Mikko Lindström

gMax tutorial - objektin saaminen simuun (FSX)

24 viestiä aiheessa

Tervehdys.

 

Jotta saataisiin uusia henkilöitä kenttiä tekemään niin ajattelin tehdä vähän ohjeen tynkää yhdestä perusasiasta jota aina silloin tällöin kysellään täällä, eli siitä miten gMaxilla tehty objekti saadaan näkymään itse simussa. Tein ohjeen FSX:lle koska mielestäni nykyään on järkevämpää tehdä sceneryt jo tuolle uusimmalle simulle. Tässä ohjeessa en kerro miten itse mallinnus tapahtuu, koska niistä on Tatu Kantomaa jo tehnyt hyvät ohjeet:

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,64163.0.html

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,44311.0.html

 

Koneella tulee olla asennettuna gMax, FSX gMax gamepack (tulee FSX SDK:n mukana) sekä itse FSX. Nuo on aika simppeli asennella ja niissä tulee mukana omat ohjeet joita voi tarvittaessa käyttää.

 

1. Objektin mallinnus ja teksturointi valmis

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

2. Asetetaan GUID ja FriendlyName

 

Jokaisella objektilla tulee olla GUID sekä FriendlyName parametrit asetettuna. Nämä saa helposti laitettua valitsemalla gMaxin valikosta FS Tools -> LODNameTool -> Create new GUID for this file. Tämän jälkeen tulee ikkuna johon voi syöttää FriendlyName parametrin, tässä tapauksessa annoin nimeksi "tower" joka kuvaa hyvin itse objektia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Työkalun generoimia arvoja pääsee tarkastelemaan valikosta File -> File properties -> Custom

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

3. Valmiin modelin exporttaus MDL tiedostoksi

 

Kun edellä olevat toimenpiteet on tehty, päästään objekti exporttaamaan MDL muotoon. Tämä tapahtuu valitsemalla File -> Export. Tallennusmuodoksi tulee valita Flightsim Model (*.MDL)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Save napin painalluksen jälkeen gMax näyttää seuraavan ikkunan. Default asetuksilla on hyvä jatkaa. Painetaan OK nappia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos kaikki on tehty oikein gMax rouskuttaa hetken aikaa eikä näytä mitään virheilmoituksia tms.

 

4. XML tiedoston tekeminen

 

Jotta objekti saadaan näkymään simussa se tarvitsee kaverikseen XML tiedoston. Tiedoston voi luoda esimerkiksi muistiolla. Tiedosto näyttää seuraavalta:

 

<FSData version="9.0"

        xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"

        xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">

 

    <SceneryObject lat="62.6926995493007" lon="22.8241054034247"

                   alt="0M" pitch="0.0" bank="0.0"

                   heading="46" altitudeIsAgl="TRUE"

                   imageComplexity="SPARSE">

        <LibraryObject name="{bc9d4f4b-8c9a-4cf4-a8cf-346c8070f84f}"

                       scale="1.0"/>

    </SceneryObject>

 

</FSData>

 

lat ja lon kohtiin tulee asettaa koordinaatit johon objekti halutaan sijoittaa. Koordinaatit saa helposti simusta slewaamalla koneen sopivaan kohtaan ja ottamalla koordinaatit ylös. Heading kohtaan annetaan suunta mihin objektin tulee sojottaa simussa. LibraryObject name kohtaan tulee asettaa GUID arvo joka luotiin kohdassa 2. Arvon voi kopioida suoraan gMaxista jolloin ei tule kirjoitusvirheitä. Muihin arvoihin ei normaalisti tarvitse koskea.

 

5. MDL+XML = BGL

 

Nyt meillä pitäisi olla 2 eri tiedostoa, *.MDL ja *.XML tiedosto, tässä tapauksessa tower.mdl ja tower.xml. Nämä kaksi tiedostoa sijoitetaan FSX SDK:n BGL Compiler SDK:n kansioon. Normaalisti kansio sijaitsee seuraavan polun päässä:

 

C:Program FilesMicrosoft GamesMicrosoft Flight Simulator X SDKSDKEnvironment KitBGL Compiler SDK

 

Tämän jälkeen otetaan XML tiedostosta kiinni ja raahataan se BglComp.exe tiedoston päälle. Näytöllä vilahtaa nopeasti seuraava ikkuna, jonka jälkeen kansioon pitäisi ilmestyä BGL tiedosto (olettaen että bglcomp ei ole antanut mitään virheilmoituksia).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt valmis BGL tiedosto voidaan sijoittaa FSX:n Addon Sceneryscenery kansioon tai tehdä sille oma kansionsa Addon scenery kansion alle. Objekti ei vielä tämän jälkeen näy simussa, vielä pitää tehdä library tiedosto samaan tapaan kuin edellinen XML tiedosto tehtiin. Tiedosto näyttää seuraavalta:

 

<FSData version="9.0" xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">

  <ModelData sourceFile="C:POLKUJOKAJOHTAAMDLTIEDOSTOON ower.MDL" />

</FSData>

 

Jos samaan sceneryyn tulee useita eri objekteja, kannattaa ne kaikki listata samaan library tiedostoon jolloin ei tule miljoonaa eri tiedostoa scenery kansioon.

 

Tallennetaan tiedosto esimerkiksi nimellä tower_lib.xml ja raahataan sekin jälleen BglComp.exe tiedoston päälle ja lopputuloksena pitäisi olla jälleen uusi BGL tiedosto. Siirretään valmis BGL tiedosto simun Addon Scenery kansioon samaan paikkaan kuin edellinenkin BGL tiedosto.

 

6. Tekstuuritiedosto simun ymmärtämään DDS muotoon

 

FSX maisemissa kannattaa käyttää DDS muotoisia tekstuureita, vaikka vanhat BMP tiedostotkin näkyvät. Muunnos tehdään esimerkiksi ImageTool työkalulla joka tulee SDK:n mukana.

 

Avataan tekstuuritiedosto ImageTool työkaluun. Normaalisti kannattaa tehdä mipmapit tekstuurille. Tämä onnistuu valitsemalla Image -> Create MipMaps. Tämän jälkeen tehdään tekstuurista DXT1 tai DXT3 muotoinen, Image -> Format -> DXT1 tai DXT3. DXT3 on hieman parempilaatuinen, mutta vastaavasti vie enemmän tilaa. Tämän jälkeen valitaan File -> Save as ja valitaan tallennusmuodoksi DDS ja tallennetaan tiedosto simun Addon Scenery exture kansioon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

7. Valmis objekti simussa

 

Jos kaikki on mennyt hyvin eikä virheilmoituksia ole tullut, nyt objektin pitäisi näkyä oikein simulaattorissa :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeah  :thmbup:

Nyt kun vielä löytäis aikaa testailla kaikkea. Sais tuon yhden vuorenkin heitettyä tuonne simuun...

 

PS. Mistäs tuon Gamepackin saa?

Yhtäkkiseltään en googlettamalla löytänyt :-[ Vai onko se sama kuin FS2004 -gamepack?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Mistäs tuon Gamepackin saa?

Yhtäkkiseltään en googlettamalla löytänyt :-[ Vai onko se sama kuin FS2004 -gamepack?

 

Tulee siinä FSX SDK:n mukana joka tulee vain FSX Deluxen kanssa. Alkuperäisessä versiossa taisi olla vain 3DSMaxille export moduulit mutta SDK SP1 mukana tuli myös GMaxille. Nykyäänhän tuosta on jo SP2 tullut joka kannattaa asentaa.

 

SP1 asennuksen jälkeen gamepackin pitäisi löytyä seuraavan polun päästä:

 

...\SDK\Environment Kit\Modeling SDK\FSX_GmaxGamePack

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähänkään monimutkaisempien objektien sijoittelu käy näppärästi, kun exporttaa objektin lentokonemodelina esim. default-Cessnan päälle. Tämän objektin kanssa on sitten helppo slewata ympäriinsä ja hakea juuri oikeat koordinaatit. FS2004-gamepackin kanssa onnistuu ihan suoraan, en tosin tiedä miten FSX:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä hyvä ohje! Nyt löytyy hyvät ohjeet, FSX deluxe, inspiraatiota ja intoa aloittaa objektien tekeminen! Ensin voisi kyllä harjoitella, ettei tule ihan outoja objekteja, jotka haukutaan lyttyyn, jos harjoittelisi tekemällä sceneryn... Näillä mennään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pärkkeles, ei ymmärrä...

Asensin siis SDK:n, mutta esim. gmaxin gamepacks -kansiossa ei ole mitään kuten ei ole missään gmaxin valikoissakaan. Teinkö jotain mahdollisesti väärin tms?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pärkkeles, ei ymmärrä...

Asensin siis SDK:n, mutta esim. gmaxin gamepacks -kansiossa ei ole mitään kuten ei ole missään gmaxin valikoissakaan. Teinkö jotain mahdollisesti väärin tms?

 

 

Makemdl.exe, FSModelExp.dle ja makemdl.parts.xml pitää siirtää manuaalisesti sinne gMax\plugins kansioon. Siis sieltä, mihin sen SDK:n asensit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pärkkeles, ei ymmärrä...

Asensin siis SDK:n, mutta esim. gmaxin gamepacks -kansiossa ei ole mitään kuten ei ole missään gmaxin valikoissakaan. Teinkö jotain mahdollisesti väärin tms?

 

 

Näyttääkö sun gMaxin hakemistorakenne tältä? Käynnistithän gMaxin siitä gamepackin tekemästä pikakuvakkeesta etkä siitä gmaxin omasta .exestä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten mikko, onko sulla noi alotusviestin kuvat tallella? Voisit upata noi kuvat uudestaan, ja sitten joku mode voisi laittaa ne pysyviksi sitten.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Näyttääkö sun gMaxin hakemistorakenne tältä? Käynnistithän gMaxin siitä gamepackin tekemästä pikakuvakkeesta etkä siitä gmaxin omasta .exestä?

 

Pitää tsekata kun pääsen töistä. Tuo gamepacks -kansio on tosiaan ihan tyhjä joten sillä hiukan alkoi ihmetyttää...

 

Mahtava juttu kun nuo kuvat tuli takaisin :-)

 

Laitoin Lindströmille postia EFSI -laajennusta koskien.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo asennuksessa mennyt jotain pieleen sitten. Oothan laittanut kaikki SDK:n service packit? Tuota gMaxille tehtyä gamepackia ei ollut siinä alkuperäisessä SDK:ssa vaan se tuli vasta muistaakseni ekassa SP:ssä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän mahtaa mättää, kun en saa exportattua edes naurettavan yksinkertaista teksturoimatonta laatikkoa MDL-muotoon? Joka kerta tulee tällainen samanlainen virheilmoituslitania exporttausvaiheessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän mahtaa mättää, kun en saa exportattua edes naurettavan yksinkertaista teksturoimatonta laatikkoa MDL-muotoon? Joka kerta tulee tällainen samanlainen virheilmoituslitania exporttausvaiheessa.

 

 

Hmm... olethan muuttanut Windowsin regional settingseistä desimaalierottimeksi pisteen (.) pilkun tilalle (,)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... olethan muuttanut Windowsin regional settingseistä desimaalierottimeksi pisteen (.) pilkun tilalle (,)?

 

No niin, sieltähän se vika löytyikin. Kiitokset tästä ja samalla onnittelut synttärin johdosta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuon FSX_GMaxin saa auki? Tulee sellanen ikkuna, jossa lukee et "3DSMAX plugin directory not found". Mitä mahtaa tarkottaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin tässä taannoin lisätä vakiokenttiin rakennuksia, mutta pian huomasin että intoa on enemmän kuin taitoa  ;D. Tatu Kantomaan ohjeita seuraamalla sain väsättyä yksinkertaisen mökin, mutta ongelmat alkoivat tämän threadin kohdassa 4. Mitä boldattuihin kohtiin tulee sijoittaa, jotta mökki näkyisi simussa koordinaateissa N60°39' E24°53' <SceneryObject lat="62.6926995493007" lon="22.8241054034247" Toinen onglema tuli vastaan kohdassa 6. Saan luotua JPEG-tiedostosta MipMapit, mutta yrittäessäni muuttaa sitä muotoon DXT3/DXT1 ImageTool herjaa seuraavaa:

 

[ attachment removed / expired ] Mikä avuksi?

 

Terveisin, Petri

 

edit. Tässä "maistiainen" mitä tuleman pitää  ;D (toistaiseksi olen aloittelija näissä hommissa joten laatu sen mukaista..)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään