Guest oldmanpilot

IVAO:n UNICOM

14 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Kuka osaisi kertoa, miten sen unicom johdon kanssa kommunikoidaan? Eli ymmärrän sen ohjeista, että sinne kirjoitetaan jotain mutta missä muodossa jne ja mitä? Vastaako se jotain? Antaako tiedot miltä radalta noustaan esim EFHK:ssa milläkin kelillä?

Alkuun tarvii ohjeita, niitä löytyy paljon täältä ja paljon myös Ivaon sivuilta mutta en löydä tuohon unicomin käyttöön oikein tyhjentävää ohjetta.. Eilen lensin ensimmäiset ivao lentoni, osaan siis käsitellä konetta ja lentää, nousta ja laskea lennonjohdon ohjeiden mukaan jne.. Mutta kun unicom ei suostu keskustelemaan mun kans:))

 

Asiallisista vastauksista kiitollisena Timo Tiala

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

terve.

Unicom ei mielestäni vastaile.Tarkoitus olisi kait olisi kirjoitella sinne että muut tietävät mitä tapahtuu ja missä.esim OH-??? take off efhk rwy 22L.tosin minunkin kokemus on muutamien tuntien varassa,mutta itse olen asian ymmärtänyt noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Joo tosiaan Unicomia käytetään kertomaan muille koneille omista aikeista silloin kun lennonjohtoa ei ole paikalla. Eli kaikilla lentäjillä tulisi olla Unicomin taajuus radiossa kun ATC:tä ei ole paikalla. Hyväksi ohjeeksi kelpaa terve maalaisjärki, mitä Unicomille kannattaa viestittää. Esimerkkinä laskeutumisaikeet, rullaamiset, kiitotien vapautukset, pushback and startup jne.. Eli kun kuvittelet, mitä haluaisit itse tietää muiden tekemisistä niin kerro ne omalta puoleltasi kyseiselle jaksolle. Mikäli taas mietit jonkun toisen koneen tekemisiä niin mikään ei estä kysymystä häneltä Unicomilla tai privaviestillä mitä hän aikoo.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, juuri näin se näyttää toimivan:) Verkkolentäminen vei sieluni saman tien kun uskalsin mukaan kuvioihin, kiitos Risto kannustuksesta:))

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Unicomin käyttö ei ole pelkästään suositeltavaa, vaan pakollista. Lähtiessä huutele kiitotie ja SID, korkeutesi mihin nouset, muista ilmoittaa, kun olet ilmassa!

 

Kun saavut valvomattoman kentän TMA:lle, niin ilmoittele siitä muille ja kerro käyttämäsi kiitotie ja STAR, ilmoita myös suuntasäde ja/tai finaali kiitotielle. Lopuksi ilmoita, kun kiitotie on vapaa.

 

Edit: Niin, ja tervetuloa ystävällisimmälle virtuaalitaivaalle!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nousin juuri EFHK rw15 ja kerroin aikeistani ja toinen kone ilmoitti heti, että on laskemassa samalle kiitotielle, hienosti homma toimii, ei törmätty, kerroin odottavani laskun ensin..:))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mitään tarkkaa sääntöä ei tietääkseni ole olemassa siitä, mitä ja koska tulee ilmoittaa.

 

IFR:ssä kannattaa luoda itselleen kuva liikennetilanteesta käyttäen TCAS:a ja seuraamalla muiden ilmoituksia. TCAS:sta näkee missäpäin on liikennettä ja millä suunnalla. TCAS:n kanssa kannattaa huomioida pari asiaa; maassa olevat koneet eivät näy TCAS:ssa, koska transponderin ei pitäisi maassa olla päällä. Joten kiitotielle saattaa ilmestyäkin kone ollessasi loppuosalla. Muiden koneiden kulkusuuntien arviointi TCAS:n perusteella kannattaa tehdä varauksella. TCAS näyttää muut ilma-alukset sillä hetkellä suhteessa omaan sijaintiisi.

 

Lähtiessä startup-, pushback- ja rullausilmoitukset kannattaa jättää tekemättä jos lähellä ei ole koneita joiden operointiin toimintasi ei vaikuta. Kiitoteitä ylittäessä riittää, että katsot visuaalisesti sekä mahdollisesti vielä TCAS:lta näkyykö liikennettä joka saattaa olla aikeessa käyttää kiitotietä. Sama kannattaa tehdä myös kun saavut kiitotien, jota aiot käyttää lentoonlähtöön, odotuspaikkaan saapuessasi. Ennen kiitotielle ryntäämistä kannattaa tehdä Mikaelin mainitseman lentoonlähtöilmoituksen jossa kerrot kiitotie ja lähtöreitin. Mikaelin mainitsemaa ilmoitusta, koska olet ilmassa, ei mielestäni tarvitse antaa ellei nimenomaan ole saapuvaa liikennettä.

 

Lennolla mitään pintailmoituksia on turha tehdä. Tuola näkee paljon että niistä ilmoitetaan, mutta käytännössä on melkosen vaikeaa ilmoitusten perusteella päätellä että joku kone on sun kanssa "törmäyskurssilla" (ellet sitten seuraa liikennettä esim IvAe:sta tms). TCAS:a kannattaa pitää päällä ja käyttää moodia joka antaa väistöohjeen (TA/RA).

 

Lähestyessä kenttää noi Mikaelin mainitsemat ilmoitukset on hyvä antaa, tosin tuo ilmoitus kiitotien vapauttamisesta on jälleen mielestäni turha, mikäli ei ole laskevaa liikennettä tulossa laskuun samalle/risteävälle kiitotielle. Kun ilmotat olevasi ILS:ssä, jos mahdollista, kannattaa ilmottaa etäisyys kiitotielle, koska siitä mahdollisesti lähtevät tietävät että ehtivätkö he lähteä ennen sinua. Tämän jälkeen ei välttämättä tarvitsekaan juuri mitään ilmotella ellei joku satu rullailemaan ristiin.

 

Kaikissa yleisissä ilmoituksissa suosittelen aloittamaan ilmoittamalla kentän nimi, esimerkiksi "EFHK traffic,..." koska jos on samoja kiitoteitä, voi olla hyvin vaikea arvata mistä kentästä on kyse.

 

Jos on tilanne, että toisen ilma-aluksen kanssa tarvitsee sopia vaikkapa saapumisjärjestyksestä tms. kannattaa ottaa ajoissa yhteys unicomilla, käyttää mahdollisimman selviä ilmaisuja ja muistaa kohdentaa se toiselle kutsutunnuksella mikäli tiedossa.

 

Ja tosiaan, maalaisjärjen käyttö on tässä asiassa tärkeää, mieti mistä on muille hyötyä. Näin useamman vuoden unicom-ilmoittelua IVAO:ssa ja VATSIM:ssa seuranneena voin sanoa että hirveesti jätetään tärkeitä asioita ilmoittamatta ja sitten taas toiset ilmoittelevat ihan tyhjänpäiväsiäkin asioita. Mutta kuten sanottua, mitään sääntöjä ei ole olemassa.

 

Pistetään nyt muutamia malleja vielä:

- EFHK Traffic, departing RWY 22R via RUNEN1A

- EFHK Traffic, abeam LAKUT, LAKUT1M arrival rwy 15

- EFHK Traffic, established ILS approach runway 15, 5nm to go

 

Terv. Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Risto kannustuksesta:))

Juu eipä mittään.. Heitetään ensi viikolla joku reissu kimpassa kun kotiudun maailmalta :thmbup: Ja toi IVAO:n pohjoismaiden kiertue on loistava tilaisuus saada kokemusta ja rutiinia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kovasti ohjeista ja vastauksista! Tällainen nelikymppinen äijä kun lähtee 5 vuoden simuharrastamisen jälkeen virtuaalitaivaalle ensimmäisen kerran huomaa, ettei osaakaan mitään vaikka luuli jo osaavansa kaiken:) Siksi neuvoja ja ohjeita tarvitaan:) Ja ennen kaikkea kannustusta!! Olisi kiva opetella myös lennonjohto, niistä näkyy suomen ilmatilassa olevan puute ainakin IVAOssa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kovasti ohjeista ja vastauksista! Tällainen nelikymppinen äijä kun lähtee 5 vuoden simuharrastamisen jälkeen virtuaalitaivaalle ensimmäisen kerran huomaa, ettei osaakaan mitään vaikka luuli jo osaavansa kaiken:) Siksi neuvoja ja ohjeita tarvitaan:) Ja ennen kaikkea kannustusta!! Olisi kiva opetella myös lennonjohto, niistä näkyy suomen ilmatilassa olevan puute ainakin IVAOssa

 

Terve Timo,

 

hienoa saada uusia lentäjiä IVAO:n virtuaalitaivaalle! Jos lennonjohtaminen kiinnostaa, niin suosittelen ilmoittautumaan IVAO Finlandin koulutukseen osoitteessa training@ivao.fi  8)

 

Liikennettä IVAO:ssa Suomen taivailla riittää, joten hommia uusille lennonjohtajille on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kovasti ohjeista ja vastauksista! Tällainen nelikymppinen äijä kun lähtee 5 vuoden simuharrastamisen jälkeen virtuaalitaivaalle ensimmäisen kerran huomaa, ettei osaakaan mitään vaikka luuli jo osaavansa kaiken:)

 

Pikkuhiljaa sitä oppii, ei kannata siitä ottaa paineita. Itse oon lentäny simulaattorilta vuodesta -99 ja verkoissa olisikohan jostain vuodesta 2001 ja silti vielä tulee uutta asiaa vastaan :)

 

Olisi kiva opetella myös lennonjohto, niistä näkyy suomen ilmatilassa olevan puute ainakin IVAOssa

 

Annan semmosen vinkin, että lennonjohtokoulutus on huomattavasti helpompaa kun vähän lentopuolta ensin treenaa ja oppii fraseologioita ja menetelmiä ja muutenkin että miten homma toimii. Mutta sitten kun tuntuu siltä että alkaa perusteet olemaan lentopuolelta kunnossa niin eikun yhteyttä vaan :)

 

Lennonjohtoa on kieltämättä ollut vähemmän viimeaikoina, vain noin kolmasosa aikaisempiin kuukausiin verrattuna. Mutta piakkoin alkava Nordic Tour lisää varmasti ihmisten innostusta taas. Muutenkin tässä on tapahtumaa tulossa kevään mittaan :) Lennonjohtokoulutuksessa on myös ollut kangertelua johtuen kouluttajien muista kiireistä johtuen aika pahasti jumissa, joten uusia lennonjohtajia ei keväällä ole tullut. Mutta eiköhän sekin tässä pikkuhiljaa rupeaa taas toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin olen monta kuukautta sitten lähettänyt viestiä lennonjohtajakoulutuksesta... Se osoite ei varmaan sillon toiminu?

Olen myös aika paljon seuraillu muita lennonjohtajia ja heidän toimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin olen monta kuukautta sitten lähettänyt viestiä lennonjohtajakoulutuksesta... Se osoite ei varmaan sillon toiminu?

Olen myös aika paljon seuraillu muita lennonjohtajia ja heidän toimintaa.

 

Laitampa sinunkin tietoihin merkinnän tuonne... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään