Jaakko Kuusisto

Kuinka monella kaksitasokoneella olet lentänyt

25 viestiä aiheessa

Vain yhdellä, VL Viima II:lla, vuonna 1987 White Walthamissa, Englannissa, silloisen omistajansa Paul McConnellin kanssa. Koneen tunnus tuolloin oli G-BAAY, maalattu alkuperäistä jäljitteleviin Ilmavoimien väreihin VI-3:ksi, modifioitu takaisin avokoneeksi, nimi "Haijala" koneen nokassa ja kaikki. Kuviakin tapauksesta olisi, mutta ei diaskanneria. Hieno kokemus.

 

Edit: Tuli mieleen, että olen mä pikkupoikana, siis vielä nykyistä pienempänä, pari kertaa ollut toisen Viiman, OH-VII:n kyydissä Hallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitokset linkeistä, näkyy olevan kone vieläkin suomalaisissa väreissä. Vuonna 1987 siinä vaan ei ollut sodanaikaista väritystä, vaan ihan alkuperäistä yrittävä, yksivärinen yläpuolelta. Tosin minusta tuntuu, että se saattoi olla väärä väritys, yläpuoli tummanvihreä, alapuoli vaalean sininen. Tietääkö joku millainen oli Viimojen ennensotainen alkuperäisväritys? Jotenkin muistan, että ne olisivat olleet oranssinpunaisia, mutta ehkä jolakin ihan tietoakin asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Ilmasotakoulussa oli Viimat ja Stigut vihreitä, siivet ja vakaimet oranssia

 

Jatkosodan aikana maalattiin siivet ja vakaimet oransseiksi, talvisodassa ja ennen sitä käytettiin vain vihreätä väriä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Ilmasotakoulussa oli Viimat ja Stigut vihreitä, siivet ja vakaimet oranssia

 

Joo, Jaska, mutta et sä niin vanha ole, tarkoitan maalausta ennen sotia. Arvelen, että olisi ollut alkusarjan Viimoissa samanlainen kuin esim Smolikissa, joka on Vantaalla ilmailumuseossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Jaska, mutta et sä niin vanha ole, tarkoitan maalausta ennen sotia. Arvelen, että olisi ollut alkusarjan Viimoissa samanlainen kuin esim Smolikissa, joka on Vantaalla ilmailumuseossa.

 

Puhuin ajasta jonka koin ja näin. 1957 lähtien

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2:lla tyypillä, kolmella yksilöllä:

 

A75L300, N1259V

 

AN-2, LY-AQA ja ES-CAG

 

Molemmat tähtimoottorisia kannuspyöräkoneita  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennellyt on hyvä sana.  Minulla on noita lenneltyjä tyyppejä: Dragon Rapide,  Viima II  Ja AN 2.  Vain yhtä niistä olen itse lentänyt.

Stigu jäi niin tarkalle, että juuri minun lentoani edeltävällä keikalla kone romuttui  :(>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ruotsalainen SE-ADF on googlen mukaan maailman vanhin lentävä Tiger Moth-yksilö. :)

 

Under april/maj 1932 godkändes de första fyra. Nästa omgång registrerades civilt under en kort period på AB Aeromateriel (SE-ADE -- ADH) innan de godkändes som Sk11. De fyra sista godkändes i oktober samma år.

 

Bland de flygande maskinerna finns SE-ADF, som är världens äldsta flygande DH82 Tiger Moth! Engelsmännen vill gärna framhålla "sin" G-ACDC som "oldest old Moth", men -ADF med c/n 3113 är onekligen äldre än -ACDC med c/n 3177...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdellä, Lennuklubin vanhemmalla Antonovilla.

 

An-2_Bergie_in_controls.jpg

 

Wikipedia osaa kertoa:

If the engine quits in instrument conditions (blind flying when you can’t see the ground) or at night, the pilot should pull the control column full aft (it won’t stall) and keep the wings level. The leading-edge slats will snap out at about 40 mph (64 km/h), and when the airplane slows to a forward speed of about 25 mph [40 km/h], the airplane will sink at about a parachute descent rate until the aircraft hits the ground.

 

Vinkeä laite.  8)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/An-2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:) Kolmella Eaglella on tullut kurvailtua  ;D

OH-XEA, OH-XEC ja OY-CPP.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

De Havilland Dragon Rapide, vuosi sitten Duxfordissa. Oli tämäkin jokaisen punnan arvoinen reissu!

 

[ attachment removed ]

 

/N

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

De Havilland Dragon Rapide, vuosi sitten Duxfordissa. Oli tämäkin jokaisen punnan arvoinen reissu!

 

Jos minulla olisi aikakone siirtäisin itseni vuoteen 1938 Malmille. Ja ostaisin lipun Helsinki-Petsamo. Se olisi lento jonka haluaisin matkustaa rapiden kyydissä...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään