Ilkka Mäkelä

Avaruussukkulan lasku - meni hyvin

214 viestiä aiheessa

jaa no kyllä sen sukkulan kapteenina toimi Kelly, tai ainakin jompi kumpi niistä naisista, että ei kai se mikään ihme ole jos se sen alas toi?

Lennon komentajana oli Eileen Collins ja pilottina Jim Kelly. Itse ymmärsin asian niin, että laskeutumisen alkuvaiheessa sukkulaa lensi Kelly ja ennen loppulähestymislinjalle tuloa sukkulan ohjaus siirtyi Collinssille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aloin seuraamaan tuon discoveryn matkaa jo eilen jolloin se vielä kiersi maapalloa avaruudessa. mutta osaako kukaan tapahtumaa seurannutta sanoa miksi se kiersi sitä väärinpäin, eli siis koko hilavitkutin oli ylösalaisin.

Vaikka eihän sillä varmaan niin väliä ole kun avaruudessa ollaan, mutta kai siihenkin jokin erityinen syy löytyy???

Jari muistaakseni joskus puhui, että pidetään jäähdyttimet varjossa. En sitten itse tiedä paremmin, että mitkä jäähdyttimet, mutta ehkäpä mies tarkentaa itse kun sattuu paikalle.

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jari muistaakseni joskus puhui, että pidetään jäähdyttimet varjossa. En sitten itse tiedä paremmin, että mitkä jäähdyttimet, mutta ehkäpä mies tarkentaa itse kun sattuu paikalle.

Sukkulan rahtitilan luukkujen sisäpinnoilta avautuu jäähdyttimet, joiden kautta sukkulan järjestelmien tuottama lämpö säteilee avaruuteen. Ne olisi luonnollisesti suotavaa pitää poissa suorasta auringonpaisteesta. Toinen syy on tuo antennikysymys, kiertoradalla yhteyksiin pääasiassa käytettävä antenni sijaitsee rahtitilan etulaidassa, ja noin asettamalla sukkulan runko ei ainakaan tule linkin väliin.

Etenkin tällä lennolla syynä voi myös olla lämpötiilien suojaaminen kiertoradalla pyörivältä avaruusromulta, tästä syystä esim. avaruusasemaa oli käännetty 180 astetta niin että sukkulan lämpökilvet olivat aseman perässä, toisin kuin aikaisemmilla lennoilla.

Tulipa mieleen: Eikö sukkulaan mahtuisi yksi tavallinen TYÖKALUPAKKI, jottei tarvitsisi improvisoida sahaa

Totta kai työkalut mukana on, mistä se saha muuten olisi alunperin tullutkaan? ;) Ainakin kuvan perusteella tuohon on lähinnä modattu pehmuste kärkeen ettei se särje lämpötiiliä, ja koukku sahan kiinnittämiseksi astronautin varusteisiin.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lehdistökonferenssi alkoi juuri, mutta Kennedystä, eikä Edwardsista...

Kiinnitin muuten huomiota siihen, että YLE:n uutislähetyksissä puhuttiin koko ajan Andrews AFB:stä eikä Edwardsista, kuten oli kyse.  ::)

Andrewshän on Washington DC:ssä.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta improvisoidusta sahasta on vielä pakko mainita:

Googlella "improvised saw on space shuttle" löytyy useita saitteja, joissa on sama sanamuoto:

"The saw was improvised out of a BLADE, PLASTIC TIES, DUCT TAPE, VELCRO AND OTHER ITEMS ABOARD THE SPACE STATION."

Blade voi olla joko veitsenterä tai sahanterä...jos olisi ollut varsinainen sahanterä, miksei käytetty sanaa SAW BLADE?

Plastic ties? Nippusiteet tms?

Duct tape lienee ilmastointiteippi eli roudarinteippi...

Velcro? Erilaisia kiinnikkeitä ja koukkuja ja teippejä?

Other items ABOARD THE SPACE STATION...

Sorry, vieläkin jää vaikutelma, että sukkulassa ei ollut tarvittavia työkaluja, vaan tavaraa löytyi ennemminkin avaruusasemalta.

Eikä roudarinteippi avaruudessa vakuuta sekään.

No, eihän sitä "sahaa" sitten kuitenkaan tarvittu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä roudarinteippi avaruudessa vakuuta sekään.

Jeesusteippi toimii missä vaan ja mihin vaan.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo, on tullut sekä roudattua että käytettyä roudarinteippiä mm. pakoputken korjaukseen. Kieltämättä sitkeätä tavaraa.

Lyhyt googlaus avaruuden lämpötiloista:

Auringonvalossa + 120 C

"Varjossa" - 100 C

Siis, kestääkö teippi moiset ekstreemit lämpötilat, siinä kysymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OT: heh, jenkkilässä tuota roudarinteippiä eli jeesusteippiä eli ilmastointiteippiä kutsutaan nimellä "The Force" (Use The Force, Luke)  ;D

Kun kysyy perusteluja niin onhan se niin että (mustassa) roudarinteipissä on seuraavat Force-ominaisuudet:

1) Has a dark side (siis se musta pinta)

2) Has a light side (se vaalea liimapinta)

3) Holds the universe together

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin. Saadaan sitten positiivisiakin Mars-uutisia kun tuo Mars Recoinnasance Orbiterin laukaisu siirtyi päivällä.

EDIT: Tarkoitan siis, että järven löytyminen on se positiivinen uutinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kohta mennään marsia kohti, sieltä on nimittäin löytynyt jäätynyt järvi.  :)

Paljoa enempää sieltä ei tarvitsisi löytyäkkään!  ;D;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli myös aika harvinaista kuvamateriaalia Columbian sisältä hetkeä ennen onnettomuutta kyseisessä dokkarissa. Itse ainakin yllätyin niistä.. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään