Guest jkarjanl

Armeija se osaa, myös ilmatilavaraukset..

10 viestiä aiheessa

Ei hyvää päivää...

Seuraavanlainen suplementti tuli luettua:

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipsup/Sup/S2005/S0452005.pdf

 

Yhteenvetona voisi sanoa että maanantaista alkaen Jämillä on "tilapäinen vaara-alue" 3 viikkoa putkeen, poislukien viikonloput. Samoin syyskuussa kaksi viikkoa. Eli armeija tulee tuosta vaan ja varaa vaatimattomat 5 viikkoa omaan käyttöönsä, syynä lentotoiminta miehittämättömällä sotilasilma-aluksella.

 

Ajattelin vähän "purkautua" ennenkuin käyrä nousee liikaa, vastatkaa ja oikaiskaa sitten te jotka paremmin tiedätte.

 

1. Ensin ihan sivistynyt kysymys: Mitä tarkoittaa "Tilapäinen vaara-alue"?

Estääkö se kaiken ilmailun Jämillä viiden viikon ajaksi?

 

2. Saavatko nämä lennokkiansa lennättävät Isot Pojat tosiaan tehdä aivan mitä tahtovat? Esim. viime tai toissavuonna oli semmoinenkin viikko heillä ettei tiedustelulennokki lentänyt kertaakaan. Silti oli tämä "vaara-alue", ja käsittääkseni paljon muutkaan eivät lentäneet...

 

3. Voisiko asiaan vaikuttaa mitenkään, vai onko parempi vain niellä harminsa ja yrittää toivoa että kelit sattuvat viikonloppujen kohdalle?

 

 

-Janne    >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Ilmatilan vaara-alue -status estää ilmailun. Vaara-alue on voimassa supplementissa kuvattuina aikoina.

 

2. Kyllä se näin on. Homma on vähän ihmettelyn asteella, koska lentoturvahallintokaan ei tiedä miten asian kanssa menettelisi. Järjettömintähän koko asiassa on se, että osa-aluetta A käytetään vain siirtymisiin ja silti se estää lennokkitoiminnan aikana lentotoiminnan Jämin lentopaikalla tyystin. Viime talvena järjestetyssä UAV-seminaarissa yriteltiin Ilmailuliiton edustajien taholta esittää kysymystä: Miksi patterin sijoituspaikka on nimenomaan Jämijärvi; eikö koko asemaa olisi voitu rakentaa samantien Niinisaloon?

 

3. Vaara-alueiden voimassaolon ja lentotoiminnan välisestä suhteesta tekevät ratkaisut Lentoturvallisuushallinnon Kenttä- ja lennonvarmistustoimisto sekä  Lentotoimintatoimisto. Yhteystiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, arvelinkin että Jouni ainakin tietää.

 

1. Ilmatilan vaara-alue -status estää ilmailun. Vaara-alue on voimassa supplementissa kuvattuina aikoina.

 

Tämä selvä. Kuulin vain juttua että mm. viime vuonna joku kapteeni olisi päästänyt suustaan että "Tänään emme enää lennätä, voitte meidän puolesta lentää", ja että siellä olisi myös lennetty. Mutta mitenkäs asian juridinen puoli? Vaikka armeija antaisi omasta puolestaan luvan, niin yhtäkaikki vaara-alue on voimassa enkä oikein helposti uskaltaisi lähteä vaara-alueella lentelemään. Mitenkähän viranomainen mahtanee sen tulkita?

 

2. Kyllä se näin on. Homma on vähän ihmettelyn asteella, koska lentoturvahallintokaan ei tiedä miten asian kanssa menettelisi. Järjettömintähän koko asiassa on se, että osa-aluetta A käytetään vain siirtymisiin ja silti se estää lennokkitoiminnan aikana lentotoiminnan Jämin lentopaikalla tyystin. Viime talvena järjestetyssä UAV-seminaarissa yriteltiin Ilmailuliiton edustajien taholta esittää kysymystä: Miksi patterin sijoituspaikka on nimenomaan Jämijärvi; eikö koko asemaa olisi voitu rakentaa samantien Niinisaloon?

 

Jotain huhua kuulin että olisivat tekemässä Niinisaloon laskupaikkaa lennokilleen. En tiedä pitäneekö paikkaansa sitten, ja millä aikataululla. Tuskin mitään tapahtuu niinkauan kuin voivat vain tulla ja ottaa Jämin haltuunsa tuosta vaan.

 

Käsittääkseni kun aikanaan tulivat Jämille niin lupasivat ettei tiedustelulennokin lennätys estä muuta ilmailua. Asiasta kiinnostuneiden kannattanee lukea tämä:

http://kotisivu.dnainternet.net/safar/huomiot.htm

 

20.9.2001 oli armeijan tiedotustilaisuus suurelle yleisölle. Ylläolevilta sivuilta löysin silloin paikalla olleen muistion tilaisuudesta. Tilaisuuden pitivät Majuri Palmunen ja Ylil. Raine Lehtonen. Seuraavat lainaukset siis paikallaolleen muistiinpanoista.

 

Koska tiedustelulennokki aivan uusi osa-alue suomen ilmailussa, ilmailulaitos ei ole vielä kaikkia sääntöjä ja määräyksiä pystynyt muokkaamaan jos ja kun lennetään muun lentoliikenteen seassa. Talven aikana lyödään lukkoon yksityiskohdat ja ensi kesänä päivitetään tätä koskevat asiat. Siksi ilmailulaitos oli vaatinut armeijaa sulkemaan Jämin ilmatilan (vain) koelentojen ajaksi jotka tehdään...

 

Huomaa sana "VAIN" koelentojen ajaksi. Kuinkas kävikään...

 

Ja lisää:

 

Tästä vielä huomautettakoon että tämä ei estä hyppäämistä eikä muutakaan kentällä tapahtuvaa ilmailua. Hyppytoiminta voi jatkua aivan normaalisti lukuun ottamatta lennokin nousuja ja laskuja jolloin normaalistikin väistetään kentältä nousevaa/laskeutuvaa konetta. Ilmailulaitoksessa oli tähdennetty armeijalle muille ilmailijoille aiheutuvien haittojen minimointia.

 

Tuo ei nyt aivan taida vastata nykytilaa.

 

Loppuyhteenveto silloisesta palaverista:

 

Kaikin puolin kaikille jäi sellainen kuva että ilmailutoiminta säilyy Jämillä ihan normaalina, mukaan

tulee vai yksi lentolaite lisää.

 

Onkohan tämä ymmärrettävissä niin että taas meitä ilmailijoita on kustu silmään?

Ei sillä, kyllähän armeija on tärkeä asia ja tiedustelulennokit ovat epäilemättä tulevaisuutta (ja nykyisyyttäkin). Harmittaa vain se että ensin annetaan aivan erilainen kuva asiasta jotta saadaan lupa tulla, ja sitten todellisuus onkin jotain aivan muuta.

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös viimeisimmässä puolustusvoimien säästöohjelmassa Niinisalo ollut lakkautettavien varuskuntien listalla?. Jos näin niin sen myötä UAV:t siirtyy varmasti johonkin toiseen varuskuntaan.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös viimeisimmässä puolustusvoimien säästöohjelmassa Niinisalo ollut lakkautettavien varuskuntien listalla?. Jos näin niin sen myötä UAV:t siirtyy varmasti johonkin toiseen varuskuntaan.

 

Perttu

 

Jaa-a enpä usko, taitaa Niksulalla olla sen verran merkittävä rooli kansainvälisine keskuksineen ettei olla sulkemassa. Sitäpaitsi Pohjankankaan ampuma-alue on Etelä-Suomen suurimpia jossa käydään muistakin varuskunnista harjoittelemassa joten siltäkin kantilta kuulostaisi epätodennäköiseltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a enpä usko, taitaa Niksulalla olla sen verran merkittävä rooli kansainvälisine keskuksineen ettei olla sulkemassa. Sitäpaitsi Pohjankankaan ampuma-alue on Etelä-Suomen suurimpia jossa käydään muistakin varuskunnista harjoittelemassa joten siltäkin kantilta kuulostaisi epätodennäköiseltä.

 

Ja tähän kun vielä lisätään ne miljoonat eurot jotka varuskunnan kehittämiseen on hakattu viime vuosien aikana olisi hölmoläisten hommaa lakkauttaa. Taisi olla arvontalistalla mukana pelkästään poliittisista syistä, kun ensin uhataan kunnon suoneniskulla, pienemmistä leikkauksista saakin jo kiitosta :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tavoite todellakin on, että saataisiin oma kenttä Niinisaloon, jolloin ikävä "häiriö" EFJM:ltä poistuisi. Ymmärrän liiankin hyvin sitä harrastajan (itseni mukaanlukien) tuskaa, kun järjestelmä pörähtää Jämille ja seisoo siellä tila- ja ilmatilavarauksineen pitkiä aikoja - kuten nyt tulevana syksynä ja alku keväänä.

 

Koko UAV on Suomessa niin uutta, että eipä siitä sen enempää. Järjestelmä käyttää toki muitakin paikkoja kuin Jämiä. Tällä ilmatilan varaamisella vältetään se, että valvovaa (RG tai VN) lentokonetta ei varatussa ilmatilassa tarvita.

 

Selvittelen vähän, että mitä minä saan asiaan komentoida ennenkuin sanon mitään enempää (jolloin joku pyyhkii minulla lattioita).

 

Kärsivällisyyttä  ;)

 

TLi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt vähän helpotti olo kun sai siitä Jämihotellin päältä napattua noston, sai pitkästä aikaa taas kunnon keikan..

Omaa tekstiään lukiessa huomaa kyllä milloin on ollut "puutteessa"... ;-)

 

Mutta itse asia edelleen kyllä harmittaa. Meillä on kerholla mm. kurssi menossa, sopivasti katkeaa kyllä sekin homma tämän ansiosta.

 

Jos Teemu osaisit jotain uutta tietoa tuoda asiaan niin hyvä olisi, oli sitten "sisäpiirin" tietoa tai ei. Itse olen pitkälti sen varassa mitä notamissa lukee.

 

Toisekseen kaipaisin jonkun (Jouni?) tulkintaa siihen että voiko siellä lentää jos armeija antaa luvan? Maalaisjärki sanoo että jos kerran koko lentokiellon aiheuttaja ilmoittaa että tänään ei toimintaa heillä niin mikäs siinä. Toisaalta senkin olen oppinut että pykäliä ja sääntöjä on ilmailussa syytä kunnioittaa enemmän kuin maalaisjärkeä...

 

Sen tiedän kuitenkin että edellisinä vuosina armeija on tämmöistä "lupaa" antanut, ja sitä on myös käytetty hyväkseen.

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toisekseen kaipaisin jonkun (Jouni?) tulkintaa siihen että voiko siellä lentää jos armeija antaa luvan? Maalaisjärki sanoo että jos kerran koko lentokiellon aiheuttaja ilmoittaa että tänään ei toimintaa heillä niin mikäs siinä. Toisaalta senkin olen oppinut että pykäliä ja sääntöjä on ilmailussa syytä kunnioittaa enemmän kuin maalaisjärkeä...

 

 

Tiedän, että taannoin järjestetyn suuren ilmasotaharjoituksen aikana kun Hangosta lennätettiin lennokkeja, paikalliset saivat harrastaa ilmailemista ja siihen oli oikein lentoturvahallinnon siunaus. Itse taas olen kerran siirtänyt hyppykoneen muutamien minuuttien toleranssilla pois alueelta ennenkuin se muuttui Notamilla vaara-alueeksi. En siis toistaiseksi suosittele tekemään omia virityksiä asiasta, koska noista ilmailulta rajoitettujen alueiden loukkauksista ollaan melko mustasukkasia.

 

Järkihän sanoisi, että asioista voitaisiin sopia, varsinkin kun patterin on paikanpäällä ja siihen voidaan tarvittaessa pitää yhteyttä VHF-radiolla. Siis että kun lennokki lähtee tuleemaan operointialueelta, tyhjennetään ilmatila ja hoidetaan kaikki muu ilmaliikenne pois. Kyse ei ole ainakaan siitä, etteikö patterilla olisi asenneongelmia; ei sinnepäinkään omien kokemusteni mukaan. Täytyisi vaan viritellä joku sopiva zydeemi asiaan - oikeastaan se pitäisi sysätä Ilmailuliiton ilmatilavastaavan niskoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei armeija, niin sitten me..

 

Tilapäisen vaara-alueen voimassaoloaika on käytetty hyödyksi - Jämin

kiitotiellä 09/27 on tehty kunnostustöitä. Nyt kun tuota vaara-alueen

voimassaoloaikaa ei viikonloppuja lukuunottamatta ole enää kuin pari

viikkoa jäljellä saattaa olla että joudumme armeijan varauksen

päätyttyä sulkemaan kiitotien 09/27 siihen asti kunnes huoltotyö on

tehty. 

 

Oman kokemukseni mukaan armeijan läsnäolosta on ollut enemmän hyötyä

kuin haittaa. Toki se on vienyt ilmatilan, mutta kun pelkkä ilmatila ei

lentämiseen riitä - tarvitaan myös kenttä miltä operoida. Kentän

kunnossapitoon on armeijan puolelta saatu paljon apua - enemmän kuin

tähän threadiin ennen minua kirjoittaneet tietävätkään.

 

Omasta puolestani kiitokset Tykistöprikaatin lentotiedustelupatterille

kaikesta avusta.

 

Taneli Äikäs, EFJM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään