Ilkka Mäkelä

Lentoyhtiöuutisia lyhyesti

1 027 viestiä aiheessa

STT:ltä poimittua:

 

"Lentoyhtiö Blue1 lisää vuorojaan Helsingin ja Kuopion välillä. Yhtiölle tulee kolmas päivittäinen vuoro nykyisten kahden lisäksi syyskuun 5. päivästä alkaen.

 

Pohjoismaisen SAS:n omistama Blue1 on laajentanut voimakkaasti toimintaansa sekä Suomen sisäisillä että kansainvälisillä reiteillä viime vuosina. Kolmannen päivittäisen lentovuoron aloittaminen Kuopioon on seuraava askel yhtiön laajentumisohjelmassa, Blue1 kertoi tiedotteessaan.

 

Blue1 lentää Kuopioon sekä Avro-suihkukoneella että Saab-potkuriturbiinikoneella."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair lentää Tampereelta Skavstaan:

-----------------

Talousnero 

 

Tiistai 16.8.2005, Kauppalehti, Kolmossivu, sivu 35

5. Mille Ruotsin lentokentälle halpalentoyhtiö Ryanair lentää Suomesta?

a) Arlandaan, b) Brommaan, c) Göteborgiin, d) Skavstaan.

 

Oikea vastaus: 5d

 

-----------

Näin siis jos Kauppalehteä uskomme  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KL tänään:

 

Halpalentoyhtiö FlyMe:n uuteen omistajaryhmään kuuluva norjalainen

Christen Ager-Hanssen julistettu henkilökohtaiseen konkurssiin Ruotsissa.

 

Copterlinen hallitus lykkäsi päätöstä uudesta kopterista.

Vaihtoehtoja selvitetään edelleen.

 

Finnairin teknisellä huollolla menee hyvin.

Uusia sopimuksia odotellaan Embraerien huolloista.

 

Varkauden liikenne jatkuu syksyyn saakka Finncommin hoitamana

 

BLUE1 lisää kolmannen päivittäisen vuoron Kuopioon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin teknisellä huollolla menee hyvin.

 

Missään ei enää mainita Lufthansaa MD-11 huollon puolella asiakkaana, ja kuulemma sopimus on purettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlyMe lopettaa kaksi reittiä kannattamattomana : Tukholma-Sundsvall ja Tukholma-Ängelholm/Helsingborg. Lisäksi yhtiö on solminut 60 miljoonan kruunun (n. 6 miljoonaa euroa) chartersopimuksen NTT Travel Groupin kanssa

 

EDIT : NTT on erikoistunut lentoihin Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS puolitti tappionsa (-75 miljoonaa €) tammi-kesäkuussa, verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen.

 

Tytäryhtiö Blue1 puolestaan hilasi itsensä voiton puolelle vastaavalla ajanjaksolla, joista voitollinen tulos (41 milj. kruunua) syntyi kokonaan toisella neljänneksellä, eli huhti-kesäkuussa.

 

Myös SAS käänsi kelkkansa ylös päin nimenomaan tuon vuosipuolikkaan  lopussa, joten lupa on odottaa parempia uutisia jatkossakin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n tiedote:

Blue1:lle voitollinen puolivuotiskausi

 

Vuoden 2004 kolmannella neljänneksellä alkanut positiivinen liikennekehitys on edelleen kasvussa vuoden 2005 ensimmäisellä puolivuotiskaudella. Positiivinen liikennekehitys ja käyttöasteen paraneminen ovat toteutuneet kaikilla osa-alueilla.

 

Korkeampi matkustajakäyttöaste

 

Reittiliikenteessä matkustajakäyttöaste kasvoi 9,8 prosenttiyksikköä 57,6 prosenttiin. Kotimaanreittien matkustajakäyttöaste oli 63,3 %. Matkustajamäärä kasvoi 32 % ensimmäisellä puolivuotiskaudella verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon.

 

Kapasiteetti (ASK) kasvoi 2 %. Euroopanreittien (voimakas) vähentäminen ja kotimaanliikenteen kasvattaminen vuoden alussa uusilla Rovaniemen ja Vaasan reiteillä on muuttanut huomattavasti kapasiteetin jakaumaa.

 

Yksikkötuotot (yield) kasvoivat 6 % edellisvuoteen verrattuna. Kasvaneet polttoainekustannukset rasittivat  tulosta 4,8 MEUR:lla, ja yksikkökustannukset kasvoivat 10%.

 

Liikevaihto kasvoi

 

Blue1:n matkustajatuotot kasvoivat 88,1 miljoonaan eurooon, jossa parannusta on 21,2 MEUR. Liikevaihto kasvoi 66,9 MEUR:sta 97,6MEUR:iin. Matkustajatuottojen kasvun lisäksi liikevaihtoon vaikutti Blue1:n Suomessa harjoittama SAS-konsernin muiden yhtiöiden sekä eräiden Star Alliance -yhtiöiden tuotteiden myynti ja markkinointi.

 

Kokonaisliiketulos 4,8 MEUR

 

EBITDAR-liikevoitto oli 13 MEUR ensimmäisellä puolivuotiskaudella. Kasvua on 11,4 MEUR edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisliiketulos ensimmäisellä puolivuotiskaudella oli 4,8 MEUR, jossa kasvua on 11,6 MEUR edellisvuoteen verrattuna.

 

EDIT-liikevoittoprosentti oli 9,3 % liikevaihdosta toisella vuosineljänneksellä.

 

Ensimmäisen puolivuotiskauden positiivinen tulos johtuu yhtiön toimitusjohtajan Sveneric Perssonin mukaan käyttöasteen reippaasta kasvusta, joka on seurausta tehostetusta lentotoiminnasta sekä tarkoituksen-mukaisesta kapasiteetinjaosta.  "Yli 30 %:n matkustajamäärän kasvu kertoo siitä, että asiakkaat ovat ottaneet meidät erittäin hyvin vastaan Suomen markkinoilla", sanoo yhtiön toimitusjohtaja Sveneric Persson. "Tämä on myös nähtävissä markkinaosuuksien kasvuna kaikilla reiteillämme", jatkaa Persson, joka 1. syyskuuta jättää Suomen ottaakseen vastaan toimen SAS:n Amerikoiden organisaation maajohtajana

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS myös lanseeraa uuden yhdensuuntaisen lipputyypin 1.9. alkaen. Erona aiempiin ja muiden yhtiöiden lippuihin on se, että yhden suuntaisten lippujen hinnat ovat edullisempia ja niitä voi yhdistää meno-paluuksi. Tämä taas tuo parannuksen siihen, että minimi perilläoloaikoja ei ole lipun ehdoissa. SAS:n Saksan reiteillä palvelu alkaa vasta tammikuussa 2006.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomista:

 

Air Finlandin lentoemännät pelkäävät Kabulia

 

Air Finlandin lentoemännät pelkäävät henkensä puolesta, sillä he eivät halua lentää Kabuliin. Asiasta syttyi ilmiriita lomalentoyhtiö Air Finland ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY välille.

 

Syynä ovat Air Finlandin Afganistanin pääkaupunkiin Kabuliin aloittamat YK-sotilaiden siirtolennot.

 

SLSY:n mukaan stuertit ja lentoemännät kokevat olevansa hengenvaarassa, minkä vuoksi lennoille osallistumisen tulisi olla vapaaehtoista.

 

Lennoille on lähdetty normaalien työvuorolistojen perusteella.

 

- Ketään ei ole pakotettu eikä kukaan ole sanonut, ettei halua lentää, sanoo Air Finlandin toimitusjohtaja Mika Helenius.

 

- Lennot ovat aiheuttaneet suurta ihmetystä ja kauhunsekaisia tunteita niiden keskuudessa, jotka ovat olleet vuorolistoilla, sanoo SLSY:n puheenjohtaja Mauri Koskenniemi.

 

Koskenniemen mukaan työvuorolistojen perusteella kyseessä on kymmenen lennon sarja. Heleniuksen mukaan lentoja on tehty kaksi, ja jatko on auki.

 

Ensimmäisellä lennolla viime viikon tiistaina lennätettiin 145 unkarilaista rauhanturvaajaa Budapestistä Kabuliin ja palattiin tyhjänä. Toisella lennolla unkarilaisia kotiutettiin Kabulista Budapestiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomista:

 

Air Finlandin lentoemännät pelkäävät Kabulia

 

Ensimmäisellä lennolla viime viikon tiistaina lennätettiin 145 unkarilaista rauhanturvaajaa Budapestistä Kabuliin ja palattiin tyhjänä. Toisella lennolla unkarilaisia kotiutettiin Kabulista Budapestiin.

 

Täytyy olla tuottoisaa kun kannattaa

lennellä noin paljon tyhjälläkin koneellla.

 

Ottaiskohan ne siviilejä kyytiin? Lähteekö muita....?   ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalainen Regional1 (Alberta) lopettaa säännöllisen reittiliikenteen syyskuun 11. ja keskittyy tilauslentoihin.

 

http://www.regional1.ca/About_Us/PressRelease.asp

 

"The reasons for this decision are:

 

- Spiraling fuel costs, and the cannot be controlled by the airline despite fuel surcharges, thereby severely impacting our business plan.

 

- The current fare discounting environment does not provide fares that produce an economic return. Other carriers we compete with are discounting to fare levels that we believe are uneconomic, thus removing any potential for adequate returns." (Regional1)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northwest Airlines, yksi jenkkilän suurista, joka ei vielä ole konkurssisuojassa, on pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa.

 

Tappiota tulee tällä hetkellä noin 4 miljoonaa dollaria päivässä. Siis päivässä. Yhtiön kiistellyt johtajat haluavat leikata 1,1 miljardia dollaria vuosittaisista palkkakustannuksista.

 

Yhtiön johtoportaan 3 miestä ovat kuitenkin kuitanneet itselleen isot "haamuoptiot" (phantom options), jotka voidaan nostaa, vaikkei osakkeilla itse asiassa tehdä kauppoja ollenkaan. (Kokonaan uusi termi minulle...haamuoptio???) Uutisten mukaan kukin johtaja kuittasi 200000-400000 dollaria per nenä puhtaana käteen.

 

Yhtiö olikin vaatimassa mekaanikoilta 25 % palkanpudotuksia ja lähes puolet pitäisi irtisanoa, jotta säästettäisiin 175 miljoonaa dollaria. Mekaanikot menivätkin lakkoon, mutta yhtiö oli kouluttanut 1500 uutta korvaavaa mekaanikkoa 100 miljoonalla dollarilla ammattiliiton laskelmien mukaan...Omituista säästöpolitiikkaa?

 

Mekaanikkojen mukaan NWA:lla on USA:n isojen yhtiöiden vanhin konelaivasto. Niinpä heti perjantaina tapahtui 747-incidentti Guamissa ja lauantaina 2 muuta incidenttiä Detroitissa.

 

NWA säästi sillä tavoin, että aloitti harvennetun syysaikataulun viikon etuajassa, mikä pudotti lentojen määrää 17 %.

 

Airliners.netin keskustelupalstalla, jonka jenkit näyttävät vallanneen, on lähes 400 katkeraa viestiä NWA:n mekaanikkojen lakosta ja "väärästä businessmallista" jne. Siellä on väitelty jopa siitä, nousiko Adolf Hitler valtaan demokraattisin keinoin ja siitä, kannattivatko Marx ja Trotski tasapalkkajärjestelmää  ;D Ts., voiko mennä enemmän off-topiciksi ja henkilöherjaukseksi? Luettavaa:

 

http://www.msnbc.msn.com/id/9001752/

 

(USA Today/Aviation Safety Network/MSNBC)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmin paikka, toivottavasti NWA vielä nousee ahdingosta. Tähän mennessä niiden taktiikka on vissiin ollut kuitenkin suht. toimiva, toisaalta onko mitään mieltä kilpailla muiden (konkurssisuojan sisällä olevien) lentoyhtiöiden kanssa. Antaisivat jo niiden kuolla, ihme vitkutusta kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volga-Dnepr hankkii viisi uutta  An-124-100M-150-konetta. Kyseessä on AN-124n parannettu versio, joka pystyy ottamaan rahtia 150 tonnia. Toimitukset alkavat 2008.

 

Lähde: ATW Online

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlyMe lopettaa kaksi reittiä kannattamattomana : Tukholma-Sundsvall ja Tukholma-Ängelholm/Helsingborg. Lisäksi yhtiö on solminut 60 miljoonan kruunun (n. 6 miljoonaa euroa) chartersopimuksen NTT Travel Groupin kanssa

 

EDIT : NTT on erikoistunut lentoihin Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään.

 

SAS:n yhteistyö NTT:n kanssa loppui kun eivät

tunnu saavan maksetuksi 20 miljoonan kruunun

(2,1 MEUR) velkojaan SAS:lle. Mistähän saavat rahaa

FlyMelle?

http://www.flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?ID=3412&KatID=1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Target Marketing of Scandinavia joka hoitanut DELTAn

myynnin ja markkinoinnin täällä vetäytyy Suomesta

ja edustus siirtyy Yellow Skylle.

Samalla myös myös Air Seychelles, China Airlines, Air Jamaica,

West Indian Airline BWIA ja Alamo-autovuokraamon edustukset

siirtyvät Yellow Sky:lle.

 

Enpä ole ennen firmasta kuullut.

http://www.yellowsky.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.