Ilkka Mäkelä

Avaruussukkulan lasku - meni hyvin

214 viestiä aiheessa

Ainakin itse kuuntelin livenä Nasan "TV-lähetyksestä"

Juu samoin. Taitaa olla jo ylen teksti tv:ssäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

NASAn sivuilta ja sama asia kerrotaan heidän internet-TV-lähetyksessään:

Due to low clouds at the Kennedy Space Center landing site, Mission Control Houston has waved off both landing opportunities for Space Shuttle Discovery today. STS-114 Commander Eileen Collins and the rest of the crew aboard Space Shuttle Discovery will return the orbiter to normal flight operations for another day. The next opportunity is at 5:08 a.m. EDT Tuesday.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sää ei Nasa TV:n mukaan kuulemma tänäänkään näytä kovin hyvältä laskua ajatellen.

Kuinkakohan kauan tuota pystyvät viivyttämään, ennenkuin alkaa happi ja ravinto ym. loppua sukkulasta. Äsken olin NASA-TV:stä kuulevinani, että neste olisi miehistöllä välissä tjsp.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin ymmärtävinäni, että kun laskeutuminen on varmaa, miehistö aloittaa nesteytyksen osana valmisteluja painovoiman piiriin paluuta varten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin ymmärtävinäni, että kun laskeutuminen on varmaa, miehistö aloittaa nesteytyksen osana valmisteluja painovoiman piiriin paluuta varten.

Minä ymmärsin kanssa näin, mutta ehkä jossain toisessa yhteydessä on puhuttu tuosta hapen riittämisestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ymmärsin kanssa näin, mutta ehkä jossain toisessa yhteydessä on puhuttu tuosta hapen riittämisestä.

Kuulin vain puhuttavan nesteestä jotakin, joten vedin heti tällaisen, ei niin optimistisen johtopäätöksen tuosta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sateiden ja ukkosen takia laskeutumista siirrettiin juuri yhdellä kierroksella eli puolitoista tuntia.

Tuo onkin sitten viimeinen mahdollisuus tälle päivälle. Ainakin NASA TV:n mukaan tänään on kaksi mahdollisuutta laskeutua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko jollakin tietoa miksi sukkula ei voi laskeutua sateella tai pilvisellä säällä?

Kyllä se voi laskeutua, mutta nyt, eikä muutenkaan, haluta ottaa mitään riskejä.

Kun sukkulassa ei oo laskussa mitään moottoria, niin laskun on onnistuttava kerralla,

mitään kierrosta kentän ympäri ei voi tehdä vaan on laskun onnistuttava laakista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kuulin että periaatteessa polttoainetta ja happea riittäisi vielä huomiselle paluulle, mutta sitten olisi jo aivan pakko tulla alas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa senkin jälkeen on periaatteessa vielä kaksi mahdollisuutta sinne kolmanteen paikkaan New Mexicossa.

Mutta juuri ilmoitettiin että Edwards EFB:llä on selkeä ilma ja vain kevyita tuulia, joten kyllä se sinne saadaan jos ei muualle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BBC:n mukaan sukkulalla on tänään 6 laskeutumismahdollisuutta. 2 floridaan, 2 kaliforniaan ja 2 uuteen meksikoon. BBC:n toimittaja sanoi, että jos florida ei onnistu niin laskeudutaan kaliforniaan koska sää on sielä kuulema parhaillaan täydellinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan tuolla sukkulalla muitakin laskeutumispaikkoja tosin  nämä ovat sitä varten, että sukkula joutuisi keskyttämmään nousunsa. Nämä kentät ovat  Ben Guerir Air Base, Marokko; Banjul International Airport, Gambia; Zaragoza Air Base ja  Moron Air Base, molemmat Espanjassa.

NASAn sivuilta en löytynyt mainintaa miksi noita ei voisi käyttää myös maahanpaluuseen. Syynä ovat tod.näk. logistiset seikat. Sukkula on rahdattava 747n selässä takaisin Floridaan. Kuva koneesta mm.  http://www.airliners.net/open.file/804576/M/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa sukkkula mennä Kaliforniaan jos ymmärsin oikein. Florida hylättiin juuri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sukkula laskeutuu kaliforniaan. Päätös tehtiin juuri hetki sitten.

edit: Katos pete oli nopeampi. Ymmärsit oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään