Guest TLinkku

Kannetavan valinta - Fujitsu vai HP

10 viestiä aiheessa

Moi. Vaihdan pöytäkoneeni kannettavaan. Nyt on kaksi tarjousta ja ajattelin niiden väliltä valita. Yleensähän kalliimpi on parempi, mutta kysyn silti mielipiteitä.

Vaihtoehto 1.

HP Pavillion ZV6158EA, AMD Athlon 64 3200+, 1024 DDR 333 Mhz, ATi Radeon Xpress 200 M IGP ja langaton 802.11B/G -lähiverkko (Wlan).

Kysymykset:

- on näytöohjain riittävä FS9:iin?

- onkohan tuo wlan siis se, että ilma piuhaa voi kanniskella konetta ja käyttää nettiä kotona?

- tarviiko siis modeemia 0lla - siitä ei lue mitään mainoksessa?

Vaihtoehto 2.

Fujitsu Siemens Amilo M1437G, Intel Pentium M740 suoritin, 1024Mt DDR II SO-DIMM -muisti, ATI Mobility Radeon X700 128Mt:n näytönohjain, PCI express, langaton lähiverkko (XLAN B/G)

Kysymykset:

- mites modeemi tässä - ei kerrota erikseen mitään?

- mikäs tuo XLAN on verrattuna WLANiin?

- onko parempi näytönohjain FS9:iin?

Kiintolevy molemmissa 80GT ja näytöt molemmissa15,3" WXGA TFT Crystal view.

Tuo modeemihomma on vähän hämärä? Nykysessä koneessa on koneen sisällä modeemi. Noissa kannettavissa ei puhurta mitään mistään modeemista eli pitääkö se hankkia vai liittyykö tuo W- tai XLAN jotenkin asiaan?

Tämmöstä täällä Tampereella mietiskellään...

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- onkohan tuo wlan siis se, että ilma piuhaa voi kanniskella konetta ja käyttää nettiä kotona?

- tarviiko siis modeemia 0lla - siitä ei lue mitään mainoksessa?

Wlan on juuri se langaton verkko. Eli tässä tapauksessa tuossa koneessa on sisäänrakennettu Wlan-verkkokortti. Jotta pääset sillä sitten nettiin, tulee sulla tietenkin olla esim. ADSL-modeemi, jossa on Wlan-lähetin sisäänrakennettuna. Tai jos sulla on ennestään ADSL-yhteys ja siihen asiaankuuluva modeemi, voit ostaa siihen lisäksi "Wlan-tukiaseman", jonka kautta sitten se kannettava kommunikoi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm...

ADSL -yhteys on - ja nykyisessä koneessa sisällä modeemi.

Pitää siis ostaa wlan+modeemi setti n90€, jotta ADSL toimii kannettavassa? (- taitaa siinä kannettavassa olla vaan 56kbit/s vanha puhelinmodeemi).

Tai pelkkä ADSL modeemi, jonka voi piuhalla kiinnittää kannettavaan (,jos en halua liikkua ymri asuntoa koneen kanssa verkkoillen)

Ymmärsinkö oikein?

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuo Amilo 1437 ja vaihdoin juuri pöytäkoneesta tähän ja täytyy sanoa että pelit toimivat jopa paremmin kuin vanhalla pöytäkoneella jossa oli AMD 2800+ 1024 mt muistia ja Radeon 9700 PRO. Flight simulatoria en ole vielä testannut mutta luulisin että toimii kun kaikki tämän hetken uudetkin pelit on pyörinyt  ihan hyvin. Ja kyllähän tuo tuo X700 on paljon nopeampi kuin tuo mikä on tuossa HP:ssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos konetta oikeasti kanniskelee mukanaan, kannattaa ottaa selvää muuntajan koosta/painosta, oman kokemukseni mukaan F-S:n halvemmissa malleissa muuntajat eivät (hiukan kärjistäen) paljoa häviä painollaan itse koneelle. Itselläni oli yhdessä vaiheessa työkoneena F-S:n Amilo D8830, joka oli ominaisuuksiltaan kerrassaan loistava, mutta muuntajan kanssa se todella ansaitsi kannettavista usein käytetyn lempinimen "raahattava".

Mitä tulee siihen modeemiin, tosiaan ADSL-modeemit ja kannettavien perinteiset modeemit ovat aivan eri asioita. Itsekin kyllä ehdottomasti suosittelisin, että sillä pöytäkoneen sisäisellä ADSL-modeemilla heittää vesilintua ja ostaa ulkoisen, johon sitten saa vaikkapa erillisen palomuuri/WLAN-tukiasemapurkin kautta kytkettyä molemmat koneet, jolloin samalla koneiden suojaus parantuu, eikä softapalomuuria enää välttämättä tarvitse.

Langattomista verkkolaitteista todella hyviä kokemuksia on Linksysin ja Buffalon tuotteista (paitsi Linksysin uudehko ADSL-palomuuri-WLAN -yhdistelmästä, jonka kanssa kaveri tappeli viikonlopun appivanhempiensa luona korvessa ja siinä vaiheessa huomasi googlella, että muillakin ympäri maailmaa on ollut vastaavia ongelmia, tuo olkoon sitten itselleni se poikkeus joka vahvistaa säännön Linksysin muiden tuotteiden parhaimmuudesta ;))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suoraan sanottuna en ole kertaakaan vielä törmännyt kannettavaan jossa ois sisäinen adsl modeemi, kyllä ne aina on niitä v92 puhelin modeemeja mitä niissä on. Uudessa koneessa tolla muuntajan koolla niinkään merkitystä, kuitenkin yleisesti akku kestää väh. 3 tuntia, sellaisen eron itse havainnut että hiukan vanhemmissa F-S koneissa ollut älyttömän pitkät johdot verrattuna esim HP tai Dell koneisiin joista viimeksi mainitussa mielestäni turhankin lyhyt virtajohto.

Tuo xlan taitaa olla kyllä kirjoitusvirhe en ainakaan nopeasti löytänyt xlan standardia liittyen verkkoliikenteeseen. Nuo B/G merkinnät tarkoittavat b ja g luokkia nopeudessa eli 11 ja 54 Mbit/s. Eli kotiin joudut hankkimaan ulkoisen modeemin adsl käyttöön ja nykyisellä hintatasolla tuollainen adsl-modeemin ja wlan tukiaseman yhdistelmä on ihan suositeltava ostos. Ainakin itse olen kuullut niistä ainoastaan positiivista nykyään.

Muutama sana itse koneista

Näytönohjaimesta ainakin sellainen kommentti että tässä ei mainittu HP:n kohdalla onko näytönohjaimen käyttämä muisti ohjaimen oma vaiko jaettu, pienen etsinnän tuloksena löysin ainakin joitain malleja joissa tuokin oli täysin sama molemmissa, eli oma muistinsa näytönohjaimella. Se siis aina parempi pelien kuvan laadussa ja koneen pyörimisessä.

HP:n laite ilmeisesti lukee 6 eri muistikorttityyppiä ja F-S 4. Sitten taasen Fujitsussa DVI-I liitin kun taasen HP vain vga ja s-video jotka molemmat löytyy Fujitsusta

Noi nyt käytännön erot mitä löysin, eli oikeastaan sanoisin että osta se kumpi näköä tai lompakkoa miellyttää enemmän.

Meillä töissä on käytössä ollut aiemmin Fujitsun kannettavia ilman suurempia huolia samoin Compaq ja Hp läppäreitä on käytössä ollut eikä niidenkään kanssa mitään suurempia ongelmia ole tullut, yleensä se vika on ollut tuolin selkänojan ja näppäimistön välissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos konetta oikeasti kanniskelee mukanaan, kannattaa ottaa selvää muuntajan koosta/painosta, oman kokemukseni mukaan F-S:n halvemmissa malleissa muuntajat eivät (hiukan kärjistäen) paljoa häviä painollaan itse koneelle. Itselläni oli yhdessä vaiheessa työkoneena F-S:n Amilo D8830, joka oli ominaisuuksiltaan kerrassaan loistava, mutta muuntajan kanssa se todella ansaitsi kannettavista usein käytetyn lempinimen "raahattava".

Ei minulla ainakaan F-S:n Amilo L1300:ssa tuo muuntaja paina kuin arviolta 200g. Vertasin sitä puhelimeeni, jonka painoksi Nokia ilmiottaa 130g. Väittäisin että tuo ei repun pohjalla mainittavaa lisäpainoa tuo. En sitten tiedä noiden parempien mallien muuntajista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen myynyt ja huoltanut Fujitsun ja HP:n kannettavia viimeiset puoli vuotta, eikä kokemukset niistä rajoitu pelkästään siihen. Täytyypä vain todeta, että eipä ole omenan voittanutta. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei minulla ainakaan F-S:n Amilo L1300:ssa tuo muuntaja paina kuin arviolta 200g. Vertasin sitä puhelimeeni, jonka painoksi Nokia ilmiottaa 130g. Väittäisin että tuo ei repun pohjalla mainittavaa lisäpainoa tuo. En sitten tiedä noiden parempien mallien muuntajista.

Minulla on ollut muutaman viikon Fujitsun kannettava. Muuntajan koosta en tiedä, mutta johdolla on runsaasti pituutta. Minulla on kone tuossa pöydällä, josta on matkaa pistorasiaan n.2,5metriä, ja muuntajan kaapeli ei ole mitenkään kireällä. Mukava ominaisuus tällaisessa kerrostaloyksiössä jossa ei pistorasioiden määrällä juhlita.

Heh, olenkohan muuttumassa tösinörtiksi? Istun pimeässä kämpässä lauantai aamuna kello 00.11 koneella, ja selän takana on toinen kone auki...tai sitten tämä on wannabe ilmailutoimittajan elämää, huokaus

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään