Perttu Karivalo

Finnairin Caravellet huumelennoilla Kolumbiassa

19 viestiä aiheessa

Ei kun ihan otsikoiden mukaisesti. Olen ollut muistaakseni sen Caravellen kyydissä, joka sitten meni Ameriikoissa pilvenkuljetuslennolla romuksi. Olisko Mehikossa.

 

Tuosta ylläolevasta Jounin kommentista päätin itsekkin tarkistaa asian ja aukaisin John Weggin uuden loistavan Caravelle kirjan jota aikaisemmin kehuinkin.

 

Tylyä luettavaa. Huumeloordeilla ja karteilleilla on ollut käytössään 10 Caravelleä joilla enemmän ja vähemmän on lennetty laillista ja laitonta tavaraa Kolumbiasta kohti jenkkimarkkinoita, varsinkin Meksikoon rajan tuntumaan. Huumekartellien Caravellet vaihtoi rekkaria kuten naiset vaatteita eli jos jokin kone menetettiin, niin seuraava Caravelle saattoi saada saman rekkarin jne.

 

Kuin luin listaa niin totesin että itsekkin olen lentänyt aika monen listassa olevan koneen kyydissä. Viimeksi OY-STC Sterun väreissä 1988.

 

Tässä lista noista kymmenestä Caravellesta John Weggin kirjasta:

 

Sarjanumero 182, Caravelle 10 B 3::

- Alkuperäinen tilaaja Finnair, tunnus OH-LSB

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3835X

 

184, Caravelle 10 B 3:

- Alkuperäinen tilaaja Syrian Arab Airlines, tunnus YK-AFA

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3962X, HK-4029X

 

188, Caravelle 10 B 3:

- Alkuperäinen tilaaja Finnair, tunnus OH-LSF

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3914X, HK-3940X, HK-3947X

 

189, Caravelle 10 B 3:

- Alkuperäinen tilaaja Finnair, tunnus OH-LSE

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3955X, HK-3962X, HK-3955X

 

211, Caravelle 10 B 3:

- Alkuperäinen tilaaja Finnair, tunnus OH-LSH

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3836X, HK-3836

 

212, Caravelle 10 B 3:

- Alkuperäinen tilaaja Sterling, tunnus OY-STC, oli liisattuna Finnairilla, tunnus OH-LSK

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3858X

 

232, Caravelle 10 B 1R:

- Alkuperäinen tilaaja Ibera, tunnus EC-BIF

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3869X, HK-3857X, XA-ZRU

- Maalattiin fiktiivisiin Meksicanan väreihin ja rekkariin ja lensi meksikoon "lastin" ja lyhyellä kentällä paloi jarrt ja jäi sinne

 

 

255, Caravelle 10 B 1 R:

- Alkuperäinen tilaaja Sterling, tunnus OY-SAY

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3913X, HK-3939X, HK-3948X

 

265, Caravelle 10 B3:

- Alkuperäinen tilaaja Sterling, tunnus OY-STI

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3855X, HK-3855

 

268, Caravelle 10 B3

- Alkuperäinen tilaaja Sterling, tunnus OY-STM

- Kolumbiassa käyttänyt tunnusta HK-3857X, HK-3869

 

Osan koneista kohtalot eivät ole edes John Weggin tiedossa, eli esim 268 kohtalo on todennäköisesti haudattu Meksikoon 1994.

 

Aika säälittäviä loppuja Finnairin Caravelleille.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän muita mielenkiintoisia kohtaloita muilta vanhoilta suomalais(liikenne)koneilta löytyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän muita mielenkiintoisia kohtaloita muilta vanhoilta suomalais(liikenne)koneilta löytyy?

 

Liikennekoneista:

Yksi Convair tuhoutui rakettihyökkäyksessä (LRC?)

Yksi Junkers F.13 katosi Suomenlahdella ja sen ohjaajan epäiltiin loikanneen Neuvotoliittoon

Yksi tai kaksi Junkers 52:sta päätyi Australiaan ja tuhoutuivat siellä (LAM?)

Yhden DC-6 poltettiin Antwerpenissä ympäristöaktivistien toimesta (KDC?)

Yksi Dragon Rapide paloi Saksassa (DHB?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Convair OH-VKM on mennyt romuksi 1995.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19950627-0

 

Convair OH-LRF

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19930914-0

 

Convair OH-LRD

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19950318-0

 

Convair OH-LRA tuhoutui rakettihyökkäyksessä.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19730610-0

 

DC-3 OH-LCB / DO-7 kukistui tunnuksella PH-DDA.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19960925-0

 

DC-3 OH-LCK päätyi Juurusveteen tunnuksella DO-10.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19781003-1

 

Convair OH-LRG

http://www.airliners.net/open.file/204346/M/

 

Otsikko on hieman puistattava. Olisiko Finnairin entiset Caravellet parempi :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kar-Airin kolmonen (VKD?) päätyi "rauhan kyyhkyksi" huvipuistoon.

 

Kar-Airin DC-6BST ex.OH-KDA levisi kappaleiksi pitkin Alaskan tundraa.

 

Caravelle OH-LEB päätyi lahjoituksena Musee de l´airille, ja romutettiin museon toimesta 1997

 

Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Caravelle OH-LEB päätyi lahjoituksena Musee de l´airille, ja romutettiin museon toimesta 1997

 

Juha

 

ja mikä hirvittävintä Musee de l'airilla oli se ensimmäinen eli Caravelle 01 siis eka proto ja kun  oli tilan ahtautta museossa niin romuttivat 29.10.1986 koko koneen - ei pienintäkään palaa jätetty jäljelle!!!!

 

Ei voi muuta sanoa kuin että -kele!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kuutosen kohtalo taitaa olla tässä.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010925-0

 

Niin on. Vieläkin tekee kipeää lukea tuota  :'(

Erityisesti minulle pistää silmään kohta:"He said that the initial touchdown was "firm", but was thought to be within acceptable tolerances. Just after touchdown, the left wing broke free from the airplane at the wing to fuselage attach point."

Kivat hyväksyttävät toleranssit tuolla Alaskassa  :(

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Dragon Rapide paloi Saksassa (DHB?)

 

Saksalaiset vaurioittuvat toista Dragon Rapidea marraskuussa 1941 luultuaan sitä venäläiseksi SB-pommittajaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaiset vaurioittuvat toista Dragon Rapidea marraskuussa 1941 luultuaan sitä venäläiseksi SB-pommittajaksi

 

Joo, itseasiassa se oli DHB (VKI), joka ammuttiin alas, mutta jatkoi sitten uraansa vielä 14 vuotta sivii-ilmailussa, kunnes myytiin Tanskan kautta Norjaan (LN-BFB) ja jäi sille tielleen. DHA taas jatkoi Tanskan kautta Saksaan ja hävisi tunnuksilla D-ILIT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DHA taas jatkoi Tanskan kautta Saksaan ja hävisi tunnuksilla D-ILIT.

 

Suomen Siivet lehden n:o 4/1971 sivulla 17 olevassa Eino Ritarannan artikkelissa mainitaan DHA:n saksalaisrekkariksi D-IGEL. Onko kone sitten ollut useammallakin tunnuksella saksassa ?

Kone on poistettu käytöstä -60 luvun lopulla ja on seisonut purettuna Weser-Wummen kentällä -70 luvun alussa. Suomessa harkittiin keinoja (rahoitusta), jotta kone saataisiin takaisin suomeen.

Suomen Siivet lehden n:o 2/1972 sivulla 4 mainitaan, että insinööri Å. Lundin oli käynyt koneeseen tutustumassa saksassa, ja todennut sen olevan kelvottomassa kunnossa. Myyjä oli alustavassa kirjeenvaihdossa antanut koneesta täysin toisenlaisen kuvan.

 

Eli näin 30 vuotta sitten. Mikähän on koneen tila nykyisin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Siivet lehden n:o 4/1971 sivulla 17 olevassa Eino Ritarannan artikkelissa mainitaan DHA:n saksalaisrekkariksi D-IGEL. Onko kone sitten ollut useammallakin tunnuksella saksassa ?

 

Jep. Ekaksi IGEL ja sitten ILIT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Ekaksi IGEL ja sitten ILIT.

 

Onko kone herätetty henkiin, sitten -70 luvun alun, vai onko rekkari vaihtunut jo -60 luvulla ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo Caravellet toivat jo tullessaan ja ollessaan suomalaisille liikennelentäjille määrättyä huumetta.

Ei mitään sisäisesti nautittavaa, vaan työtehtävien muodossa, joista sai ihan palkkaakin.

 

Näyttävät nyt siirtyneen kovempiin huumeisiin, nuo koneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän saisi kovanluokan iltapäivälehtien lööppejä:

FINNAIRIN KONE HUUMELENNOLLA  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän saisi kovanluokan iltapäivälehtien lööppejä:

FINNAIRIN KONE HUUMELENNOLLA  ;D

Niin. ehdotinkin jo tuolla ylempänä otsikkoon fiilausta. Jos täällä vierailee juorutoimittaja, niin sehän lukee kiireessään vain otsikot, ja tekee niistä määrätietoiset johtopäätökset. Taas menee täysillä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kone herätetty henkiin, sitten -70 luvun alun, vai onko rekkari vaihtunut jo -60 luvulla ??

 

No voi p...nsuti. Nyt kun rupesit kyselemään, niin löysin tämän

 

Koneella on tosiaan rekkari D-ILIT, mutta ei ole eka kerta kun Saksassa myönnetään uudestaan sama tunnus. Harmi vain kun Air-Britainin European Registers Handbookin tuorein versio on vuodelta 1992 ja Dragon Rapiden historiikki on vasta sieltä tulossa, niin en osaa tarkemmin sanoa. Tämä ei kuitenkaan ole Aeron kone, tsekkasin sen sarjanumeron.

 

Tieto tästä OH-BLA/OH-VKH/OH-DHA/OY-DAS/D-IGEL/D-ILIT (s/n 6347) koneen tuhoutumisesta on peräisin Eino Ritarannalta.

 

 

Edit: hmm... mikään muu lähde kuin Ritaranta/mäkinen ei tunnu tietävän tästä D-IGEL-> D-ILIT muutoksesta mitään. Hmm... oiko Juhalla jotain kommenttia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi p...nsuti. Nyt kun rupesit kyselemään, niin löysin tämän

 

 

Tieto tästä OH-BLA/OH-VKH/OH-DHA/OY-DAS/D-IGEL/D-ILIT (s/n 6347) koneen tuhoutumisesta on peräisin Eino Ritarannalta.

 

 

 

Miten se on tuhoutunut ja milloin ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään