Ville Heikkinen

Verkossa lentämisen perusjutut

26 viestiä aiheessa

Moi,

 

1) Voit joko suunnitella reitin itse käyttäen reittikarttoja tai hakea valmiin reitin. Jos olet aloittelija, suosittelen tuota jälkimmäistä. Reitteja voi hakea mm. täältä: http://www.ivao.aero/db/route  ja täältä: http://rfinder.asalink.net/free/

 

2) ADC:ssä (Aerodrome Chart) on kuvattu rullaustiet ja asematasot. Nummelan laskukierroskartta löytyy täältä: https://ais.fi/ais/vfr/pdf/EFNU.pdf

 

3) Karttaohje IVAO Academyssä: http://academy.ivao.aero/node/288

 

4) Aina simulaattorissa rullaustiet tai ständit eivät ole samassa paikassa kuin oikesti. Jos lennonjohto selvittää rullaamaan ständille, joka ei ole täsmälleen missä pitäisi, riittää kun rullaat sinne missä ko. ständi on simulaattorissasi. Jos koko asemataso puuttuu, ilmoitus lennonjohdolle niin eiköhän joku parkkipaikka järjesty :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

1) Voit joko suunnitella reitin itse käyttäen reittikarttoja tai hakea valmiin reitin. Jos olet aloittelija, suosittelen tuota jälkimmäistä. Reitteja voi hakea mm. täältä: http://www.ivao.aero/db/route  ja täältä: http://rfinder.asalink.net/free/

 

2) ADC:ssä (Aerodrome Chart) on kuvattu rullaustiet ja asematasot. Nummelan laskukierroskartta löytyy täältä: https://ais.fi/ais/vfr/pdf/EFNU.pdf

 

3) Karttaohje IVAO Academyssä: http://academy.ivao.aero/node/288

 

4) Aina simulaattorissa rullaustiet tai ständit eivät ole samassa paikassa kuin oikesti. Jos lennonjohto selvittää rullaamaan ständille, joka ei ole täsmälleen missä pitäisi, riittää kun rullaat sinne missä ko. ständi on simulaattorissasi. Jos koko asemataso puuttuu, ilmoitus lennonjohdolle niin eiköhän joku parkkipaikka järjesty :)

 

Nyt olen taas vähän fiksumpi ;D Alan harjoitella ILS ESSA-EFHK Moro

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun käsittääkseni verkkolennot kannattaa aloittaa ihan cessnalla laskukierroksia tehden ja edetä sen mukaan haastavempiin lentoihin. Mutta jos homma onnistuu jo nii antaa mennä vaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olen taas vähän fiksumpi ;D Alan harjoitella ILS ESSA-EFHK Moro

Ehdottomasti vaikka Cessna tms alle, ja laskukierrokseen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun minä en ole saanut ladattua / enkä ole ostanut (payware) koneita ja lennän ainoastaan FSX koneilla ja olen "ihastunut" yhteen koneeseen ja kone on Beech 58 G1000 Glas Cockpit Ei tarvitse kokoajan ohjata välttämättä jne. Onko tämä hyvä kone? Ittellä kivasti toiminut......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun minä en ole saanut ladattua / enkä ole ostanut (payware) koneita ja lennän ainoastaan FSX koneilla ja olen "ihastunut" yhteen koneeseen ja kone on Beech 58 G1000 Glas Cockpit Ei tarvitse kokoajan ohjata välttämättä jne. Onko tämä hyvä kone? Ittellä kivasti toiminut......

 

No vaikka B747 jos sillä on hyvä lentää laskukierrosta sun mielestä.. Kannattaa ottaa sellanen "helppo" kone alle eli semmonen millä on helppo lentää kierrosta eli ei esim.B747 tai F18 tms... FSX defu cessna on erittäin loistava, eiköhän se sillä Beech 58:kin onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen ehdottomasti alkuun laskukierroslentämistä perus-Cessnalla sen helpon hallittavuuden ja hitaan nopeuden vuoksi, mikä on verkkolentouran alussa äärimmäisen tärkeää -> jää reilusti enemmän aikaa keskittyä verkkolentämisessä tarvittaviin kiemuroihin, kuten radioliikenteeseen, joka on asiaan vihkiytymättömälle alkuun yllättävän haastavaa, eikä koneen hallintaan. Kannattaa ainakin kokeilla  :) Mikäli sitten tuntuu siltä, että pystyisit operoimaan nopeampaa/haastavampaa konetta myös verkkoympäristössä sujuvasti, niin siitä vaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen semmosta konetta jonka itse osaat ja tunnet. Ei mitään väliä oli se sitten vaikka B747 tai A340-600. Oman ekan kunnon lennon kone oli B767.

Ja eihän sitä ole ylipäätään pakko niitä laskukierroksia vedellä, itse olen varmaan kerran tehnyt laskukierroksen verkossa.

Aloin suoraan lennellä IFR lentoja, ne osasin paremmin (fraseologia minusta helpompaa).

Eli tosiaan, mikä itsestäsi tuntuu helpoimmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen semmosta konetta jonka itse osaat ja tunnet. Ei mitään väliä oli se sitten vaikka B747 tai A340-600. Oman ekan kunnon lennon kone oli B767.

Ja eihän sitä ole ylipäätään pakko niitä laskukierroksia vedellä, itse olen varmaan kerran tehnyt laskukierroksen verkossa.

Aloin suoraan lennellä IFR lentoja, ne osasin paremmin (fraseologia minusta helpompaa).

Eli tosiaan, mikä itsestäsi tuntuu helpoimmalta.

 

Joo ei se oo mikään must juttu, että se eka lento pitää olla kierrosta malmilla cesnalla. Minunkin eka lento oli EFRO-EFHK A320:lla, Partasen kans  8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun otetaan yhdistelmäksi kiire verkkolentämisen aloittamiseen, iso kone ja IFR ollaan menossa metsään kovaa vauhtia. En mene täysin tyrmäämään uusia verkkolentäjiä, jotka välttämättä haluavat alleen sen 767:n heti ensimmäisellä kerralla, mutta tällöin odotan, että lentäjän taso vastaa koneen ja ympäristön asettamia vaatimuksia. Sitä on pystyttävä operoimaan hallitusti vaihtelevissa olosuhteissa, autopilotilla tai ilman. En epäile, etteivätkö monet pystyisi tätä tekemäänkin, mutta kun lisätekijäksi otetaan se (mahdollisesti) ruuhkainen ilmatila vieraammassa toimintaympäristössä lennonjohtajan aksentin ollessa vaikeaselkoinen yhdistettynä huonoon äänenlaatuun, ei tulos olekaan odotetunlainen. Itse lentämisen tulee olla jo samalla tasolla kuin autolla ajamisen, eli sitä ei tarvitse enää miettiä omana suorituksenaan, vaan pystyy keskittymään ympäröiviin tekijöihin kuten siihen muuhun liikenteeseen. Lisäksi on muistettava, että esimerkiksi menetelmäkentälle lennettäessä sinun on kyettävä lentämään vaaditut menetelmät - ainakin minua ottaa suunnattomasti päähän, kun menetelmäkenttää lähestyvä kone pyytää tornilta tutkavektoreita, kun pilotti ei menetelmiä osaakaan lentää. Tutustukaa lähtö- ja määräkenttänne vaatimuksiin ja varmistukaa siitä, että osaatte lentää vaaditut kuviot! Kenestäkään ei ole kivaa, kun 767:n pilotti yllättyykin siitä, kun kentällä XXXX ei olekaan ILS:ää, vaan joku "en-oo-ikinä-kuullutkaan"- VOR- taikka NDB-lähestyminen.

 

Muutama omasta mielestä tärkeä pointti:

  • Osaatko lentää, mikäli autopilotti lopettaa yhteistyön?
  • Varmistu, että osaat vaadittavan fraseologian - sujuvasti
  • Varmistu, että osaat tarvittavat menetelmät - myös käsin
  • Lentokokemusta (tässä tapauksessa virtuaalista) ei voita mikään, mitä enemmän olet aiemmin lentänyt (offline), sitä todennäköisempää on, että suoriudut kunnialla verkkolennostakin - esim. laskeutumisissa ei 50% onnistumistodennäköisyys ole mistään kotoisin
  • Monilla kynnys verkkolennon aloittamiseen on ollut iso, koska asiat on haluttu oikeasti osata - muista tämä ennen verkkoon yhdistämistä
  • Ja mikä tärkeintä; verkossa simuloidaan, ei pelata. Jos olet totaalisen pihalla siitä, miten pitää toimia, pilaat oman lentosi lisäksi useiden muidenkin lennot. Student-/newbie-merkinnän kanssa laskukierroksessa Cessnalla sähläävää ymmärretään ja pyritään auttamaan aivan eri tavalla kuin 767:lla Helsingin TMA:lla terrorisoivaa

 

Edelleenkin kehoitan ottamaan sen Cessnan, lukemaan oppaat ja hyppäämään laskukierrokseen. Lentäminen verkossa on oikeasti erilaista, kun offlinessa. Tulet sen huomaamaan, toivottavasti positiivisessa mielessä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä osaan "omasta"  mielestä nämä asiat ihhan hyvin, mutta kunhan pääsen "kokeilemaan" verkossa lentämistä niin asiasta tiedän hiukan. Ja Jerome ystävällisesti on lupautunut torniin auttamaan. Kiitos siitä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin eli alkoi tämä verkkolentäminen kiinnostaa myös itseäni. Tuota EFHF laskukierrosta on harjoiteltu offlinessä jo tovi Cessnalla, sillä haluan oppia nämä täällä mainitut perusjutut kunnolla ennen kuin lähden verkkoon sähläämään. Hieman valaistusta kaipaisin VOR- radiomajakkanavigointiin. Miten se oikesti tapahtuu esimerkiksi em. Cessnalla, mistä pitää painaa ja mitä säätää milloinkin? Pari päivää olen etsinyt netistä ohjeita mutta oiken selkeää versiota ei tahdo tulla vastaan mistä tälläinen hieman yksinkertainen ihminen ymmärtäisi. Eli hieman apua olisi tarpeen, kiitos jo etukäteen!

 

Pyry

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka, olenkin tässä harjoitellut offlinessä tuota ILS jutskua mutta en ole kauhean hyvin onnistunut, mutta asiani koskee karttoja nyt. Latasin Airport Chart DB Builder:in joka näyttää rullaustiet ohjeiden mukaan lähes kaikilta yleisimmiltä kentiltä. Mutta en saa sitä toimimaan. Ohjeissa lukee että kun simu on käynnissä sieltä Addons tai muu vastaava ja siellä ei tätä ole ainoastaan IVAON IVAP löytyy sieltä. Mitäs teen? Jollakulla kokemuksi em. jutusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sovellus on asennettava .zip tiedostona niin sielä on oletettavasti .dll tiedosto joka siirretään simun päähakemistossa olevaan modules kansioon. Jos taas on .exe, niin sitten en tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sovellus on asennettava .zip tiedostona niin sielä on oletettavasti .dll tiedosto joka siirretään simun päähakemistossa olevaan modules kansioon. Jos taas on .exe, niin sitten en tiedä...

 

Ja mistäs nuo tiedosto sijainnit löydän? Käyttöjärjestelmänä Vista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mistäs nuo tiedosto sijainnit löydän? Käyttöjärjestelmänä Vista

Oletuksena C:\Program Files\Microsoft Games\Flight Simulator 9\ Jos muutit asennuksessa laita tiedostohakuun vaikka fs9.exe. Sen kautta löytyy se hakemisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletuksena C:\Program Files\Microsoft Games\Flight Simulator 9\ Jos muutit asennuksessa laita tiedostohakuun vaikka fs9.exe. Sen kautta löytyy se hakemisto.

 

Ja taas korjaan (miksihän en muista kirjoittaa kaikkia tietoja yhteen viestiin? Mutta minulla on FSX Ja noilla hakusanoilla ei löytynyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas korjaan (miksihän en muista kirjoittaa kaikkia tietoja yhteen viestiin? Mutta minulla on FSX Ja noilla hakusanoilla ei löytynyt..

laita sitten tiedostohakuun fsx.exe....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX löytyy samasta kansiosta (\Microsoft Games\) mutta vain nimellä Microsoft Flight Simulator X. JA fsx.exe:llä voi kokeilla etsiä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX löytyy samasta kansiosta (\Microsoft Games\) mutta vain nimellä Microsoft Flight Simulator X. JA fsx.exe:llä voi kokeilla etsiä.  ;)

 

Siis ei oo totta en löydä tekiskö joku sille Työpöytä>vaatteet>imuri>köksö  (ESIM)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ei oo totta en löydä tekiskö joku sille Työpöytä>vaatteet>imuri>köksö   (ESIM)

C:\Program Files\Microsoft Games\Microsoft Flight Simulator X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C:\Program Files\Microsoft Games\Microsoft Flight Simulator X

 

Kiitos olen nyt kyllä toisella koneella joten en voi katsoa löydänkö sitä mutta enköhän tänään osaa kysyä neuvoja taas ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään