Guest Etsijä

Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP

51 viestiä aiheessa

Yleisesti ottaen vaikka joku reittipiste olisikin määritelty VOR-radiaalina ja -etäisyytenä, sitä ei välttämättä ole tarkoitettu käytettäväksi VOR/DME:llä vaan RNAV FMC:llä joka osaa myös tuollaisia virtuaalisia reittipisteitä käyttää. Suoraanhan tuollaiselle pisteelle ei pysty ajamaan VOR:lla muutoin kuin ensin lentämällä ko. radiaalia vähän matkaa. RNAV:n eräänä suurena ideahan on vapautua kiinteiden radiomajakoiden rajoituksista ja päästä siten lentämään fiksumpia reittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti ottaen vaikka joku reittipiste olisikin määritelty VOR-radiaalina ja -etäisyytenä, sitä ei välttämättä ole tarkoitettu käytettäväksi VOR/DME:llä vaan RNAV FMC:llä joka osaa myös tuollaisia virtuaalisia reittipisteitä käyttää.

 

Joo näin olen minäkin tämän ajatellut. Valitettavasti ei taida löytyä mitään softaa, RNAV-navigointilaitetta tai kunnollista GPS:ää, jonka saisi pultattua mihin tahansa koneeseen kiinni ja saisi koneen autopilotin lentämään suuntaa sen mukaan. Voisi lentää millä tahansa pikkukoneella "oikeaa" IFR:ää. Simulaattorin omalla GPS:llä onnistuu vaan direct to -valinta ja se on todella kankea käyttää muutenkin. Joku maksullinen esim. King Air tai Beech 1900 josta löytyy FMC (onko sellaista) voisi olla tietysti kiva, siinä olisi pikkukoneen ominaisuudet ja RNAV-navigointimahdollisuus.

 

Vai miten on, kuinka "sallittua" on esim. Vatsimissa lentää reittejä tyyliin DCT HEL DCT PIR DCT, käyttäen pelkästään VOR-navigaatiota? Kuinka paljon reittejä on järkevää itse soveltaa, esim. DCT HEL DCT PREVIK?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ei taida löytyä mitään softaa, RNAV-navigointilaitetta tai kunnollista GPS:ää, jonka saisi pultattua mihin tahansa koneeseen kiinni ja saisi koneen autopilotin lentämään suuntaa sen mukaan.

 

vasFMC

http://vas-project.org/

 

Toimii FSUIPC.dll:n avulla, joten sitä on WideFS:n avulla mahdollista ajaa verkon yli toisessa koneessa.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo mene ihan niin, että tosisuunta - eranto = magneettisuunta? Eli kun eranto tuolla Pirkkala-linjalla on noin +7 astetta, niin magneettisuunnat saadaan kun noista alailmatilakartan radiaaleista vähennetään tuo 7 astetta?

 

(Tietty Murphyn laki sanoo, että laskin tuon väärinpäin. Ja jos nyt menen vaihtamaan nuo luvut, niin ne menevät väärin päin kuitenkin :) )

 

Kannattaa muistaa että laskentasuunta vaikuttaa tuohon. Laivurikurssilla (merenkulkua mutta sama pätee ilmailussa) opetettiin sääntö "oikea" ja "väärä" suunta. "Oikea" suunta on aina tosisuuntaan päin ja "väärä" on kun mennään epätarkimpaan eli kompassisuuntaan päin (joka on magneettisuunnasta erannon jälkeen saatu suunta). "Väärään" suuntaan laskiessa etumerkki vaihtuu aina.

 

Jos eranto on 3 astetta itään...

 

>
  TS        123°
  er  (+)-    3°
  ==============
  MS        120°

 

ja

 

>
  MS        120°
  er  +       3°
  ==============
  TS        123°

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta esim. Helsingissä kun on lähtöreitit niin tuota DCT HEL DCT ei kannata käyttää, koska lähtöporteille (ARTUR, PIVAK, ANT, PVO, MILSI, DOBAN, ELMUT, RUNEN) vievät lähtöreitit kyllä opastavat radiaalein suoraan tuolle portille. Esimerkkinä vaikka ARTUR1A 22R...

 

No pirskatti, noinhan tuo näyttäisi olevan. Otanpa harjoituksen vuoksi lisäesimerkiksi vaikka PIVAK1A:n, korjatkaa jos ymmärsin väärin:

 

...muuten samoin kuin tuo ARTUR1A tuohon 10DME HEL:sta kohtaan. Käännytään oikealle kohtaamaan radiaali 227 ORM:sta (NAV1:een 117.3), jossa olisi oltava viimeistään 42 DME ORM:ilta. Ajellaan tätä "rauhassa" 3 NM, ruuvataan NAV1:een taas tuttu 114.2 HEL ja käännös vasempaan kohtaamaan radiaali 322 HEL:istä. Ja kun ollaan ajeltu 42 NM etäisyydelle, ollaan PIVAK:issa ja heitetään hattua ilmaan hiphei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh, enpäs muistanutkaan että tosiaankin EFHK:n SID on vielä tehty konventionaalisille suunnistusvälineille.

 

En ole itse vielä FMC:tä käyttänyt koska enemmän on kiinnostanut GA-koneet. Mutta asensin kuitenkin Aeroworxin B200:aan ISGSIM:n FMC:n (http://www.isgsim.com/) + EHSI + EHSI control. Mainosten ja arvostelujen perusteella näyttäisi olevan toimiva peli ajantasaisella tietokannalla. Joissain B200:ssa on tosielämässäkin FMC. Mopo Cessnaan ei sellaista viitsi asentaa...

 

Vaatimuksena lisä-FMC:lle pidin, että pitää pystyä lentämään full screenillä (ei tietääkseni onnistu vasFMC:llä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naulan kantaan!  :thmbup: ehkä jos hieman haluaa viilata niin ei radiaali 227 ORM:sta, vaan käytännössä 047 ORM:lle ;) jos haluat AP:n kanssa sorvailla.

 

Niin juu, ajattelin tuon kyllä oikeinpäin, mutta lähdön tuoksinassa olisi varmaan herra Murphyn ansiosta tullut taas kerran väännettyä OBS1:een toi 227 ja kone olisi lähtenyt taas nätisti kaartamaan takaisinpäin...  ;D

 

Hey, let's be careful out there!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vasFMC

http://vas-project.org/

 

Toimii FSUIPC.dll:n avulla, joten sitä on WideFS:n avulla mahdollista ajaa verkon yli toisessa koneessa.

 

Miika

 

 

 

Lyhyen tutustumisen perusteella tässä vaan on valitettavasti ainakin kaksi isoa puutetta:

- ilmeisesti vaatisi FSNavigatorin ja sen tukemat tietokannat, jotta SIDit ja STARit saisi kunnolla tuetuksi, ja FSNavigatorhan on menneen talven lumia

- omia SIDejä ja STAReja pystyy kyllä syöttämään, mutta vain RNAV-tyyppisiä. Konventionaalisia reittejä (radiaalit, DME ARCit ym.) ei pysty syöttämään mitenkään järkevästi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyen tutustumisen perusteella tässä vaan on valitettavasti ainakin kaksi isoa puutetta:

- ilmeisesti vaatisi FSNavigatorin ja sen tukemat tietokannat, jotta SIDit ja STARit saisi kunnolla tuetuksi, ja FSNavigatorhan on menneen talven lumia

- omia SIDejä ja STAReja pystyy kyllä syöttämään, mutta vain RNAV-tyyppisiä. Konventionaalisia reittejä (radiaalit, DME ARCit ym.) ei pysty syöttämään mitenkään järkevästi

 

Ei vaan Navigraphilta ajantasaisen tietokannan (maksullinen),  SIDit ja STARrit löytyy vasFMC:lle myös.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisäyksenä vielä Miikan airac-juttuun sanotaan sen verran, että kaikkien FMC:n sisältävän lisäosan tuo tietokanta on tuon navigraphin päivittämää ja siis maksullista. Tosin summa on aika pieni per vuosi, sillä myöskään vanhalla datalla ei voi lentää, johtuen mm. useista väylämuutoksista per vuosi.

 

Onko hankkimani Level-D:n 767-300:sen FMC:n käyttämä navigointidata kuitenkin ajan tasalla "valmiiksi", tai sisältyykö navidatan ajantasaisuus lisäosan hintaan? Vai pitäisikö kaikkien online-pilottien ruveta tilaamaan navidataa vuosimaksullisena (tätä en usko, enkä purematta niele!)?

 

EDIT: Siis kyllä toi NaviGraphin palvelu pätevältä näyttää, mutta kun ostin karttapalvelun jo Jeppeseniltä taannoin, niin en viitsisi taas tuhlata lisää maksulliseen navidataan...toki tiedän, että nuo kaksi ovat hiukan eri palveluita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai pitäisikö kaikkien online-pilottien ruveta tilaamaan navidataa vuosimaksullisena (tätä en usko, enkä purematta niele!)?

 

Kyllä se vaan näin on.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Moro!

Pitkään olin epäluuloinen NaviGraphin suhteen en enää, silti Jeppesenin kartat miellyttävät enemmän ulkomuodoltaan. SimView jos tarkoitat Jeppeseniltä simuilijoille tarkoitettu ohjelma on valitettavasti out of date jo alkujaan.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäs toi Navigraphin palvelu sitten käytännössä maksaa? Jokaikisestä kartasta pitää vissiin maksaa erikseen vai? Ja minkälaisissa alueissa navidataa saa koneelleen imuuttaa ja millä hinnoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Navigraphin kartat ja FMC-data on erillisiä palveluita. Voit ostaa vain toistakin, eli jos et halua maksaa kartoista tai käyttää Jeppesenin karttoja se onnistuu silti.

FMC Data maksaa 20 kredittiä / cycle ((1.71 - 2.00€) -TAI- 13 cycleä (eli about vuosi) on 200 kredittiä (17.14-20.00 €)

Yhden kentän kartat maksaa 2 kredittiä / kenttä  (0.17 - 0.20€)

Reittikartta maksaa 20 kredittiä / kartta  (1.71 - 2.00€)

 

Ja yksi kreditti maksaa riippuen paljonko ostat niitä kerralla:

100 kredittiä - 10€

200 kredittiä - 20€

350 kredittiä - 30€

 

EDIT: Korjailin hintalaskelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpäs muistanutkaan VasFMC:tä, senhän saa kiinni vaikka mopocessnaan, jos haluaa sillä RNAV-reittejä lennellä. On sitäpaitsi ilmainen. Mutta se on melko kankea käyttää (mm. ei voi muistaakseni käyttää full screen -tilassa), ja ainakin itselläni se kaatuili siinä määrin että käytöstä ei tullut mitään. NavData tosiaan on maksullista, mutta ymmärtääkseni sen ei tosiaankaan tarvitse olla aina ajan tasalla, luulisin että esim. alle puoli vuotta vanha data toimii aivan hyvin (mistähän tietäisi, mitä alueita mikäkin NavData -päivitys koskee, jos lentää pelkästään Suomessa, ei tarvitse ajantasaista tietokantaa koko maailmaan), ja jos sattuu niin että jokin reittipiste puuttuu, siitä voi ilmoittaa lennonjohtajalle.

 

Mutta toisaalta, kuinka realistista sitten on lentää jollain pikkukoneella RNAV-reittejä, voihan aina lentää IFR:ää VOR-navigaatiolla. Tietääkseni oikeassa maailmassa ei kaikissa isommissakaan koneissa ole FMC:tä, jolloin joudutaan käyttämään vaihtoehtoisia suunnistusmenetelmiä. Tuopahan ainakin haastetta/vaihtelua lentämiseen, jos on tottunut FMC:hen.

 

Nuo Vantaan SID:t ajaa kevyesti ilman mitään FMC:tä, ja ainahan on mahdollisuus pyytää lennonjohtoa vektoroimaan reitille, jos ei muuten onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Vielä NaviGrphista sen verran että käytän sitä silloin kun ilmaisia ajantasaisia terminal-karttoja ei ole. Niitä kuitenkin on todella hyvin saatavilla netin kautta, reittikartat on sitten vaikeampi pala vapailta markkinoilta kun DANIF lopetti. Euroopasta (Eurocontrol),USA (Airnav), Australia(niiden oma Finnavia) ja Navdatan karttalinkin kautta saa haja-alueilta karttoja.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö tuo FMC data sitten "samalla hinnalla" kaikkien koneiden FMC:ihin, vai pitääkö siinäkin ostaa erikseen datat kullekin koneelle (jostain syystä täällä http://www.navigraph.com/www/fmsdata.asp näyttäisi olevan erikseen downloadit kaikille tuetuille koneille - ja vieläpä mainitaan, ettei tuolle LDS763:lle ole SID:ejä ja STAR:eja uusimmassa cyclessä)?

 

Matti on siinä kyllä oikeassa, etteihän niiden RNAV-reittien ajelu jollain Cessnalla kovin realistista ole. Ja sitä paitsi, niiden ajaminen VOR:ien avulla on IMHO hauskaa ja mielenkiintoista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö tuo FMC data sitten "samalla hinnalla" kaikkien koneiden FMC:ihin, vai pitääkö siinäkin ostaa erikseen datat kullekin koneelle (jostain syystä täällä http://www.navigraph.com/www/fmsdata.asp näyttäisi olevan erikseen downloadit kaikille tuetuille koneille - ja vieläpä mainitaan, ettei tuolle LDS763:lle ole SID:ejä ja STAR:eja uusimmassa cyclessä)?

 

Unohdin sanoa tuon, eli yhdellä maksulla saat kaikkiin lisäosiin ao. cyclin datat. Linkit on erikseen, koska joka koneella on erilaiset navdata-tiedostopaketit.

 

Osa SID/STAR reiteistä taisi olla jaossa ilmaiseksi navdata.at -sivuilla. En tiedä onko LDS763 tällainen, joku sillä lentävä osaa varmaan kertoa mistä sille ao. reitit saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Täältä löytää ilmaiset SIDSTARit PMDGlle ynnä muille, sekä myös LDSlle  :) EDIT_ Sieltä siis yläkulmasta "SID/STAR > Download > Level-D 767 > kentän nimi > kansiokuvake  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohdin sanoa tuon, eli yhdellä maksulla saat kaikkiin lisäosiin ao. cyclin datat. Linkit on erikseen, koska joka koneella on erilaiset navdata-tiedostopaketit.

 

Osa SID/STAR reiteistä taisi olla jaossa ilmaiseksi navdata.at -sivuilla. En tiedä onko LDS763 tällainen, joku sillä lentävä osaa varmaan kertoa mistä sille ao. reitit saa.

LDS:ään nimenomaan pitää ladata SID/STAR-paketti tuolta www.navdata.at - tuo LDS:n AIRAC-paketti kun ei sisällä terminal prosuja kentille ollenkaan. Ja vinkkinä, että kannattaa ladata erikseen ja yksitellen kaikkien tarvitsemansa kenttien prosut, ei siis tuota All-In-One pakettia, se ei ainakaan itsellä toimi ollenkaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saiko fs-navigatoriin jotain päivitystä että näkyisi nuo reittipisteet oikeilla nimillä (esim NOKKA).entäs miten hyvin nnuo sidit ja starit pitää paikkansa?

 

Kiitos  ja kumarrus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saiko fs-navigatoriin jotain päivitystä että näkyisi nuo reittipisteet oikeilla nimillä (esim NOKKA).entäs miten hyvin nnuo sidit ja starit pitää paikkansa?

 

Kiitos  ja kumarrus :)

 

En tiedä minkälaista dataa FSnavigator käyttää, mutta ainakin simun omaan GPS:ään saa päivitettyä Suomen reittipisteet (joissa on mukana myös VFR-ilmoittautumispisteitä kuten NOKKA), tiedosto löytyy tuolta kirjastosta.

 

Olen lentänyt tuolla Feeltheren ERJ-145:lla, johon saa Navigrahilta tietokannan joka sisältää myös terminal proceduurit, ja kyllä noissa proseduureissa puutteita on. Mm. EFHK:n SID:eissä on mukana jotain ihan päättömiä reittipisteitä eivätkä ne mene läheskään kartan mukaan. Osa toimii kyllä OK. Myöskin ainakin DME-kaaren lentämisessä on ongelmia, kone alkaa oikoa kaarta ja homma menee ihan pipariksi ennen IAF:ia. Noita pisteitä voi ainakin tämän koneen tietokantaan lisätä käsin, jolloin voi periaatteessa tehdä itse noita proseduureja hyvinkin tarkasti, tosin siinä on melko kova työ. Huomattavasti tarkemmin saa ainakin nuo EFHK:n SID:t lennettyä käsin. EFHK:n tuloreitit kyllä esimerkiksi toimivat täysin moitteetta ja tarkasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tähän tämä kysymykseni kun tämä aihe on paisunut kaiken kattavaksi ;)

 

Onko fsn(fs-navigator) ilmoittama star ihan ok kun lennän EFTP-EFPO

 

[ attachment removed ]

kuva kertoo kaiken :)

 

onhan se pieni mutta toivottavasti selvää saa

 

eli reitti kulkee EFPO päältä raumalle ja sieltä kaaressa takas EFPO.pitäisikö oikeasti suunnata tampereelta esim. pisteeseen peril ja sieltä kiitotielle 12?Toi reitti on  fsn tietokannasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tähän tämä kysymykseni kun tämä aihe on paisunut kaiken kattavaksi ;)

 

Onko fsn(fs-navigator) ilmoittama star ihan ok kun lennän EFTP-EFPO

 

Kyllähän toi näyttäisi tuosta suunnasta olevan ihan oikein:

https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efpo/po12sta.pdf

 

Pohjoisesta ja etelästä tulevat lentävät DME ARC 10:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saiko fs-navigatoriin jotain päivitystä että näkyisi nuo reittipisteet oikeilla nimillä (esim NOKKA).entäs miten hyvin nnuo sidit ja starit pitää paikkansa?

 

Kiitos  ja kumarrus :)

 

Noista navidatoista puuttuu yleensä Suomen (ja varmaan muidenkin maiden) VFR-pisteet, eli just noi NOKKAt ja DEGERit ja muiden kenttien vastaavat. Ne puuttuu ihan oikeistakin datoista (tai no, "oikeaa" dataa toi navigraphikin on) - eli myös oikeassa elämässä pitää syöttää gepsiin niiden koordinaatit käsin ja pitää ajan tasalla jos ne vaihtuvat, onneksi aika harvoin.

 

Halpaahan tuo on kanssa simumiehelle, vaikka onkin pöljää että julkisesta datasta pitää maksaa, mut toi navidata on oikeasti varsin iso bisnes, vallankin kun kaiken maailman lasiohjaamokilkettä alkaa tunkea pikkukoneisiinkin ja jokaisella on kohta oma taskugepsi mukana.. ne kaikki pitää pitää ajan tasalla datan suhteen.

 

Jeppesenin datapalvelu tommoseen Garmin GNS430-laitteeseen maksaa muistaakseni 350 taalaa vuodessa. :P

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään