Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Finnair on Euroopan ykkönen businessluokassa. Hyvä täsmällisyysmielikuva yhdessä sujuvien ja tasokkaiden asemapalveluiden sekä lennonaikaisten palveluiden kanssa ovat yhdessä luoneet asiakkaille myönteisen kuvan Finnairin busineksesta. Turistiluokassa Finnair sijoittui kolmanneksi Euroopassa.

 

Kaukoreiteillä tyytyväisyys istuinmukavuuteen edelleen heikkeni sekä business- että turistiluokassa. Negatiivista palautetta annettiin erityisesti LGE ja LGF -koneiden bisnesluokan matkustusmukavuudesta. Business-istuimet MD-11 koneissa vaihdetaan uusiin Sicma Majesty -vuodeistuimiin 2005 lopulla. OKAY11/2004.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kaukoreiteillä tyytyväisyys istuinmukavuuteen edelleen heikkeni sekä business- että turistiluokassa. Negatiivista palautetta annettiin erityisesti LGE ja LGF -koneiden bisnesluokan matkustusmukavuudesta. Business-istuimet MD-11 koneissa vaihdetaan uusiin Sicma Majesty -vuodeistuimiin 2005 lopulla. OKAY11/2004.

 

LGE:ssä ainakaan mun mielestä ei busineksessa tuolit käänny yhtä hyvin kun neljässä "alkuperäiskoneessa" ja erillinen DVD-player on tosi hankala kun pitäisi syödä ja kattoa leffaa samaan aikaan. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen Kauppalehdestä lentoyhtiöuutisia:

 

"Star Alliance saa kaksi uutta jäsentä

 

Star Alliance saa joulukuussa kaksi uutta jäsentä, slovenialaisen Adrian ja Croatia Airlinesin.

Kumpikin tulee Stariin alueellisena lentoyhtiönä eli suomalaisen Blue1-yhtiön seuraan.

Star haluaa vahvistaa asemiaan itäisen Keski-Euroopan markkinoilla ja uusissa EU-maissa. Kahden entiseen Jugoslaviaan kuuluneen maan lentoyhtiön ottaminen alueelliseksi jäseniksi on ensimmäinen askel tällä tiellä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen Kauppalehdestä lentoyhtiöuutisia:

 

"Star Alliance saa kaksi uutta jäsentä

 

Star Alliance saa joulukuussa kaksi uutta jäsentä, slovenialaisen Adrian ja Croatia Airlinesin.

Kumpikin tulee Stariin alueellisena lentoyhtiönä eli suomalaisen Blue1-yhtiön seuraan.

Star haluaa vahvistaa asemiaan itäisen Keski-Euroopan markkinoilla ja uusissa EU-maissa. Kahden entiseen Jugoslaviaan kuuluneen maan lentoyhtiön ottaminen alueelliseksi jäseniksi on ensimmäinen askel tällä tiellä."

 

Alkaakos Star Alliance paisumaan kohta ylisuureksi ? Eikös sillä ole melekein 20 jäsentä ?

 

One World on sentään sopivan kokoinen :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaakos Star Alliance paisumaan kohta ylisuureksi ? Eikös sillä ole melekein 20 jäsentä ?

 

Tällä hetkellä jäseniä on Blue1 mukaan luettuna 16.

 

Edit: Näköjään Star Alliancen nettisivuilla on jo Regional Member Airlines -kohdassa Adria ja Croatia Airlines...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lumi jumitti koko Ruotsin

Lumentulo on aiheuttanut sähkökatkoja ja sekoittanut liikenteen eri puolilla Ruotsia. SAS valmistautui perumaan yli kolmekymmentä lentovuoroa, joiden piti lähteä tai saapua Arlandan lentokentälle.

 

Ilmailulaitoksen sivujen mukaan näyttäisi olevan enimmäkseen myöhästymisiä Tukholmasta Helsinkiin mutta oli siellä joukossa joku peruttukin lento. Lisäksi ainakin Marianhaminasta näyttäisi olevan myöhästyminen, tiedä sitten johtuuko sekin lumesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus: Kuka tahansa alle 18-vuotias, jolla on lentolupakirja...

 

Tai mikä tahansa lintu p.l. muutamat lajit :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi lentoyhtö lopettamassa toimintaansa: :ohttp://www.air-bourbon.com/

Näyttäisi olevan Ranskan hallitsemalta Reunion-saarelta Madagascarin itäpuolelta. Googlen mukaan 760000 asukasta ja kaksi päällystettyä lentokenttää. Ei ihme, jossei asiakaskuntaa riitä muuhun kun ranskalaisten turistien lennättämiseen lomalennoille, eikä nyt siis enää siihenkään.

 

EDIT: Saaren rahayksikkö on EURO. Kuinka moni olisi tietänyt tämän ilman Googlea? En ainakaan minä!

Ja vielä lisätriviaa ko. yhtiöstä: aloitti yksityisellä 1,5 milj euron pääomalla 11/2002 ja sillä oli 3 milj euron käteiskassa. Lensi A340-200:lla kesäkuusta 2003 lukien 3 lentoa viikossa Pariisi/Orly Sud´ista ja kerran viikossa Lyonista. Halvin edestakaisin-hinta taisi olla 600 € turistiluokassa. Kun kilpailijoina on Air France, Air Austral, Air Madagascar ja Air Mauritius, ei ole ihme että privaattirahalla perustettu yhtiö meni konkurssiin, taas kerran.Omistajien ja matkustajien rahaa paloi savuna ilmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihteeksi positiivisiakin uutisia SAS:lta.

 

SAS has been selected as the Swedish government's single largest

supplier for destinations in North America and Europe (including London

and Paris). In most cases, SAS was also selected as supplier in both

business and economy class.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari päivää vanha uutinen, en ole huomannut olisiko ollut jo täällä:

Näyttää Finnairkin osaavan sopivat konkurssimuljautukset ikävän paikan tullen.

Kyseessä Finnairin tytäryhtiön Flynordic-brandi.

 

Nordic East Airlink AB, Finnairin tytäryhtiö Ruotsissa, päästetään konkurssiin. Toiminta siirtyy Nordic Airlink Holding AB:lle, josta Finnair omistaa 100 %. Ei kuulemma vaikuta flynordic-toimintaan mitenkään.

 

http://www.finnairgroup.com/sijoittaja/sijoittaja_8_1_1.html?&Id=hex_200411300000021459.html

 

Toivottavasti pitkä linkki toimii.

EDIT: No eipä tietenkään toimi. Pitää napauttaa "Pörssitiedotteet" ja sieltä valita 30.11. tiedote Nordic East Airlink jne. Sorry, yritin parhaani mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää Finnairkin osaavan sopivat konkurssimuljautukset ikävän paikan tullen.

 

Lainaus Finnairin lehdistötiedotteesta: "Toimenpide johtuu epäselvyyksistä, jotka liittyvät aikaan ennen Finnairin omistusta eikä se vaikuta flynordicin toimintaan."

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein siteerattu, mutta kumminkin tyhjennettiin pesä ja siirrettiin toiminta uuden yhtiön nimiin. Näin päästiin niistä "epäselvyyksistä" mukavasti eroon.

 

Ihan pieniähän ne epäselvyydet eivät voineet olla, kun päätettiin että konkurssilla ne parhaiten hoidetaan.

 

Kysymys: Tuliko ostettua ns. sika säkissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"LENTOKONEIDEN matkustamohenkilöstö haluaa alalle lupakirjan, jotta alan ammattitaidon ja turvallisuuden vaatimukset voidaan turvata. Lentoemännät ja stuertit vaativat kansainvälisiä standardeja, joilla estetään epäpätevän henkilöstön tulo alalle. Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY katsoo, että lentoturvallisuus on uhattuna, jos halpatyövoima yleistyy ja koulutuksen taso laskee."

 

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/

 

 

Liittyy sitten ilmeisesti juuri näihin lisätoimiin:

 

MTV3:n uutiset äsken: Finnairin aasialaistyövoima ei johda syytteisiin. Valtakunnansyyttäjä on pitänyt voimassa aikaisemman syyttämättäjättämispäätöksen.

Lentoemäntien ja stuerttien yhdistys harkitsee vielä mahdollisia lisätoimia asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"joilla estetään epäpätevän henkilöstön tulo alalle. Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY katsoo, että lentoturvallisuus on uhattuna, jos halpatyövoima yleistyy ja koulutuksen taso laskee."

 

Tapa jolla estetään epäpätevän henkilöstön tulo alalle = ilmailumääräykset. Käsittääkseni sieltä kyllä tekstiä löytyy myös matkustamohenkilökunnan koulutuksesta ja vaatimuksista. Joku osannee tarkentaa? Ellei löydy, niin sitten olisi tosiaan parannuksen paikka.

 

Tosin jutun voinee myös lukea siten, että sana halpatyövoima korvataan sanalla "ulkomainen työvoima" (Juhankin mainitsemaan viitaten), joka tuntuu se punainen vaate olevan tässä. Samalla myös selvästi yleistetään, että heidän koulutustaso olisi huonompi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten Finnairin ulkomainen työvoima saanut Finnairin oman cabin-crew-koulutuksen?

Ainakin oma lentoemäntä/purserituttuni joutui käymään jatkuvassa turvallisuuskoulutuksessa, johon sisältyi myös altaassa porskuttamista uimaliiveissä chuteista alashyppimällä mm. uusien konetyyppien tullessa käyttöön.

Jos sama tai vastaava turvallisuuskoulutus on annettu hyväksytysti, en näe tätä kovin vahvana argumenttina, paitsi ehkä sen suhteen, kuinka hyvin ne ulkomaiset osaavat avustaa suomenkielisiä matkustajia mahdollisessa hätätilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.