Oskari Ollikainen

IFR lentojen aloitus

28 viestiä aiheessa

Joo eli oon alottamassa IFR-lennot, ja pitäisi saada tietoon että kun vacc.fi:stä voi tehdä sen suunitellun ifr-reitin lennolle, niin miten sen voi siirtää fs2004:n gps:sään? kun en ole löytänyt niistä tietoa sivuilta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taittaa saada siirrettyä aika heikosti. VRoute osaa tehdä tiedoston joka sitten siirretään Flight Simulator Files kansioon ja ladataan Flight Planneriin. Muuten sitten pitääkin ostaa kone joka sisältää FMS:n.  :P Jos ja kun perusasiat ovat hallussa niin hyvä kone olisi esimerkiksi Flight1:n ATR 72-500 tai sitten paljon puhuttu Wilco E-Jets. Myös kannattaa odottaa Airsimmerin Airbus A320 Seriesin ilmestymistä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

On olemassa ohjelma millä voi editoida tuota default-gps:n tekemää reittiä: http://www.simviation.com/cgi-bin/syb2.cgi?section=misc&file=RouteEditor2.zip

 

Tosin tuo reitin editointi vaatii ilmeisesti koordinaattien syöttämistä tuohon ja se on melkoisen työlästä (en ole itse kokeillut tuota ohjelmaa). Tee vaikka default-reitti ja editoi siitä, siinä on varmaan muutamia haluamiasi pisteitä valmiina. En muista miten tuo gps toimii, onnistuuko sillä direct to -toiminto ilman että koko reitti häviää siitä. Joskushan nimittäin lennonjohto voi oikoa reittiäsi käskemällä ohittamaan joitakin waypointteja ja lentämään suoraan johonkin pisteelle. Reitin muokkaus lennosta ei myöskään ole mahdollista jos siihen tulee tarvetta. Lentosuunnitelman remarkseihin voisi laittaa vaikka "navigating with default gps" niin lennonjohto voi ottaa sen huomioon. Tai ainakin kannattaa laittaa "negative fms" tms., jotta lennonjohto tietää että et pysty lentämään rnav-raittejä.

 

Jos lennät lyhyitä lentoja niin vaihtoehtoinen tapa navigoida on VOR-, ja NDB-majakoiden avulla. Näinhän tehdään oikeassa elämässäkin jos koneessa ei ole FMS-systeemiä. GPS ei ole käsittääkseni hyväksytty laite oikeaan navigointiin. Esimerkiksi EFHK-EFTP -lennon plaani voisi olla HEL DCT PIR, joka siis tarkoittaa että lennät suoraan Pirkkalan VOR-majakalle.

 

Jos FMS ei ole sinulle tuttu, niin sehän tarkoittaa lentotietokonetta jolla hoidetaan mm. navigointi, ja juuri siinä hyödynnetään noita reittipisteitä. Sitä ei löydy yleensä kuin maksullisista lisäosakoneista (iFly:n jumbo taitaa olla ainoa poikkeus), ja itse Navdata (reittipistetietokanta) on myös maksullista. Navigraphin sivuilta voi ostaa navdata:n päivityksiä luottokortilla. FMS on oikea navigointisysteemi, jota ei voi samana päivänäkään verrata simun omaan GPS:ään.

 

Kunhan pääset harrastuksessa pidemmälle, kannattaa kyllä ostaa joku lisäosakone, jossa on FMS, ja muutenkin maksulliset koneet on yleensä mallinnettu kaikin puolin paremmin kuin ilmaiset, järjestelmät monimutkaisempia ja realistisempia ym.  Ajantasaista navdataa ei käsittääkseni saa muuta kuin ostamalla tuolta netistä. Lisäosakoneita saa mm. verkkokaupasta. Tutustu valikoimaan, suosittuja ovat mm. tuo Flight1:n ATR (todenmukaiseen Finncomm-lentelyyn..) ja itse voin suositella Wilco/Feelthere:n ERJ-145:sta, ei ole ainakaan turhan monimutkainen kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

selvä pitää kattella näitä juttuja... Eikös sitä voi tehdä sillä tavall, että menee fs:n karttaan ja sieltä katsoo reitin VOR-majakat? Jos ei mitään 7h lentoja... Esim. voisko EFHK-EFOU lennon tehdä VOR-majakoiden kautta itse suunnittelemalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. voisko EFHK-EFOU lennon tehdä VOR-majakoiden kautta itse suunnittelemalla?

Voi hyvin lentää. (Minäkin olen sorvannut paljon Suomessa VOR:n avulla VFR ja vähän IFR lentoja.) Oikein mukavaa puuhaa. Ja samalla myös muistelee vanhoja aikoja, kun ei vielä kunnolla fixeistä tiennyt vaan offlinessa veteli vorrien avulla toiselle puolelle eurooppaa.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja karttojahan löytyy täältä: https://ais.fi/ais/eaip/fi/

 

Tuolta löytyy ENR 6 Reittisuunnistus- ja index-kartat -kohdasta lentosuunnistutkartat joissa on kaikki fixit ja VOR:t, sekä kätevä VOR-kartta jossa on myös niiden väliset radiaalit merkattuna. Eli tuosta kun katsoo niin EFHK-EFOU -reitti voisi olla vaikka HEL DCT ORM DCT LNE DCT OUK. Nuo DCT:t voi jättää pois jos tulee muuten tuhottoman pitkä reitti.

 

Jos haluat aloittaa helpommalla tavalla niin suunnittele lennot niin että saavut aina tutkakentälle (Vantaa, Pirkkala, Turku, Kuopio jne..), jolloin voit odottaa tai ainakin pyytää tutkavektorointia lähestymiseen. Niillä kentillä joissa ei ole tutkaa lähestyminen tehdään menetelmien avulla (esim. NDB approach) jotka pitäisi osata ja pystyä lentämään. Tutkakentille saavuttaessa käytetään usein myös tuloreittejä (STAR), jotka voivat tuottaa hämmennystä eikä EFHK:n tuloreittejä pysty ajamaan ilman FMS:ää koska ne perustuvat reittipisteisiin. Remarkseissa tieto FMS:n puutteesta saattaa riittää että sinulle ei tarjoilla mitään navigointia mitä et ilman sitä pysty lentämään. Kyllä niin silti saattaa käydä, jolloin pyydetään vaan tyyliin "we have no rnav, request radar vectoring".

 

Helsinki-Vantaalla käytetään yleensä lähtöreittejä, ja ne olisi hyvä osata myös ajaa, kartat löytyvät tuolta aikaisemmin mainitsemastani paikasta. Ilmankin pärjää mutta siitäkin on ilmoitettava koska muuten lennonjohto todennäköisesti antaa sinulle selvityksen yhteydessä lähtöreitin.

 

Tässä vielä muutamia perusasioita joita olen itse todennut oleellisiksi (ja joissa olen mokaillut myös):

 

-Valitse alkuun hidas kone niin aikaa jää enemmän tehdä asioita. IFR:ää voi lentää hyvin myös pienkoneilla.

-Tunne koneesi hyvin ennen lähtöä virtuaalimaailmaan. Kesken lennon voi tulla kiire systeemien käytössä jos ne eivät ole kunnolla hanskassa.

-Suunnittele lento hyvin. Kirjoita esim. radiotaajuudet ylös. On hieman noloa jos joutuu kysymään ILS:n taajuutta lähestymislennonjohdolta.

-Harjoittele annettujen ohjeiden noudattamista. Useita lennonjohdon ohjeita pitää noudattaa kohtuullisen nopeasti. Opettele käyttämään autopilottia kunnolla.

-Opettele ILS-lähestyminen sekä visuaalinen lähestyminen kunnolla. Laskeutuminen on asia joka on kuitenkin tehtävä...

-Koita kuunnella muiden (kenties kokeneempien lentäjien) radioliikennettä. Siitä oppii paljon.

-Opettele kirjoittamaan lennonjohdolta saamiasi ohjeita ylös. Taajuudelle voi vaikka joku tunkea väliin ja takaisinluku venyy ja ohjeet unohtuvat.

-Jos lennät menetelmäkentille, opettele lentämään menetelmät oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Opettele kirjoittamaan lennonjohdolta saamiasi ohjeita ylös. Taajuudelle voi vaikka joku tunkea väliin ja takaisinluku venyy ja ohjeet unohtuvat.

Tämä on varmaan tärkein asia, hetki koneen hallinnan jälkeen. Nimittäin suurissa flaikkareissa menee monen muunkin lento pilalle, jos yksi siellä ei kirjoita mitään ylös vaan lukee takaisin mitä sattuu. Ei hyvä.  :thmbdn: Joten kaikki kannattaa kirjoittaa ylös (jopa joskus niinkin yksinkertainen asia, kun esim. "FINXXX, turn left heading three zero zero"  ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on varmaan tärkein asia, hetki koneen hallinnan jälkeen. Nimittäin suurissa flaikkareissa menee monen muunkin lento pilalle, jos yksi siellä ei kirjoita mitään ylös vaan lukee takaisin mitä sattuu. Ei hyvä.  :thmbdn: Joten kaikki kannattaa kirjoittaa ylös (jopa joskus niinkin yksinkertainen asia, kun esim. "FINXXX, turn left heading three zero zero"  ;) )

Pikakirjoitusta kannattaa käyttää niin ehtii myös kirjoittaa nuo selvitykset, esim. tuo edellä mainittu voisi olla vaikka "R H300" tai "maintain rwy hdg until 4000ft, follow radial 060 until 15 miles" voisi olla "rwy hdg/4.0 R060/15dme" jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikakirjoitusta kannattaa käyttää niin ehtii myös kirjoittaa nuo selvitykset, esim. tuo edellä mainittu voisi olla vaikka "R H300" tai "maintain rwy hdg until 4000ft, follow radial 060 until 15 miles" voisi olla "rwy hdg/4.0 R060/15dme" jne.

Mä käytän ihan vaan tyyliin "300 (nuoli alaspäin) 2000, Q1002" (on muuten ikävä noita paineita.  :'() Mut se nyt on ihan sama miten merkkaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

-Suunnittele lento hyvin. Kirjoita esim. radiotaajuudet ylös. On hieman noloa jos joutuu kysymään ILS:n taajuutta lähestymislennonjohdolta.

-Opettele ILS-lähestyminen sekä visuaalinen lähestyminen kunnolla. Laskeutuminen on asia joka on kuitenkin tehtävä...

 

Joo eli muut ymmärsin paitsi tuon ILS jutun. eli minne pitää se rwyn ILS taajuus asettaa? Ja mistä ne ILS taajuudet löytää..? Kun olen Flight simussa yrittäny cessnalla noita ILS juttuja niin olen asettanut vaan kentän VORin siihen Nav1:seen ja sit seurannu sitä neulaa.. mutta se vaaka (eli glideslope) neula ei liikkunut koskaan! Eli selventäisikö joku vielä miten käytetään ILS:iä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS-taajuus asetetaan navigaatioradioon (samaan mihin VOR), ja se on eri taajuus kuin kentän (läheisyydessä) sijaitsevan VOR-majakan taajuus. Taajuudet löytyvät mm. ILS-kartoista. Tutkipa mitä tuolta AIP:sta löytyy. Löytyvät ne taajuudet myös simulaattorin oman flight plannerin kautta.

 

ILS-lähestymisestä löytynee ohjeita täältäkin foorumilta, kokeilepa hakutoimintoa. Jos tutka vektoroi koneen ILS-lähestymiseen, se antaa koneelle ohjaussuuntia siten että kone tulee sopivassa kulmassa säteeseen josta se voi kääntyä kentän suuntaiseen finaaliin. Homma toimii oikeassa elämässä aika samalla tavalla kuin simulaattorin lennonjohdon kanssa, sitä kannattaa kyllä mielestäni käyttää tuon harjoitteluun. Glideslopeen tullaan "alhaalta" päin ja sen neulahan herää henkiin liukupolulle tultaessa.

 

IFR:ää lentäessä voi kyllä käyttää myös visuaalilähestymistä jos sää sallii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on varmaan tärkein asia, hetki koneen hallinnan jälkeen. Nimittäin suurissa flaikkareissa menee monen muunkin lento pilalle, jos yksi siellä ei kirjoita mitään ylös vaan lukee takaisin mitä sattuu. Ei hyvä.  :thmbdn: Joten kaikki kannattaa kirjoittaa ylös (jopa joskus niinkin yksinkertainen asia, kun esim. "FINXXX, turn left heading three zero zero"  ;) )

 

Tuokin on sellainen asia, johon ajan myötä harjaantuu. Tosin saattaa hyvinkin käydä niin, (kop kop  :P) että lukee vaaditut jutut takaisin täsmällisesti, mutta unohtaa saman tien mitä piti tehdä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin on sellainen asia, johon ajan myötä harjaantuu. Tosin saattaa hyvinkin käydä niin, (kop kop  :P) että lukee vaaditut jutut takaisin täsmällisesti, mutta unohtaa saman tien mitä piti tehdä.  ;D

Joo, mulle kävi kerran just näin. Olin lähestymässä Lontoota, niin tutka antoi vektoreita "TOMXXX turn left heading xxx" ja luin tämän takaisin, mutta sen jälkeen kun aloin ruuvata heading namiskaa en muistanutkaan suuntaa ;D Siitä lähtien oon asetellu korkeudet, suunnat ja nopeudet ja sen jälkeen vasta lukenu takas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran, kannattaa ehdottomasti tutustua

 

www.vas-project.org (ilmainen)

 

terv. Miika

 

 

Eli minne tuo sit pitäis ladata? Siis kansio?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voisiko joku antaa tarkan osotteen tuohon ilmaseen FMC-juttuun kun siellä on niin monta niitä ladattavia juttuja niin tietäisi että mikä niisä pitää ladata... Anteeksi olen tyhmä nöitten juttujen kanssa  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tai voisko joku kertoo sen mistä saa sen Flight1:n atr:n finncommille?

Kannattaa käyttää Googlea ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oskari, jos kiinnostaa niin voisin tulla samaan aikaan kanssasi lentämään esim. efhk-eftp -välin. Ihan VOR-majakoilla suunnistamalla. Sujuuko default King Air:lla lentäminen? Se on ihan hyvä kone IFR-harjoitteluun. Suosittelen kyllä lämpimästi harjoittelemaan näillä pienemmillä koneilla ennen siirtymistä noihin monimutkaisiin isoihin koneisiin. Tuo Flight1:n ATR on kaiketi hyvä kone, mutta sen opetteleminen vie aikaa eikä sillä kannata yrittääkään verkkoon lentämään ennen kunnollista offline-harjoittelua ja manuaalin opiskelua.

 

Minulla olisi näillä näkymin tulevat perjantai-, ja lauantai-illat vapaata ja ehtisin lennellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli minne tuo sit pitäis ladata? Siis kansio?

 

Ihan ekaksi, tee "My Documents" eli "Omat tiedostot" -kansion sisälle uusi kansio, jonka nimi on vaikka "Download". Sen sisälle luot uuden kansion, jonka nimi on esimerkiksi"simu". Ja siihen imuroit kaikki simu-jutut. Pelien ja muiden juttujen imuroitaville päivityksille teet omat kansionsa.

 

Nykyään miltei kaikissa ladattavissa ohjelmistopaketeissa on asennusohjelma, joka purkaa ja asentaa tiedostot oikeaan paikkaan, tai ainakin kysyy mihin haluat ne asentaa. Isompi ongelma on se, että et pysty pitämään kirjaa siitä mitä kaikkea olet asentanut. Tähän auttaa vihko, jossa pidät päiväkirjaa mitä olet tietokoneelle tehnyt.

 

Ja vaikka asennusohjelmaa ei olisikaan, löytyy ainakin "readme.txt" josta löytyy ohjeet, miten toimia.

 

Lisäksi suosittelen käytät pari-kolme iltaa siihen, että selaat läpi mitä kaikkea "C:\Program files" ja/tai "C:\Ohjelmatiedostot" kansiot pitävät sisällään, vähentää tuskaa kummasti.  ;)

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oskari, jos kiinnostaa niin voisin tulla samaan aikaan kanssasi lentämään esim. efhk-eftp -välin. Ihan VOR-majakoilla suunnistamalla. Sujuuko default King Air:lla lentäminen? Se on ihan hyvä kone IFR-harjoitteluun. Suosittelen kyllä lämpimästi harjoittelemaan näillä pienemmillä koneilla ennen siirtymistä noihin monimutkaisiin isoihin koneisiin. Tuo Flight1:n ATR on kaiketi hyvä kone, mutta sen opetteleminen vie aikaa eikä sillä kannata yrittääkään verkkoon lentämään ennen kunnollista offline-harjoittelua ja manuaalin opiskelua.

 

Minulla olisi näillä näkymin tulevat perjantai-, ja lauantai-illat vapaata ja ehtisin lennellä.

 

Kyllä kiinnostaa... :) elikkä katon jos pääsisin esim perjantaina illalla lentämään, ilmotan kun tiiän siitä paremmin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla olisi näillä näkymin tulevat perjantai-, ja lauantai-illat vapaata ja ehtisin lennellä.

 

osaisitko sanoa että monenko aikaan perjantaina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miltäs se ensimmäinen lento tuntui? Vähän oli itsellänikin säätöä ja taisi olla välillä pientä säätöä lennonjohtopuolellakin. Liikennettä oli ainakin mukavasti, ulkomaalaisiakin oli Suomen taajuuksilla.

 

EDIT: huomenna kenties uudestaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään