Harri Lonnqvist

Bf109 V-tail?

5 viestiä aiheessa

Moi!

 

Ainakin pienoismalleissa löytyy Bf109 "haarapääsky" mutta onko se oikeasti lentänyt?

 

 

Harri

 

G6 V-Tail:

 

ME109_V-tail.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ainakin pienoismalleissa löytyy Bf109 "haarapääsky" mutta onko se oikeasti lentänyt?

 

 

En ainakaan pikaisella kirjojen selaamisella löytänyt mitään faktaa, mutta Saksassahan kaikki oli mahdollista... Taitaa olla pienoismallin tekijän mieliikuvituskone ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pienoismalli on ilmeisesti Hasegawan?

 

Selasin pikaisesti Hannu Valtosen "Messerschmitt Bf 109 ja Saksan Sotatalous" kirjaa joka on eräänlainen mersuraamattu - enkä löytänyt mainintaa moisesta.

 

Webistä löytyi viite:

"only picture I know of with the V-tail is in the book 'Messerchmitt Aircraft' album by Arco Publishers. It is on page 64, with the caption:...the aircraft possessed better flight and performance characteristics than the standard aircraft, but was not accepted. A Me-109G aircraft was fitted with the V-tail. Other Me-109 conversions were: one with a nosewheel undercarriage, a BMW 801 radial engine for comparison with the FW-190 and one with a Rolls-Royce Merlin engine, for tests against a captured Spitfire!! "

 

Edit: Löytyi lisääkin:

 

"A/C was a Bf 109G-0, it was the third pre-production G series A/C. The A/C was produced at Regensberg in October 1941 and retained the DB 601 due to the navailability of the DB 605. The A/C was assigned W.Nr. 14003 and was coded VJ+WC.  The butterfly tail was a subsequent modification. The A/C first flew in this configuration in January of 1943. The aircraft demonstrated directional instability during landings and no additional experiments were conducted. Three rather poor photos of this A/C are  reproduced on page 86 of Thomas Hitchcock's  Messerschmitt '0-9' Gallery. "

 

ja

 

"More Info- Messerschmitt "O-NINE" Gallery by Thomas H. Hitchcock shows photos of a V-tail Bf-109 G-3 W.Nr 14 003, VJ+WC. He says it was test flown on Jan. 21st, 43. The photos only show the tail section and the trailing letters WC."

 

 

Lisäinfoa:

http://groups-beta.google.com/group/rec.models.scale/msg/35cb7acb91f5f2a1?hl=en

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin myös että tuskin tuo modelli on ihan hatusta tai hihasta ravistettu,

mutta s**tana ruma se on jos tuollainen on ollut.Kuvia ei varmasti moisesta

ole,kovin olen yrittänyt etsiä!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ainakin pienoismalleissa löytyy Bf109 "haarapääsky" mutta onko se oikeasti lentänyt?

 

Löytyy siitä ainakin raportti, jossa todetaan koneen lento-ominaisuuksista: http://www.messerschmitt-bf109.de/php-bf109v/v48/erprobung-v48.php

 

Stariiominaisuudet olivat huonontuneet, vakavuus heikentynyt sivu- ja pystysuunnassa, itse asiassa muuttunut riittämättömäksi, ohjainvoimat tavanomaiset. Mikäli oikein ymmärsin, heikentynyt vakavuus heikensi myös taitolento-ominaisuuksia. Nopeus parani vain 2,5 km/h, joskin aerodynaamisemmalla konstruktiolla päästäisiin parempiin tuloksiin.

 

Tästä listasta http://www.messerschmitt-bf109.de/php-uebersicht/bf109-werknummernliste.php?sortby=werknr löytyy kuva koneesta sarjanumeron 14003 kohdalta.

 

Tuo peräsinkuva löytyy sammakonkielisiltä sivuilta: http://fiches.fra.free.fr/ missä on aika syväluotaava tutkielma aiheesta Bf 109, vaikka en kieltä ymmärräkään.

 

Itseltä meni tähän kuukletukseen 5 minsaa.

 

Edit: V-pyrstöstä löytyy ainakin 1/32 konversiosarja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään