Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

mistäs sen tietää millä perustein ovat osakkeita ostaneet? ;)

 

Ei tiedäkään, mutta minusta kolme prosenttia osakekannasta tuntuu liian suurelta pikavoittojen keräämiseksi. Mutta tänäänhän se nähdään mihin suuntaan kurssi kääntyy tuloksen julkistamisen jälkeen.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Torstai, 17.02.05 08:00

BURDARAS HF –YHTIÖN OMISTUSOSUUS FINNAIRISSA ON YLITTÄNYT VIIDEN

 

FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 16.2.2005

 

BURDARAS HF –YHTIÖN OMISTUSOSUUS FINNAIRISSA ON YLITTÄNYT VIIDEN

PROSENTIN RAJAN

 

Burdaras Hf (kaupparekisterinumero 51 01 69 18 29) on tehnyt Finnair

Oyj:lle Arvopaperimarkkinalain 2 luvun 9 pykälän mukaisen ilmoituksen,

että sen omistusosuus on ylittänyt viiden prosentin rajan.

 

Ajankohta, jolloin omistus on muuttunut: 16.2.2005

 

Tarkka osuus Finnair Oyj:n äänimäärästä ja osakepääomasta:

 

Kappalemäärä: 5 245 600

Osuus osakepääomasta: 6,19 %

Osuus äänimäärästä: 6,19 %

 

FINNAIR OYJ

Viestintä

16.2.2005

 

 

 

Ja mikä sitten on Burdaras HF? Se on islantilainen sijoitusyhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 17.2.2005 09.00

 

FINNAIR KONSERNIN TILINPÄÄTÖS TILIKAUDELTA 1.1. - 31.12.2004

 

Selvä tulosparannus käänsi tuloksen voitolliseksi

 

Tilikauden avainluvut

 

- Liikevaihto 1698,4 milj. euroa (+9,0 %)

- Matkustajamäärä 8,15 milj., kasvua 19,0 % edellisvuoteen verrattuna

- Liikevoitto ilman poistoja ja lentokaluston vuokria (EBITDAR) 195,3

milj. euroa (+25,3 %)

- Liikevoitto 17,0 milj. euroa, viime vuonna liiketappio 18,8 milj.

euroa

- Tulos rahoituserien jälkeen 11,2 milj. euroa (-21,7 milj.)

- Tilikauden tulos 11,8 milj. euroa (-16,2 milj.)

- Lentoliikenteen yksikkötuotot -11,2 %, yksikkökustannukset -11,9 %

- Nettovelka tilivuoden lopussa -34 milj. euroa (-18 milj. euroa),

nettovelkaantumisaste -5,5 % (-2,9 %)

- Omavaraisuusaste 42,7 % (44,4 %), likvidejä varoja 291,4 milj.

euroa

- Oma pääoma/osake 7,29 euroa (7,24)

- Tulos/osake 0,14 euroa (-0,19)

- Sijoitetun pääoman tuotto 3.7% (0.0%)

- Osinkoehdotus 0,10 euroa/osake (0,10)

 

www.finnair.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aika jännä että tekee voittoa kun samalla nettovelka ja velkaisuusaste melkein tuplaantuivat.

 

Mitä tarkoittaa lentoliikenteen yksikkötuotot -11,2% Tarkoittaako sitä että lentotoiminta oli tappiollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aika jännä että tekee voittoa kun samalla nettovelka ja velkaisuusaste melkein tuplaantuivat.

 

Mitä tarkoittaa lentoliikenteen yksikkötuotot -11,2% Tarkoittaako sitä että lentotoiminta oli tappiollista?

 

Negatiivinen nettovelka tarkoittaa, että kassa on suurempi kuin velat. Tuplaantuminen tässä tapauksessa tarkoittaa kassan suurenemista velkoihin nähden edellisvuoteen verrattuna. (Nettovelkaantumisasteesta on infoa Hesarin verkkoliitteen sivulla http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/talous/mikatulos/ranking.jsp?id=11&vuosi=2004, jossa Finnairin tiedot eivät vielä ole mukana.)

 

Yksikkötuotot -11,2% tarkoittaa niiden pienentymistä tuolla prosentilla edellisvuoteen verrattuna mikä ei suoraan tarkoita tappiollisuutta.

 

-harri

 

EDIT: Finnairin tilinpäätöstiedote kokonaisuudessaan http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittaja/OVK_Q4_TP_2004.pdf.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa lentoliikenteen yksikkötuotot -11,2% Tarkoittaako sitä että lentotoiminta oli tappiollista?

 

Yksikkökustannukset pienenivät 11,9% eli enemmän kuin tuotot, eli siis toiminnasta jäi enemmän käteen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt sitten Suila centtejä sivuun, että saadaan niitä seiskakasiseiskoja piha täyteen :D:

 

Pääjohtaja Keijo Suila tilinpäätöksen johdosta:

 

Tarvitsemme selvästi

korkeamman kannattavuustason voidaksemme investoida tulevaisuuteen.

Esimerkiksi edessä oleva laajarunkokaluston uusintainvestointi tulee

olemaan miljarditasoa.

 

 

www.finnair.fi

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuohon Finnairin voitollisuuteen tulee, niin tämän aamun Hesarin laskelmassa sanotaan, että siihen vaikutti suurelta osin Eläkesäätiön sääntömuutos ja työeläkelain muutos, joista taisi jo olla aikaisemmin täällä puhetta, ja nämä muutokset paransivat Finnairin vuositulosta yli 20 miljoonaa euroa. Ilman näitä muutoksia oltaisiin ilmeisesti nettotuloksen osalta jääty pakkaselle.

 

Ihan muihin asioihin: Tuli taas bongattua BBC:stä Gulf Air-mainos "Colour Your Sky".

Gulf Airillä on first classissä onboard chef, siis gourmet-kokki, ja parilla pitkällä lennolla Sky Nanny, eli koulutettu lastenhoitaja. Lisää tietoa lastenhoitajasta:

 

http://www.gulfairco.com/guide/sky-nanny.asp

 

Ahlan wa sahlan, sanoo Gulf Air ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLM:lle tulee A330 -laivasto. Pyysivät eilen palkintokilpailussa Flying Dutcman frequent flyereita keksimään uutta nimeä ensimmäiselle tulokkaalle elokuussa Schipolin kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin ja U.S.Air Forcen/Pentagonin konehankintaskandaali aiheuttaa hankaluuksia Boeingille.

 

767-tankkeritilaus on ilmeisesti peruutettu, ja muitakin ex-Pentagon-työntekijänaisen ja Boeingin tekemiä sopimuksia tutkitaan uudelleen.

Boeingin ex-talousjohtaja sai vankilaa plus sakot, ja sotilaspuolen tilauksia näyttää menevän Boeingilta sivu suun.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4277927.stm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mielenkiintoiset ajat...siinä on nyt mahdollisuus käsittääkseni kenellä vaan EU:sta hakea lupia Thaimaan reiteille. Nyt se nähdään miten tuottoisaksi yhtiöt arvioivat tuon välin.

Toivottavasti sen verran tuottoisaksi että nähdään jonkin muunkin firman laajarunkoisia koneita EFHK:lla kuin Finnairin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän asiaa tulkita niin, että Thai Airways ei käytä oikeuttaan lentää ko. reitillä.

 

oneworldin puolelta ei varmaankaan ole halukkaita yhtiöitä, eli Star Alliancesta se uusi tulokas voisi löytyä. Tai sitten Air Finland.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

Ei liene enään salaisuus että Blue1:lla ollaan jo asentamassa siipisäiliöitä Turbo saappiin (lisävaruste) ja näinollen

piakkoin aletaan mannertenvälistä ajamaan, sillä aktiivi noise controllin lisäksi range tulee tällä virtaviivaisella/fleksiibelillä koneella olemaan laajarunko koneen luokkaa.

Ja voitaisiin sanoa notta Aasiaan meno on jo paljon mukavampaa.LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

Ei liene enään salaisuus että Blue1:lla ollaan jo asentamassa siipisäiliöitä Turbo saappiin (lisävaruste) ja näinollen

piakkoin aletaan mannertenvälistä ajamaan, sillä aktiivi noise controllin lisäksi range tulee tällä virtaviivaisella/fleksiibelillä koneella olemaan laajarunko koneen luokkaa.

Ja voitaisiin sanoa notta Aasiaan meno on jo paljon mukavampaa.LOL

 

Matka voisi mennä Blue1:n lennättämä hieman mukavammin kuin Finnairilla, olet kyllä oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oletteko tosissanne: Saab 2000 ja mannertenväliset lennot..........

 

No ei todellakaan ole :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ihan oikeassa Esa oli; saabeihin aloitellaan lisäpolttoainesäiliön asennus SAAB 2000 Extended Range 2K- ohjelman mukaisesti, jolla range saadaan kasvatettua lähes 700 mailia suuremmaksi.Tähän liittyy myös moottoreiden polttokammioiden suuttimien muutostyö polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Käytännössä suuttimien kokoa pienennetään.

 

Eli ei nyt ihan Thaimaaseen, mutta vähän pidemmälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finlandin kohdalla on vaan sellainen juttu, että kun yhtiö keskittynyt lomalentoihin, niin Thaimaahan ei kyllä riitä suomalaisista matkustajia ainakaan ympäri vuoden lentelemään niin, että AFI:lle ja Finnairille molemmille riittäisi pokaa.

Air Finalndin asiakkaitahan ovat matkatoimistot ja Thaimaahan ei tehdä kesällä kun muutaman toimiston matkoja, joista suurin on Aurinkomatkat (ei todennäköisesti siirry Air Finlandin koneisiin :D).

Talvella tilanne on toinen, sillon on pakettimatkaajia enemmän.

 

Sen lisäksi pitäisi olla jotain jatkoyhteyksiä Helsingistä, koska Suomeen ei halua jäädä kovinkaan moni Kauko-Idästä tuleva matkaaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei aurinkomatkat varmaankaan AFI:iin siirry. Eiköhän ne "omilla" koneilla lentele jatkossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finlandin kohdalla on vaan sellainen juttu, että kun yhtiö keskittynyt lomalentoihin, niin Thaimaahan ei kyllä riitä suomalaisista matkustajia ainakaan ympäri vuoden lentelemään niin, että AFI:lle ja Finnairille molemmille riittäisi pokaa.

Air Finalndin asiakkaitahan ovat matkatoimistot ja Thaimaahan ei tehdä kesällä kun muutaman toimiston matkoja, joista suurin on Aurinkomatkat (ei todennäköisesti siirry Air Finlandin koneisiin :D).

Talvella tilanne on toinen, sillon on pakettimatkaajia enemmän.

 

Toisaalta se Finskin Bankokin MD-11 on kuulemma järjestään täyteen myyty ihan koko ajan, jos on matkatoimiston ihmistä uskominen. Sehän on reittilento millä menee niin omatoimi- kuin pakettimatkaajiakin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakettimatkaajat menevät pääosin talvella omilla chartereillaan, kesällä ovat kaikki reittikoneissa.

 

Ja se Finnairin MD-11 on kyllä täytetty kaikilla muilla kansallisuuksilla kun suomalaisilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.