Olli Mattila

Tuninter-yhtiön ATR 72 mereen Sisialiassa

76 viestiä aiheessa

BBC:n uutisessa kerrotaan, että "The aircraft was an ATR-72, a French-made twin-engine turbo-prop aircraft which can carry up to 72 passengers. It had earlier been reported to be an ATR-42."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin siis vanhan tiedon varassa. Ei pitäis uskoo ennen kuin itse oikeasti näkee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunisairilla ei ole yhtään ATR:ää laivastossaan.

 

Mutta Tuninterillä on. Eli kyseessä taitaapi olla Tuninter.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Tuninterillä on. Eli kyseessä taitaapi olla Tuninter.

 

YLE:n tv-uutisissa kerrottiin nimenomaan Tunisairin tytäryhtiöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin tuossa aiemmin sanoin niin Tuninter on Tunisairin tytäryhtiö.

Kalustona ainakin 1 ATR42 ja pari ATR72:sta ja jotain isompaakin

rautaa.

Tämän mukaan juuri tuo kuvaamani TS-LBB ATR72 tippui mereen.

http://www.airfleets.net/flottecie/index.php?file=flottecied&opp=Tuninter&app=atr&nb=1

ja koneen nimi oli HABIB BOURGUIBA eli maan entinen

syvästi kunnioitettu pressa jonka mukaan nimetty pääkatu

löytyy joka kylästä.

 

muuta kalustoa:

http://www.airfleets.net/flottecie/?file=ficheopp&opp=Tuninter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviationsafety.netin mukaan kyseessä oli todella ATR72-202, Rek.TS-LBB, Msn / C/n: 258. Ikää koneela oli 14 vuotta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juuri ATR tyyppikurssin käyneenä valaistusta tuohon veteen laskemiseen, ote valmistajan checklistasta:

 

- ensin valmistelua, esim. contact ATC yms.

 

OVBD VALVE - CLOSE

FLAPS - 45

L/G LEVER - UP

AUTO PRESS - DUMP

ENG START - OFF

CABIN REPORT

 

BEFORE DITCHING

PITCH ATTITUDE 9 DEG

BRACE FOR IMPACT

CL BOTH - FUEL SO

FIRE HANDLES - PULL

FUEL PUMPS - OFF

 

AFTER DITCHING

CABIN CREW - NOTIFY VIA PA

EVACUATION - INITIATE

BAT - OFF

 

 

Elikkäs telineet sisällä laskuun. Koneen kallistuksesta riippuen joko vasemman tai oikeanpuoleiset ovet on vesirajan yläpuolella. 45 laippoja ei muuten käytetä normaalitoiminnassa koskaan (ATR).

 

 

Leo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oo vielä koskaan kuullut että pyöräkoneella suositeltaisiin tehtävän lasku veteen telineet ulkona jos ne vaan sisään saa...kone haukkaa heti kun pyörät osuu (ekana) veteen...

 

- t -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oo vielä koskaan kuullut että pyöräkoneella suositeltaisiin tehtävän lasku veteen telineet ulkona jos ne vaan sisään saa...kone haukkaa heti kun pyörät osuu (ekana) veteen...

 

- t -

 

Muistaisin jostain myös lukeneeni että jos vetää liikaa, saattaa perä osua ensin ja saada momenttia niin että nokka lyö veteen ja uppoaa? Muistaisin ilmailusta lukeneeni. Saatan olla hyvinkin väärässäkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin tiedote, mikä löytyy, on Italian viranomaisen sivuilla italiaksi, enkä osaa kunnolla kääntää. Englanninkielinen palvelu on siellä valitettavasti poikki. Näyttäisi siltä, että mustat laatikot on löydetty, mutta muu jääkin sitten kääntämättä.

 

Siis Agenzia Nazionale per la Sicurezza del Volo, jonka nyt sentään osaan kääntää: National Agency for Flight Security.

 

http://www.ansv.it/IE/Detail.asp?ID=513

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netin keskustelupalstalta löytyi tieto, jonka mukaan onnettomuus on saattanut johtua siitä , että ATR72-koneeseen oli edellisenä päivänä asennettu ATR42:seen tarkoitettu polttoainemittari.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa pensa kumminki loppu.

Ensin sammu toinen moottori pensan vähyyteen ja sitten vähän myöhemmin toinen.

Unbalancesta johtuen vois toisella moottorilla ajella vähän pitempään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan nyt on syyksi vahvistunut melko varmasti, että koneessa on ollut väärät polttoainemittarit. Niiden mukaan koneessa olisi ollut reilusti yli tonni polttoainetta, vaikka tankit olivat jo ihan tyhjät. Ja tämä johti moottorien sammumiseen ja pakkolaskuun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo todellakin se oletettu syy? Luetaanko raskaissa koneissa polttoaineen määrä ennen tankkausta ja lentoa ohjaamon polttoainemittaireista? Ilmeisesti kyse on ollut nimenomaan ohjaamossa olevista mittareista? Voisi kuvitella, että joku luotettavampi indikaatio tarvittaisiin lähtötiedoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo todellakin se oletettu syy? Luetaanko raskaissa koneissa polttoaineen määrä ennen tankkausta ja lentoa ohjaamon polttoainemittaireista? Ilmeisesti kyse on ollut nimenomaan ohjaamossa olevista mittareista?

 

Ainakin tuon syyn pohjalta on koneita maailmalla jo tarkisteltu, ettei muilla ole samaa vikaa. Siis nimenomaan että 42:n mittarit olisi 72:ssa. Ne näköjään pystyy muitta mutkitta asentamaan 72:een ja se aiheuttaa tuon parin tonnin virheen määrämittareihin.

 

Polttoaineen määrän voi tarkistaa siiven mittatikuilla myös, mutta sitä käytetään käytännössä vain silloin kun ohjaamon mittarit on rikki. Eli ohjaamon mittareiden mukaan mennään. Tankkauksen yhteydessä tosin aina lasketaan polttoaine, siten että tankkarin ilmoittamat litrat kerrotaan tiheydellä ja siihen plussataan ennen tankkausta ollut polttoaineen määrä .. ja tuon tuloksen pitää sitten tietyssä toleranssissa täsmätä ohjaamon mittareiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italian media kertoo, että italialainen tuomioistuin on jakanut pitkät tuomiot tunisialaisille asianosaisille. Ensinnäkin piloteille 10 vuotta kummallekin, ja lisäksi tekniikan johtohenkilöille 9 ja 8 vuoden tuomioita puolisen tusinaa, tjsp. Ymmärtääkseni heidät on tuomittu poissaolevina. Käännös täällä:

 

Corriere della Sera

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään