Jani Salo

Ukkosta ja myrskyä pääkaupunkiseudulla 9.8.

21 viestiä aiheessa

moi

Tuossa puolisen tuntia sitten vähän täällä Espoossa ukkosti

[ attachment removed ]

Nyt tuntuu ihan että kirjaimellisesti taivas tulee niskaan. Nyt tosin ukkoset on hellittäneet.

http://www.flcenter.net/ukkostutka.htm

Mitenkäs Helsinki-Vantaalla koneet pääsivät tänään illalla laskuun ? Mahtoi olla aika puuskainen tuuli.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa.

Hyvinhän ne ovat tuolta tippuneet. Ei pikaisella silmäyksellä näy juuri delaytäkään.

04L käytössä laskuun, 33 nousuun.

Märkä on.. se on vissi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräällä irkkikanavalla kokenut myrskybongari totesi, että tämä olisi vasta alkusoittoa..että se iso myräkkä sielä merellä odottelisi sopivaa iskuhetkeä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräällä irkkikanavalla kokenut myrskybongari totesi, että tämä olisi vasta alkusoittoa..että se iso myräkkä sielä merellä odottelisi sopivaa iskuhetkeä...

Ettei olisi se myrskybongari kuunnellut Ilmatieteenlaitoksen säätiedotusta ;D Siellä meinaan ovat jo jonkin aikaa sanoneet, että sieltä on vielä isompi alue tulossa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa.

Hyvinhän ne ovat tuolta tippuneet. Ei pikaisella silmäyksellä näy juuri delaytäkään.

Märkä on.. se on vissi.

Paljonkos näyttää tuulimittari ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Iltaa.

Märkä on.. se on vissi.

No toivottavasti ei sada aamuyöstä, kun sinne tulen sykkimään...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se nyt kumma, kun ei tänne saada kunnon myräkkää. Koko kesänä ei ole päässyt yhtään kunnon ukkosta todistamaan  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, no ensimmäinen tämä oli tänä vuonna Helsingissäkin...Lisää saisi tulla.

On kait siellä nyt kuitenkin edes pieniä ukkosia ollut? Itse olen nähnyt tasan kaksi salamaa koko kesänä ja pari kertaa jossain kauempana välkkyviä pilviä, mutta siinä kaikki  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa.

Märkä on.. se on vissi.

Iltapäivä ennen myrskyä mentiin samalla laskusuunnalla mutta nousut oli pääasiassa 15:sta.

Viiden jälkeen lähtevät kolme Aasian lentoa valitettavasti lähtiväkin 04L:ltä mutta muuten pääasiassa 15.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
On kait siellä nyt kuitenkin edes pieniä ukkosia ollut? Itse olen nähnyt tasan kaksi salamaa koko kesänä ja pari kertaa jossain kauempana välkkyviä pilviä, mutta siinä kaikki  Undecided

Pari kertaa on jyrähdellyt ja muutaman salaman olen nähnyt, mutta yhtään varsinaista myrskyä en kyllä ole täällä päässyt todistamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa on jyrähdellyt ja muutaman salaman olen nähnyt, mutta yhtään varsinaista myrskyä en kyllä ole täällä päässyt todistamaan.

Huh, vähän helpottaa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonkos näyttää tuulimittari ?

Illansuussa kuuden aikaan vesillä Helsinki VTS ilmoitti tuulen nopeudeksi 13-14 m/s ja puuskissa kuutisentoista. Tosin sen varsinaisen myräkän aikoihin luulisi olleen enemmänkin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole pääkaupunkisudulla juurikaan tänä vuonna ukkosilla herkuteltu. Pieniä kuuroja on toki ollut, mutta ne ovat viistäneet lähinna jotain kaupunginosaa, muttei mitään kokonaisvaltaisempaa ole ollut ilonamme.

Muutenkin on ollut (taas) hiljainen kesä noiden ukkosien suhteen, omalla kohdalla. Kesälomallakin olin juuri kolmisen viikkoa reissussa ja ainoat kaksi kuuroa tapasin Kolilla, Hattusaaressa sekä Joutssassa ja nekin menivät ohitse.

Kun täälläkin on mm. FLC:n kävijöitä, niin tunnustaako kukaan muu pyörivänsä noilla sää/ukkosffoorumeilla, minun lisäksi?

Itse pörrään juuri tuolla FLC:n suunnalla ja olen myös Ursan myrskybongareiden postituslistalla ja toista kesää olen RaPu-tuotteen testiryhmässä (Rae- ja puuskaprojekti) mukana.

Sää yleensäkkin on ehkä toinen asia mikä liippaa aika läheltä minua, ilmailun lisäksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun täälläkin on mm. FLC:n kävijöitä, niin tunnustaako kukaan muu pyörivänsä noilla sää/ukkosffoorumeilla, minun lisäksi?

Itse pörrään juuri tuolla FLC:n suunnalla ja olen myös Ursan myrskybongareiden postituslistalla

Sama vaiva Rahikaisella :-[. Tamperetta on koko kesän kunnon ukkoset väistäneet, no oli tuossa kuukauden päivät sitten yx jonkinmoinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pörrään juuri tuolla FLC:n suunnalla ja olen myös Ursan myrskybongareiden postituslistalla ja toista kesää olen RaPu-tuotteen testiryhmässä (Rae- ja puuskaprojekti) mukana.

Haukkovaaran Olli on vissiin ainakin vähän sinnepäin suuntautunut kotisivuistaan päätellen. Löytyy hienoja kuvia jne...

http://www.myrsky.com/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

04L oli tosissaan eilen pääsääntöisesti laskeutuville käytössä. Yksi Saab halusi kelin takia 15:lle, vaikka siinä vaiheessa tuntui sinne olevan myötäistä. Myöhemmin vaihdettiin laskeutuva liikenne hetkeksi kokonaisuudessaan 15:lle 04L:n finaalin ollessa raja-alueena, oikea puoli "täysin punaista". Myös kaksi keskeytettyä lähestymistä, toinen MediHelin ja toinen kelin takia. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Kun täälläkin on mm. FLC:n kävijöitä, niin tunnustaako kukaan muu pyörivänsä noilla sää/ukkosffoorumeilla, minun lisäksi?

Itse pörrään juuri tuolla FLC:n suunnalla...

Toinen hyvä sääsivusto Lohjan sää, sen hyvä ukkostutka ja sieltä löytyvä erinomainen Ukko - Salamoiden kolmiomittausprojekti (Ukko'o'Matic).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpä eilen illalla tuli istuttua koneen ääressä seuraamassa FLC:tä, sekä tuota Klausin mainitsemaa Ukkoa. Silloin kun tuo FLC alkoi näyttämään, että Helsinkiä kohti on tulossa ukkosrintama tuli laitettua myöskin telkkari päälle ja aloin katselemaan MM kisoja. En niinkään urheilun vuoksi, vaan että koska siellä alkaa vettä tiputtelemaan. Ja kyllähän sitä sieltä sitten tulikin.

Toiseksi tulee katseltua sekä ilmatieteenlaitoksen tutkia, että myöskin tiehallinon kelikameroita.

http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/myrskybongaus/tutkakartta/index.php useita salamatutkia

http://www.helsinki.fi/~ajpunkka/myrskyareena.htm myrskyareena

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainintana vielä, että noiden tutkien dataa ei pidä pitää totuutena, vaan suuntaa antavina, sillä ne ovat harrastuspohjalta toimivia ja rakennettuja. "Isojen poikien" vehkeet ovat jo sitten niissä hintaluokissa, mitkä eivät ole tavallisen kansan ulottuvilla.

Mutta on noissakin muutamia helmiä. Mm. Lohjan, FLC:n ja Porvoon tutkaimet ovat ehkä parhaimmasta päästä, ainakin täällä etelässä.

Jos haluaa aivan tarkkaa salamadataa, niin se onnistuu parhaiten jaedullisimmin, kännystä gprs -yhteydellä.

Elisalla on ainakin palveluvalikossa ilmatieteen laitoksen sade- ja salamadataa ladattavissa (sopivan)kännyn näytölle, miltei reaaliajassa. Eikä maksa mansikoita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään