Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Hmm.. Lähes identtinen SAS:n Snowflaken kanssa.

 

Niinpä SAS omistaakin 47% airBalticista.

 

Harmi jos ne pyrstöihin maalatut tanssijat nyt katoavat ::) . Ovat olleet piristysruiskeita muuten niin totisessa kenttämiljöössä.

 

// Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair, joka on kiistassa Euroopan komission kanssa halvalle Charleroin lentokentälle lentämisen ylihalvoista laskeutumismaksuista yms, on tänään pyörtänyt aikaisemman vastustavan kantansa ja luvannut sijoittaa 4 milj euroa suljetulle tilille (escrow account) siltä varalta, että häviävät juttunsa ja joutuvat maksamaan korvauksia. Yhtiön värikkään johtajan aikaisempi kantahan oli, että hänhän ei maksa penniäkään.

 

Johdon mentaliteettia kuvaa hyvin esim. kommentti, joka saatiin kun kysyttiin, aikooko Ryanair ostaa Easyjetin osakkeita. Vastaus oli: "Not before hell freezes over!"

 

Lähde:BBC World

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blogin ylläpito johti lomautukseen

 

http://sektori.com/uutiset/6075/blogin

 

Delta Airlinesin lentoemäntä Ellen Simonetti lomautettiin työstään weblogin ylläpidon vuoksi. Simonettin blogi oli mielikuvituksellinen versio hänen omasta elämästään. Blogissa hän kutsui lentoyhtiötä nimellä Anonymous International Airlines, itselleen hän oli antanut nimen Queen of the Sky ja kotikaupungikseen hän mainitsi Quirksvillen. Lentoyhtiö sai kuitenkin tarpeekseen blogista, kun Simonetti julkaisi siellä kuvia itsestään lentoyhtiön virka-asussa.

 

"Olin todella järkyttynyt, minua ei varoitettu", Simonetti kommentoi BBC:n uutispalvelulle. Simonetti aloitti henkilökohtaisen blogin eli verkkopäiväkirjan ylläpidon viime tammikuussa päästäkseen yli äitinsä kuolemasta. Nyt hän pelkää, että Delta Airlines painostaa hänet irtisanoutumaan lomautuksen avulla. Delta Airlines kieltäytyi kommentoimasta tapausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAA (South African Airways) näyttää kysyvän matkustajilta apua uusien ideoiden kehittelyyn.

Ei sinänsä ihme, kun tilinpäätös 3/2003-3/2004 oli yht. 1,4 miljardia USD:tä tappion puolella johtuen mm. yhtiön valuuttakeinottelusta.

 

Joten, jos on ideoita, niin siitä vaan lähettämään osoitteeseen greatideas@flysaa.com

 

Koko jutun voi lukea osoitteessa

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/3965847.stm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin uutinen on hyvä potku joidenkin valtionyhtiöiden munille. ;)

 

Mikä mahtaa olla täyttöaste Tampereelta lähtevissä lennoissa?

 

Mikä mahtaa olla syy että Easyjet ei ole Suomeen rantautunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtaa olla syy että Easyjet ei ole Suomeen rantautunut?

 

Koneille saadaan parempi tuotto muilla eli lyhyemmillä reiteillä kuin tänne kauas Euroopan koillisnurkkaan.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtaa olla täyttöaste Tampereelta lähtevissä lennoissa?

 

Mikä mahtaa olla syy että Easyjet ei ole Suomeen rantautunut?

 

Ryanin täyttöaste Tampereen lennoilla on

kai ollut sellaista 82% luokkaa.

Lukuun toki lasketaan nekin matkustajat

jotka on ostaneet puoli-ilmaiset liput ja jättäneet

ne käyttämättä. Eli jotkuthan tekee niin että kun

halvalla saa niin varmuuden vuoksi ostaa jopa

useille päiville kun ei ole varma koska matkustaa.

Perinteisillä kai täyttöaste ilmoitetaan sen mukaan

montako siellä koneessa oli mukana.

 

Easyjet ilmoitti keväällä suunnitelmista aloittaa

Newcastle-Helsinki lennot mutta laajeneminen

vähäsen jäissä kai tällä hetkellä muutenkin.

Ja Helsinki liian kallis kenttä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneille saadaan parempi tuotto muilla eli lyhyemmillä reiteillä kuin tänne kauas Euroopan koillisnurkkaan.

 

-harri

 

Helsinki-Berliini olisi juuri sopivan lyhyt

reitti ja sinne varmaan olisi paljon enemmän

menijöitä kuin jonnekin Newcastleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Berliini olisi juuri sopivan lyhyt

reitti ja sinne varmaan olisi paljon enemmän

menijöitä kuin jonnekin Newcastleen.

 

Kuinkahan monta konetta Easyjetillä on "beisattuna" Berliinissä? Veikkaan, että ei kovinkaan montaa, eli vaikka reitti olisi sopivanmittainen, niin todennäköisesti he ainakin kuvittelevat saavansa rahaa paremmin joltain muulta reitiltä kuin Helsinkiin, jonne on jo kolme vuoroa päivässä (2 x AY, 1 x KF).

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan monta konetta Easyjetillä on "beisattuna" Berliinissä? Veikkaan, että ei kovinkaan montaa, eli vaikka reitti olisi sopivanmittainen, niin todennäköisesti he ainakin kuvittelevat saavansa rahaa paremmin joltain muulta reitiltä kuin Helsinkiin, jonne on jo kolme vuoroa päivässä (2 x AY, 1 x KF).

 

-harri

 

Kokonaismäärää en tiedä mutta juurihan se lisäsi

sinne 3 kpl A319 ja uusi reittejä tulee loppuvuoden

mittaan melkoisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan sisäiin lentoihin tarvittavien koneiden arvellaan lisääntyvän seuraavan 20v aikana 2200 koneella nykyisen n. 660 koneen lisäksi.

 

Lähde: China Daily

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin tulos yllätti positiivisesti

 

Irlantilaisen halpalentoyhtiö Ryanairin ensimmäisen vuosipuoliskon tulos yllätti eilen iloisesti.

Yhtiön huhtikuussa alkavan tilivuoden ensimmäisellä puoliskolla nettotulos nousi yli 200 miljoonaan euroon. Lontoon Cityn analyytikkojen odotusten keskiarvo oli alle 190 miljoonaa euroa.

Ryanair selitti hyvää menestystä sillä, ettei yhtiö ole öljyn hinnan noustessa ryhtynyt laskuttamaan asiakkailtaan polttoainelisää kuten useimmat sen kilpailijat ovat.

Ryanair on Euroopan voitollisin lentoyhtiö.

 

Ryanair on onnistunut tekemään tulosta myös varsinaisen lentotoiminnan ulkopuolella. Se on ryhtynyt välittämään matkavakuutuksia ja autonvuokrauspalveluja kotisivuillaan.

 

Lähde: Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannin lentokenttäoperaattori BAA, joka hallinnoi tärkeimpiä Lontoon kenttiä ja paria kenttää Skotlannissa, on napit vastakkain Ryanairin kanssa ja väittää, että Ryanair on jättänyt maksamatta 7 miljoonaa puntaa kenttämaksuja.

Kenttäoperaattori teki kuitenkin puolen vuoden aikana voittoa 363 miljoonaa puntaa.

 

EADS/Airbus Industries teki odotettua paremman tuloksen, tammi-syyskuun nettovoitto oli 597 miljoonaa euroa. Tämän vuoden elokuussa tuli täyteen yhteensä 5000 myytyä bussia, ja Boeing jäänee toiseksi tänä ja myös ensi vuonna.

Uusi A380 lentänee ensilentonsa heti ensi vuoden alussa ja ensimmäiset kaupalliset lennot 2006.

 

Airbus päässee myös kilpailemaan tankkerikoneiden markkinoilla, vaikka tilanne on siinä suhteessa RAF:n, Englannin puolustusministeriön ja Airbusin välillä vielä jonkin verran auki. Jos tankkerikonetilaus lopulta varmistuu, Airbus pääsisi myös sotilaskonemarkkinoille siviilimarkkinoiden ja EADS:n avaruustutkimusprojektien lisäksi.

 

(BBC World News)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliininmakkaraa....

 

Pari päivää vanha _pikkutilaus_, alkaa kirittämään Easya ja Ryania...

 

------

Firm order for 70 aircraft with option to purchase 40 additional planes

Air Berlin and its Austrian partner NIKI today decided on the joint purchase of 110 Airbus A320s.

 

http://www.airberlin.com/site/pressnews_dr.php?LANG=eng&ID=93

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=31140

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehdessä oli juttua mm. seuraavista aiheista:

 

"USA:n lentoyhtiöiden ahdinko yhä pahempi

 

Yhdysvaltain kolme suurta lentoyhtiötä tekivät kolmessa kuukaudessa yhteensä yli miljardin dollarin tappion, ja koko alan tappiot nousevat tänä vuonna jopa 5,5 miljardiin dollariin. " Jutussa kerrottiin myös, että suurista yhtiöistä United, US Airways ja ATA ovat konkurssissa ja Delta huojuu vararikon partaalla.

 

 

"British Airways jatkaa säästölinjaa ja vähentää velkoja

 

Euroopan toiseksi suurin lentoyhtiö British Airways aikoo jatkaa säästökuuriaan huolimatta vahvasta tuloksesta. Yhtiön hallituksen puheenjohtajan Martin Broughtonin mukaan BA:n ensisijainen tavoite on jatkaa säästökuuria ja vähentää velkoja."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä tosiaan (tuohon Ilkan mainitsemaan juttuun liittyen) on aika isoista luvuista kyse. Kolme suurinta firmaa tekivät 3kk:n aikana yli miljardin dollarin tappiot kuten mainittua - syynä ei niinkään bensan hinta, vaan todella kova kilpailu ja lippujen hintojen lasku.

 

Pahiten vaikeuksissa ovat Delta, United, US Airways ja ATA. Myös Americanilla, Continentalilla ja Northwestillä ei kulje hyvin. Voittajia sen sijaan halpisyhtiöt Southwest, JetBlue ja AirTran.

 

Delta vähentää "2 000 huoltotyöntekijää, 3 100 asiakaspalvelijaa ja 1 800 hallinnon työntekijää aiemmin ilmoitetun 7000:n lisäksi." Pilotit saavat joko n.33% palkanalennuksen tai ennemmin tai myöhemmin kenkää.. American aikoo vähentää 1000 pilottia ja mekaanikkoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan myöskään huomioitu, mutta Hesaankin lentävä FlyMe oli alkuvuoden ajalta 97,3 milj. kruunua miinuksella. Täyttöaste n.55%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n uutisia...

 

Finnairin liikenne kasvoi lokakuussa yli 10 prosenttia

 

Finnairin henkilökilometreissä mitattava kokonaiskysyntä kasvoi lokakuussa 10,6 prosenttia ja tarjonta nousi 11,6 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli lähes 70 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat lokakuussa yhteensä 706 500 matkustajaa, joka on lähes 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi 7,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 

(STT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.