Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Perustanko sellaisen? Olen ajatellut jo jonkin aikaa, että pitäisi saada suomeksi 24h/7 ilmailu-uutisia välittävä sivusto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustanko sellaisen? Olen ajatellut jo jonkin aikaa, että pitäisi saada suomeksi 24h/7 ilmailu-uutisia välittävä sivusto.

Mullakin on ollu pitkään mielessä jo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustanko sellaisen? Olen ajatellut jo jonkin aikaa, että pitäisi saada suomeksi 24h/7 ilmailu-uutisia välittävä sivusto.

 

Ehdottomasti jos vaan rahkeet riittää. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaan mitä saan aikaan tässä muutaman päivän sisällä. tulee ahdisteltua hötömölöä ja ph mukamas p:tä seuraavien päivien aikana joten saattaa tulle siinä ohessa jotakin roskaa aikaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Meni ensimmäisen kerran väärään "osastoon" tämä viesti, mutta laitetaan tämä uudestaan nytten tänne.

 

Eli Delta airlines ulkoistaa raskaimmat huoltonsa yhdelle Miamilaiselle ja yhdelle Kanadalaiselle firmalle.

 

Miamissa tullee tulevaisuudessa hoitamaan Md-88/90 sarjan raskaimmat huollot ja Kanadassa Air Canadan huollossa puolestaan hoidetaan 757/767 koneitten raskaat huollot.

 

Delta tulee säästämään seuraavien 5-vuoden aikana noin 240 miljoonaa dollaria.

 

linkki uutiseen: http://biz.yahoo.com/ap/050329/delta_cost_cuts.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti uutisoi joka viidennen lentoyhtiön maailmassa (140 kpl) olevan yrityssaneerauksessa tai vastaavassa järjestelyssä. Lisäksi uutisessa kerrotaan analyytikkojen ennustavan, että Delta joutuu myymään alueelliset lentoyhtiönsä eli Comairin ja Southeast Airlinesin.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unkarin hallituksen yritykset myydä tappiota tekevä lentoyhtiönsä Malev on kariutunut jälleen. Tämä olisi jo toinen kerta viimeisten 6-kuukauden aikana.

----

En tiedä minkä arvoinen Malev on, mutta jos tarjoukset on 150 miljoonan paikallisen rahayksikön(noin 800 000 euroa) ja 200 miljoonan paikallisen rahayksikön välillä niin yhtiöllä ei ole paljoakaan arvoa, tai myynnissä on pieni osuus firmasta.

 

Mutta toisaalta yhtiöllä on 35 miljardin paikallisen rahayksikön velat taustalla ja kun oikein laskee niin velkaa olisi euroissa noin 168 miljoonaa euroa.

 

Tiedä häntä.

 

Niin joo. se lähde: http://news.airwise.com/story/view/1112178119.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unkarin hallituksen yritykset myydä tappiota tekevä lentoyhtiönsä Malev on kariutunut jälleen. Tämä olisi jo toinen kerta viimeisten 6-kuukauden aikana.

----

En tiedä minkä arvoinen Malev on, mutta jos tarjoukset on 150 miljoonan paikallisen rahayksikön(noin 800 000 euroa) ja 200 miljoonan paikallisen rahayksikön välillä niin yhtiöllä ei ole paljoakaan arvoa, tai myynnissä on pieni osuus firmasta.

 

Mutta toisaalta yhtiöllä on 35 miljardin paikallisen rahayksikön velat taustalla ja kun oikein laskee niin velkaa olisi euroissa noin 168 miljoonaa euroa.

 

Tiedä häntä.

 

Niin joo. se lähde: http://news.airwise.com/story/view/1112178119.html

 

Kiinnostuneita ostajaehdokkaita ainakin riittää:

Kras Air, Air One, Hainan Airlines, Icelandair,

Air France, Austrian Airlines,...

 

Hainanin kanssa on kai kaupoissa oltu jo pitkälläkin

ja kauppaa on ollut takaamassa George Soros.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

767-tankkeritilaus on ilmeisesti peruutettu, ja muitakin ex-Pentagon-työntekijänaisen ja Boeingin tekemiä sopimuksia tutkitaan uudelleen.

Boeingin ex-talousjohtaja sai vankilaa plus sakot, ja sotilaspuolen tilauksia näyttää menevän Boeingilta sivu suun.

 

Tankkerijupakassa on edetty sen verran, että Airbus kartoittaa mahdollisia kokoonpanopaikkoja Yhdysvalloista:

 

In February, after Airbus put out its request for proposals, 35 states responded. The European manufacturer specified an airport with a 9,000-foot runway, enough room to build a 1.5 million square-foot plant and an experienced workforce. Airbus also wants a deep water port -- the one thing Arizona doesn't have. That could hurt.

 

Viimeinen lause on juuri sitä mitä voi odottaa...

 

Many of them believe the competition to build a plant in the US is simply a slight-of-hand trick aimed at using American tax dollars to fund jobs in the European Union.

 

Koko juttu: www.aero-news.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa palata bisnekseen

http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=1831.0

kertoo oheinen varsin ansiokas uutispalsta ;)

 

Ja varsin piakkoin olisi tarkoitus olla taivaalla:

 

The founder of Jetsgo Corp. has set June 25 as a target to get his airline back in operation, according to a published report Wednesday.

 

Michel Leblanc will use eight leased aircraft to get restarted in the industry and rely on selling aircraft to cut debt, the Globe and Mail reported.

 

The newpaper said lawyers for Jetsgo, which is in creditor protection, are expected to ask the Quebec Superior Court for an extension of an April 11 deadline to come up with a reorganization plan. (CBC.ca)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tähän vinkki, että ensi viikolla Stockmannin Hulluilla päivillä on sitten taas Finnairin tarjouksia. Ainakin Bangkok tulossa hintaan 575e.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajan takaakin löytyy jumboja tai oikeastaan Boingeja :D:

 

Transaero" becomes the first Russian aircraft operator of the passenger Boing-747 | 22.03.2005

 

According to the reached agreement "Transaero" takes in operational leasing 4 Boing-747-200. Actually these aircrafts, constructed in the 80th years, belong to the well-known "Virgin Atlantic" and are exploited by this British airline.They are in a fine technical condition and can successfully enlarge Transaero air fleet.The commissioning of Boing-747 in Russia is planned on the middle of summer 2005.

 

Given aircrafts have capacity of 468 armchairs in three-class (first, business and economic) configuration. Boeing-747–the largest aircrafts that have ever been exploited in Russian civil aviation.In summer 2005 they will first of all execute the flights to Croatia, Spain and Tunis. At the same time Boing-747 will play important role in "Transaero" activity in Southeast Asia and in long-distance air communication with Australia and Latin America.

 

Especially for Boing-747 «Transaero» elaborates the program of introduction of the raised service standards

 

http://www.transaero.ru/english/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti ruotii ABN-Amro-pankin analyysiä, jossa annetaan aika synkkä kuva SAS:n tilasta (lyhennelmä):

 

44-sivuinen analyysi korostaa, että SAS:llä on edessään niin moninaiset haasteet, että ABN-Amron suositus on yksiviivainen: myykää SAS-osakkeet.

--

Hollantilaispankki kyseenalaistaa SAS:n strategian säilyttää Kööpenhamina yhtiön lentotoiminnan solmukohtana. Pohjoismaista matkustajat syötetään lyhyillä lennoilla Kööpenhaminaan, josta he jatkavat lyhyillä lennoilla eri puolille Eurooppaa. Tämä johtaa lukuisiin lyhyen etäisyyden lentoihin, joissa SAS:n kustannusrakenne ei pysty kilpailemaan halpalentoyhtiöiden kanssa.

 

SAS:n heikkona kohtana on vahvojen pitkien reittien vähäisyys verrattuna lyhyisiin reitteihin. Tämän vuoksi SAS joutuu taistelemaan alenevia lipunhintoja vastaan leikkaamalla jatkuvasti kustannuksia.

---

ABN-Amron analyytikot eivät usko, että SAS pystyisi samanlaiseen muodonmuutoksen. Kolme pääomistajaa, Ruotsin, Norjan ja Tanskan valtiot, eivät ABN-Amron mukaan ole yhtiön toimintaa tukevia omistajia.

---

Jos SAS:stä tulisi yritysvaltauksen kohde, tämä voisi nostaa vahvasti yhtiön osakkeen kurssikehitystä. Tätä ABN-Amro ei pidä todennäköisenä, mutta sekin voi olla mahdollista. Mahdollinen ostaja olisi silloin mitä todennäköisimmin sen liittolainen Lufthansa, joka imaisi jo sveitsiläisen Swissin. Lufthansa ei kuitenkaan saisi SAS:stä niin merkittäviä etuja kuin Swissin ostosta. Lufthansan johtokin on jo ilmoittanut, ettei sillä ole minkäänlaisia suunnitelmia uusista yritysostoista Swissin kaupan jälkeen.

 

ABN-Amro näpäyttää sekä SAS:ää että Finnairia. Pankin arvion mukaan ei juuri ole toiveita siitä, että kummankaan toistensa markkinoilla toimivat lentoyhtiöt eli Blue1 ja Flynordic nousisivat voitolle. Niiden tehtävä on vain heikentää arkkikilpailijoiden asemia toistensa vahvimmilla kotimarkkinoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti ruotii ABN-Amro-pankin analyysiä, jossa annetaan aika synkkä kuva SAS:n tilasta (lyhennelmä):

 

44-sivuinen analyysi korostaa, että SAS:llä on edessään niin moninaiset haasteet, että ABN-Amron suositus on yksiviivainen: myykää SAS-osakkeet.

--

Hollantilaispankki kyseenalaistaa SAS:n strategian säilyttää Kööpenhamina yhtiön lentotoiminnan solmukohtana. Pohjoismaista matkustajat syötetään lyhyillä lennoilla Kööpenhaminaan, josta he jatkavat lyhyillä lennoilla eri puolille Eurooppaa. Tämä johtaa lukuisiin lyhyen etäisyyden lentoihin, joissa SAS:n kustannusrakenne ei pysty kilpailemaan halpalentoyhtiöiden kanssa.

 

SAS:n heikkona kohtana on vahvojen pitkien reittien vähäisyys verrattuna lyhyisiin reitteihin. Tämän vuoksi SAS joutuu taistelemaan alenevia lipunhintoja vastaan leikkaamalla jatkuvasti kustannuksia.

---

ABN-Amron analyytikot eivät usko, että SAS pystyisi samanlaiseen muodonmuutoksen. Kolme pääomistajaa, Ruotsin, Norjan ja Tanskan valtiot, eivät ABN-Amron mukaan ole yhtiön toimintaa tukevia omistajia.

---

Jos SAS:stä tulisi yritysvaltauksen kohde, tämä voisi nostaa vahvasti yhtiön osakkeen kurssikehitystä. Tätä ABN-Amro ei pidä todennäköisenä, mutta sekin voi olla mahdollista. Mahdollinen ostaja olisi silloin mitä todennäköisimmin sen liittolainen Lufthansa, joka imaisi jo sveitsiläisen Swissin. Lufthansa ei kuitenkaan saisi SAS:stä niin merkittäviä etuja kuin Swissin ostosta. Lufthansan johtokin on jo ilmoittanut, ettei sillä ole minkäänlaisia suunnitelmia uusista yritysostoista Swissin kaupan jälkeen.

 

ABN-Amro näpäyttää sekä SAS:ää että Finnairia. Pankin arvion mukaan ei juuri ole toiveita siitä, että kummankaan toistensa markkinoilla toimivat lentoyhtiöt eli Blue1 ja Flynordic nousisivat voitolle. Niiden tehtävä on vain heikentää arkkikilpailijoiden asemia toistensa vahvimmilla kotimarkkinoilla.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=15928

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman epätavallisempi lentoyhtiöuutinen:

 

Phuket Airin Bangkok-Gatwick-lennolla Sharjahissa välilaskussa koneesta vuoti polttoainetta ja ihmiset joutuivat paniikkiin.

 

Osa matkustajista vaihtoi lentoa ja yhtiötä.

 

Phuket Air uhkaa matkustajia oikeudenkäynnillä paniikin aiheuttamisesta ilman syytä. Sitä luulisi, että matkustajat uhkaisivat lentoyhtiötä?

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4407767.stm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omituinen tapaus tuo Phuket Air. Ehkä niiden koneet eivät nyt ihan tip-top kunnossa ole ainakaan maalipinnan osalta mutta ei kai ne nyt mitään romujakaan ole. Tietty keskivertomatkustajalle se maalipinta on se ainoa mistä voi jotain päätellä. Aika härskiä silti ruveta huutamaan kesken lähtövalmisteluiden...

 

Ei kukaan henkilökunnasta voinut selittää matkustajille että kyse oli vaan varoventtiilin/ylivuotoputken normaalista toiminnasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilinen Kauppalehti kertoo SAS:n olevan nyreissään Kastrupin suunnitelmista nostaa matkustajamaksuja 60%.

 

Lisäksi kentän ruokamyynti on kymmenkertaistunut SAS:n lopetettua ruokatarjoilu Pohjoismaiden ja Euroopan välisillä lennoilla. Koneissa osalla matkustajista on nykyään omat eväät matkassa ja Kastrupissa yrittäjä tarjoaa netistä ruoan tilausmahdollisuutta siten, että ruoan voi noutaa mukaansa lennolle lähtiessään.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetsgon poistuminen näkyy AC:n ja Westjetin tilastoissa:

 

"Montreal-based Air Canada's load factor, the proportion of seats filled, was 79.8 per cent in March, the highest ever for the month. Air Canada said Wednesday it experienced a 6.4 per cent increase in revenue passenger miles "

 

"WestJet saw a 54.7 per cent upswing in revenue passenger miles. WestJet's load factor increased to 77.8 per cent from 67.7 per cent in March 2004."

(The Canadian Press 2005)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.