Guest Henksu

VATSIM: Midsummer Overload 18.07 klo 1500-2000UTC

7 viestiä aiheessa

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa kun oli näinkin hyvin porukkaa mukana. Ite ååkasin HK:lta Ouluun beechcreftilla. Iha hyvin meni. Miten muuten, iha tämmönen tyhmä kysymys et onko EFES -> etelä-suomi ja EFPS-> pohjois-suomi. Ja jos näin niin mitä toimintoja nuo kattaa.

Sen verran tyhmiä täs ollaa  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten, iha tämmönen tyhmä kysymys et onko EFES -> etelä-suomi ja EFPS-> pohjois-suomi. Ja jos näin niin mitä toimintoja nuo kattaa.

Sen verran tyhmiä täs ollaa  :-[

EFES=Tampere Center (Etelä-Suomen aluelennonjohto)

EFPS=Rovaniemi Center (Pohjois-Suomen aluelennonjohto)

 

Eli siinä kaikessa yksinkertaisuudesasan.  ;)

 

Tosin eilen oli jako ilmeisesti EFES:llä oli sektorit 1-3 ja EFPS:llä Pohjois-Suomi ja EFES:n sektorit 4-5. Korjatkaa jos olen väärässä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFES on Etelä-Suomen aluelennonjohto (Tampere ACC eli area control centre; radiokutsu Tampere radar/Tampereen tutka) joka kattaa Suomen lentotiedotusalueen (EFIN FIR) sektorit 1-5 ja EFPS on vastaavasti Pohjois-Suomi eli Rovaniemi ACC (radiokutsu Rovaniemi Control Radar / Rovaniemen aluetutka), sektorit 6-7.

 

Vatsimissa aluelennonjohtaja EFES_CTR tai EFPS_CTR hoitaa tavallisten tehtäviensä lisäksi alueellaan olevat kentät joilta puuttuu lennonjohto. Liikennetilanteen mukaan palvelu vaihtelee (***).

Tosielämässä lauantai-iltapäivänä EFES hoituu yhdellä positiolla, mutta ruuhkatilanteessa jokainen sektori miehitetty, lisäksi Hki-Vantaalle on muutama feederipositio.

 

Vatsimissa voidaan myös sektoreita miehittää tarpeen mukaan, joten esim. EFES_1_CTR viittaa ykkössektoriin. Kaikenlaisia sekavirityksiä pyritään välttämään - ei ole mitenkään itsestään selvää että ESAA:n porukka osaa heittää koneet oikealle lennonjohtajalle. Maakuntakentälle ilmestyvän satunnaisen ulkomaalaisen virtuaalilentäjän pitäisi voida enemmittä arpomisitta keksiä kehen ottaa yhteyttä, myös isossa flaikkarissa.

 

Yritämme pikkuhiljaa lobata positioihin ACC-suffiksia, mutta mm. isojen teknisten muutosten takia tuloksia ei ole luvassa ihan heti. Lähialueeseen (control zone) viittaava CTR-lyhenne on karkea tyylirikko.

 

Miika

VACC Finland

Technical Services Manager

 

(***) Tutkakentillä pilotin taitojen salliessa suositaan menetelmälennonjohtajamista tutkavektorien sijaan. AFIS-kentille annetaan lennontiedotuspalvelua. Näissä on muistamista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään