Armin Zuger

Stieglitz Suomen väreissä (SZ-24) myynnissä

26 viestiä aiheessa

Ei ollut muuten vanteet oranssinväriset, Stigun ollessa Suomessa

 

Tarkoitatko sitä, kun Stigut olivat Ilmavoimien käytössä Suomessa vai myöhemmin siviilissä? Tämä ottamani kuva on vuodelta 1997 Oulu Air Showsta, koneessa on oranssit vanteet. ???

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin.

Tuo on sama kone, mutta vielä Suomessa. Siksi siinä on oranssit vanteet.

 

Ok! Tässä on SZ-4 Tikkakoskella museossa, vihreät ovat vanteet. ;)

 

SZ-4

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin viime vuonna Stigussa oli oranssit vanteet..

 

[ attachment removed ]

 

Kukas tämän muuten tällähetkellä omistaa? Viime vuonna kone majaili Museolentäjien hallissa, nykyään "Forssman" hallissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok! Tässä on SZ-4 Tikkakoskella museossa, vihreät ovat vanteet. ;)

 

SZ-4

 

Jukka

 

Jukka pelastit päiväni. :)

 

Oli noilla Stiguilla lentäminen mahtavaa. Niissä oli jotain erikoista fiilistä.

Lammasturkki päälle ja taisteltiin taivaan sinessä.

Intercomikin oli puolentuuman letkua opettajan suussta oppilaan korvakammioihin.

Jos ope huus oikein kovaa, saattoi nähdä tekarien  jätteitä putkessa. ::) ::):-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tässä Ilmavoimien Stieglitzien historioita vuosien varrelta, ja täytyy todeta, että ulkomaille on mennyt valitettavan moni . Esimerkkejä löytyy:

 

Tämä Jenkki-purkkasarjassa 1974 ollut kuva, jossa on OH-SZM (ex SZ-21), taisi mennä ensimmäisenä vuonna 1962 USA:aan. Tunnukseksi siellä  tuli N212S.

 

[ attachment removed ]

 

Muita USA:han myytyjä ovat:

 

OH-SZD (SZ-33) vuonna 1969

OH-SZH (SZ-19) vuonna 1968

 

 

Sitten Länsi-Saksaan on myyty:

 

OH-SZA (SZ-26) vuonna  1965

OH-SZC (SZ-30) näytteillä Laazen-Hannoverin kentällä

OH-SZI   (SZ-20) vuonna 1977

OH-SZK (SZ-9)    vuonna 1982

OH-SZN (SZ-29)  vuonna 1978

OH-SZS  (ex Fv.629, SE-EGT) vuonna 1978

 

Ruotsiin on myyty:

 

OH-SZB, myöh. SZG (SZ-11) vuonna 1995

 

 

Focke-Wulf FW-44J Stieglitz oli laajalti käytössä siviilipuolella, kun  Ilmavoimat luopui siitä alkeiskoulukoneena. Konetta käytettiin myöhemmin yleisesti hinauskoneena lentokerhoissa ympäri maan 1960-ja vielä -70-luvulla. Lisäksi yksityiskäytössä oli useita. Valitettavasti vaan moni kone päätyi ulkomaille Suomesta, eritoten näyttää virta vieneen koneita -60 luvun lopulta lähtien. Ja meno näyttää jatkuvan… :-

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-SZD (SZ-33) vuonna 1969

 

Wrk. 716

"RF+GJ"

SE+IY

N2497

SZ-33

OH-SZD

Brownsville, TX operated by CAF Rio Grande Valley Wing. Ex American Airpower Heritage Museum, Midland, TX

 

Fw44_871008N2497.jpg

 

OH-SZH (SZ-19) vuonna 1968

 

Wrk. 2827

N133JM

OH-SZH

SZ-19

Pima Air Museum, Arizona German export registration D-EYWI

 

Fw%2044J%20N133JM%20wnr2827.JPG

 

OH-SZA (SZ-26) vuonna  1965

 

Wrk. 2929

D-EJOI

OH-SZA

SZ-26

Private owner, Bad Dürkheim. German export registration D-EXWP

 

Fw44%20D_EJOI.jpg

 

OH-SZC (SZ-30) näytteillä Laazen-Hannoverin kentällä

 

Wrk. 2933

OH-SZC

SZ-30

Luftfahrtmuseum, Laatzen, Hannover. German export registration D-EXWK

 

Fw44SZ_30.jpg

 

OH-SZI   (SZ-20) vuonna 1977

 

Wrk. 2779

D-EAZE

OH-SZI

SZ-20

Regensburg-Oberhub German export registration D-EXWP

 

OH-SZK (SZ-9) vuonna 1982

 

Wrk. 2906

D-EGBR

OH-SZK

SZ-9

Privately owned, Biberach, including parts from SZ-5 and SZ-21. German export registration D-EXWS

 

Fw44%20D_EGBR.jpg

 

OH-SZN (SZ-29) vuonna 1978

 

Wrk. 2932

D-EHOO

OH-SZN

SZ-29

Bremen Airport. German export registration D-EXWL. Listed as 1726 in German Air register. 

 

Fw44Dehoo.jpg

 

OH-SZS  (ex Fv.629, SE-EGT) vuonna 1978

 

Wrk.  81

Fv 629

SE-EGT

Stockholm, Private 

 

Fw44SE_EGT.jpg

 

OH-SZB, myöh. SZG (SZ-11) vuonna 1995

 

Wrk. 2780

VH-FBU

SE-BEW

OH-SZB

OH-SZG

SZ-11

Private owner, Jandakot, Western Australia. Exported from Sweden during 2001. German export registration D-EXWQ

 

Fw44SE_BEW.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Martti kuvista! :) On uudet värit koneissa... :P. Mitähän tälle Tapio Rautiaisen Stikulle OH-SZR (ex SZ-10) vuodelta 1935 kuuluu tänäpäivänä? Tuleeko lentokuntoon sen kaputin jälkeen? On vielä ilma-alusrekisterissä kyllä, kuten OH-SZJ. Ainoat Stikut, jotka ovat enää siinä.

 

Nämä kuvat ovat Tampereen näytöksestä 1996.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

EDIT: Tuosta listasta ulkomaille menneistä Stikuista jäi pois OH-XEK (ex SZ-14), joka oli Pirkkalassa, ja myytiin Saksaan -94. Nykyinen tunnus D-EXWL (ex D-EXWL, R Norwegian AF-3, SZ-14, D-EXEK,).

 

[ attachment removed ]

 

Ja vielä kuva OH-SZJ:stä (SZ-24) Vaasassa 1966-tai 67. Kone oli Vaasan Lentokerhon käytössä hinauskoneena (vuokralla). Sillä lennettiin vuonna 1966 n.56 tuntia ja 1967 n.38 tuntia. Koneen omisti -66 J. Hagström ja -67 E.Knip. Koneella lensi paljon hinauslentoja tuttuni Esa Huhtala. Laitoin kuvan, koska OH-SZJ kuuluu osana myös vaasalaiseen ilmailuhistoriaan. Kuvassa vasemmalla on Esko Alhomäki ja oikealla Oiva Vanhala. (Kuva: Vaasan Lentokerho 1934-1984, historiikki)

 

Jukka

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskeekohan museoviraston säädökset lentokoneita?  :-\

 

http://www.nba.fi/fi/vientiluvat

 

Esineryhmät, joille on hankittava vientilupa, on lueteltu laissa yksityiskohtaisesti. Seuraavien esineiden vientiin on haettava maastavientilupa:

 

...Kulkuneuvot ja kuljetusvälineet:

- yli 50 vuotta vanhat...

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990115

 

Laki kulttuuriesineiden maastaviennin rajoittamisesta 5.2.1999/115

 

4 §

Vientilupaa edellyttävät esineet

 

8 ) yli 50 vuotta vanhat kulkuneuvot ja kuljetusvälineet;

 

9 ) seuraavat yli 100 vuotta vanhat esineet:

 

a) rakennuksiin kiinteänä sisustuksena kuuluvat esineet;

 

b) aseet, varusteet ja sotilaskäyttöön tarkoitetut koneet, laitteet ja varusteet;

 

Ei taida kuulua tuon lain piiriin mikäli sotilaskäyttöön tarkoitettu kone  :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskeekohan museoviraston säädökset lentokoneita?  :-\

 

http://www.nba.fi/fi/vientiluvat

 

Esineryhmät, joille on hankittava vientilupa, on lueteltu laissa yksityiskohtaisesti. Seuraavien esineiden vientiin on haettava maastavientilupa:

 

...Kulkuneuvot ja kuljetusvälineet:

- yli 50 vuotta vanhat...

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990115

 

Laki kulttuuriesineiden maastaviennin rajoittamisesta 5.2.1999/115

 

4 §

Vientilupaa edellyttävät esineet

 

8 ) yli 50 vuotta vanhat kulkuneuvot ja kuljetusvälineet;

 

9 ) seuraavat yli 100 vuotta vanhat esineet:

 

a) rakennuksiin kiinteänä sisustuksena kuuluvat esineet;

 

b) aseet, varusteet ja sotilaskäyttöön tarkoitetut koneet, laitteet ja varusteet;

 

Ei taida kuulua tuon lain piiriin mikäli sotilaskäyttöön tarkoitettu kone  :(

 

 

 

Eikäs tuo ole nimenomaan yli 50 vuotta vanha kulkuneuvo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysketjun innoittamana, laitetaanpa kuvat tähän threadiin:

 

'Stigun ylösnousemus', © Tekniikan Maailma, numero 15/1974, päätoimittajan luvalla

 

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Onko kenelläkään päivitettyä tietoa mikä tuon SZ-24:n tilanne on tällä hetkellä?

Ainakin tuo huutokaupan sivu toimii vielä, siitä voi jo jotain päätellä tai sitten ei ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokkolalainen lentäjä Osmo Viitala on tehnyt hienon teon, ja ostanut SZ-24:n ja kunnostanut sen lentokuntoon. Kone majailee nykyään Kruunupyyn lentoasemalla. 22.10. ilmestyneessä Kokkola-lehdessä Viitala esittelee muutaman värikuvan kera hienosti entisöityä konettaan Kruunupyyn hallin edessä, ja Stiku oli tuolloin valmis koelentoja varten. Eniten ongelmia ja töitä riitti moottorin kanssa. Siihen täytyi valmistaa uusia osia, ja käytännössä koko Siemens-Halske on tehty lähes kokonaan uusiksi. Koneen runko on aikanaan kunnostettu Kauhavalla, ja se on kohtuullisen hyvässä kunnossa. Koneella ei lennetä talvella, vaan tarkoituksena on lentää koneella 20-30 tuntia kesässä, ja se tulee vierailemaan lentonäytöksissä ja näyttelyissä. SZ-24 tulee näillä näkymin olemaan ainoa lentokuntoinen Stiku lähitulevaisuudessa Suomessa. Upea juttu! :thmbup:

 

modet ps: tämän ketjun voisi siirtää ilmailuhistoria-osioon. Ok, Mikko! :santa:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

modet ps: tämän ketjun voisi siirtää ilmailuhistoria-osioon.

 

Mun mielestä tämä ketju on kuitenkin pääasiassa nykypäivää. Vaikka kone onkin alunperin vanha, niin silti ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on! Markku Passila rakensi koneen uudelleen, työ jälki kuin suoraan Focke Wulfin tehtaalta. Mestarin kuoleman jälkeen kone on seilannut länsirannikolla jemmaan jos toiseenkin ja moottori rikkoutui "nestelukon" seurauksena käynnistettäessa, kun esipyörittäminen unohtui.

 

Historiankirjoitusta on hyvä oikaista näiltä osin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan SZJ:n tällä hetkellä omistaa?

Siivet-lehden jutusta saa sen käsityksen, että omistaja olisi Osmo Viitala.

Kuitenkin Ilma-alusrekisterin mukaan (viimeisin päivitysliite 10.12.2008) omistaja on edelleen Petri Kivimäki Noormarkusta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porin Ilmailukerhon Stigu kuvattuna joskus 1960-luvulla Piikajärvellä. Kone myytiin kait Saksaan ja myöhemmistä vaiheista ei minulla ole tietoa. PoIk: sihteeri, Pertti Haavaste saattaa tietää koneen historiasta enemmänkin. Onhan se kaunis kone.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään