Guest janitoikkanen

Military meeting (FIN) FSX

34 viestiä aiheessa

Olisiko kenelläkään kiinnostusta järjestää/osallistua sotilastapaamiseen. Kaikki kenellä on kokemusta lentää jollain suomen ilmavoimien lentokoneella voisi osallistua. Kaikki voisi kysellä kokeneemmalta apua lentokoneen tekniikasta. Esim. useat tarrvitsevat apua accelerationin hornetissa. Ei siviilikoneita. Tapaamisen voisi järjestää Kauhavalla tai Pirkkalassa. Tottakai lennonjohtajia tarvitaan. Kellään kiinnostusta. Itse lennän Fokker F27 ja Vinkaa.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIM tietty. Mulla olis kiinnostusta osallistua, jos tämä tapahtuma järjestetään VATSIMissa. Mutta sitten tuleekin vastaan se että pitääkö kaikkiin VATSIMin tapahtumiin olla Event Cordinatorin lupa ja jne jne. Mutta 110% mukana jos onnistuu.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin toimia lennonjohtajana. Tornissa. Pirkkala on hyvä paikka. Tai jos sitten jos tilaa haluaa käyttää ilman että suuremmin vaivaa muita niin Rovaniemeltä käsin kannattaa lennellä!

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIMissä olis tarkotus järjestää. Sitten kun on paljon halukkaita, otan yhteyttä vatssimin crewiin.

 

Vatsim säännöt kannattaa kaikkien kerrata sivulta http://www.vatsim.fi/

 

Tässä sotilassäännöt

"

 

RULES FOR MILITARY OPERATIONS IN FINLAND

 

This tutorial specifies the rules for military flights within Finnish airspace in VATSIM network. For brief summary, please read the VATSIM Europe region policy and division policy. If you have any questions regarding these rules, do not hesitate to contact

 

Tässä ohjeessa kerrotaan säännöt, joiden mukaiset sotilaslennot ovat sallittuja Suomen ilmatilassa:

 

  1. Sotilaslennot eivät saa sekaantua siviililiikenteeseen. Tämä koskee mm. tunnistuslentoja (=eivät ole sallittuja).

 

  2. Taistelulennot eivät ole sallittuja.

 

  3. Sotilaslennot ovat kokonaan kiellettyjä poliittisesti herkillä alueilla tai sellaisiin aiheisiin liittyen.

 

  4. Sotilaslentojen täytyy noudattaa normaaleja VFR//IFR-lentosääntöjä ja lentoreittejä. Lennonjohtaja voi toimialueellaan antaa luvan poikkeuksellisiin reitteihin. Huomioikaa myös lentosääntöjen mukaiset nopeusrajoitukset ja lentokorkeudet! Esim. VFR/IFR-liikenteelle ilmatilaluokissa D ja G maksiminopeus 250kts alle FL100, ja VFR-liikenteelle ilmatilaluokassa C maksiminopeus 250kts alle FL100.

 

  5. Ilmatankkaukset, muodostelmalennot, tarkkuuslähestymiset, rahtilennot ja vastaavat ovat sallittuja.

 

  6. Lennonjohtajien tulee raportoida näistä säännöistä poikkeamiset VACC Finlandiin ."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpoin tapa hoitaa tälläinen tapahtuma on se, että varaa etukäteen käyttöön jonkin TSA-aluuen (alueita) joilla toiminta tapahtuu. Jos taas laskukierroksia ym. lähestymisiä haluaa lentää niin sehän toimii kuten siviililentsikoilla.

TSA-alueille lähdöt ja sieltä paluut koordinoisi torni/tutka alueen kanssa jolloin siitä ei olisi haittaa muulle liikenteelle. TSA alue on tilapäinen erillisvarausalue. Se voidaan varata esim. GND - 36000ft tai 5000ft-40000ft. Kuitenkin on muistettava että alle FL95 voi lentää kuka vaan.

 

Rovaniemeltä käsin hyvät alueet tälläiseen toimintaan on alla olevassa kartassa

 

 

[ attachment removed ]

 

Lennonjohtajan on helpompi hallita sotilaskoneita kun tietää millä alueella ne pysyy. Joku voisi ottaa lennonjohtoposition käyttöönsä ja ohjata koneita alueella omalla jaksolla (vaikka 135.550, ja nimenä FNF_CONTROL tai jotain). Tietysti tämä vaatii luvat VACC ihmisiltä :)

 

Nuiden Rovaniemen aluiden käyttöönotosta ei koituisi vaivaa kuin ainostaan Ivaloon/Kirkkoniemeen/Venäjälle KELEKin kautta meneville. Ja niitähän ei kovin paljoa tuppaa olemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIM-lennonjohtopositioiden nimissä ei ole soveltamisen varaa, suffiksin pitää olla

CTR, APP, TWR, GND tai DEL.

 

Muut tulkitaan automaattisesti observeriksi, eivätkä siis näy lentäjille.

 

Kun teillä on päivä tiedossa, hyvissä ajoin ilmoitus osoitteeseen staff ;) vacc piste fi, niin voidaan mainostaa ja huomioida, ja mietimme jonkun toimivan väliaikaisratkaisun mil-lennonjohtoaluetta hoitavan position nimeksi.

 

terv. Miika

VACC Finland technical services manager

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Kiitoksia Miika selvennyksestä. Eiköhän siihen joku nimimerkki keksitä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Kiitoksia Miika selvennyksestä. Eiköhän siihen joku nimimerkki keksitä :)

Varmasti keksitään.  :) Jos vaikka esimerkiksi FNF_CTR  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos taistelunjohtamistyyppistä juttua haetaan, niin ottakee ihmeessä yhteyttä. Virtuaalipuolella löytyy tällä hetkellä TWR-kelpparit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, että tätä puuhataan VATSIMin puolelle. :(

 

Uskoisin, että vastaavaa voidaan järjestää myös IVAO:n puolella.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun joku sais tehtyä NH-90:piseen suomalaiset texturet pääsisin tsekkailee "johtajana" paikalle :D

 

Eli on mahdollista järjestää molemmille.

Kummallakin kuitenkin puhutaan suomea, kyseisen lennonjohtajan alueella. Vaihtoehtoina lentokentiksi on Rovaniemi, tampere, kuopio ja kauhava. Siviililentokoneet saa laskeutua myös sotilaslentokentälle, jossa on toimintaa.

 

Suunnittelu vaiheessa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko heittää muutama kysymys:

 

1) Miksi vain suomea? Pääosa Ilmavoimien lentotoiminnasta tapahtuu kuitenkin englanniksi.

2) Miksei Rovaniemi sisälly kenttiin?

3) Minkälaista sotilaslentotoimintaa olet mahtanut suunnitella? Sisältyisikö hommaan jotain muutakin, kuin laskukierros- ja/tai matkalentämistä?

--

Todettava myös on, että siviilikoneiden liikennöinnin kieltäminen niin VATSIM:ssa kuin IVAO:ssa taitaa olla jo ajatuksena mahdoton...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko heittää muutama kysymys:

 

1) Miksi vain suomea? Pääosa Ilmavoimien lentotoiminnasta tapahtuu kuitenkin englanniksi.

2) Miksei Rovaniemi sisälly kenttiin?

3) Minkälaista sotilaslentotoimintaa olet mahtanut suunnitella? Sisältyisikö hommaan jotain muutakin, kuin laskukierros- ja/tai matkalentämistä?

--

Todettava myös on, että siviilikoneiden liikennöinnin kieltäminen niin VATSIM:ssa kuin IVAO:ssa taitaa olla jo ajatuksena mahdoton...

 

1) Tottakai englantia puhutaan aluelennonjohdon alueella. Muuten suomea kyseisen lentokentän alueella, jotta kaikki mm. myös harjoittelijat ymmärtää.

2) Vahingossa laiton oulun, eli Oulun tilalle rovaniemi!

3) mm. vierellä lentoa, laskukierros, ja sitten sitä miten tullaan laskuun. Laskuharjotuksia vuoronperää. Kaikki toiminta on suunnitteilla.

 

e. Ja olisi kiva jos pikkukoneita paikalle myös saapuu. Ehdotuksia ja ideoita otetaan vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen kyllä mukana HORNETILLA kun tämä saadaan järkättyä  ;D

 

Sitä jos mitä kannattaa hieman harjoitella etukäteen, nimim kokemusta on.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä jos mitä kannattaa hieman harjoitella etukäteen, nimim kokemusta on.  ;D

 

jepjep, kyllä sitä on tulla pitkään jo hakattua tolla hornetilla mutten nettiin ole sil viel uskaltanu  :-\ liika treeni ei koskaan ole pahasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat käyttää jatkuvasti englantia fraseologiana. Eli Tornin, Tutkan ja alueen taajuuksilla.

Ja tosiaan kannattaa "varata" etukäteen TSA alueita jolle sitten tämä lentotoiminta suuntautuu. Pysytään organisoidusti tietyllä alueella ja mahd. EFPS/EFES pystyy hoitamaan ohittavan liikenteen ilman suurempia kommervenkkejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat käyttää jatkuvasti englantia fraseologiana. Eli Tornin, Tutkan ja alueen taajuuksilla.

Ja tosiaan kannattaa "varata" etukäteen TSA alueita jolle sitten tämä lentotoiminta suuntautuu. Pysytään organisoidusti tietyllä alueella ja mahd. EFPS/EFES pystyy hoitamaan ohittavan liikenteen ilman suurempia kommervenkkejä.

 

juuri olin kertausharjotuksissa oulunsalon tukikohdassa eli ruska2008 ilmavoimien pääsotaharjoituksissa jossa lentolaivue11 komentaja kertoi hornetlentäjien puhuvan englantia muutamaa henkilöä lukuunottamatta jotka ovat sitä mieltä että kun olemme suomen ilmavoimissa, niin puhutaan suomea! eli suomenkin puhuminen on sallittua jos näin aikuistenoikeesti mennään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taistelunjohtoisilla lennoilla ei suomea puhuta, paitsi erittäin harvoin joissakin poikkeustilanteissa. En ole kuullut pilottien puhuvan lennonjohdonkaan kanssa muuta kuin englantia, tosin poikkeus vahvistaa säännön... Uskoisin, ettei kenelläkään, joka kieltäytyy englantia puhumasta ole mitään asiaa Hornetin puikkoihin. Taitaisi jäädä tyyppikokemus Ilmavoimissa Vinkaan ja siinäkin aivan alkuvaiheeseen. Ymmärtääkseni LentoRUK:in loppupuolella siirrytään jo "kolmanteen kotimaiseen". Eli mikäli ihan "aikuistenoikeesti" halutaan mennä, niin English please  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos pilkkua ruvetaan viilaamaan niin Hornet, Hawk kuskit aina english. Redigo, Vinka, Piper, Fokker, Casa, Learjet kuskit joskus suomea.  On kuitenkin aika monta vanhaa kunnon Draken kuskia puikoissa näissä "yhteyskoneissa" joten Suomen kielen käyttö on heille tutumpaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos pilkkua ruvetaan viilaamaan niin Hornet, Hawk kuskit aina english. Redigo, Vinka, Piper, Fokker, Casa, Learjet kuskit joskus suomea.  On kuitenkin aika monta vanhaa kunnon Draken kuskia puikoissa näissä "yhteyskoneissa" joten Suomen kielen käyttö on heille tutumpaa.

 

-vietin näidän herrojan kanssa viikon yhdessä ja sain vastauksia aika monenlaisiin kysymyksiin ja yksi oli tämä että puhuvatko he aina englantia.. vastaus oli että kyllä muutamaa henkilöä lukuun ottamatta. se on eriasia tietenkin että mitä tässä tapahtumassa puhtaan ja kysessähän oli HARJOITUS, ei oikea sotatilanne. tuskinpa nämä lentäjät kenkää laivueesta saavat kun haluavat puhua suomea.. Jos tällä henkilöllä joka kysymyksiin vastasi oli jokin tarve sopertaa omiaan niin siten en tiedä mutta en usko että hänellä semmoiseen on tarvetta. Itse EN TIEDÄ enkä ole koskaan kuullut mutta näin meille kerrottiin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No enkö minä juuri niin tuossa ylhäällä maininnut? Muutama puhuu mutta pääasiallisesti englantia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään