Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Korean Air on tänään ilmoittanut tilaavansa 10 varmaa Boeing 787-konetta 10 lisäoptiolla.

 

http://www.boeing.com/news/releases/2005/q2/nr_050411h.html

 

Boeingin ja Airbusin tukiaiskiistassa otetaan ilmeisesti lisäaikaa neuvotteluihin, määräaika päättyisi muuten tänään:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4430323.stm

 

Lisäksi BBC:ssä todettiin, että tämän kuukauden lennot ovat vihdoinkin tavoittamassa 9/11 2001-ajankohtaa edeltäneet lukemat maailmanlaajuisesti. Positiiviseen kehitykseen vaikuttaa Kiinan lentoliikenteen lisäys ja se, että halpisyhtiöt ovat lisänneet lentojen määrää 19 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malev aloittaa heinäkuussa suorat Helsinki-Ateena lennot kolmasti viikossa. Kyseessä on kausiluontoinen reitti joka jatkuu syyskuulle. Lennot ovat jo varattavissa Malevin sivuilla www.malev.com.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malev aloittaa heinäkuussa suorat Helsinki-Ateena lennot kolmasti viikossa. Kyseessä on kausiluontoinen reitti joka jatkuu syyskuulle. Lennot ovat jo varattavissa Malevin sivuilla www.malev.com.

 

-J

 

Otanta heinäkuulle:

 

Outbound flight From: Helsinki, Helsinki-Vantaa (HEL), Finland

To: Athens, E. Venizelos (ATH), Greece

Flight: MA920

Departure: Thursday, July 14, 2005 10:55 PM

Arrival: 2:40 AM

Flight time: 3:45

Meals

Aircraft type: Boeing 737-700

Return flight From: Athens, E. Venizelos (ATH), Greece

To: Helsinki, Helsinki-Vantaa (HEL), Finland

Flight: MA921

Departure: Friday, July 22, 2005 4:30 AM

Arrival: 8:15 AM

Flight time: 3:45

Meals

Aircraft type: Boeing 737-700

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Cabin Class: Economy

Cabin Class: Economy

 

EUR 440 EUR 66.69 EUR 506.69 1 EUR 506.69

 

Hinta aika virkeä ja aikataulu sitäkin virkeämpi :o

 

Malev näköjään laittaa illalla Vantaalle tulevan koneensa yön ajaksi tuottavaan työhön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikeuksia tuntuu olevan lentoyhtiöillä, niin pienillä kuin suurillakin. Ruotsissa menee näin, että liki puolet väestä olisi joutumassa pihalle. Pilottejakin olisi tulossa vapaille työmarkkinoille ihan vaikka keskipienen lentöyhtiön perustamista varten.

 

Toisaalla tämän päivän uutiset kertovat lentoliikenteen kasvaneen. Mene, tiedä.

 

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=368023

 

"Skyways krymper verksamheten

Publicerad 11 april 2005 - 08:26

 

Regionalflygbolaget Skyways lägger ned flera rutter och krymper personalstyrkan med nästan hälften pga minskad volym under 2004.

 

 

300 av 650 anställda ska bort, bland dem 53 av 190 piloter. Trafiken till bl.a. Kramfors, Borlänge, Trollhättan och Birmingham läggs ned, och åtta av företagets plan säljs eller leasas ut.

 

-Vi måste anpassa oss till verkligheten, säger finanschefen Lars Ingman.

 

Exakt hur stor fjolårsförlusten blev är ännu oklart. Antalet passagerare minskade med 12 procent, skriver DN."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Phuket Air suffers more embarrassment".

 

Bangkok-Amsterdamin lento viivästyi 20 tuntia. Boardaus oli klo 15 mutta lähtö vasta klo 21...1 matkustaja pyörtyi oltuaan 2 tuntia koneessa ilman ilmastointia kuumassa säässä.

 

Useat muut peruuttivat matkansa, vaikka yhtiö kielsi matkustajia poistumasta koneesta...

 

Luchtzak Aviationin palstalla kerrotaan, että Phuket Air keskeyttäisi Lontoon lennot 22.04. useiksi kuukausiksi "huoltosyistä".

 

http://nationmultimedia.com/latest/ ja siellä klikataan Phuket Air suffers, jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on varmaan NSA:n agentit bonganneet jonkun "laden" tai "bin" tms. sanan matkustajaluettelosta ja on laskettu koirat irti kaikilla kentillä...kyllä jenkit osaa! Varovaisuus on ymmärrettävää mutta joku raja pitäisi olla, olisi sentään luullut että KLM saa lennättää ketä huvittaa (siis amerikkalaisista välittämättä) kv-ilmatilan halki Meksikoon, en tiedä olisiko se sitten tässä tapauksessa ollut mahdollista koneen kantaman puitteissa tms. jos tieto on tullut vasta Kanadan yllä...pitkä matka sieltäkin on takaisin palata..

 

Belgialainen Luchtzak Aviation käsittelee tätä KLM:n koneen käännytystapausta.

 

Ensinnäkin, lentoreitti Amsterdamista Mexico Cityyn kulkee Englannin yli, Grönlannin yli ja Kanadan koko ilmatilan yli ja senjälkeen USA:n mantereen yli koko ajan. USA:n ilmatilan kiertäminen Atlantin kautta olisi tietänyt niin pitkää kiertoreittiä, että siihen ei olisi ollut mahdollisuuksia. Ainoa mahdollisuus olisi siis ollut ottaa kone alas Kanadaan, josta Kanada kieltäytyi, tai palata samaa reittiä takaisin ja polttoaineen vähetessä laskeutua Irlantiin tai Englantiin. Löpö kuitenkin riitti takaisin AMS:iin asti.

 

Toiseksi, KLM ihmetteli, mistä USA sai matkustajalistan tiedot, koska KLM:llä EI ole ollut velvollisuutta lähettää matkustajalistaa USA:n viranomaisille, jos koneen ei ole ollut tarkoitus laskeutua USA:han. Epäiltiin jopa, että jenkit olisivat hakkeroineet KLM:n matkustajalistat.

 

Sitten selvisi, että listat oli lähetetty määränpäähän eli Meksikoon, jolla on USA:n kanssa sopimus matkustajatietojen vaihdosta. Ilmeisesti listat Meksikosta tulivat USA:n viranomaisten tietoon niin myöhäisessä vaiheessa. että 747 oli jo ehtinyt livahtaa Kanadan ilmatilaan.

 

Kyseessä oli ilmeisesti 2 saudia, jotka eivät olleet Hollannin eivätkä myöskään Englannin terroristilistalla eivätkä myöskään kansainvälisesti etsintäkuulutettuja. Koska myöskään USA:n viranomaiset eivät vaatineet, että miehiä kuulustellaan Hollannissa, heidät kuljetettiin Englantiin ja sieltä kolmannella lennolla kotimaahansa.

 

KLM ihmettelee asiaa, on tehnyt siitä eduskuntakyselyn ja ihmettelee, kuka maksaa kulut. Ilmeisesti KLM jatkossa toimittaa listat myös ylilennoista USA:han.

 

USA:ssa taas on ilmennyt, että laillista syytä koneen käännyttämiseen ei nykypykälien valossa olisi ollut. Pykäliä joudutaan ilmeisesti rukkaamaan. CNN uutisoi asiasta:

 

http://edition.cnn.com/2005/US/04/11/klm.flight/index.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetsgo aikoo jatkaa charter operaattorina:

"Jetsgo Corp. founder Michel Leblanc plans to switch into the charter airline business, using eight leased aircraft in a slimmed-down operation that could include targeting sun destinations."

 

Globe and Mail

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän kauppalehdessä vapaasti luettavana artikkelina juttua Finnairin huollosta, esimerkiksi tämä:

 

-----

Venäjän ja Kiinan lentoyhtiöt muodostavat Finnairin tekniikalle merkittävän asiakaspotentiaalin.

 

Maiden ilmailualoilla on paljon yhtäläisyyksiä: Kummassakin lentoliikenne on ollut murroksessa. Vahva taloudellinen kasvu vauhdittaa lentoliikenteen kehitystä, ja samalla yhtiöt ovat siirtymässä länsimaiseen lentokalustoon.

 

Pullonkaulaksi on kuitenkin muodostumassa lentokoneiden huolto.

 

Venäjän Aeroflot on DC 10 -rahtikoneineen noussut Finnairin tekniikan suurimmaksi asiakkaaksi.

----

 

Koko artikkeli:

Tästä Kauppalehteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 pohtii JKL-ARN reitin uudelleen avaamista.

 

"Christidesin mukaan Jyväskylä-Tukholma-reitti kannattaisi jo 50-60 prosentin täyttöasteella, kunhan halpojen ja kalliimpien lippujen suhde olisi kohdallaan. Täyttöastetta suurempi kysymys on se, mistä Blue1 saisi irrotettua koneen Jyväskylä-Tukholma-reitille." Keskisuomalainen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation Safety Network kertoo, että Afghanistanissa pudonneen Kam Air´in 737:n flight data recorder löydettiin, mutta se ei ollut toiminut, ts. mitään informaatiota ei saatu ulos.

 

Cockpit voice recorderia taas ei löydetty lainkaan.

 

Tämä onnettomuus ja sen kulku siis ilmeisesti jää kokonaan selvittämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin kannalta sellainen järki, että arvioivat saavansa siitä tuloja jo ensimmäisenä vuotena 14 miljoonaa euroa. Luin eräästä toisesta uutisjutusta, että nuo viihdelaitteet ovat kannettavia ja niitä tulee 24 kappaletta konetta kohti. Touhu on kannattavaa Ryanairille, jos vähintään kolme prosenttia matkustajista ottaa laitteen käyttöönsä. Eli kuten aiemmin kirjoitin, niin halpalentoyhtiöt kyllä osaavat periä rahat matkustajilta tavalla tai toisella...

 

Ryanair on päättänyt lopettaa maksullisen viihdelaitteen tarjoamisen lennoillaan kysynnän vähäisyyden vuoksi http://news.airwise.com/story/view/1113817408.html.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä sanoin silloin syksyllä:

"Mitäs järkee tässä on?" ;)

 

Kyllä se viihdelaitteiden tarjonta on saavuttanut suosiota Easyjetillä. Ne aikovat kai hankkia lisää vielä niitä laitteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se viihdelaitteiden tarjonta on saavuttanut suosiota Easyjetillä. Ne aikovat kai hankkia lisää vielä niitä laitteita.

 

En ainakaan Easyjetin sivuilta löytänyt mitään?

 

Kuitenkin tuo homma vaatisi ainakin reilusti

yli 3 tunnin lennon ennenkuin ihmiset maksaisivat

noista sen n. 8 euroa vuokraa. Ja kun Ryanairillakin

matkaavat kuitenkin laskevat tarkkaan joka sentin ja

ottavat koneeseenkin omat voileivät ja mehut mukaan

niin aika vaikea siellä koneessa on ihmisiltä rahaa

irti saada.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIR OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 19.4.2005

 

KALLIS LENTOPETROLI NOSTAA LOMALIIKENTEEN LENTOHINTOJA

 

Finnair on ilmoittanut valmismatkajärjestäjille nostavansa

lomaliikenteen lentohintoja 4,7 prosenttia kesäkuun alusta.

 

Linkki tiedotteeseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.