ketkä Suomessa todella puuhaavat konetta tänne takaisin. Ovatko he Jarmo Lindberg ja Marja Lampi? Vai ketkä?

 

Jari

 

Perustetaanko täällä vaikka kansalaiskeräys koneen saamiseksi Suomeen?

Aika moni varmaan haluaisi nähdä BW:n "kotimaassaan"!

 

Muuta tietoa ei ole antaa, mutta toivottavasti joku muu penkoo asioitten edistymisistä tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomissa (7. tammikuuta 2007) sivulla A9 juttu kenelle kuuluu kunnia BW-372:n löytämisestä. Suomen ulkoministeriö antoi marraskuussa kirjallisen selvityksen asiasta Yhdysvalloille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomissa (7. tammikuuta 2007) sivulla A9 juttu kenelle kuuluu kunnia BW-372:n löytämisestä. Suomen ulkoministeriö antoi marraskuussa kirjallisen selvityksen asiasta Yhdysvalloille.

 

Ja tässä linkki kyseiseen Jyri Raivion juttuun (niille, jotka ovat Hesarin nettiversion tilaajia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkein paras tietysti olisi että kone saataisiin kokonaan Suomeen. Täytyy kuitenkin olla realisti, maamme on köyhä ja köyhäksi jää. Kyllä minulle riittää että se olisi vaikka kerran kymmenessa vuodessa täällä nähtävillä. Toisekseen, jenkeissä BW:n kunnostamiseen riittää varmasti rahaa, kun Suomessa se olisi jäänyt jonnekin varaston perälle homehtumaan. Eniten tässä surettaa se että asia jo alunperin munittiin, syynä tietysti tuo edellä mainittu varojen puute. Kysyä voi myös miksi vielä 60-luvulla surutta tuhottiin museoarvoltaan mittaamattoman arvokkaita koneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisekseen, jenkeissä BW:n kunnostamiseen riittää varmasti rahaa, kun Suomessa se olisi jäänyt jonnekin varaston perälle homehtumaan. Eniten tässä surettaa se että asia jo alunperin munittiin, syynä tietysti tuo edellä mainittu varojen puute. Kysyä voi myös miksi vielä 60-luvulla surutta tuhottiin museoarvoltaan mittaamattoman arvokkaita koneita?

 

Ei sitä kunnosteta sielläkään, pyyhitään pölyt ja hieman suojataan pintaa enintään. Jos tuo Tampereen museoprojekti menee läpi niin mikä parempi paikka Brewsterille kuin paikka missä kaikki Brewsterit ovat käyneet koelentonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä kunnosteta sielläkään, pyyhitään pölyt ja hieman suojataan pintaa enintään. Jos tuo Tampereen museoprojekti menee läpi niin mikä parempi paikka Brewsterille kuin paikka missä kaikki Brewsterit ovat käyneet koelentonsa.

 

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. Täytyy kyllä sanoa että olen hieman skeptinen tuon Tampereen museoprojektin suhteen, toivottavasti olen väärässä.

 

Btw. Eikös Brewsterit koelennetty Trollhättanissa (ainakin vastaanottokoelennot)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkein paras tietysti olisi että kone saataisiin kokonaan Suomeen. Täytyy kuitenkin olla realisti, maamme on köyhä ja köyhäksi jää. Kyllä minulle riittää että se olisi vaikka kerran kymmenessa vuodessa täällä nähtävillä. Toisekseen, jenkeissä BW:n kunnostamiseen riittää varmasti rahaa, kun Suomessa se olisi jäänyt jonnekin varaston perälle homehtumaan. Eniten tässä surettaa se että asia jo alunperin munittiin,

 

En pääse lukemaan tuota hesarin juttua, mutta täytyy muistaa, että alunperinkin koneen suomalaiset etsijät olivat viemässä konetta USA:han. Missään vaiheessa ei ollut tarkoitus, että kone olisi tullut Suomeen.

 

Ei sitä kunnosteta sielläkään, pyyhitään pölyt ja hieman suojataan pintaa enintään. Jos tuo Tampereen museoprojekti menee läpi niin mikä parempi paikka Brewsterille kuin paikka missä kaikki Brewsterit ovat käyneet koelentonsa.

 

Miksi se pitäisi kunnostaa? Kone on tuollaisenaan alkuperäinen ja hyvin säilynyt.

Ja mitä Tampereeen museoprojektiin tulee, niin minusta koko hommassa ei ole mitään järkeä, saati sitten sijoitta jotain BW:tä sinne...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En pääse lukemaan tuota hesarin juttua, mutta täytyy muistaa, että alunperinkin koneen suomalaiset etsijät olivat viemässä konetta USA:han. Missään vaiheessa ei ollut tarkoitus, että kone olisi tullut Suomeen.

 

Tässä Hesarin jutusta pieni pätkä (ei liene copyrightin rikkomista panna se tähän)

Pensacolan museon nettisivuilla kunnia annetaan kuitenkin toisaalle, Gary Villiardille, jonka kerrotaan käyttäneen 11 vuotta Brewsterin etsinnöissä. Hän myi BW-372:n laivastolle noin seitsemän miljoonan dollarin, nykykurssein 5,3 miljoonan euron, vaihtokaupalla, jossa hän sai kolme käytöstä poistettua P-3-merivalvontakonetta.

 

Marja Lammen käsitys Villiardista on paljon raadollisempi. Hänen mukaansa Villiard oli alkuperäisen etsintäryhmän avustaja, mutta petti sen.

 

Eiköhän Heimo Lammen ja Timo Nymanin alkuperäinen ajatus ja toive ollut saada kone Suomeen, jos se löytyy..  :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi se pitäisi kunnostaa? Kone on tuollaisenaan alkuperäinen ja hyvin säilynyt.

Ja mitä Tampereeen museoprojektiin tulee, niin minusta koko hommassa ei ole mitään järkeä, saati sitten sijoitta jotain BW:tä sinne...

 

Samaa mieltä olen, eli koneen ainutlaatuinen maalipinta pitäisi säilyttää. Minusta kaikki uudet ilmailumuseot ovat tarpeellisia ottaen huomioon nykyisen konetilanteen varastoissa. Eli minusta on todellakin järkevää sijoittaa koneita varastoista museoihin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Heimo Lammen ja Timo Nymanin alkuperäinen ajatus ja toive ollut saada kone Suomeen, jos se löytyy..  :-\

 

Olen istunut yleisötilaisuudessa missä Heimo Lammen tytär on kertonut miten heidän alkuperäinen(kin) tarkoitus oli koneen vieminen Pensacolaan. Koneen etsintää mm. rahoitettiin jenkkirahalla.

Nymanin tarkoitusperistä ne tiedä, itse asiassa olisi hauska kuulla hänen versionsa BW:n etsimisestä ja löytymisestä.

Tästä yleisötilaisuudesta ja BW:n etsimiseen liittyvistä asioista taisi olla ketjukin täällä...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen istunut yleisötilaisuudessa missä Heimo Lammen tytär on kertonut miten heidän alkuperäinen(kin) tarkoitus oli koneen vieminen Pensacolaan. Koneen etsintää mm. rahoitettiin jenkkirahalla.

Nymanin tarkoitusperistä ne tiedä, itse asiassa olisi hauska kuulla hänen versionsa BW:n etsimisestä ja löytymisestä.

Tästä yleisötilaisuudesta ja BW:n etsimiseen liittyvistä asioista taisi olla ketjukin täällä...

Juha.

 

Tarkoitatko tätä tilaisuutta?

http://www.virtualpilots.fi/en/feature/artikkelit/bw372-esitelma/

 

Tuolla tosiaan sanotaan, että "Koneen etsinnät oli kuitenkin käynnistetty jo 1992, kun Yhdysvaltoihin muuttanut suomalainen sotalentäjä Veikko Sarakontu, nyt Vic Sargon niminen, vieraili Suomessa koulutoverinsa Antti Eisalon luona. Eisalo oli naapuri Brewster-lentäjä Heimo Lammen kanssa. Sargon ja Lampi haaveilivat Brewster-koneen löytämisestä ja saannista näytteille ilmailumuseoon."

 

Eli tuossa ei mainita, minkä maan ilmailumuseoon. Mutta jos ja kun Sarakontu/Sargon oli jenkki ja Heimo Lampi suomalainen, niin molemmat maat olisivat mahdollisia. Mutta, jos ja kun projektin rahoitusta ryhdyttiin heti alusta alkaen hankkimaan USA:sta, se tuntuu uskottavammalta

 

Vaan eihän sekään olisi estänyt amerikkalaisen koneen museointia Suomeen. Olisi vaan alun perin tehty selväksi, että kone jää Suomeen, jos se löytyy.

(Tiedä sitten olisiko tässä tapauksessa löytynyt tarpeeksi rahaa etsintäprojektin eteenpäinviemiseksi  :-\

 

Edit: Täälläkin tuntuu olevan tarinaa aiheesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivetaanpa BW-372 taas vaihteeksi historian siipihöyhenten alta. Kuinka moni on irl päässyt näkemään tämän ainutlaatuisen koneyksilön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään