Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Kyllä jokaisen Finnairilaisen pitää firman hyväksymä koulutus käydä läpi, eli aasialaiset ovat ihan samalla viivalla, joten aika turha argumentti tuo huonompi koulutustausta (Suomessa / Finnairilla.. muualla maailmassa tilanne voi tietysti olla toinen, josta tässä ollaan myös huolissaan)....

 

Tässä vähän lisää Ilta-Sanomien nettisivuilta:

 

SLSY: Lentohenkilöstön taso pian turvallisuusriski

 

Lentokoneiden matkustamohenkilöstö haluaa alalle lupakirjan, jotta alan ammattitaito- ja turvallisuusvaatimukset voitaisiin turvata. Lentoemännät ja stuertit vaativat kansainvälisiä standardeja, joilla estetään epäpätevän henkilöstön tulo alalle.

 

Alan järjestöt katsovat lentoturvallisuuden olevan uhattuna, jos halpatyövoima yleistyy ja koulutuksen taso laskee.

 

Asiaa ajetaan huomenna, jolloin Kansainvälinen kuljetusalan työntekijöiden liitto ITF ja kansalliset lentoemäntien ja stuerttien ammattiyhdistykset kampanjoivat henkilöstön työn lisensioinnin puolesta.

 

Niiden mukaan maailmalla on yhtiöitä, joissa henkilökunnan peruskoulutus suoritetaan kolmessa päivässä.

 

Euroopassa lupakirjaa on yritetty saada aikaan jo 12 vuotta, eikä hanke ole nytkään edistymässä Euroopan neuvostossa. Luvat on käytössä Yhdysvalloissa, Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa. Henkilöstö katsoo olevansa ainoa turvallisuuselementti, jota lentotoiminnassa ei ole kansainvälisesti sertifioitu.

 

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY:n mukaan lentoturvallisuus on uhattuna myös Finnairissa tytäryhtiö Aerossa. (STT)

 

 

SLSY:n kanta ulkomaisiin työntekijöihin on tullut selväksi - asiasta on vedetty heidän toimestaan oikeusjuttuja yms, joten viesti lienee selvä, heitä ei kaivata. Mikähän olisi SLSY:n kanta jos Finnairin Aasian liikenne ei olisi lähtenyt kannattamaan ja koko firma olisi kanttuvei? (juurihan mm. uutisoitiin että Aasian liikenteen takia AY on hyvällä mallilla ja tästä on suoraan tullut jopa 1000+ työpaikkaa) En tarkemmin tiedä, mutta jos päivittäisessä työelämässä myös suomalaisen rivihenkilöstön asenne on sama, niin se jos mikä olisi turvallisuusuhka. Toivottavasti tämä on vain muutamien ay-aktiivien aikaansaannosta, eikä todellinen tilanne.

 

Ja se mikä ihmetyttää on tuo viimeinen kappale. Ilman mitään perusteluja tai muita lisätietoja heitetään uutiseen, jonka STT vielä julkaisee, "lentoturvallisuus on uhattuna".

 

Eli siis yleisesti tämän mukaan, kuka tahansa joka ei ole suomalainen, ei osaa ... mitään..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:stä poimittua:

 

Lufthansan pilottien ammattiyhdistys on vuoden väännön jälkeen suostunut palkkojen jäädytykseen ja lisätyövuoroihin/lisätunteihin.

 

Ensimmäisen ymmärrän mutta sääteleekö jokin työaikamääräys jälkimmäistä asiaa esim. viranomaispuolelta?

 

Näin kuitenkin aamun BBC Worldin World Business Reportissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 kuljetti 108 000 matkustajaa marraskuussa

 

Blue1 kuljetti 108 000 matkustajaa marraskuussa, mikä on 63 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden alusta matkustajamäärä nousi 84 % (verrattuna viime vuoteen 01-11/03) 1 046 000 matkustajaan. Kokonaiskysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi marraskuussa 58 % ja kapasiteetti (tarjotut hkm:t) 23 %. Matkustajakäyttöaste oli 50,4 % ja täsmällisyys 82,4 %.

 

-harri

 

EDIT: PS. Näyttää tuo täsmällisyys romahtaneen viime kuukausina: syyskuussa se oli jopa 95,2 % ja lokakuussakin vielä 90,5 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT: PS. Näyttää tuo täsmällisyys romahtaneen viime kuukausina: syyskuussa se oli jopa 95,2 % ja lokakuussakin vielä 90,5 %.

 

Lähes joka päivä on joku KF:n lento peruutettu tai useita tunteja myöhässä. Ilmeisesti ei ole ihan homma hanskassa. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää BBC:stä poimittua:

 

Easyjetin matkustajamäärät ovat nousseet marraskuussa 25 %, mm. 9 uuden reitin ansiosta. Taloudellisista tuloksista ei mainittu enempää. Uusien reittien perustamiseenhan menee myös kuluja...

 

Saksan pomo Gerhard Schroeder on saanut Kiinassa nimet paperiin miljardiluokan tilauksiin, mukaanlukien Airbus-konekauppoja, ilmeisesti koska Kiina pyrkii panostamaan Beijingin olympialaisiin 2008. (Asia Today)

 

China Airlines aikoo listautua Lontoon pörssiin. Onkohan tämä ensimmäinen kiinalaisen lentoyhtiön ulkomaanpörssilistaus? (World Business Report)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää BBC:stä poimittua:

China Airlines aikoo listautua Lontoon pörssiin. Onkohan tämä ensimmäinen kiinalaisen lentoyhtiön ulkomaanpörssilistaus? (World Business Report)

 

Ihan offtopikkina että China airlines on kylläkin taiwanlainen putiikki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, minun virheeni...yhtiön nimi meni kyllä ohi niin nopeasti, että olisi voinut olla jokin muukin kiinalaiseen viittaava yhtiö. Täytyypä tarkistaa, kunhan ehtii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan pilottien ammattiyhdistys on vuoden väännön jälkeen suostunut palkkojen jäädytykseen ja lisätyövuoroihin/lisätunteihin.

 

Ensimmäisen ymmärrän mutta sääteleekö jokin työaikamääräys jälkimmäistä asiaa esim. viranomaispuolelta?

 

Lufthansan tiedotteen mukaan kyse on kahden tunnin lisäämisestä kuukaudessa lentäjien siihen työaikaan, jonka jälkeen aletaan maksaa ylityökorvauksia.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan tiedotteen mukaan kyse on kahden tunnin lisäämisestä kuukaudessa lentäjien siihen työaikaan, jonka jälkeen aletaan maksaa ylityökorvauksia.

 

Niin, usein nuo firmojen omat työsopimukset antavat henkilökunnalle vieläkin tiukemmat työaikarajat (= vähemmän töitä) kuin viranomaismääräykset. (joiden yli ei saa mennä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehdessä kerrotaan, että United Airlines aloittaa lennot Vietnamiin ensimmäisenä amerikkalaisena lentoyhtiönä sitten vuonna 1975 päättyneen Vietnamin sodan. United lentää Ho Chi Minhiin San Franciscosta Boeing 747:lla. Välilasku tapahtuu Hongkongissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

22.11. 2004 - WestJet today announced its Board of Directors has approved the purchase of one additional Boeing Next-Generation 737 aircraft by converting the second of 12 purchase options with Boeing into a firm delivery. The 737-600 aircraft is scheduled to be delivered in 2006."

 

Ei ole noita 736-malleja kovinkaan montaa tilattu viimeaikoina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTV3.fi: Lentoemännät jäämässä tupon ulkopuolelle

 

Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen mielestä muutokset yö- ja lepoaikamääräyksiin heikentäisivät myös palkkoja.

 

Lentoemännät ja stuertit jäävät näillä näkymin tekeillä olevan tuloratkaisun ulkopuolelle, ellei yllätyksiä tule. Osapuolten neuvottelut ovat edenneet nihkeästi, ja seuraava neuvottelutapaaminen on sovittu vasta jouluviikolle. Tuloratkaisuun mukaantulon takarajaksi on sovittu ensi keskiviikko.

 

Kiperin kiista koskee lomalento- ja lähiliikennettä, jonka osalta Finnair pitää tuloratkaisua liian kalliina. Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen mukaan työnantajan esitykset mm. työ- ja lepoaikamääräysten muuttamisesta tietäisivät heikennyksiä myös palkkoihin. Sopimuksen piirissä on noin 1600 lentoemäntää ja stuerttia. Nykyinen sopimus on voimassa ensi helmikuun puoliväliin asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"LENTOKONEIDEN matkustamohenkilöstö haluaa alalle lupakirjan, jotta alan ammattitaidon ja turvallisuuden vaatimukset voidaan turvata. Lentoemännät ja stuertit vaativat kansainvälisiä standardeja, joilla estetään epäpätevän henkilöstön tulo alalle. Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY katsoo, että lentoturvallisuus on uhattuna, jos halpatyövoima yleistyy ja koulutuksen taso laskee."

 

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedottaa 10.12.:

 

"Euroopan unionin liikenneministerit ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, miten liikennealan työntekijöiden pätevyysvaatimuksia voitaisiin yhtenäistää. Tavoitteena on helpottaa työvoiman liikkuvuutta ja parantaa turvallisuutta.

 

Liikenneministerit löysivät Brysselissä 9.-10. joulukuuta yhteisen näkemyksen merenkulkijoiden, veturinkuljettajien, lennonjohtajien ja alustavasti myös lentoemäntien pätevyystodistuksista ja lupakirjoista. Suomi kannatti hyväksyttyjä linjauksia."

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scandinavian Airlines opens new direct routes

 

On March 27, Scandinavian Airlines Sweden will launch two new direct

routes from Stockholm, one to Malta and one to Split.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nytten mitenkään kovinkaan iso uutinen, mutta eräillä foorumeilla alkaa jälleen Finnairin syyttely ja kaikki muu pasha sinnepäin.

 

Iltasanoma:

Finnairin Tallinnan-kone tyhjennettiin savun takia

 

Finnairin Tallinnan-lento myöhästyi tänään, kun koneen peräkartiosta havaittiin savua. Kone tyhjennettiin matkustajista, ja palokunta varmisti turvallisuuden lentokentällä.

 

Koneen oli määrä lähteä kahdeksan aikaan. Matkustajat, joita oli noin 60, kuljetettiin takaisin terminaaliin odottamaan korvaavaa konetta.

 

Tallinnaan on lennetty ATR-72-potkuriturbiinikoneella.

-------

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scandinavian Airlines opens new direct routes

 

On March 27, Scandinavian Airlines Sweden will launch two new direct

routes from Stockholm, one to Malta and one to Split.

 

Spanair myynnissä?

 

LINKKI

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 Oulu-Kööpenhamina -reitille

 

Blue1 aloittaa lennot Oulusta Kööpenhaminaan 31.1.2005. Reittiä lennetään kerran päivässä viitenä päivänä viikossa 99-paikkaisella Avro RJ100:lla. Blue1 ilmoittaa myös, että Kööpenhaminan reitin avaamisen myötä koko Oulun liikenneohjelmaa tarkastetaan.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis SWEFLY:llä Skavstasta Pakistaniin? Onnea vain yritykselle.

Skavstahan on 100 Km päässä Tukholman keskustasta, No, toisaalta Ryanair on jo opettanut ruotsalaiset käyttämään Skavstaa ja onpa siellä näköjään myös ILS Cat 1 kiitotie. Ja onhan Arlandaankin matkaa keskustasta jotain 65 Km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehdessä kerrotaan, että United Airlines aloittaa lennot Vietnamiin ensimmäisenä amerikkalaisena lentoyhtiönä sitten vuonna 1975 päättyneen Vietnamin sodan. United lentää Ho Chi Minhiin San Franciscosta Boeing 747:lla. Välilasku tapahtuu Hongkongissa.

 

Ja 1. lennolla oli mukana David Hasselhoff vaimoinen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.