Guest Etsijä

UNICOM:in käyttö

7 viestiä aiheessa

Olisi taas tätä hiukan pöljempää kysymystä asiantuntijoille.

Tässä kun olen iltaisin VATSIM:issa harjoituslentojani lennellyt aina kun olen ehtinyt, niin useinkaan ei harrastamilleni kentille ole sattunut paikalle live-lennonjohtoa. Tällöinhän olisi syytä ilmoitella lentoaikeistaan UNICOM:illa 122.80, mutta kysymykseni kuuluvat:

- tekstillä vai puheella?

- mitä ilmoitellaan?

Itse olen toiminut puheella mutta yrittänyt pitää kuitenkin lätisemiset olennaisissa. Ilmeisesti tekstiä kuitenkin suositeltaisiin vai?

Otetaan esimerkiksi eilinen lentoni EFHF-EFTP.

1. Ennen kiitoradalle rullaamista ilmoitin "OH-JTK Cessna 172 on Malmi airport, IFR flight to Pirkkala, ready for takeoff runway 18"

2. Kun lähestyin Helsingin VOR:ia (ja siellä oli Airbus laskussa alemmilla pinnoilla), niin ilmoitin "OH-JTK arriving at HEL VOR, through 2000, climbing to FL80"

3. Kun olin tulossa VELUNille ja aloittamassa STAR-lähestymistä, ilmoitin "OH-JTK arriving at VELUN, descend 2000, starting VELUN2A arrival to Pirkkala runway 24"

4. Saatuani kiinni suuntasäteestä ilmoittelin "OH-JTK established on localizer, Pirkkala runway 24. Final approach"

5. Ja lopulta onnistuneen laskeutumisen jälkeen "OH-JTK, vacating Pirkkala runway 24"

Menikö tuo edes sinnepäin? Olen yrittänyt lueskella sekä IVAO:n että VATSIM:in ohjeistuksen, mutta kovin paljoa ei UNICOM:ista niissä kyllä ole. Perusperiaatteena minulla noissa huuteluissa oli tuollainen maalaisjärkiajatus, että kanavalla tiedetään, mikä kiitorata on toisen koneen käytössä, missä kone suunnilleen menee vilkkaammin liikennöidyillä seuduilla ja mille ollaan laskeutumassa. Mutta olisi hyvä saada palautetta siitä, onko tuossa liikaa vai liian vähän infoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuolla UNICOM:lla tarvi paljoakaan hölistä, ja sekin vähä hoidetaan tekstillä toki. Sinne on hyvä ilmoittaa kun suorittaa lentoonlähtöä, aloittaa liukua ja kun on loppulähestymislinjalla. Ne 3 paikkaa ovat kyllä ihan riittävät tiedottamaan muita aikeistasi  8)

No sittenhän toi meni melkein oikein ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on myös tapa aina uudelle FIRille saavuttuani tehdä pinnoilla ilmoitus malliin:

"EFES Traffic, BLF427, Overhead MAR on UN873 FL380, destination XXXX"

Ei liene tarpeellista mutta ei moisesta haittaakaan ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei lennonjohtoa satu olemaan paikalla hyvä tapa on viritellä privaatti voice-kanava, jolle nimeksi ao. kentän torniposition nimi,

esimerkiksi

EFHF_TWR

EFTP_TWR

EFHK_TWR

jne..

palvelimeksi ehdottomasti voice.vatsim.fi

tällöin muutkin lentäjät kuulevat sinut, ja toisella kentällä toimiva lennonjohtaja voi monitoroida liikenneilmotuksia!

Ja ilmoitella sitten liikkeistään "Malmin liikenne, OH-XXX rullaa odotuspaikalle kiitotie 18" ..."ylittää kiitotien 09" ... "rullaa kiitotielle xx" ... "suorittää lentoonlähdön kiitotieltä x" ... "liittyy (laskukierroksen osa):lle kiitotie x" "suorittaa laskun/läpilaskun/matalalähestymisen"...

Lisäksi tietysti unicomilla voi ilmoitella aikeistaan englanniksi.

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei lennonjohtoa satu olemaan paikalla hyvä tapa on viritellä privaatti voice-kanava, jolle nimeksi ao. kentän torniposition nimi,

esimerkiksi

EFHF_TWR

EFTP_TWR

EFHK_TWR

jne..

Totanoin, mutta eikös tuo sitten sekoiteta "oikeaan" lennonjohtoon (jota siis ei ole paikalla) vai mitä ymmärsin väärin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitämyöten kun johtoa tulee paikalle, viritetään radio normaalisti, ja poistutaan privakanavalta. Mitään sekaantumisen vaaraa ei ole.

Mutta tämä on siis käytössä ainostaan Suomessa voice.vatsim.fi -äänipalvelimella, ja ulkomaiset lentäjät eivät tiedä tästä systeemistä mitään. Kyseisin konstin avulla kierretään VATSIM:in tekninen rajoitus.

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään