Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Star Alliance named as world's best airline alliance

 

In a recent passenger survey conducted by Skytrax, the specialist air

transport research organization, Star Alliance, has been named the

world's best airline alliance. This honour for Star Alliance comes as

part of the 2005 World Airline Awards and is also the second time in

three years that the alliance has been given this accolade.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Skytrax väittää olevansa riippumaton markkinatutkimusorganisaatio, jonka vuoden aikana kerätyt yli 12 miljoonaa haastattelutietoa antavat pohjan rankingille.

 

Yhtiöt on listattu tähdillä yhdestä viiteen.

 

5 tähden yhtiöitä on vain 4: Cathay, Malaysia, Qatar ja Singapore.

 

4 tähden yhtiöitä on paljon, mukana myös Finnair.

Jenkkilän yhtiöistä 4 tähteä saivat vain Frontier, JetBlue ja Midwest.

 

3 tähteä sai mm. EasyJet, Ryanair sensijaan vain 2 tähteä.

 

2 tähden yhtiöt löytyvät odotetusti Afrikasta tai Venäjältä tai Venäjän lähipiiristä:

 

Air Malawi, Air Zimbabwe, Cameroon Airlines, Ghana Airways, Sudan Airways ja TAAG Angola Airlines...

 

Air Kazakhstan, Armenian Airlines, Azerbaijan Airlines, Lithuanian Airlines, Pulkovo Airlines, Tadjikistan Airlines, Turkmenistan Airlines, Ukraine International, Uzbekistan Airways ja Transaero Airlines...

 

Lisäksi 2 tähteä saivat Air Slovakia, Yemenia, Iran Air ja Indian Airlines.

 

1 tähden luokitusta ei jaettu, ilmeisesti siksi, että niin huonoilta yhtiöiltä on vedetty operointilupa hyllylle ;)

 

Tulin käväisseeksi tuon Air Slovakian kotisivuilla. Sielläpäin tarvittaisiin englannintaitoista eksperttiä kipeästi.

 

No, nämä ovat siis Skytraxin listauksia, eivätkä välttämättä kerro koko totuutta.

12 miljoonan mielipiteen otos tuntuu kuitenkin melkoisen kattavalta tilastollisesti.

Tavalliset gallupithan tehdään esim. 1000 haastattelun otannalla, jolloin tulosprosentit voivat vaihdella +/- 5 % vaihteluvälillä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus julkisti eilen 17. kesäkuuta Le Bourgetin ilmailunäyttelyssä Germanwingsin tilaavan suoraan siltä 18 A319-konetta. Nykyisin Germanwingsin laivasto koostuu 15:stä A319- ja viidestä A320-koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Canada peruuttaa ison Boeing-tilauksensa, koska lentäjät olivat sitä vastaan. ..Mikäli oikein ymmärsin, fiksummat voivat tarkistaa..

 

Lähde: Airliners.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä olet oikeassa. Air Canada on peruuttanut 777- ja 787-tilauksensa, joiden tiettyinä ehtoina oli pilottien hyväksyntä.

 

Asian vahvistaa Air Canadan tiedote, Air Canada Pilots Associationin tiedote ja Boeingin oma tiedote.

 

Auki on vielä se, mistä syystä pilotit äänestivät tilausta vastaan. Sitä ei kerrota missään. Todennäköisesti kysymyksessä on senioriteetti, työaikataulut tai luultavimmin raha.

 

Tai sitten pilotit haluavat jostain syystä mieluummin Airbusseja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa edelliseen viestiin:

 

"Members of the Air Canada Pilots Association who cast ballots rejected Air Canada's labour deal for flying the new Boeing aircraft, with more than 54 per cent voting down the tentative pact that had been endorsed by the union's negotiating team. One-third of the 3,000-member union did not vote.

 

Captain Kent Wilson, president of the pilots' union, said the voting results show that there remains a persistent problem with merged seniority lists for pilots, long after Air Canada's merger with Canadian Airlines International Ltd. in 2000." (Globe and Mail, Kanada)

 

Eli aika vanhoja kaivellaan vieläkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair on näköjään lisännyt aamupäivävuoron Tampere - Lontoo välille; tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin näytettäisiin lentävän 11.35 Lontooseen ja Lontoosta 6.25 Tampereelle. Iltavuoro näyttää pysyvän myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair on näköjään lisännyt aamupäivävuoron Tampere - Lontoo välille; tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin näytettäisiin lentävän 11.35 Lontooseen ja Lontoosta 6.25 Tampereelle. Iltavuoro näyttää pysyvän myös.

 

Ja tämä siis 24.9. alkaen. Onko tuota mainostettu jo jossain?

Tuollainen kun tulisi vielä Hahninkin reitille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair on näköjään lisännyt aamupäivävuoron Tampere - Lontoo välille; tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin näytettäisiin lentävän 11.35 Lontooseen ja Lontoosta 6.25 Tampereelle. Iltavuoro näyttää pysyvän myös.

 

Nyt ainakin näkyi olevan kaikille tsekkaamilleni päiville klo 11.20 Tampereelta ja klo 6.10 Tampereelta, jos sillä nyt on hirveästi väliä. Mutta aika hieno homma Ryanairin ja Lontooseen matkaavien kannalta, kun tuo aamupäivälähtö on kyllä melko lailla houkuttelevampi kuin saapuminen Stanstedille klo 23.30. Samoin palatessa voi säästää yhden yön majoituksen ja raahautua illan päätteeksi kentälle aamulentoa varten. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

22.6.05

 

Jukka Näräkkä Suomen Matkatoimiston toimitusjohtajaksi

Suomen matkatoimiston (SMT) hallitus on nimittänyt yrityksen

toimitusjohtajaksi ekonomi Jukka Näräkän, 51. Nykyinen toimitusjohtaja

Pertti Pirskanen jää eläkkeelle vuoden vaihteessa toimittuaan

matkatoimistoalalla 41 vuotta. Jukka Näräkkä siirtyy SMT:n palvelukseen ja

sen varatoimitusjohtajaksi 1.9. ja edelleen toimitusjohtajaksi 15.11.

Jukka Näräkkä on työskennellyt Finnairissa vuodesta 1978, vastaten muun

muassa Finnairin myynnistä Los Angelesissa ja Oslossa. Hän on vuodesta 1999

lähtien toiminut Finnairin markkinointiryhmän myyntijohtajana Helsingissä,

vastuualueenaan myynti Skandinaviassa, Itä-Euroopassa, Iso-Britanniassa ja

Pohjois-Amerikassa.

- Merkittävin SMT:n tulevaisuuden haaste on kannattavan kasvun saavuttaminen

koko Itämeren alueella jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Myös

sähköisen kaupankäynnin kehittäminen ja sovittaminen täyden palvelun

matkatoimiston tuotevalikoimaan on yksi tulevaisuuden menestyksen

kulmakivistä, sanoo Jukka Näräkkä.

SMT on Finnair Oyj:n kokonaan omistama tytäryhtiö ja Suomen vanhin ja suurin

liike- sekä yleismatkatoimisto, jolla on ollut merkittävä rooli suomalaisten

liike- ja vapaa-ajanmatkustuksen kehittäjänä vuodesta 1909 lähtien. SMT on

Euroopan viidenneksi vanhin matkatoimisto.

SMT:n kokonaismyynti oli viime vuonna noin 301,7 miljoonaa euroa. Yhtiön

palvelutuotteita ovat liike-, kokous-, kongressi-, kannuste-, ryhmä-,

erikois-, urheilu-, messu- ja seuramatkat sekä incoming-palvelut. Yhtiössä

työskentelee 520 työntekijää ja sillä on pääkonttorin lisäksi 23

myyntitoimistoa, 10 liikematkakeskusta, viisi In House -toimistoa, kahdeksan

Travel Service -asiakkuutta sekä valtakunnallinen puhelinmyyntipalvelu.

Yhtiöön kuuluva Etumatkat on vienyt suomalaisia yli 30 vuoden ajan kaupunki-

ja kaukokohteisiin. Lisäksi SMT on kehittänyt omatoimimatkailijoille à la

carte -matkaohjelman, jossa asiakkaalle räätälöidään toivomusten mukainen

matkapaketti lento-, hotelli- ja autovuokrausyhtiöiden kanssa neuvoteltuja

sopimushintoja hyödyntäen.

Baltian suurin matkatoimisto, Estravel, on SMT:n tytäryhtiö, joka toimii

Viron, Latvian ja Liettuan alueella. Estravelin myynti oli viime vuonna noin

40 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 200 työntekijää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taksilennot Navajoilla alkavat olla menneen talven lumia.

 

Brommassa majaansa pitänyt (Flyg AB) Göta Vingar on mennyt konkurssiin, kertoo www.svenskaflygbolag.com/

 

Nettisivut toimivat vielä: http://www.gotavingar.se/

 

Niiden mukaan Göta Vingar lensi Navajolla 2 pilotin ja enintään 5 matkustajan "konfiguraatiolla" taksilentoja.

 

Yhtiö teki myös Luftfartsverketin kanssa yhteistyössä VDL Mode 4-satelliittinavigaatio/tietolinkkijärjestelmän kalibrointilentoja. Tästä on maininta kotisivujen osastossa "News".

 

Tästä järjestelmästä ei löydy ihan viimeaikaista tietoa, mutta se näyttäisi olevan ruotsalaisten kehittelemä systeemi, jolla on periaatteessa ICAO:n hyväksyntä, mutta käyttääkö sitä kukaan, se jäi hämäräksi. Arlandasta ja Kirunasta puhutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin Tampere-Lyypekki reitin

toteutuminen alkaa olla lähellä:

 

http://www.ln-online.de/news/archiv/?id=1666518

 

lennot alkaisivat marraskuussa

ja alustava aikataulu olisi:

 

LUBECK DEP: 11:10

TAMPERE ARR: 14:10

TAMPERE DEP: 14:35

LUBECK ARR: 15:35

 

Sopivasti ehtisi jatkamaan

Milanoon sekä uusina avattaviin

Roomaan ja Murciaan.

 

Kaikki tiedot siis vielä vahvistusta vailla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malev aloittaa uutena EU-alueen yhtiönä suorat lennot Helsingistä Ateenaan.

 

MA920 HEL2255 ATH0240 days -2-4--7 flt time 03:45

MA921 ATH0430 HEL0815 days 1-3-5-- flt time 03:45

 

EFF 03JUL to 31SEP

 

Siinä hyödynnetään sitä 737:aa, joka tähän saakka on yöpynyt Helsingissä arr 2220 dep 0900.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malev aloittaa uutena EU-alueen yhtiönä suorat lennot Helsingistä Ateenaan.

 

MA920 HEL2255 ATH0240 days -2-4--7 flt time 03:45

MA921 ATH0430 HEL0815 days 1-3-5-- flt time 03:45

 

EFF 03JUL to 31SEP

 

Siinä hyödynnetään sitä 737:aa, joka tähän saakka on yöpynyt Helsingissä arr 2220 dep 0900.

 

Erkki

 

Huhtikuussa oli juttua muutaman viestin verran:

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=24447;start=msg378937#msg378937

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.oikotie.fi/cache?exit=show_job&id=130025

 

"Ilmailulaitoksen ammatillinen erikoisoppilaitos Avia College, joka sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoasema-alueella hakee

LENNONJOHTOSIMULAATTORIN MAALINAJAJIA (PSEUDO-pilot)

 

Hakijoilta vaaditaan ansiolentäjän lupakirja mittarilentokelpuutuksin (JAR/FAA) tai vastaavat tiedot, sujuva englanninkielen taito sekä ATK:n perusteet.

 

Lennonjohtosimulaattorissa koulutetaan lennonjohtajia sekä lennontiedottajia. Pseudo-pilotteja käytetään maalinajajina ensisijaisesti Avia Collegen simulaattorissa Helsinki-Vantaalla, mutta myös Helsinki Vantaan lentoaseman ja Etelä-Suomen Lennonvarmistuskeskuksen (Tampere) simulaattoreissa.

 

Työ on tilapäistä ja kausiluontoista. Koulutus tehtävään annetaan viikoilla 30 ja 31.

"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa edelliseen viestiin:

 

"Members of the Air Canada Pilots Association who cast ballots rejected Air Canada's labour deal for flying the new Boeing aircraft, with more than 54 per cent voting down the tentative pact that had been endorsed by the union's negotiating team. One-third of the 3,000-member union did not vote.

 

Captain Kent Wilson, president of the pilots' union, said the voting results show that there remains a persistent problem with merged seniority lists for pilots, long after Air Canada's merger with Canadian Airlines International Ltd. in 2000." (Globe and Mail, Kanada)

 

Eli aika vanhoja kaivellaan vieläkin...

 

The Globe and Mail -sanomalehti kirjoittaa tänään, että osa Air Canadan piloteista aikoo aloittaa töiden hidastelun em. senioriteettiasioiden vuoksi http://www.theglobeandmail.com/servlet/ArticleNews/TPStory/LAC/20050627/PILOTS27/Front/Idx.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat

 

Suomen valtuuskunnan tilataksi teloi Norjan lentokoneen siipirikoksi

 

Norjan pääministeri Kjell Magne Bondevik joutui vaihtamaan lentokonetta tiistaina iltapäivällä Tanskan Odensessa, sen jälkeen kun Suomen valtuuskunnan käyttämä tilataksi teloi Norjan lentokoneen siipirikoksi. Bondevik sekä pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) olivat valtuuskuntineen lähdössä kotiin pohjoismaisen pääministerikokouksen jälkeen, kun tanskalainen tilataksi törmäsi Bondevikin valtuuskunnan vuokratun lentokoneen vasempaan siipeen. Falcon 2000 Jet-kone sai niin pahasti siipeensä, että lento takaisin Osloon ei onnistunut. Taksin tuulilasi ja oikeanpuoleinen etupilari kolhiintuivat pahasti, mutta kukaan ei loukkaantunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

30.6.05

 

Ympäristökysymykset ja liikenteen sujuvuus

nousevat tärkeiksi tekijöiksi Euroopan ja Kiinan välisen lentoliikenteen

kehittymisessä

 

EU:n ja Kiinan välisessä ilmailun huippukokouksessa Pekingissä torstaina

30.6. puhunut Finnairin pääjohtaja Keijo Suila totesi, että lentoliikenne

Kiinan ja Euroopan välillä muodostaa modernin silkkitien, jonka kehitys tuo

Finnairille valtavia mahdollisuuksia tulevina vuosina. Hän näki myös

ympäristökysymysten nousevan entistä tärkeämmiksi tulevaisuudessa.

 

- Miksi käyttää ylimääräistä polttoainetta suuren lentokentän

lähestymiskuviossa tai lentää ensin väärään suuntaan päästäkseen

lentoliikenteen suurkeskukseen, ja sitten jälleen matkata samaa lentoväylää

takaisin kohti varsinaista kohdetta? Nämä kysymykset nousevat

tulevaisuudessa esiin yhä laajemmin, sanoi pääjohtaja Suila.

 

Finnair pystyy tarjoamaan lyhyimmän ja nopeimman lentoyhteyden Kiinan ja

Euroopan välillä, koska kaikki lentoliikenne Euroopan ja Kiinan välillä

käyttää lyhyintä Suomen sivuuttavaa ns. isoympyräreittiä. Finnairin

menestystekijöihin kuuluu myös erinomaisen laaja Euroopan-verkosto.

Jatkoyhteydet tapahtuvat Helsingin toimivan lentoaseman kautta, jossa

vaihtoajat ovat lyhimmillään vain 35 minuuttia.

 

- Hinta ei ole ratkaiseva kysymys, valintaa ohjaavat myös lentoaika ja

ruuhkattomat lentoasemat. Täsmällisyys, hyvä palvelu ja lentoyhtiön

luotettavuus ovat tärkeitä valintakriteerejä, koska asiakas haluaa parasta

laatua vastineeksi rahalleen, totesi Suila.

 

Finnair aloitti lennot Pekingiin kesäkuussa 1988, kun Venäjä avasi Siperian

ilmatilan ja Kiinan viranomaiset mahdollistivat lentojen aloittamisen.

 

Vuonna 2002 yhtiö lensi kolme viikoittaista lentoa Kiinaan. Nykyään

viikkovuoroja on 15 kolmeen kohteeseen: Pekingiin, Shanghaihin ja

Hongkongiin. Syksyllä avataan liikenne Kantoniin, jolloin vuorojen määrä

kasvaa 18 viikoittaiseen. Voimakkaan kasvun odotetaan jatkuvan edelleen.

 

- Kiina tarjoaa lentoliikenteelle edelleen valtavasti mahdollisuuksia.

Siellä sijaitsee yli 250 miljoonakaupunkia. Ajan myötä monen

kiinalaiskeskuksen ja Euroopan kaupungin välille nousee tarve tehokkaalle

lento- ja rahtiliikenteelle. Näitä mahdollisuuksia Finnair haluaa olla

hyödyntämässä, Suila sanoi.

 

Finnairin Aasian-liikenteen matkustaja- ja rahtitulot muodostavat nykyään 25

prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Vielä viisi vuotta sitten luku oli viisi

prosenttia. Kasvu on tapahtunut pitkälti Kiinan-liikenteen ansioista.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.6.05

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterling and Maersk Air merge into largest Nordic low fare airline

The owners of Sterling takes over all activities in Maersk Air to start a completely new organisation building on the best from both companies

 

In recent years, the international air transport market has been subject to such heavy competition, that only the fewest airlines now satisfy profitability requirements. This has also been the case for Sterling and Maersk Air. That situation, however, is to change with the merger of the two companies.

 

The background for the merged company is a business plan that forecasts an operating surplus from the end of 2006. The goal for the present Sterling company – operating plus in 2005 – is still valid.

 

“From being two companies steeped in a particularly difficult competitive environment, with an unsure future as a result, the merger provides the basis for single company with the opportunity for growth and profitability,” says Almar Örn Hilmarsson, who will continue as chief executive officer of the merged company.

 

Until further notice, the fleet will remain as it is. Maersk Air will continue to own the existing aircraft, which will be leased and operated by Sterling.

 

The agreement has been signed by the parties today, but it will take a further couple of months before all the conditions have been finalised and the merger fully closed. The parties have agreed not to disclose the financial elements involved in the agreement.

 

Sterling will with app. 5 million passengers per year be the largest low-cost carrier in the Nordic Countries and the 4. largest low cost airline company in Europe.

 

“We will grow, but profitability is of vital importance so we will be rationalising and boosting the efficiency of both companies,” says Almar Örn Hilmarsson.

 

“We will, for example, realise major synergy benefits through the phasing out of double functions and technical installations. The administrative personnel reductions, which are an unavoidable result, will be determined according to the ‘best practice and ‘best man’ principle. We will simply build up a new organisation, which will have its own identity and in which each person will be able to seek employment,” said Almar Örn Hilmarsson, adding that flight personnel will not be affected – apart from items like new uniforms and equipment with a new logo.

 

The new company will cultivate the low fare concept, and therefore only operate with a true low cost model.

“Price is a vital factor in the current market. We will therefore continue to offer seating at the lowest prices in the market – and build up our service on the Value For Money concept. At the same time we will increase our focus on the charter market, which will be a more independent business area This will enable us to corner our share of the future low fare market,” says Almar Örn Hilmarsson.

 

Sterling will operate 30 aircraft to app. 80 destinations.

 

“We will naturally make sure that all obligations and contracts involving both Maersk Air and Sterling will be adhered to. The merged company will continue to base its business on the two main corridors of scheduled and charter traffic.,” says Almar Örn Hilmarsson.

 

The location of the headquarters for the new organisation has not yet been decided.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair: Lentolippujen hintoihin odotettavissa pieniä korotuksia

 

Korkea öljyn hinta ja siitä aiheutuva lentopetrolin hinnannousu eivät vaaranna Finnairin tuloskehitystä tänä vuonna.Sitä vastoin lentolippujen hintoihin on odotettavissa pieniä korotuksia, yhtiön pääjohtaja Keijo Suila kertoi Pekingissä pidetyn ilmailualan konferenssin yhteydessä.

 

Lentolippujen hintoja Finnair korottaa Suilan mukaan tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

 

Vielä helmikuussa Suila arvioi, ettei lentolippujen hintoihin ole tulossa muutoksia tänä vuonna. Raakaöljyn maailmanmarkkinahinta kävi alkuviikosta ennätyslukemissa noin 60 dollarin tynnyrihinnassa muun muassa korkean kysynnän takia.

 

Jo aiemmin Finnair on ilmoittanut, että se korottaa lomalentojen heinä- ja elokuun lähtöjen hintoja kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi.

 

Esimerkiksi Aurinkomatkojen ja Finnmatkojen lomalentojen asiakkaat saavat 15 euron lisälaskun heinäkuun lähdöillä ja elokuussa lähtevät maksavat 23 euroa lisää.

 

(MTV3-STT-Reuters)

 

Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2005/06/377362

 

Edit: Lähde lisätty ja typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.