Ari Kaihlanen

Caravelle I / IA painotiedot (airwaysim)

3 viestiä aiheessa

Hola .. ei sinulla sattuisi olemaan Caravelle I ja Ia:sta painotietoja, MTOW, max-ZFW, OEW ja max Payload ?   Kolmosesta ylöspäin sain/löysin.  Tuota pikku rojektia varten: www.airwaysim.com

 

Viikonloppuna oli aikaa tutkia tuota Weggin Caravelle kirjaa tarkemmin ja sen mukaan I ja IA:n väliset erot ovat todella pienet. Ainoana erona on moottorit. Caravelle I käytti joko Rolls-Royce Avon RA.29/1 Mk. 522 tai Mk. 526 moottoreita, näiden välillä ainoana erona oli suurin sallittu kierrosmäärä (Mk.522 8050 rpm ja Mk.526 8100 rpm) ilmoitettu työntövoima oli sama molemmille moottoreille. Caravelle IA:ssa käytettiin samojen moottorien kehitysversioita (Mk.522A, tai Mk.526A) jotka erosivat perusversiosta lähinnä paremmalla polttoainetaloudellaan. Muuten koneissa ei ollut merkittäviä eroavaisuuksia. Luonnollisesti eri tilaajayhtiöillä oli omat vaatimuksensa mm. rahtitilojen lattioiden kantavuuksien suhteen, minkä takia Caravelle I: stä valmistettiin viittä eri mallia ja IA:ta kolmea erilaista.

 

Ohessa suora lainaus kirjasta, niin ei pääse käännöskukkaset häiritsemään:

Further studies by Rolls-Royce led to an improved version which, although rated at the same thrust, incorporated several refinements to lower SFC and jet-pipe temperature, resulting in better cruise performance. The cooling system of the forward turbine blades and the exhaust pipe was modified and the external gear-case was strengthened. In this form the Avon was designated Mk. 522A or Mk.526A, resulting in the Caravelle IA.

Luottaisin enemmän tässä suhteessa Weggin kirjaan kuin Wikipediaan, jossa on todennäköisesti sekoitettu Caravelle I ja Caravelle 01 keskenään. Caravelle 01 (ja 02) olivat prototyypit, joissa oli I:stä 46.5 cm lyhyempi runko ja vastaavasti pienemmät painot.

 

Joten nämä veljeni ilmoittamat painoarvot pätevät sekä I:lle, että IA:lle (paitsi että tuonne oli näköjään naulakonversioon livahtanut painovirhe. Pitäisi olla MGTOW: 43,500 kg ( 95,900 lb)

Tälläista löytyi:

 

MGTOW:  43,500 kg (96,500 lb)

MZFW:     35,000 kg (77,160 lb)

OEW:       23,390 kg (51,568 lb) (brochure, 1958)

                24,163 kg (53,272 lb) (actual, 1958)

 

Payload:  Ei tarkkaa arvoa, mutta tekstin mukaan: "Practical payload of 9,500 kg (21,000 lb) or 22% of MGTOW".

 

Muuten tuo Caravelle I / IA jäi aika marginaaliseksi. Niitä valmistettiin kaikenkaikkiaan 26 kappaletta ja jo 2.5 vuoden kuluttua ensimmäisen toimituksesta (maaliskuussa 1959) ne oli kaikki konvertoitu Caravelle III standardiin (paitsi OY-KRB 'Orm Viking', joka tuhoutui 19 tammikuuta 1960 onnettomuudessa).

 

Kirjan mukaan Avon Mk. 522A/526A oli matkalentotehoilla identtinen Mk. 527 kanssa, jota käytettiin Caravelle III: ssa. Tiedosta voi olla hyötyä, sillä kirja antaa Finnairin vuoden 1961 "Direct operating cost":ksi Caravelle III:lle $350.87 per tunti (kirjan mukaan inflaatiokorjattuna $2,157 / h). Polttoaineenhinnaksi kirja antaa tuolle vuodelle $0.15 per USg (inflaatiokorjattuna $0.92/USg). Kirjasta löytyy myös Caravelle III:lle "Route Analysis Data (1955 ATA method modified)" graafit, joista näkee "Direct operational Cost of Seat / n.m.":in lentokorkeuden, block nopeuden, payloadin ja sektorin pituuden funktiona. Samoin kirjasta löytyy hintatiedot marraskuulta 1959 Caravelle I-III:sta, sekä seitsemästä kilpailevasta turbiinimatkustajakoneesta. Laita YV:tä mikäli nuo kuvat kiinnostaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mille grazie.

 

Ihan noin detailitietoa en tarvitse mitä tuossa lopussa, noista painoista vaan ei mistään tuntunut tietoa löytyvän. Tosin nuo hintatiedot voisi olla tarpeellisia (siis koneiden myyntihinnat).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listahinnat marraskuulta1959

 

PlanePrice ($ millions)Inflation adj. (2004)Remarks

Caravelle I2.4[14.8]including radar

Caravelle III2.71[16.7]excluding spares

Caravelle III Cargo2.4[14.8]

Boeing 707-1004.7[29.0]

Boeing 707-3005.0[30.9]

Boeing 7203.5[21.6]

Britannia3.0[18.5]

Convair 600 (900) 4.05[25.0]

Convair 8803.6522.5

Comet 42.2019.8

 

Ei tietoa, miksi viimeiselle koneelle on laskettu erillainen inflaatiokorjaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään