Guest Samim

Ilmavoimien varakentät sodan aikana?

5 viestiä aiheessa

Eli mistä löytyy tietoja sodan aikaisista varakentistä?

Olen vuosia etsinyt tuloksetta kirjaston kirjoista jotain tietoa esim. kotoisesta Kauhajoen kentästä, se kun on kuulemma tehty sodan aikana saksalaisten toimesta ja silloin kiitoratojakin oli 2 tai 3 kpl.

Vielä hienompaa tietysti olisi jos löytyisi valokuva kentästä siltä ajalta tai edes 50-luvun lentonäytöksistä.

Kerään tietoja ja kuvia ikuisuusprojektiini Kauhajoen kentän historiikkia varten, joten myöhemminkin otetut kuvat ovat tervetulleita!

T:Sami Mäntyharju

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ottaisin ensiksi yhteyttä tänne ja kysyisin 40/50-luvulla otettuja ilmakuvia paikasta. Lisäksi noihin aikoihin tehtiin peruskartat uusiksi, joten epäilisin, että samasta firmasta löytyy myös kartta-aineistoa ajankohdalta.

Täs vielä pari linkkiä:

http://www.maanmittauslaitos.fi/Default.asp?id=53&docid=2545

http://www.maanmittauslaitos.fi/Default.asp?id=53&docid=2501

http://www.maanmittauslaitos.fi/Default.asp?id=53&docid=2232

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ottaisin ensiksi yhteyttä tänne ja kysyisin 40/50-luvulla otettuja ilmakuvia paikasta. Lisäksi noihin aikoihin tehtiin peruskartat uusiksi, joten epäilisin, että samasta firmasta löytyy myös kartta-aineistoa ajankohdalta.

Toinen paikka mistä voi kysellä on Veljekset Karhumäki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ottaisin ensiksi yhteyttä tänne ja kysyisin 40/50-luvulla otettuja ilmakuvia paikasta. Lisäksi noihin aikoihin tehtiin peruskartat uusiksi

Tuttua hommaa sikäli, että isäukkoni työsti sodan jälkeen kesäisin näitä ilmakuvia Topografikunnan kartoitusupseerina eri puolilla Suomea keräten Percival Pembroke-koneista otettujen kuvien päälle korkeuskäyrät, talon-ja paikannimet, jne, siis kaiken tarvittavan tiedon karttojen uusimiseen.

Yksi kesä meni Kälviällä ja yksi Lohtajalla ja pari kesää Rovaniemen lähistöllä, mm. Norvajärven kansakoululla ja Misi-nimisessä paikassa, sekä mm. Tervolassa, Mikkelin lähellä ja Kuopiossa. Olin silloin 2-10vuotias.

Eikä karttoja pelkästään pistetty uusiksi, vaan etenkin Lapissa oli kokonaan kartoittamattomia alueita. Topografikunnalla oli kymmenisen kartoitusryhmää ympäri Suomea tässä työssä joka kesä aina 60-luvulle saakka.

Kerran Rovan hiekkakentällä (sic!) olisin päässyt Pembroken kyytiin lyhyelle lennolle, mutta isäukko ei uskaltanut päästää  :-\

Ts, Topografikunnan lukuun otetut ilmakuvanegat ovat edelleen tallella tuossa Jounin linkkien alla ja kuvia näköjään myös tilattavissa.

Mielenkiintoinen efekti niissä suoraan ylhäältä alaspäin otetuissa ilmakuvissa oli se, että kun 2 samaa kuvaa pantiin pöydälle vierekkäin vasemman ja oikean silmän väliselle etäisyydelle toisistaan ja katsottiin ns. stereolasien läpi, maaston pienetkin korkeuserot näkyivät selvästi ikäänkuin 3-ulotteisina. Isäukkoni opetti minulle jopa "silmänniksautustempun", jonka avulla keskittymällä korkeuserot pystyi näkemään ilman stereolasejakin pakottamalla kummatkin silmät katsomaan suoraan alaspäin eikä yhteen pisteeseen, kuten tavallista.

Noin vuonna 1956-57 Rovan hiekkakentän laidalla, kun saavuimme sinne OH-LCK:n kyydissä, oli joku selälleen mennyt ylätasoisen isohkon 1-moottorikoneen raato. Vuosi voi heittää vähän jompaankin suuntaan. Mikähän vempele lienee ollut kyseessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin vuonna 1956-57 Rovan hiekkakentän laidalla, kun saavuimme sinne OH-LCK:n kyydissä, oli joku selälleen mennyt ylätasoisen isohkon 1-moottorikoneen raato. Vuosi voi heittää vähän jompaankin suuntaan. Mikähän vempele lienee ollut kyseessä?

Eipä taaskaan olereferenssejä, muuta muistelisin, että Lindströmin Jukan Fairchild (vai olisko ollut Betty Hirmun) kaatui tuulessa ympäri. Täytyypi tarkistaa tämä asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään