Guest Lappis

Synkkää historiaa 06.06.1984

11 viestiä aiheessa

Seuraava juttu osoitteesta:

http://personal.inet.fi/urheilu/ahvenisto/uutiset.html

 

Helikopteri onnettomuus Ahvenisto 6.6.1984

 

Vauhtijuhlasta murheeksi uutisoi Vauhdin Maailman nr. 6 vuonna 1984. Hämeenlinna Racen piti olla yksi rata-autoilun vuoden kohokohdista. Mutta toisin kävi. Sunnuntaipäivän saldoksi tuli 5-kuollutta ja 26-loukkaantunutta ihmistä. Myös minä olin paikalla isäni ja serkkuni kanssa. Se kohta mihin helikopteri lopulta palavana päätyi oli vain noin 15-metrin päässä siitä missä me kisaa katsoimme. Kiirehän siinä tuli. Itse koin onnettomuuden sillä tavalla, että aina kun helikopteri lensi jossain minä juoksin suojaan. Ja varmaan ainakin pari viikkoa näin painajaisunta onnettomuudesta. 7-vuotiaalle kova kokemus.

Tässä on linkki apu-lehden juttuun

Toinen linkki (englanniksi)

 

Sorry jos oli jo jossain....

Tuli vaan mieleen tämä jotenkin kun nyt nuo Jyskälän ajot.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olin jo unohtanut kyseisen onnettomuuden, mutta nopeastihan se palautui mieleen...

 

Muistelen joskus katsoneeni videokuvaakin ko. onnettomuudesta. Onkohan sitä enää missään?

 

 

Tuon Apu-lehden kuvien perusteella kone on ollut OH-HAG. Onkohan siitä kuvia missään ehjänä? A.net ei tässä asiassa auttanut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kyllä tapauksen vaikka olin tuolloin vasta 8-vuotias.

 

Tuossa englanninkielisessä jutussa sanotaan että neljä helikopterin matkustajaa ja yksi maassa ollut kuolivat mutta Apu-lehden juttu antaa ymmärtää että helikopterin kaikki matkustajat selvisivät. Miten se oli oikeasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuon Apu-lehden kuvien perusteella kone on ollut OH-HAG. Onkohan siitä kuvia missään ehjänä? A.net ei tässä asiassa auttanut...

 

Ettei vaan olisi ollut OH-HAG 47G-malli. Ahveniston kopteri oli 47J, joita tuohon aikaan oli HSI ja turmakopteri HAC, mikäli oikein muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuossa englanninkielisessä muuten puhutaan 06.May.1984 Eli sekin jutussa hiukan heittää että puhutaan eri kuukaudestakin.

 

Sen verran muistan kyllä että kyseessä oli J mallin 47, mutta tunnusta ei pysty suuremmin selvittämään kun tuo avun artikkeli on serverillä jonne jo liikaa liikennettä ainakin tälle päivälle on ollut niin joutuu odottelemaan että sen näkee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjasta Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994 (S.Jylhä) löytyy tämä onnettomuusselostus:

OH-HAB

Helikopteri Agusta-Bell 47J-2A vno. 2007

 

Sunnuntaina 6.toukokuuta 1984 Hämeenlinnan Ahveniston moottoriradalla oli vauhtikilpailut. Helikopterilentäjä myi niiden aikana yleisölennätyksiä. Palatessaan ensimmäiseltä hän menetti 13.07 täysin koneensa hallinnan. Se pyöri alas katsojia täynnä olevaa rinnettä ja syttyi tuleen. Ohjaaja ja kolme matkustajaa selvisivät, mutta pahoin palovammoin. Yksi matkustajista kuoli.

Myös neljä sivullista katsojaa sai kuolettavan osuman pääroottorin lavoista ja 22 sai isku-tai palovammoja. Sää oli puolipilvinen. Kohtalainen ja puuskainen tuuli puhalsi helikopterin laskusuuntaan. Koneessa oli neljä matkustajaa, vaikka paikkoja oli vain kolme. Tutkijalautakunta piti onnettomuuden syynä myötätuuleen ja sopimattomalle laskupaikalle tehtyä laskuyritystä, jolloin ohjaaja menetti helikopterin suuntaohjattavuuden. Myötävaikuttavina tekijöinä olivat olosuhteisiin nähden varsin suuri lentomassa ja ohjaajan vähäinen kokemus helikoptereilla ja erityisesti kyseisellä tyypillä, jota pidettiin vaikeana lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti muistelee Ahveniston 1984 tapausta.    https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/936d2b3f-8494-4d8b-8152-c4e4dd91e3e0

"Minun mielipiteeni on, että jos tuohon olisi 5000 tunnin pilotti tullut samalla tavalla, siinä olisi käynyt samalla tavalla – mutta siinä on sellainen pieni, ratkaiseva ero, että se tuskin olisi tullut siihen."   Eko Lähteenmäen kommentti.

Pilotilla oli kokemusta vain  286 tuntia ja ainoastaan 32 onnettomuuskonetyypillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan karmea onnettomuus.

Kopterityyppihän on mäntämoottorinen, joten mietin, että kuinkahan paljon herkemmin 100LL liemahtaa kuin Jet-A1? Uutisen perusteella jää käsitys, että polttoaine olisi syttynyt liki räjähdysmäisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Matti Kokkonen kirjoitti:

Aivan karmea onnettomuus.

Kopterityyppihän on mäntämoottorinen, joten mietin, että kuinkahan paljon herkemmin 100LL liemahtaa kuin Jet-A1? Uutisen perusteella jää käsitys, että polttoaine olisi syttynyt liki räjähdysmäisesti?

Jokseenkin vastaavasti kuin ero autobensiinin ja dieselin välillä. Leimahduspisteet -40 ja +40 astetta. Toinen syttyy pelkästä ajatuksesta raapaista tulitikku ja toinen vaatii 10 tikkua ennen kun suostuu syttymään.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen muistikuva että tapahtuma olisi ollut kaksipäiväinen, ja edellisenä päivänä olisin ollut katsomassa ajoja juurikin tuossa kohtaa rinnettä, tai ainakin hyvin lähellä. Mutta voi olla niinkin, että muistan väärin. Hämärä muistikuva kuitenkin on, että oltaisiin jo lauantaina ihmetelty kopterin laskeutumispaikkaa. Jos silloin olisi ollut kamerapuhelimet käytössä, eiköhän siitä olisi jo silloin lauantaina tullut kuvia otettua.

Mutta yleesä juuri noilla kohdilla tuli kisoja katseltua jos paikalla satuttiin olemaan.Olikin vähän kylmäävä ajatus miettiä, että mitähän olisi tapahtunut jos olisi tullut oltua paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään