Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

Tästä taisi olla jo aikaisemmin puhetta.

 

Kyseiset 52 Baselin tukikohdan Saab-pilottia olivat lähettäneet yhtiön johdolle avoimen kirjeen, jossa sanoivat olevansa huolissaan tulevaisuudestaan yhtiössä niin, että se vaarantaa ohjaamoturvallisuuden. Oliko tämä sitten viisas veto, onkin jo toinen juttu.

 

Jäljellejääneet 20 pilottia eivät tietenkään pysty kaikilla 7 Saabilla lentämään kaikkia aikataulunmukaisia lentoja, joten SWISSin tiedote sanoo, että Saab-lentoja Baselista on rajoitettu ja kaikki 52 mainittua pilottia joutuvat psyykkiseen ja fyysiseen uudelleenarviointiin, ja positiivisen tuloksen mukana voivat palata töihin. SWISS uhkaa kuitenkin myös kurinpidollisilla toimilla.

 

Saabeilla lennetään vain Baselista, joten muuhun SWISSin toimintaan tämä kärhämä ei ainakaan toistaiseksi vaikuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS suoraan Lontoon keskustaan - London City lentoasemalle

 

Scandinavian Airlines aloittaa 30. lokakuuta päivittäiset lennot

Kööpenhaminasta Lontooseen, London City lentoasemalle.

 

London City Airport on yksi Euroopan nopeimmin kasvavia lentoasemia ja

sijaitsee hyvin lähellä Lontoon keskustaa Canary Wharf alueella, mistä

on hyvät ja nopeat yhteydet kaupunkiin. Lentoaseman palvelutaso on

korkea, lentokoneesta matka taksiasemalle kestää 5 minuuttia ja

lähtöselvityksessä pitää olla viimeistään 10 minuuttia ennen koneen

lähtöä.

 

SAS lentää Lontoon Cityyn de Havilland Q400-koneella, johon mahtuu

72 matkustajaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A320-sarjan koneita on nyt luovutettu asiakkaille 2500 kpl. Kone # 2500 meni China Easternille.

 

EADS:n voitto vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaksinkertaistui 816 miljoonaan euroon Airbus-konetoimitusten suuren määrän takia.

 

(Airbus/BBC)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia lentoyhtiöitä? Kurdistan Airlines, Irak, lentää 737:llä Arbil-Dubai-väliä, ei kuitenkaan Baghdadiin. En löytänyt a.netistä enkä airlinecodes-saitilta.

 

Samassa uutisessa mainitaan libanonilainen Flying Carpet-lentoyhtiö...totta vai tarua?

 

http://www.kurdmedia.com/news.asp?id=7304

 

Uutinen myös flygtorget.se-sivuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöiden tappiot syvenevät kalliin öljyn vuoksi: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=1034866

 

Katseltuani viime viikkojen lentoyhtiöuutisia huomasin, että mm. seuraavat yhtiöt ovat ilmoittaneet joko tekevänsä lisää tappiota, tekevänsä tappiollisen kokovuosituloksen tai voittojensa pienenevän merkittävästi:

 

US Airways, Singapore Airlines, JAL, Iberia, United, Westjet, AirTran, Northwest, Austrian, Delta, jetBlue, Continental, ja CSA. Syynä siis öljyn hinta ja tiukentunut kilpailu = laskeneet lippujen keskihinnat. Täten edes lentomatkustajien määrien kasvaminen ei välttämättä paranna yhtiöiden tulosta.

 

British Airways ilmoitti kuitenkin tänään sekä tulojen että voittojen kasvaneen edellisvuodesta, ja Ryanair väittää pärjäävänsä erinomaisesti, "koska heidän kulunsa ovat 40 % pienemmät kuin EasyJetillä"...Pitääköhän tuo paikkansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä toinen toisesta kotimaisesta talouslehdestä:

Lentäjät ottivat mallia paperimiehiltä

 

Keskiviikko 10.8.2005, Kauppalehti, Kolmossivu, sivu 35

 

AMMATTILIITOT / Paperiliitto teki lakollaan prosenttiyksikön aukon kansantuotteen kasvuun. Kovat vaatimukset jouluvapaiden vaihtamisesta tuntuvaan työajan lyhentämiseen tulivat julki, mutta ne kiellettiin. Suomalaisia paperimiehiä huomattavasti avoimemmin vaatimuksistaan kertovat eteläkorealaisen lentoyhtiön Asianan lakkoilevat lentäjät.

 

Kun muualla maailmassa lentoyhtiöiden ja niiden henkilöstön kanssa neuvotellaan säästöohjelmista ja palkkojen leikkauksista, Etelä-Koreassa väännetään kättä lisäeduista. Lentäjät vaativat työnantajaltaan muun muassa ilmaisia golfmailoja toimitettavaksi hotelliinsa, kun joutuvat yöpymään matkallaan.

 

Muitakin vaatimuksia lentäjillä on. He haluavat esimerkiksi edustajansa lentoyhtiö Asianan hallitukseen. Yhtiö sen sijaan valittaa, ettei se pysty samaan aikaan maksamaan voimakkaasti kallistunutta polttoainetta ja lentäjien korkeiden palkkojen lisäksi vaatimia uusia etuja. Asianan uskotaankin miettivän jo ulkomaalaisten lentäjien palkkaamista nykyisten lentäjiensä sijalle. Yhdysvalloissa on liki 5 000 työttömäksi joutunutta lentäjää, joten kokeneita lentäjiä olisi saatavilla.

 

Lentäjien lakko on tullut kalliiksi Asianalle. Lakko osui kiireisimpään lomasesonkiin ja on kestänyt jo yli kolme viikkoa. Puolet Asianan kotimaanlennoista ja 10 prosenttia ulkomaanlennoista on jouduttu peruuttamaan.

 

Kansa on tuominnut lentäjien lakkoilun. Vaatimuksia on pidetty suorastaan mielivaltaisina. Etelä-Korean media on käsitellyt lentäjien lakkoa laajasti. Se on kääntänyt yleisen ilmapiirin lentäjiä vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asianan nettisivuilla on ollut jo pitemmän aikaa lakkotiedote, jossa sanotaan, että noin puolet (~400) ammattiliittoon kuuluvista piloteista lentää, ja lisäksi liittoon kuulumattomia pilotteja sekä ulkomaisia pilotteja.

 

Lakon takia onkin peruuntunut etupäässä  Etelä-Korean kotimaanlentoja, mutta myös kaukolentoja.

 

Enpä tunne lainkaan korealaista yhteiskuntaa tai ammattiliittojen asemaa, mutta paikallinen media näytää olevan sitä mieltä, että lakkoilijat vievät itsensä hautaan yhtiön kaatumisen mukana.

 

Korean hallitus on kuitenkin käyttänyt harvinaista poikkeuslakia, joka pakotti lakon loppumaan 30 päiväksi. Jos pilotit eivät palaa välittömästi töihin, heidät voidaan heittää tyrmään  :-\

 

Nyt osapuolilla on 15 päivää aikaa neuvotella. Jossei sopua synny, valtion riitalautakunta ottaa ohjat käsiinsä ja voi yksipuolisella päätöksellä määrätä lopputuloksen.

 

Tätä poikkeuslakia on käytetty vain 2 kertaa aikasemmin, mm. Hyundain lakon lopettamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti kertoo seuraavaa:

 

Hollannin KLM aloittaa hintasodan

 

Halvin hinta -periaate ja euron nettivarausmaksu tarjolla vain pohjoismaissa

 

Haastaja. KLM on jo nyt matkustajaluvuillaan suurin Pohjoismaissa toimiva ulkomainen lentoyhtiö.

 

Air Francen kanssa fuusioitunut hollantilainen KLM tuo ensimmäisenä lentoyhtiönä Euroopassa ja ainoastaan Pohjoismaille takuun parhaasta lentohinnasta. Samalla yhtiö alentaa nettivarausmaksun kymmenestä yhteen euroon. KLM haastaa näillä toimilla SAS:n ja Finnairin ja tavoittelee voimakasta kasvua näiden kotimarkkinoilta.

 

KLM:n Best Price -takuu tarkoittaa sitä, että jos pohjoismainen asiakas löytää vähintään viisi euroa halvemman hinnan samaan matkakohteeseen samalla reitillä ja samassa matkustusluokassa joltakin toiselta lentoyhtiöltä, KLM hyvittää hintojen erotuksen ja maksaa sen lisäksi vielä 50 euron hyvityksen.

 

Lisäksi hollantilaisyhtiö lupaa alentaa internetin kautta tehdyn 10 euron varausmaksun yhteen euroon, kun asiakas käyttää yhtiön verkkosivua KLM.com. Maksuvälineeksi käy luottokorttien lisäksi muun muassa pankkisiirto.

 

- Kilpailu Pohjolan markkinoilla on kovaa ja tavoitteemme on korkealla. Siksi halusimme esitellä uuden konseptimme ensimmäisenä Pohjoismaissa, sanoo KLM:n Euroopan-markkinoista vastaava johtaja Marnix Fruiteman.

 

Uusi konsepti on jo otettu käyttöön Ruotsissa. Suomessa se on käytössä syyskuun puolivälissä.

 

- Tämä kuulostaa kovin paljon markkinoinnilta. KLM on jo ollut selvästi yksi halvimmista lentoyhtiöistä, joten tällaisen lupauksen antaminen on helppoa. Muut lentoyhtiöt, mukaan lukien Finnair, eivät ole lähteneet KLM:n linjoille, sanoo Finnairin johtaja Sakari Romu.

[/quote

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti kertoo seuraavaa:

KLM:n Best Price -takuu tarkoittaa sitä, että jos pohjoismainen asiakas löytää vähintään viisi euroa halvemman hinnan samaan matkakohteeseen samalla reitillä ja samassa matkustusluokassa joltakin toiselta lentoyhtiöltä, KLM hyvittää hintojen erotuksen ja maksaa sen lisäksi vielä 50 euron hyvityksen.

 

Saattavat saada vielä postia Kuluttajavirastolta:

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=7009&tmf=7418&mode=readdoc

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistetään nyt kaksi asiaa samaan juttuun:

 

* Jenkeissä pidetään melkoisen varmana, että Delta on menossa nurin. Tarkemmin sanoen, yhtiö hakee chapter 11-tilaa.

 

* Ruotsista kuuluu kummia. FlyMe, Sterling ja mahdollisesti FlyNordic ovat todennäköisesti lyömässsä ns. hynttyyt yhteen perustaakseen pohjoismaisen halpalentoyhtiön. Asiasta kertoi mm. Dagens Industri :

 

"Vi har en plan på ett samarbete mellan Maersk Stirling och Fly Me där möjligen också Fly Nordic kommer in i bilden. Om Fly Me fortsätter ensamt kommer bolaget snart att försvinna", sa Christen Ager Hansen vars bolag Cognition kontrollerar 11 procent av rösterna i Fly Me."

 

Toinen lainaus : (koskien FlyMen tilannetta)

" En flygplansflotta på fyra plan kan aldrig bli lönsam, utan nu ska nya flyglinjer startas och verksamheten utvecklas. Trafiken ska synkroniseras med Maersk Stirlings flotta på 30 flygplan och eller Fly Nordic, som ingår i finländska flygbolaget Finnair. För att få lönsamhet räknar den nya ledningen med en egen flotta på 8-10 flygplan."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai on myös kurimuksessa, kallis öljy ja Tsunamin jälkeinen matkustajakato puristaa. Joutuivat myös lykkäämään kahden A340 käyttöönottoa em. syistä.

 

Taisi myös toimitusjohtaja päästä lomalle, ja ilmeisesti lisääkin henkilövaihdoksia on tulossa.

 

Lähteet: Kauppalehti, AirWise News

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tarkennusta Delta Airlinesin, USA:n 3. suurimman yhtiön vaikeuksiin:

 

Ensinnäkin 2. neljänneksellä tuli yli 340 miljoonaa dollaria tappiota säästötoimista huolimatta.

 

BBC:n mukaan Delta on tehnyt lähes pelkkää tappiota, vuodesta 2000 lukien yhteensä noin 10 miljardia dollaria.

 

Siispä Delta on pahassa käteispulassa. Joutui juuri myymään liityntäliikenneyhtiönsä Atlantic Southeast Airlinesin, jonka osti pois SkyWest. Myyntihinta arvoilta 450 miljoonaa, josta maksetaan 325 miljoonaa syyskuun lopussa, ja josta menee heti 100 miljoonaa GE Financelle velkojen lyhennykseen. Ja mikäli Delta menee Chapter 11-konkurssisuojaan 4 vuoden sisällä eikä jatka liityntäliikennesopimusta Atlantic/SkyWestin kanssa, loppuja 125 miljoonaa ei tarvitse maksaa. Tiukkaa vääntöä.

 

Velkaa ja sitoumuksia Deltalla on 20 miljardia dollaria. Osakkeiden hinta on pudonnut, markkina-arvosta on jäljellä vain 200 miljoonaa, ja dealerit kehottavat myymään, koska konkurssisuojassa osakkeiden hinta laskisi lähes nollaan.

Standard & Poor´s-luottoluokituslaitos onkin poistanut Deltan osakkeet molemmilta indeksilistoiltaan.

 

Luottokorttiyhtiöille (Amex) pitäisi maksaa ennen lokakuun loppua 750 miljoonaa luottokorteilla ennakkoon maksetuista lipuista, ja sopimuksen uusimiseksi samantien lisää 800 miljoonaa dollaria.

 

Konkurssisuojalait muuttuvat USA:ssa yhtiöiden kannalta hankalammiksi ensi lokakuussa. Ilmeisesti esim. eläkkeiden siirtäminen valtion rahaston maksettaviksi vaikeutuu. Siinä on yksi syy lisää siihen, että Delta mahdollisesti jo sitä ennen hakeutuu Chapter 11:een.

 

Lisäksi kesälentosesonki alkaa olla lopuillaan ja hiljaisempia aikoja edessä juuri silloin, kun kipeästi tarvittaisiin rahaa kassaan.

 

Ei siis helppoa olla Deltan talousjohtaja juuri nyt.

 

(ABC News/Market Watch/The State/BBC)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta on se, että sekä ne jenkkiyhtiöt, joilla vielä jotenkin pyyhkii, että myös muunmaalaiset lentoyhtöt valittavat sitä, että muutama jenkkiyhtiö saa konkurssisuojasta käsittämätöntä kilpailuetua muihin verrattuina.

 

Kun USA:n laki on toistaiseksi ollut se, mikä on, niin tilanne ei ole - vielä - muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.