Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Tämä aamun ja eilisen päivän uutisia:

British Airways tuotti voittoa 406 milj dollaria.Tämän päivän Hesarin talousanalyytikko käsitteli myös BA:n säästöohjelmaa, jossa 13,000 työntekijää vähennetään. Ei ole vain selvinnyt, joko kyseiset 13,000 ovat saaneet lopputilin vai odottaako irtisanominen vasta jatkossa?

 

Air Francen viimeinen tilinpäätös ennen yhdistymistä KLM:n kanssa näytti 111,5 milj dollaria voittoa, siis huomattavasti vähemmän kuin BA:n mutta voittoa kuitenkin

 

 

Virgin Atlantic ilmoittaa lykkäävänsä uusien A380:ien käyttöönottoa ehkä vuoden 2007 loppuun, syinä se että lentokentät eivät pysty vastaanottamaan niin suuria koneita, ja se, että alihankkijat eivät pysty toimittamaan Virginin toivomia varusteita ajoissa

 

SAS taas haluaa käyttää optionsa ja hankkia enemmistöosakkuudet Estonian Air´ista ja Air Balticista, joista jo omistaa vähän alle puolet. Onko odotettavissa, että SAS siirtää lentojaan niille?

 

Uutisia näkyy tulevan joka toinen päivä, hyvä että edes osa on positiivisia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun BBC:stä, Air Canada on kuulemma lähes konkurssissa...toimenpiteitä odotellaan?

AC:n taloudellinen tilanne on ollut huono jo kauan. Varsinkin SARS ja halpikset ovat syöneet yhtiötä aika pahasti.

 

US Airwaysilläkin menee aika kusisesti. Yhtiö taistelee Southwestia vastaan hubeistaan, ja on aika pahasti tappiolla. Sääli, miten "perinteiset" lentoyhtiöt joutuvat muuttumaan kilpailun edessä halpalentoyhtiöiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

US Airwaysilläkin menee aika kusisesti. Yhtiö taistelee Southwestia vastaan hubeistaan, ja on aika pahasti tappiolla. Sääli, miten "perinteiset" lentoyhtiöt joutuvat muuttumaan kilpailun edessä halpalentoyhtiöiksi.

 

USAirways on nykyisin osa velkasaneerauksessa olevaa Unitedia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finlandin OH-AFK:n pitäisi saapua

näinä päivinä Helsinkiin mutta se ihmetyttää

että miten niillä on varaa seisottaa sitä

syksyyn saakka ennenkuin se alkaa rahaa

tienata ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Metro lehdessä kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan Finnair on paras lyhyillä matkoilla ja Singapore Airlines paras pitkillä matkoilla. Tutkimukseen osallistui n. 20 000 henkilöä. En nyt ihan tarkkaan muista kaikkea, mutta jotenkin noin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin se alkaa tienata vasta syksyllä?

 

Siten niin että lentävät kesän kahdella koneella

ja uusi pääsee hommiin vasta syksyllä eli siis

seisoo tyhjänpanttina eli siis ei tuota mitään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun BBC:stä, Air Canada on kuulemma lähes konkurssissa...toimenpiteitä odotellaan?

 

Muistaakseni oli Saksalainen pankki joka AC:sta osti osan ja nain ollen

AC:n talous olisi turvattu vahaksi aikaa mutta talla hetkella ongelmana

on tyontekijaunionit jotka eivat suostu kustannusleikkauksiin ja nain

ollen AC on tilanteessa mika ei liiku edes eika taakse. Vaikka siis rahaa

yhtio sai (mutu: 600milj. CAD) niin tilanne ei ole sen parempi kuin aikai-

semminkaan. Ja kuten edella myos mainittiin on juuri AC:n strategia

halpalentoyhtioita vastaan tehnyt tilanteesta yhtiolle melkeinpa ylitse-

paasemattoman. Kurjaahan tuo on, jos "yksi suurista" pyorahtaa

persiilleen...

 

-FBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalaisista (ex)yhtiöistä puheenollen,

 

tietääkö kukaan miten kävi CPAir´ille joka omistajansa Canadian Pacific Railway´sin tapaan harrasti pitkiä reittejä Kanadan mantereen poikki?

 

Itse lensin sillä Torontosta Vancouveriin ja oli erinomainen lento ja palvelu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Laurille CPAirin tiedoista,

on siis useiden välivaiheiden jälkeen liitetty Air Canadaan joka on aika tyhjätasku kuten yllä jo totesin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt aihetta sivutaan hieman, niin taisi olla tänään Air Finlandin toinen kone hieman sökönä. Lennot olivat noin kuusi tuntia myöhässä, joka aiheutti aikamoista kyselyä aiheesta matkustajien puolelta. Nizzan lento lähti about 13.00, toinen kone ilmestyi jostain puoli tuntia myöhemmin.

 

Olisi varakoneelle käyttöä, mutta pieni yhtiö, minkäs teet ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt aihetta sivutaan hieman, niin taisi olla tänään Air Finlandin toinen kone hieman sökönä. Lennot olivat noin kuusi tuntia myöhässä, joka aiheutti aikamoista kyselyä aiheesta matkustajien puolelta. Nizzan lento lähti about 13.00, toinen kone ilmestyi jostain puoli tuntia myöhemmin.

 

Olisi varakoneelle käyttöä, mutta pieni yhtiö, minkäs teet ...

 

Aiheesta tiedotettiin jo alkuviikosta:

 

http://www.airfinland.fi/myohastyminen_aikataulusta/

 

Oliskohan Espanjan kuninkaalliseet häät sotkeneet

aikatauluja kun siellä on tilap. keskeytetty

Schengen-sopimuskin eli passi vaaditaan.

 

Nizzaan taas oli joku F1-erikoislento.

 

Normaalisti olisi aamupäivällä ollut Nizzan ja

Budapestin keikat ja iltapäivällä Malaga ja Barcelona.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää BBC:n lentoyhtiöuutisia:

 

Air Canada ja Alitalia ovat välttäneet konkurssiuhan toistaiseksi.

 

Air Canadan tapauksessa tärkein ammattiliitto on nyt hyväksynyt yhtiön säästöohjelman, mikä oli edellytys sille, että Deutsche Bank luovuttaa Air Canadalle 800 milj dollaria käyttöpääomaa. Air Canada siis pelastui.

 

Alitalia taas on saanut raavittua kasaan eri pankeilta 720 milj dollarin lainat, joille myönnettiin Italian valtion takuu. Alitaliakin siis jatkaa.

 

Katsotaanko Italian valtion lainatakaus kuitenkin EU:n kilpailuviranomaisten piirissä "piilotukiaisiksi" jotka eivät olisi sallittuja? Se jää nähtäväksi.

 

Ylipäänsä BBC seuraa kiitettävällä innolla lentoyhtiötapahtumia ympäri maailmaa, enemmän kuin muut kanavat mitä itse pystyn katsomaan.Plussat BBC Worldille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm, olisiko tuo nyt ollut niin että jos Air Canadalta olisi rahat loppunut niin käytännössä "kukaan" ei olisi enää hoitanut Kanadan liikennettä..? Koska eikös AC napannut Canadian-yhtiön joitain vuosia sitten ja tämä fuusio teki siitä sitten käytännössä paikallisen Finnairin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän siinä olisi voinut käydä... Ensin CPAir´istä ja muutamasta muusta yhtiöstä tuli Canadian ja sitten se ja muutama muu yhtiö liitettiin Air Canadaan

 

Jos Air Canada olisi mennyt nurin, niin veikkaan että tilalle olisi tulemassa jokin muu melkein samanniminen yhtiö, vrt. Swissair - Swiss

 

Tietääkö kukaan, kuka Air Canadan oikeastaan omistaa? Liittovaltio? Provinssit? Yksityiset sijoittajat?

 

Ja löytyyhän sieltäpäin se halpisyhtiö Zoom

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Top-matkoilla on ensi talvena Flash Airlinesin

ja Luxor Airin seuraajana Midwest Airlines.

Kukaan kuullut tästä mitään ? Sukua jenkkiyhtiölle ?

 

Elikkä tämmöinen tulossa syksyllä

maakuntakentille:

 

http://www.airliners.net/open.file/059679/M/

 

Kuvan yksilö näyttää siirtyneen Iran Airille

ja ko. firma näyttäisi olevan kokonaista yhden

koneen yhtiö:

 

http://www.airfleets.net/flottecie/index.php?file=flottecie&opp=Air%20Midwest&app=a310&nb=1

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, laajarunkokoneita Suomen maakuntakentillä...tuo on jo jotain suht. harvinaista jos Finskin MD11 lentoja ei lasketa...Tuo A310 ois kyllä kiva nähdä. Toivottavasti lentävät Ouluun kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.