Guest mtanttar

Ulkomaille lentämään?

6 viestiä aiheessa

Ajattelin perustaa tällaisen ketjun, josta on varmaan monelle aloittelevalle lentäjälle hyötyä. Eli kyselen tässä mistä olisi hyvä aloittaa ulkomailla lentäminen, kun hommat alkavat sujua Suomen rajojen sisällä? Itseäni kiinnostaa isoilla koneilla reittien lentämisen lisäksi myös vfr-lentäminen. Eri maiden välillähän on suuriakin eroja käytännöissä ja radioslangissa, eikä varmaan ensimmäisenä kannata suunnata esim. Venäjälle, mutta missä menetelmät muistuttavat eniten Suomen vastaavia? Lisäksi karttojen saatavuudessa on eroja.

 

Kokeneilla lentäjillä nämä tiedot löytyvät varmaan ulkomuistista, joten viitsittekö tehdä aloittelijoita varten pientä tiivistelmää, esimerkiksi parista maasta joissa/joihin on helppo lentää:

 

-Mitä eroja on Suomen liikenteeseen/radiokulttuuriin?

-Mistä löytyvät ko. maan välttämättömät kartat (menetelmät, reittisuunnistuskartat ym.)?

-Mistä löytyy valmiita lentosuunnitelmia ko. maahan?

-Mitä muuta on syytä tietää/osata kun suunnataan Suomen rajojen ulkopuolelle?

 

Tietysti olennaista on myös miten reitillä toimitaan lennettäessä esim. keski-Eurooppaan. Miten käytännössä ollaan yhteydessä niiden maiden lennonjohtoihin joiden yli lennetään? Mikä on Eurocontrol ja miten se toimii?

 

Esimerkkinä voisi olla vaikka Finncommin lento Stuttgartiin. Mitä karttoja tarvitaan, mistä ne mahtavat löytyä, mihin lennonjohtoihin matkan aikana tarvitsee olla yhteydessä, miten reitti suunnitellaan jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin perustaa tällaisen ketjun, josta on varmaan monelle aloittelevalle lentäjälle hyötyä. Eli kyselen tässä mistä olisi hyvä aloittaa ulkomailla lentäminen, kun hommat alkavat sujua Suomen rajojen sisällä? Itseäni kiinnostaa isoilla koneilla reittien lentämisen lisäksi myös vfr-lentäminen. Eri maiden välillähän on suuriakin eroja käytännöissä ja radioslangissa, eikä varmaan ensimmäisenä kannata suunnata esim. Venäjälle, mutta missä menetelmät muistuttavat eniten Suomen vastaavia? Lisäksi karttojen saatavuudessa on eroja.

 

Kokeneilla lentäjillä nämä tiedot löytyvät varmaan ulkomuistista, joten viitsittekö tehdä aloittelijoita varten pientä tiivistelmää, esimerkiksi parista maasta joissa/joihin on helppo lentää:

 

-Mitä eroja on Suomen liikenteeseen/radiokulttuuriin?

-Mistä löytyvät ko. maan välttämättömät kartat (menetelmät, reittisuunnistuskartat ym.)?

-Mistä löytyy valmiita lentosuunnitelmia ko. maahan?

-Mitä muuta on syytä tietää/osata kun suunnataan Suomen rajojen ulkopuolelle?

 

Tietysti olennaista on myös miten reitillä toimitaan lennettäessä esim. keski-Eurooppaan. Miten käytännössä ollaan yhteydessä niiden maiden lennonjohtoihin joiden yli lennetään? Mikä on Eurocontrol ja miten se toimii?

 

Esimerkkinä voisi olla vaikka Finncommin lento Stuttgartiin. Mitä karttoja tarvitaan, mistä ne mahtavat löytyä, mihin lennonjohtoihin matkan aikana tarvitsee olla yhteydessä, miten reitti suunnitellaan jne.

 

- Kartat löydät ko. maan VACC:n sivuilta.

- Radiokulttuurissa on eroja lausunnassa,fraseologiassa ym. mutta kyllä ne ihan hyvin normaali englanninkielen taitava tajuaa.

- Lennettäessä isoille kentille EDDF,EGLL jne. on syytä osata esimerkiksi odotuskuviossa lentämiset ja ennenkaikkea omata kärsivällisyyttä.

 

Jos kannan korteni kekoon tuohon esimerkkilentoon niin tietty molempien kenttien kartat täytyy olla,myös varakentän.Matkan aikana olet yhteydessä tietysti ensin lähtökentän paikalla oleviin positioihin ja sitten,kun EFHK_APP:n vastuualueelta poistut niin yhteys EFES:iin jos paikalla sattuu olemaan.Poistuttuasi EFES:in alueelta yhteys EETT_CTR:iin  jne.Lopussa sitten Stuttgartin positioihin: APP,TWR,GND.

 

 

 

Tässä omia vinkkejä,enemmän lentävät osaa neuvoa paremmin.Ei se ulkomaille lentäminen tähtitiedettä ole,kun tunnet olevasi valmis niin eikun menox :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassa ei eri maiden välillä kovin suuria eroja ole (pl. Venäjä, Ukraina yms..). Jos Suomessa osaat IFR:lla lentää, ja englanti tietenkin on hallussa, niin varmasti osaat muuallakin Euroopassa.

 

-Mistä löytyvät ko. maan välttämättömät kartat (menetelmät, reittisuunnistuskartat ym.)?

Kun lennät ulkomaille, kannattaa tutustua kyseisen maan divisioonan sivuihin, http://www.ivao.aero/divisions/divisions.asp . Sieltä löytyy kartat, tietoja menetelmistä, NOTAM:it..

 

-Mistä löytyy valmiita lentosuunnitelmia ko. maahan?

IVAO:n Flight Plan Database'sta,  http://www.ivao.aero/db/route .

 

-Mitä eroja on Suomen liikenteeseen/radiokulttuuriin?

Eroja voi olla mm. radiokielessä, esimerkkinä jossain maassa voit kuulla sanottavan radar contact'in sijaan ''identified''. Eroavaisuudet tuskin ovat niin suuria etteikö niitä ymmärtäisi.

 

-Mitä muuta on syytä tietää/osata kun suunnataan Suomen rajojen ulkopuolelle?

Tietysti olennaista on myös miten reitillä toimitaan lennettäessä esim. keski-Eurooppaan. Miten käytännössä ollaan yhteydessä niiden maiden lennonjohtoihin joiden yli lennetään?

Samalla lailla tarvitset karttoja ja olet lennonjohtoon yhteydessä kuin Suomessakin, siinä ei mitään eroa.

 

Ja jos Keski-Eurooppaa etelämmäksi suunnittelet lentoa, on otettava huomioon se, että mm. Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa etelään lennettäessä käytetään parittomia lentopintoja ja pohjoiseen parillisia. Tämä siis poikkeaa Suomessakin käytettävästä järjestelmästä (itään pariton pinta, länteen parillinen).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista se, että IFR-lennolla ei tarvitse itse miettiä minkä jakson sinne radioon laittaa, kyllä se lennonjohtaja sen kertoo  ;) Ja jos välistä puuttuu joku aluelennonjohto, niin ne muistuttaa kyllä viestillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli ihan hyvin ulkomailla pärjää, jos Suomessakin pärjää.  :thmbup: Mikään ei ole mukavampaa, kun jollekkin Euroopan isolle kentälle lentäminen isossa tapahtumassa.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista se, että IFR-lennolla ei tarvitse itse miettiä minkä jakson sinne radioon laittaa, kyllä se lennonjohtaja sen kertoo  ;) Ja jos välistä puuttuu joku aluelennonjohto, niin ne muistuttaa kyllä viestillä

 

Kertoo ne sen VFR-lentäjällekin jos lentää valvotussa ilmatilassa sen lennon ;)

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään